  • 21. Data: 2011-04-27 19:41:52
    Temat: Re: Nikon P500
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-27 18:36, mg pisze:

    >[...]
    > Raczej nie czepiam sie jakosci (dobra fotka sie obroni, zalezy od
    > tematu) jednak super-zumy na prawde daja "budyn" na maksa.

    Cóż... zakres ogniskowych wynika z kompromisu między wygodą a jakością
    obrazu. Praw fizyki się niestety nie przeskoczy, ale... wszystko zależy
    od wymagań - do wielu zastosowań jednak jakość współczesnych hiperzoomów
    będzie wystarczająco dobra.

    > HS10 czy P500 maja okolo ~800mm. Po pierwsze, ciekawe czy jak sie
    > wezmie mniejszy kompakt ~400mm to czy wycieta ze srodka fotka bedzie
    > duzo gorszej jakosci?

    Gdy kilka dni temu wpadł mi w ręce HS-10 zrobiłem próbę - porównałem
    jakość obrazu zyskanego z niego w dobrych warunkach oświetleniowych przy
    najdłuższej ogniskowej (odpowiednik 720mm dla FF) z długimi zoomami do
    lustrzanki - Sigmą 170-500 oraz Pentaxem DA55-300.
    Sigma 170-500 to zdecydowanie budżetowy obiektyw o takiej długiej
    ogniskowej, ale na obrazie zarejestrowanym dopiętym do niej Pentaxem K-X
    (crop factor 1.5 - zatem kąt widzenia podobny jak HS-10 przy najdłuższej
    ogniskowej) szczegółowosć obrazu była wyraźnie wyższa niż na obrazie z
    HS-10 - czego zresztą można było sie już przed testem domyślać. Z kolei
    po wykonaniu z tego samego miejsca zdjecia wprawdzie amatorskim ale
    chwalonym za jakość Pentaxem DA55-300 i powiększeniu w komputerze obrazu
    tak, aby rozmiary tablicy rejestarcyjnej oddalonego samochodu były na
    monitorze identyczne jak na zdjęciu zrobionym HS-10 oglądanym w skali
    1:1 ilość rozpoznawalnych szczegółów na zdjęciach z HS-10 była jednak
    wyższa. Nie jest zatem tak źle z tym obiektywem Fuji i nie sądzę, aby na
    przyciętym zdjęciu z kompaktu o dwukrotnie mniejszej ogniskowej dało się
    uzyskać szczegółowość taką, jak z HS-10.

    > Po drugie od takiego wycietego srodka na pewno
    > lepsza jakosc da telekonwerter x2 np. raynox HD-2200pro.

    Nie mam takiego telekonwertera więc nie mogę zrobić porównania, ale nie
    spodziewam się, aby było zauważalnie lepiej.

    > Dla mnie jedynym argumentem za HS10 czy P500 jest mania focenia ptakow
    > z reki, gdy chcemy zachowac kompatowosc lub nie mamy budzetu na
    > lustro.

    Nie tylko ptaków - jakieś małe detale architektoniczne w miejscu
    niedostępnym z bliska. HS-10 współpracuje też znakomicie z
    makrokonwerterami Raynoxa z serii DCR - i właśnie do makro planuję go
    głównie wykorzystać - w tym zastosowaniu zaletą małej matrycy jest
    łatwość uzyskania dużej głębi ostrości. Czy zastąpi również lustrzankę
    ze spacerzoomem - przyszłość pokaże. Na pewno jednak lustrzankę sobie
    zostawię - choćby ze względu na zdjęcia we wnętrzach przy świetle
    zastanym - gdzie różnica wielkości matrycy daje jednak lustrzance sporą
    przewagę.

    > Ptaki:
    >
    > http://tnij.com/ptaki_HS10
    > http://tnij.com/ptaki_P500
    > (Z P500 malo bo nowy sprzet)
    >
    > dla porownania amatorski staruszek D50
    >
    > http://tnij.com/ptaki_D50
    >
    > Jezli wezmiemy uzywany za 400-500PLN + 1000PLN na jakies uzywane tele
    > to nie wychodzi drozej. Z tego zrobisz wystawe z tamtych bedzie raczej
    > ciezko. Akurat przy foceniu ptakow ostrosc bardzo sie liczy.
    > Oczywiscie najlepsza fotka z super-zuma moze przeskoczyc najgorsza
    > fotke z lustra ale to wyjatek.

    Owszem, z HS-10 zrobić powiększenie wystawowe w formacie 40x60cm będzie
    dość trudno. Z drugiej strony za 1000zł teleobiektywu AF o ogniskowej
    dającej taki kąt widzenia jak HS-10 chyba jednak się nie kupi (nawet
    używanego). Poza tym rozmiar i ciężar lustrzanki z teleobiektywem będzie
    wielokrotnie przekraczał rozmiary hybrydy z hiperzoomem.

    >Kazdemu wedlug potrzeb ;)

    Niewątpliwie. I każdy musi się sam zmierzyć z dylematem - jakość
    lustrzanki, czy rozmiary, ciężar i cena kompakta. I nie wątpie, że
    znajdą się zwolennicy obu rozwiązań (również stosujący oba na raz)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 22. Data: 2011-04-27 20:10:01
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Wed, 27 Apr 2011 21:41:52 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > jest zatem tak źle z tym obiektywem Fuji i nie sądzę, aby na przyciętym
    > zdjęciu z kompaktu o dwukrotnie mniejszej ogniskowej dało się uzyskać

    też tak uważałem i uważam :-)

    > Nie tylko ptaków - jakieś małe detale architektoniczne w miejscu
    > niedostępnym z bliska.

    i daje rozrzut ogniskowych trudno dostępny z jednym obiektywem przy
    lustrze.

> [...]
    > zostawię - choćby ze względu na zdjęcia we wnętrzach przy świetle
    > zastanym - gdzie różnica wielkości matrycy daje jednak lustrzance sporą

    tu fajnie sprawdza się tryb EXR SN w S200 - jest to jeden z powodów dla
    których zdecydowałem się na ten aparat i spełnił moje oczekiwania

> [...]
    > lustrzanki, czy rozmiary, ciężar i cena kompakta. I nie wątpie, że
    > znajdą się zwolennicy obu rozwiązań (również stosujący oba na raz)

    w przypadku S200 rozmiar jest taki jak w przypadku lustrzanki, ale za to
    w cenie korpusu mam aparat pokrywający moje zapotrzebowanie na ogniskowe
    i inne wymagania

    --
    pzdr
    meping

  • 23. Data: 2011-04-27 21:02:43
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-27 22:10, Krzysztof Chajęcki pisze:

    > w przypadku S200 rozmiar jest taki jak w przypadku lustrzanki, ale za to
    > w cenie korpusu mam aparat pokrywający moje zapotrzebowanie na ogniskowe
    > i inne wymagania

    Rozmiar taki, jak lustrzanki z niedużym obiektywem. Ale gdy doliczysz
    parę obiektywów koniecznych do pokrycia odpowiedniego zakresu
    ogniskowych różnica w rozmiarach stanie się wyraźnie zauważalna.
    Wystarczy jeden teleobiektyw by rozmiary hybrydy zostały zdeklasowane.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 24. Data: 2011-04-27 21:20:30
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Wed, 27 Apr 2011 23:02:43 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > ogniskowych różnica w rozmiarach stanie się wyraźnie zauważalna.
    > Wystarczy jeden teleobiektyw by rozmiary hybrydy zostały zdeklasowane.

    masz rację, a biorąc pod uwagę, że używam go do wypadów w góry, to nigdy
    nie wiem, czy za moment będę miał widoczek, czy zwierzaka a wtedy na
    przezbrajanie szkieł nie ma czasu, nie wspominając już o noszeniu. To był
    jeszcze jeden powód do wyboru hybrydy

    --
    pzdr
    meping

  • 25. Data: 2011-04-27 21:24:38
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Przy każdej zmianie długości obiektywu
    > (przy zmianie ogniskowej lub ostrzeniu) będziesz musiał regulować
    > długość uchwytu.

    Ustawia sie na maksa, zeby nie regulowac. Tak, jak w przypadku tulei
    mocowanych do korpusu.
    http://www.flickr.com/photos/thirteenofclubs/3094079
    741/

    > Ale - w przypadku aparatu w ktorym producent
    > 'zaoszczedzil' na gwincie pod filtr faktycznie chyba
    > dobrego rozwiazania nie ma:-(.

    Taki tred. Teraz nawet wiele hybryd nie ma nic do mocowania. Np.
    tytulowy nikon P500. Nie dopatrzylem sie ani gwintu na koncu lufy ani
    gwintu czy bagnetu w gniezdzie obiektywu.

    > Z kolei po wykonaniu z tego samego miejsca zdjecia wprawdzie amatorskim ale
    > chwalonym za jakosc Pentaxem DA55-300 i powiekszeniu w komputerze obrazu
    > tak, aby rozmiary tablicy rejestarcyjnej oddalonego samochodu byly na
    > monitorze identyczne jak na zdjeciu zrobionym HS-10 ogladanym w skali
    > 1:1 ilosc rozpoznawalnych szczegolow na zdjeciach z HS-10 byla jednak
    > wyzsza.

    Jest taka opcja zebys wrzucil gdzies te probki?

    Ciekawe jaki efekt bylby z raynoxem HD-2200pro (x2.2) ? Co prawda
    koszt ponad 400PLN ale jezeli jakosc dobra to przy kompakcie ~600PLN i
    tak wychodzi taniej.

    > Nie mam takiego telekonwertera więc nie mogę zrobic porownania, ale nie
    > spodziewam sie, aby bylo zauwazalnie lepiej.

    On jest 4-ro soczewkowy, oznaczaja go jako "pro" i "High-Resolution".
    Probki na stronie wygladaja dobrze.
    Maja tez tani QC-180, nawet nie pisza ile soczewek. Pewno jedna bo
    probka wyglada mocno teczowo :)

    Problem z HS10 polega na tym, ze taki zakres rzutuje w sposob widoczny
    na caly zakres ogniskowych. Porownywalem zdjecia macro z FZ28 (aka
    FZ35) + raynox na flickru i dosc wyraznie widac ze HS10 gubi
    szczegoly.

    Widzialem filmik, w ktorym opowiadales o makro :). Wspominales ze masz
    DCR-250 i MSN-200.
    Sprawdzales moze co jest lepsze? Tzn. 250 + dluzsza ogniskowa czy 200
    na krotszej?

    Tutaj znalazlem kogos kto zalozyl MSN-202 na malutki kompakt z krotkim
    zumem (x3)
    http://www.flickr.com/photos/tedsla/3474999404/
    zdjecia wygladaja bardzo dobrze
    http://www.flickr.com/photos/tedsla/tags/raynoxmsn20
    2/
    np.
    http://www.flickr.com/photos/tedsla/3854368117/

    Mozliwe, ze dlatego producenci nie robia mocowan na adaptery w
    tanszych modelach.

  • 26. Data: 2011-04-27 21:41:16
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    PS

    Wspomniane porownanie HS10 vs FZ28(aka 35) z raynoxem 250:
    http://tnij.com/FZ_28_35
    http://tnij.com/HS10

    Moje wrazenie jest takie, ze te z panasa sa bardziej soczyste. Te z
    HS10 troszke przytlumione.

    Sw. Graal pstrykaczy - kieszonkowy aparat 10-1000mm i jakoscia
    lustrzanki w cenie "dla kazdego"... producenci poszliby z torbami ;)

  • 27. Data: 2011-04-27 22:54:07
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    PS_2

    Tak w ogole to pochrzanilem oznaczenia modeli. Powino byc tak:
    FZ28 (stara wersja)
    FZ35 aka FZ38 (nowsza wersja czyli FZ28 v.1.1)
    FZ40 aka FZ45 (najnowsza wersja)

    Tutaj link do FZ35 + raynox 250
    http://tnij.com/FZ35_aka_38

    Bardziej widac wspomniana soczystoc.

    Porownanie wersji
    http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/panaso
    nic/lumix-dmc-fz28
    http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/panaso
    nic/lumix-dmc-fz30

  • 28. Data: 2011-04-27 23:02:45
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    Tak w ogole to pochrzanilem oznaczenia modeli. Powino byc tak:
    FZ28
    FZ30
    FZ35 aka FZ38
    FZ40 aka FZ45

    Tutaj link do FZ35 + raynox 250
    http://tnij.com/FZ35_aka_38

    Bardziej widac wspomniana soczystoc bo FZ35 ma poprawiona ostrosc.

    nic/lumix-dmc-fz35

    Zwariowac mozna od tych numerkow...

  • 29. Data: 2011-04-28 04:58:55
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Wed, 27 Apr 2011 14:41:16 -0700, mg napisał(a):

    > Moje wrazenie jest takie, ze te z panasa sa bardziej soczyste. Te z HS10
    > troszke przytlumione.

    nie sugeruj się tym, jak ustawili aparat inni. Postaram się w ciągu dnia
    wrzucić zdjęcia z mojego aparatu. Fuji ma ma bardzo duże możliwości
    regulacji nasycenia, nawet bez korekcji w komputerze, jak choćby
    symulacja filmu oraz (co posiada większość aparatów) dynamiki. Ja robię
    zazwyczaj z ustawieniami velvia oraz dynamika 200% i moje zdjęcia
    tryskają soczystymi kolorami. Te sample które pokazałeś faktycznie
    wyglądają mdło, zupełnie jak nie z fuji :-) Ja lubię fuji właśnie za
    soczyste kolory :-D

    --
    pzdr
    meping

  • 30. Data: 2011-04-28 11:57:09
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > nie sugeruj się tym, jak ustawili aparat inni.

    Z jednej strony mozna powiedziec ze ta soczystosc z FZ35 jest
    wyciagnieta w edytorze. Z drugiej strony wiekszosc ludzi, ktorzy
    wrzucaja fotki do sieci wyciaga je wyostrzaniem, kolorami i krzywymi.
    Mozna wiec zalozyc, ze wlasciciele roznych aparatow robia to samo wiec
    na koncu i tak widac roznice sprzetowe.

    W sumie HS10 przy tej samej cenie ma wiekszy zakres i odchylany
    ekranik. Tez na starcie pomyslalem HS10, potem porownalem probki z
    FZ35(38) i dla mnie jest roznica.

    Coz nie mozna miec wszystkiego. :)

    Tak czy inaczej wrzuc fotki. Bedziemy miec wieksze rozeznanie. HS10
    kusi zakresem i dodatkami.