  • 1. Data: 2011-04-23 14:54:03
    Temat: Kolor czerwonych kwiatów żółty na zdjęciu
    Od: Leszek <w...@g...com>

    Dzień dobry,
    spotkałem się wczoraj pierwszy raz z następującym zjawiskiem:
    wszystkie tulipany na linkowanym zdjęciu są czerwone - te w pierwszym
    rzędzie były silnie oświetlone przez słońce. Wyglądało to jak
    podświetlenie od środka kielicha ale w ogóle nie wpadało w żółć. Te
    właśnie miejsca aparat wyświetlał na ekranie i zarejestrował jako
    żółte. Tylko te kwiaty dotknęła ta przypadłość i z żadnej innej strony
    i odległości nie byłem ich w stanie sfotografować bez tych żółtych
    plam.

    http://dl.dropbox.com/u/6249763/Kwiaty.jpg

    Czy jest jakieś oczywiste wytłumaczenie tego zjawiska?
    Aparat Canon Powershot S95 - zero innych problemów jak dotychczas.

    Leszek

  • 2. Data: 2011-04-23 15:55:34
    Temat: Re: Kolor czerwonych kwiatów żółty na zdjęciu
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Leszek napisał:
    > Czy jest jakieś oczywiste wytłumaczenie tego zjawiska?

    Moim zdaniem to jest solidny przepał kanału czerwonego. Aparaty nie mają
    dokładnie tego samego użytecznego zakresu naświetlania w każdym kanale
    barwnym. Tak samo oświetlony zielony i niebieski element jeszcze się
    mieści. Podobny efekt możesz zaobserwować na niebie. W skrajnym
    przypadku pojawią się np. żółte plamy.
    Jeżeli możesz rozłożyć zdjęcie w jakimś programie graficznym na
    histogram RGB, to stawiam, że czerwony będzie bardzo mocno przyciśnięty
    do prawej krawędzi, czyli prześwietlenie. Może nawet Twój aparat ma
    wyświetlanie histogramu - sprawdź.
    Jak sobie z tym poradzić? Ręcznie skorygować ekspozycję w dół, w
    kierunku niedoświetlenia. Niestety, w ten sposób utracisz szczegóły
    zacienionej zieleni ale za to czerwony znajdzie się w użytecznym
    zakresie. Jeżeli robiłeś w formacie RAW, to jego wywołanie i obróbka
    powinny dać lepsze efekty końcowe - to najbardziej polecam. Możesz też
    doświetlić ocienioną część planu, żeby nie było aż tak dużej rozpiętości.
    Moim zdaniem Twój aparat i tak całkiem zgrabnie sobie poradził z tą
    trudną sceną.
    Zwróc jeszcze uwagę na jedno - cyfrówki wyjątkowo trudno odwzorowują
    czerwień. Te tulipany wyglądają jak jednolite czerwone plamy, pozbawione
    jakichkolwiek szczegółów. Tak w naturze nie wyglądają. Swego czasu jeden
    z kolegów (Stanisław Stawowy "Dizel") tłumaczył tutaj, że najbardziej
    poszkodowany jest kolor czerwony, bo ma najdłuższą falę, w gęstych
    matrycach o długości zbliżającej się do rozmiarów malutkiej komórki
    matrycy. Mniej kwantów światła czerwonego zmieści w się ciasną studnię
    fotokomórki. Niebieskie i zielone ma łatwiej, bo ma mniejsze długości fali.
    Może ktoś to zgrabniej wyjaśni ale tak to mniej więcej wygląda.
    Maciek

  • 3. Data: 2011-04-23 16:58:37
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-04-23 17:55, Maciek pisze:

> [...]
    > histogram RGB, to stawiam, że czerwony będzie bardzo mocno przyciśnięty
    > do prawej krawędzi, czyli prześwietlenie. Może nawet Twój aparat ma

    Przepraszam, że w innym temacie, ale muszę się Ciebie zapytać.
    Co zrobić, żeby zdjęcia były takie trochę matowe (plastik- jak tu ktoś
    napisał)? Jaki filtr w Photoshopie ustawić i czy w Photoshopie da się
    coś w ten sposób ze zdjęciem zrobić.
    Np. jest takie zdjęcie i chciałabym go zmatowić/splastikować :-)
    http://img204.imageshack.us/i/pict0031ym.jpg/

    --
    animka

  • 4. Data: 2011-04-23 20:25:18
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

> [...]
    > podświetlenie od środka kielicha ale w ogóle nie wpadało w żółć.....
    > Aparat Canon Powershot S95 - zero innych problemów jak dotychczas.

    Aparaty niekiedy przekłamuja kolory ale az mi sie nie chce uwierzyć, że aż tak.
    To zdjęcie jest niezwykłe. Nie spotkałem się z czyms takim.
    Wyślij to do Canona z opisem. Na pewno też będą zaskoczeni. Powwinni ci
    zafundować jakiś gażet za tak niezwykłe zdięcie.

  • 5. Data: 2011-04-23 21:28:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Leszek wrote:
> [...]
    >
    > Czy jest jakieś oczywiste wytłumaczenie tego zjawiska?
    > Aparat Canon Powershot S95 - zero innych problemów jak dotychczas.

    a to nie są normalne żółto czerwone tulipany?

  • 6. Data: 2011-04-23 22:20:48
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-04-23 23:28, Marek Dyjor pisze:

    > a to nie są normalne żółto czerwone tulipany?

    Chyba normalne, w takich kolorach tulipany. Teraz i takie sprzedają.

    --
    animka

  • 7. Data: 2011-04-23 23:46:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik animka napisał:
> [...]
    > Co zrobić, żeby zdjęcia były takie trochę matowe (plastik- jak tu ktoś
    > napisał)? Jaki filtr w Photoshopie ustawić i czy w Photoshopie da się

    Oj, tu nie potrafię pomóc, nie jestem zbyt zaawansowany w Photoshopie.
    Nawet nie wiem jaki dokładnie efekt chcesz osiągnąć.

  • 8. Data: 2011-04-24 12:54:14
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-04-24 01:46, Maciek pisze:

    > Oj, tu nie potrafię pomóc, nie jestem zbyt zaawansowany w Photoshopie.
    > Nawet nie wiem jaki dokładnie efekt chcesz osiągnąć.

    No to trudno. Może ktoś mi podpowie.

    --
    animka

  • 9. Data: 2011-04-24 16:30:55
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik animka napisał:
    > No to trudno. Może ktoś mi podpowie.

    Poszukaj czegoś w tym kierunku:
    http://graphicssoft.about.com/od/photoshoptutorialsp
    hotoart/Photoshop_Photo_Art_Effects_Making_Photos_Lo
    ok_Like_Art.htm

    Są w sieci różne tutoriale, to i pewnie znajdą obrazki z efektami.
    Maciek

  • 10. Data: 2011-04-24 22:16:52
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-04-24 18:30, Maciek pisze:

> [...]
    ok_Like_Art.htm

    > Są w sieci różne tutoriale, to i pewnie znajdą obrazki z efektami.

    Dziękuję :-) Tam jest parę zdań o jakichś warstwach i maskach. Przy
    okazji potrenuję, bo nic oprócz poprawiania koloru i ciemniej/jaśniej
    nie umiem.

    --
    animka