  • 91. Data: 2022-02-17 17:30:31
    Temat: Re: Mowilem, ze nowoczesny diesel lepszy dla zdrowia niz hybrydy ;)
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-02-2022 o 17:10, J.F pisze:

    > U nas w kraju to głownie na prad z wegla.

    Jak nie rozumiesz co znaczy "częściowo", to do słownika zajrzyj.

    > Ale to jest tylko twoje zdanie.

    Nie tylko moje.
    Powszechnie znany fakt, negowany tylko przez hejterów ev.

    > No i nie uwzgledniasz ile energii zuzywa kopalnia wegla ..

    Tej do wykopania kopalin służących do produkcji energii do produkcji
    paliwa też nie uwzględniam.

    > Ale czy jestes pewien, ze taki jest narzut w benzynie/ON ?

    Chodzi o rząd wielkości, a nie o to czy to jest 5 czy 10 razy więcej.
    Ja pewien nie jestem, ale tym którzy robili zestawienia tak wychodziło.

    Choć zakładam, że mogli zrobić jakieś uproszczenia - stąd piszę o
    rzędzie wielkości.

  • 92. Data: 2022-02-17 17:33:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Feb 2022 17:15:09 +0100, Cavallino wrote:

    > Wtedy kiedy mocno wieje.

    Mocno wieje teraz, i wiatraki daja 6GW.
    Ale kraj potrzebuje 24GW.
    W nocy zejdzie do 17GW, ale to nadal nie jest 50%.

    W letnia weekendową noc zejdzie do 12GW, i wtedy bedzie 50%.

    O ile bedzie wiatr szalal, bo jak nie bedzie to wiatraki dadza
    3GW. Albo i 1GW.

    > Ale przecież sami mówiliście, że oni pędzą się wyłącznie opałem i gazem?
    > Musicie się zdecydować na jedną wersję i się jej trzymać.

    No ale my mowimy, ze tej energii jest sporo mniej.

    I co prawda emituje ona CO2, ale nie nadaje sie do ładowania
    samochodow elektrycznych.

    Za to w niedalekiej przyszlosci ... jak rafinerie wybuduja
    elektrocieplownie, to byc moze bedą ładowały elektryki przy okazji
    produkcji paliw :-)

    > No i nawet jeśli - to byłoby tylko kilka procent, bo połowa emisji
    > powstanie po spaleniu paliwa, bez tego ice nie pojedzie....

    A elektryk w Polsce nie pojedzie bez wegla.
    I emisji jest jeszcze wiecej.

    J.

  • 93. Data: 2022-02-17 17:53:53
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 17.02.2022 o 16:52, Cavallino pisze:

    > Ano.
    > Ale czy jesteś pewien, że prąd generuje ten narzut w ilości 10 razy
    > większej?
    > Czyli 10 kWh energii na 1 wyprodukowaną kWh?

    Jestem pewien, że albo nie wiesz o czym piszesz, albo specjalnie
    manipulujesz liczbami.
    7-10kWh energii jest szacunkowo potrzebne do wydobycia, wyprodukowania i
    dostarczenie jednego litra paliwa, nie ważne oleju napędowego, nafty czy
    benzyny. Nie liczyłem tego, nie mam jak sprawdzić, podobno zbadał to
    kiedyś, jakiś dr Guido Weissmann. Tym się wszędzie podpierają fani
    elektromobilności, więc przyjmuję, że tak jest.
    Tyle tylko, że jeden litr paliwa, to tak z grubsze 10-11kWh energii.
    Skąd więc wyczarowałeś 10kWh na jedną wyprodukowaną kWh?

    > Bo jeśli tak jest, to cofam tezę.

    Policz sprawność i energochłonność całego łańcucha od wykopania tony
    węgla do 1kWh w gniazdku to sam się przekonasz. A jeszcze trochę
    pozostaje na straty w samej elektromobilności.

  • 94. Data: 2022-02-17 17:55:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 17 Feb 2022 12:07:46 +0100, J.F

    > OK, ale bateria sie chyba kiedys naladuje i tryb CHARGE wylaczy?

    Oczywiście. Co więcej, jak bateria jest naładowana przy starcie (AFAIK
    >90%) i wciśnie się tryb CHARGE, to silnik nie uruchomi się.

    > Poza tym byc moze ich trasa pasuje do trybu Charge ... a potem wylaczą
    > i pojada w korkach na pradzie ...

    Ale rozumiesz że w trasie nijak nie wychodzi spalanie 15L tylko
    w okolicach 8, szczególnie jak się zjeździ naładowane baterie?

    > A po co mi krysztalowa kula - co to - nie wiem jak OZE dzialaja?

    Wiesz jak działają wg swojego klucza (standardowo),
    co niekoniecznie oznacza rzetelną wiedzę.

    > P.S. Dzis chyba znow wiatraki bija rekordy ...

    Paradoksalnie przy silnym wietrze wcale nie muszą bić rekordów.
    Ot, tyle właśnie z tej twojej "wiedzy".

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 95. Data: 2022-02-17 18:14:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Feb 2022 17:55:10 +0100, Myjk wrote:
    > Thu, 17 Feb 2022 12:07:46 +0100, J.F
    >
    > Oczywiście. Co więcej, jak bateria jest naładowana przy starcie (AFAIK

    > Ale rozumiesz że w trasie nijak nie wychodzi spalanie 15L tylko
    > w okolicach 8,

    Domyslam sie, ze nie wychodzi.

    >szczególnie jak się zjeździ naładowane baterie?

    A jak sie zjezdzi baterie, to i 1L, patrz test skody.
    Ale potem trzeba naładować.

    > Wiesz jak działają wg swojego klucza (standardowo),
    > co niekoniecznie oznacza rzetelną wiedzę.

    Fotowoltaika w nocy wcale nie dziala.
    A i wiatr czesto ustaje.

    Wiec skup sie raczej na tym, ze "co prawda w dzien jade do pracy,
    ale mam tam gniazdko, i sobie laduje, a w domu mam panele,
    wiec tak jakby ładuje prądem ze Słonca."

    > Paradoksalnie przy silnym wietrze wcale nie muszą bić rekordów.
    > Ot, tyle właśnie z tej twojej "wiedzy".

    Za to przy slabym na pewno nie bija :-)

    J.

  • 96. Data: 2022-02-18 08:18:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-02-2022 o 17:55, Myjk pisze:
    > Thu, 17 Feb 2022 12:07:46 +0100, J.F

    > Ale rozumiesz że w trasie nijak nie wychodzi spalanie 15L tylko
    > w okolicach 8, szczególnie jak się zjeździ naładowane baterie?

    Da się lepiej.
    RAV4 Plugin potrafi poniżej 7 w trybie hev.

  • 97. Data: 2022-02-18 08:27:18
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-02-2022 o 17:33, J.F pisze:

    > Mocno wieje teraz, i wiatraki daja 6GW.
    > Ale kraj potrzebuje 24GW.
    > W nocy zejdzie do 17GW, ale to nadal nie jest 50%.

    No niech będzie, że 1/3.
    Za kilka lat moc z wiatraków ma się podwoić.

    A że jest uch tylko tyle to już pretensje do swoich ulubionych rządzących.

    > No ale my mowimy, ze tej energii jest sporo mniej.

    Mówić to sobie możecie.
    Z wyliczeń wynika właśnie tyle.

    > Za to w niedalekiej przyszlosci ... jak rafinerie wybuduja
    > elektrocieplownie, to byc moze bedą ładowały elektryki przy okazji
    > produkcji paliw :-)

    Czyt. nadal marnowały część energii na produkcję paliwa i napędzania
    kasy ruskim.

    > A elektryk w Polsce nie pojedzie bez wegla.

    Oczywiście że pojedzie.
    Większość właścicieli elektryków w Polsce ma pv i na upartego może
    ładować auta tylko ze słońca.
    Oczywiście że nie zawsze i nie w pełni komfortowo, ale jednak się da.

    Większe sieci stacji ładowania oferują również wyłącznie prąd z zielonej
    energii.

    Więc nie hejtuj aż tak głupio.

  • 98. Data: 2022-02-18 08:32:14
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-02-2022 o 17:53, nadir pisze:

> [...]
    > 7-10kWh energii jest szacunkowo potrzebne do wydobycia, wyprodukowania i
    > dostarczenie jednego litra paliwa, nie ważne oleju napędowego, nafty czy

    No właśnie.

    > Tyle tylko, że jeden litr paliwa, to tak z grubsze 10-11kWh energii.

    Tak jest.
    I elektrykowi wystarcza to średnio na 50 km.
    A ice na 10 km.

    Żeby przejechał 100 km, musi zużyć 10 l paliwa, więc zmarnować około 100
    kWh energii włożone w jego produkcje.

    > Skąd więc wyczarowałeś 10kWh na jedną wyprodukowaną kWh?

    j.w.

    > Policz sprawność i energochłonność całego łańcucha od wykopania tony
    > węgla do 1kWh w gniazdku to sam się przekonasz.

    Zakładam, że dla paliwa do napędzania szybów naftowych również tego się
    nie policzyło, bo dokładnie w ten sam sposób musi ono być wytworzone
    wcześniej....

    Dla uproszczenia - zakładamy że wytworzenie prądu jest punktem zerowym,
    w obu przypadkach.

  • 99. Data: 2022-02-18 09:45:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Feb 2022 08:32:14 +0100, Cavallino wrote:

    > No właśnie.

    > Tak jest.

    Chcesz powiedziec, ze aby zrobic litr paliwa dajacy energie 10-11kWh,
    trzeba dostarczyc 7-10kWh, czyli prawie cala produkcja idzie na
    potrzeby przemyslu paliwowego?
    Ba, znacznie wiecej, bo przeciez silniki maja ograniczona sprawnosc.

    Czy nie tylko nic nie zostaje, a nawet trzeba dołożyc energii ...
    czyzby z wegla?

    Cos tu chyba nie tak - i nie zastanawia Cie to?

    > Zakładam, że dla paliwa do napędzania szybów naftowych również tego się
    > nie policzyło, bo dokładnie w ten sam sposób musi ono być wytworzone
    > wcześniej....

    Z szybu, jak dobrze pojdzie, to sama ropa tryska.

    No ale szyb trzeba wywiercic, wiertarke zrobic, stal na nia wytopic,
    a i tak jak widac cos zostaje dla naszych samochodow.
    No i dla Arabow czy Norwegów - zarabiaja na interesie.

    Tak jak z koniem - moze i duzo owsa je, ale jakos z pola ktore obrabia
    cos dla nas zostaje.

    O ile wiem, to problematyczne byly piaski bitumiczne, tam istotnie
    koszt wydobycia byl spory. Wiec oplacalo sie tylko przy wysokiej cenie
    ropy.

    > Dla uproszczenia - zakładamy że wytworzenie prądu jest punktem zerowym,
    > w obu przypadkach.

    A tu taka platforma morska pradu nie bierze.
    Produkuje sobie na miejscu sama.

    No chyba, zeby tak jej wegla dowozic do maszyny parowej ...
    Ale przeciez wydobycie wegla tez kosztuje, i smiem twierdzic, ze
    wiecej niz ropy.

    J.

  • 100. Data: 2022-02-18 09:58:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Feb 2022 08:27:18 +0100, Cavallino wrote:

    > No niech będzie, że 1/3.
    > Za kilka lat moc z wiatraków ma się podwoić.

    Sie podwoi, to pogadamy dalej.
    Tylko uwazaj - bo jest jeden wietrzny dzien, normalnie to one daja
    1-3GW.

    > A że jest uch tylko tyle to już pretensje do swoich ulubionych rządzących.

    Ja tam nie wiem, ale moze lepiej miec komin w Bełchatowie niz wiatrak
    za oknem :-)

    Poza tym w kraju kupa pól, jest miejsce na sporo wiatrakow kilometr od
    sasiadow.

    No i te modne ostatnio morskie - kawałek od brzegu.
    Odszukasz, ile energii wymaga produkja stali i cementu na czesc
    podwodną ?

    > Mówić to sobie możecie.
    > Z wyliczeń wynika właśnie tyle.

    Ale czy to wiarygodne wyliczenia.
    Bo jak ci dalem inne, to mowisz, ze nieprawda :-)

    > Czyt. nadal marnowały część energii na produkcję paliwa i napędzania
    > kasy ruskim.

    Nie mowie nie, ale beda marnowaly tylko polowe :-)

    Tak czy inaczej - ropa sie skonczy, i to raczej szybciej niz pozniej.

    A potem ... tokamaki czy konie i rowery ? :-)

    > Oczywiście że pojedzie.
    > Większość właścicieli elektryków w Polsce ma pv i na upartego może
    > ładować auta tylko ze słońca.
    > Oczywiście że nie zawsze i nie w pełni komfortowo, ale jednak się da.

    Cos w tym jest - tylko widzisz "unijne statytyski dowodzą, ze ładują z
    benzyny". Poza tym ilu ma pv, a ilu nie ma warunkow - i co, zisci sie
    twoj sen - puste drogi, do zapierdalania 100km/h ? :-P

    > Większe sieci stacji ładowania oferują również wyłącznie prąd z zielonej
    > energii.

    Na pewno nie. Wylaczaja na noc?

    > Więc nie hejtuj aż tak głupio.

    A ty nie promuj tak glupio :-)