  • 11. Data: 2012-05-21 11:38:35
    Temat: Re: Monitory va lub ips 120 hz
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 May 2012, mt wrote:

    > Dobra, mniejsza o większość, nie chodzi mi o zagłębianie się w technikalia,
    > czy nazywać to częstotliwością odświeżania czy też częstotliwością
    > odpowiedzi,

    No, to ostatnie raczej by się lagiem wyswietlania kojarzyło.
    A niektóre LCD maja te wartosc tragiczna, sa nagrania na youtube.
    Do tego, taka nazwa ma sens do pracy z buforowaniem (patrz niżej)
    np. 75Hz na wejsciu ale 60Hz wyswietlanie, a raczej nie to masz
    na mysli :)

    > praktyczny wymiar jest taki, że pracując w okularach migawkowych
    > zestrojonych na 60 Hz i z monitorami opisywanymi jako 60 i 120 Hz,
    > to na ten pierwszy nie da się patrzeć dłużej niż kilka minut

    Czekaj, uzyskujesz synchronizację na 30Hz dla "zwykłego" monitora?
    (mam na mysli 60Hz/2, czyli po 30 obrazów na każde oko).
    Opisz proszę konfigurację - co za okulary, skad biora sygnał synchro
    (modele "Elsapododne" same sobie odzyskuja z sygnału odchylania
    pionowego, więc mogłyby działać, jakby nie zastrzeżenie niżej)
    co za monitor i karta grafiki. Ciekaw jestem.
    Faktem jest, że monitory "dla grafika" raczej będa bez bajerów,
    więc prawdopodobieństwo że nie bedzie rozjazdu na buforze (zarówno
    czestotliwosci jak i fazy) mocno rosnie.

    Idzie mi o to, statystyczna większosc monitorów z niedawnej przeszłosci
    różniła się od byłych CRT tym, że pracowały z buforowaniem.
    Oznaczało to ni mniej ni więcej, a tyle, że monitor łapał odchylanie
    od 50 do 85 Hz (często majac w "nominale" wpisane 75Hz, ale faktycznie
    85 jeszcze "brał") ale *wyswietlał* ze stałymi 60 Hz.

    Dodatkowo widoczny lag (kilkanascie klatek, a były modele że i więcej)
    dawał podstawy do przypuszczenia, że nawet podanie "wzorcowych" 60 Hz
    nie daje gwarancji synchronizacji FPs obrazu z klatkami wyswietlania.
    Cóz, producenci dodawali "ulepszaczy" rodem z telewizorów.

    Monitory "120Hz" różnia się od "zwykłych" nie tylko tym, że moga
    pracować z tymi 120Hz, ale również, że wyswietlaja "jak CRT"!
    (co nie znaczy, że nie istnieja "zwykłe" LCD które też moga,
    prawdopodobnie zabytkowe modele buforowania nie miały a i jak
    wyżej piszę, muszę przyznac że zwyczajnie nie wiem jak to
    wyglada w monitorach "graficznych").

    > a z drugim się pracuje w miarę komfortowo.
    > Tylko wszystkie tego typu konstrukcje, które spotkałem
    > opierają się na panelach TN,

    No to jedziemy - dla kogo taki monitor?
    Owszem, znam jedna grupę, która widzi cos, czego spora większosć
    obecnych twierdzi że nie widzi :> (sami tak pisywali na grupie).
    Jakby jeszcze potrzebowali wiernego odwzorowania kolorów... :P
    Chodzi o graczy - dla nich oraz dla bardzo niewielu, którzy
    preferuja "kompaktowy" film (na którym widać szczegóły ruchomych
    rzeczy, tak jak w realu) nad rozmyte "cos" na filmie z ekspozycja
    1/fps miałoby *jakis* sens szarpac się na monitor 120Hz, który
    nie umie "zgasic" piksela w czasie mocno <5ms.

    Bo dla okularów, o co pytasz, długie czasy powodowałyby hm..
    "przewidy" :), zwyczajowo w elektronice zwane "przesłuchami"
    (od dużo wczesniejszego napotkania tego problemu przy przesyłaniu
    dzwięku stereo).

    Licz tak: nas NIE interesuje wartosc marketingowa, podawana przez
    producenta w optymalnych warunkach z dosc duża wartoscia "pozostałosci"
    po poprzednim stanie piksela.
    Mowa o czasie przełaczania piksela (i to głównie "do czerni").
    Jesli mamy dwa obrazy i sa to różne obrazy (scislej - na obrazie
    stereo miejsca, w których te obrazy sa mocno różne, przy wszelkich
    krawędziach), to dopuszczenie, żeby tam było widać procent
    "sasiedniego swiatła" już powoduje widocznosc zakłócenia.
    No, niech będzie te 3% uznane za widoczne.
    10% uznasz za mało elegancki wynik (można sobie złożyć w jakims
    programie dwa obrazy, dajac 10% przezroczystosci i patrzeć
    w miejscach w których "zakłócajacy" ma kontrasty a ten podstawowy
    ma równe powierzchnie - takie cos będzie widać przez okulary).

    Teraz mamy 60Hz.
    Na oba obrazy.
    Z czego *istotna wiekszosc* te obrazy maja byc wyswietlane, prawda?
    Czyli z 8 ms istotna większosc to powinien być czas wyswietlania klatki.

    No to ile ms pozostanie na *skuteczne* wygaszenie poprzedniego obrazu,
    który jak zaznaczyłem wyżej, musi być już dobrze wygaszony, żeby nie
    widzieć "przewidów"?

    IMVHO, jak na razie, pozostaje TN :(

    Oczywiscie, w tej metodzie :)

    Chwilowo, jak chodzi o jakosc "sumaryczna", nic chyba nie jest
    w stanie przebic patrzenia stereoskopem na jakis lepszy monitor :)
    Z kolei oznacza to albo mniejszy obraz (w tym pionowy kadr),
    albo... dwa monitory.
    Nie bić ;)

    > stąd pytanie, czy może ktoś słyszał o innych,
    > albo o zapowiadanych modelach.

    Odważyłbys się wypuscic na rynek horrendalnie drogi PVA lub IPS,
    wiedzac, że spotka się z recenzja "ale obrazy strasznie przenikaja"?
    (drogi z założenia, bo z góry wiesz że popyt będzie niewielki)

    Jak będa IPSy z czasami zanikania <3ms to pewnie się pojawia :)
    (z zastrzeżeniem, że to musi być 'fizyczne' 3ms a nie 'marketingowe')

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2012-05-21 19:34:03
    Od: mt <f...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > więc prawdopodobieństwo że nie bedzie rozjazdu na buforze (zarówno
    > czestotliwosci jak i fazy) mocno rosnie.

    Nie nie, okulary wg. producenta mają po 60 Hz na każde oko, a sprzęt to
    okulary bezprzewodowe NVIDIA 3D Vision z nadajnikiem bezprzewodowym,
    karta to kompatybilny GeForce a monitor to Acer GD235HZ i w tej
    konfiguracji pracuje się dosyć komfortowo, jednak na próbę podpiąłem
    jakąś Iiyamę na matrycy TN z wyświetlaniem 60 Hz i tu już jest dramat
    jeśli chodzi o migotanie.

> [...]
    > 1/fps miałoby *jakis* sens szarpac się na monitor 120Hz, który
    > nie umie "zgasic" piksela w czasie mocno <5ms.

    Monitor (większy) ma być do stacji fotogrametrycznej i pracy ze
    zdjęciami lotniczymi w trybie stereo.

> [...]
    > w stanie przebic patrzenia stereoskopem na jakis lepszy monitor :)
    > Z kolei oznacza to albo mniejszy obraz (w tym pionowy kadr),

    No tak się jeszcze do niedawna pracowało w fotogrametrii, jednak obecnie
    zaczyna dominować zestaw z okularami ze względu na bądź co bądź większą
    wygodę i swobodę przy stanowisku pracy.

> [...]
    >
    > Jak będa IPSy z czasami zanikania <3ms to pewnie się pojawia :)
    > (z zastrzeżeniem, że to musi być 'fizyczne' 3ms a nie 'marketingowe')

    Tak mi się wydawało, że to nie zła wola producentów, tylko ograniczenia
    technologiczne bądź kosztowe. Dzięki bardzo.

    --
    marcin

  • 13. Data: 2012-05-21 20:14:39
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 21/05/2012 10:38, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > Jak będa IPSy z czasami zanikania <3ms to pewnie się pojawia :)
    > (z zastrzeżeniem, że to musi być 'fizyczne' 3ms a nie 'marketingowe')

    Bez przesady, 120HZ to jedna ramka co 8.3ms. Tyle dobry IPS powinien
    wyciągnąć, a już na pewno *VA, które są w telewizorach 120Hz już od
    jakiegoś czasu..

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 14. Data: 2012-05-21 23:02:34
    Od: mt <f...@i...pl>

    kamil pisze:

    > Bez przesady, 120HZ to jedna ramka co 8.3ms. Tyle dobry IPS powinien
    > wyciągnąć, a już na pewno *VA, które są w telewizorach 120Hz już od
    > jakiegoś czasu..

    Tylko te 120 Hz w telewizorach przeważnie jest na wyjściu, natomiast
    przyjmują (czy to poprzez HDMI czy też poprzez podwójne DVI) na wejściu
    tylko sygnał 60 Hz, który jest następnie konwertowany na 120.

    --
    marcin

  • 15. Data: 2012-05-21 23:29:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 May 2012, mt wrote:

> [...]
    > kompatybilny GeForce a monitor to Acer GD235HZ i w tej konfiguracji pracuje

    No popatrz.
    Własnie patrzę na Acera GD245HQ ;)

    > jednak na próbę podpiąłem jakąś Iiyamę na matrycy TN
    > z wyświetlaniem 60 Hz i tu już jest dramat jeśli chodzi o migotanie.

    Mi chodzi o to, że z przeciętnym monitorem "nieokularowym" to wcale
    nie ma prawa działać, bez względu na migotanie.
    Z powodu buforowania.

    > Monitor (większy) ma być do stacji fotogrametrycznej i pracy ze zdjęciami
    > lotniczymi w trybie stereo.

    Nie rozumiemy się :)
    Pytałes o monitor MVA lub IPS na 120 Hz.
    Toto nie będzie *dobrze* działać z okularami, bo ma za duże
    czasy zanikania po zmianie tresci.
    No i czysto teoretycznie dywagowałem, komu by się cos takiego
    mogło przydać.

    > No tak się jeszcze do niedawna pracowało w fotogrametrii, jednak obecnie
    > zaczyna dominować zestaw z okularami ze względu na bądź co bądź większą
    > wygodę i swobodę przy stanowisku pracy.

    W zamian dostaje się komplet cech TNa :(

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2012-05-21 23:59:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 May 2012, kamil wrote:

    > Bez przesady, 120HZ to jedna ramka co 8.3ms.

    Zauważyłes, że te wartosci podałem?
    No to hola - LCD nie działa tak jak CRT i basta :)
    NIE DA SIĘ zrobić tak, żeby ekran tylko "na moment" swiecił, a potem
    miał 8 ms na gaszenie.
    Przez większosc tego czasu musi swiecic - a i tak sa problemy
    z jasnoscia.
    Zauważ: jesli przez okulary przepuscisz swiatło przez 100% *czasu*
    jednej połówki, czyli 50% czasu cyklu, czyli nie zabierajac nic na
    ewentualne "wygaszenie", zas okulary "otwarte" przepuszczaja 1/4 swiatła
    (dosc optymistyczne oszacowanie, z przymierzenia się w tej chwili
    aparatem - mierzyłem ekspozycję która zapodawał automat - wychodziło
    mi ok. 1/8) z superhiperjasnego monitora 700lm/m^2 zostanie Ci
    całkiem ciemny obraz odpowiadajacy patrzeniy bez okularów na monitor
    dajacy 80lm/m^2.
    W praktyce dla istniejacych monitorów 500lm/m^2 i prawdopodobnej
    1/8..1/6 przepuszczania zostanie 30 do 40 "ekwiwalentu".
    I po ciemku trzeba zaczynac patrzeć :]
    Chcac nieco załatać "przewidy" odbieramy czesc czasu przepuszczania
    i robi się jeszcze gorzej.

    Teraz podstawowy problem: jesli ten obraz nie zgasnie w czasie
    wyciemnienia, lub (o ile i okulary i monitor pracuja w trybie
    "równo 50%") sumaryczna energia z czasu zaniku, przypadajaca
    na przeciwne oko, nie będzie nieistotna, to po prostu na to
    nie da się patrzeć.
    Będziesz lewym okiem widział czesc obrazu oka prawego i na
    odwrót.
    Spróbuj popatrzeć bez okularów na obraz z monitora stereo,
    częsc takiej sieczki, w stopniu odpowiadajacym "przewidom"
    ujrzysz przez okulary. W istniejacych TNach - tylko tam, gdzie
    sa ostre kontrasty. IMO na IPSie skala tego zakłócenia bylaby
    całkiem spora.

    > Tyle dobry IPS powinien wyciągnąć,

    To znaczy, że uważasz iż będzie OK, jak w momencie powrotu
    do wyswietlania prawego oka zniknie na lewym oku obraz, który
    był wyswietlany z poprzedniej klatki prawego oka?
    Czyli patrzysz lewym okiem, a obraz z prawego oka sobie jest,
    powoli schodzi do zera i w okolicy zera zaczynasz patrzeć
    prawym okiem na obraz (dla odmiany) lewego oka, który sobie
    powoli znika... no ładnie :)
    (oczywiscie "własciwy" obraz narasta w czasie znikania tego
    "odwróconego", co faktu widocznosci zakłócenia nie zmieni).

    > a już na pewno *VA, które są w telewizorach 120Hz już od jakiegoś
    > czasu..

    Ale przecież w telewizorze nie masz *różnych* obrazów przeznaczonych
    dla *różnych* oczu!
    To co widzisz wskutek zanikania sygnału, da co najwyżej efekt
    drobnego rozmycia, ale nie bedzie to *inny* obraz widoczny na
    tym co chciałbys widzieć!
    Załóż sobie, że ten monitor będzie wyswietlał dwa różne filmy,
    przeznaczone do ogladania przez dwu różnych ludzi (każdy
    z LCD przepusczajacym "jego połówkę"). To będzie pokazywało
    własciwy problem.
    A przy stereo tak własnie jest - i nawet TN nie jest "dosc szybki",
    zas ze względu na "brak jasnosci" chyba wszystkie popularne
    rozwiazania działaja przy 50% swiecenia (bez "fazy ciemnej",
    która poprawia separację, kosztem jasnosci niestety)

    Gwoli szczerosci, to i przy CRT ten problem występuje, a ma
    drugie oblicze: same okulary LCD nie przełaczaja się "momentalnie".
    A rozwiazaniem jest tylko dodawanie "fazy ciemnej" :(

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2012-05-22 00:45:20
    Od: mt <f...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > No popatrz.
    > Własnie patrzę na Acera GD245HQ ;)

    :) Ten też się nadaje, tam zdaje się masz wbudowany nawet nadajnik, bądź
    poprzez HDMI się możesz z okularami podłączyć.

    > Mi chodzi o to, że z przeciętnym monitorem "nieokularowym" to wcale
    > nie ma prawa działać, bez względu na migotanie.
    > Z powodu buforowania.

    Nie jestem pewien czy tutaj częściowo karta nie może załatwiać sprawy,
    ale to dopiero w przypadku układów Quadro z poczwórnie buforowanym
    trybem stereo, chociaż i tutaj wymagany jest monitor 120 Hz. Tak po
    prostu z ciekawości chciałem sprawdzić jak bardzo będzie źle ;)

> [...]
    > czasy zanikania po zmianie tresci.
    > No i czysto teoretycznie dywagowałem, komu by się cos takiego

    Np. mnie :) Połowa pracy to wektoryzacja w trybie stereo, a połowa to
    praca z obrazami w trybie normalnym, a że chciałbym coś w okolicach 27",
    to tutaj już w rogach jest słabo przy odległości pracy od monitora. Nie
    chodzi nawet o jakiś reżim względem wierności oddania koloru, ale o
    względną równomierność na całej powierzchni panela.

    Ano niestety.

    --
    marcin

  • 18. Data: 2012-05-22 09:45:09
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    > No popatrz.
    > Własnie patrzę na Acera GD245HQ ;)

    A tak z ciekowości - czy są już jakieś znormalizowane formaty dla zdjęć 3D?
    Chodzi mi o to, czy z dwóch zdjęć mogę jakimś programem zrobić jeden
    plik, który pokaże się poprawnie na ekranie większości telewizorów 3D?

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 19. Data: 2012-05-22 15:07:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Tak w ogóle, to niżej mi wychodzi, że IPS 120Hz powinien się
    dać zrobić, bo cykl 2ms/6ms "wygaszania" wcale nie musi być
    uzyskany powolnym LCD :)

    Ale ad rem, najpierw "istniejace monitory":

    On Tue, 22 May 2012, mt wrote:

    > Nie jestem pewien czy tutaj częściowo karta nie może załatwiać sprawy, ale to
    > dopiero w przypadku układów Quadro z poczwórnie buforowanym trybem stereo,

    M... nie w tę stronę :)
    Bufor jest *w monitorze*.
    I te "zwykłe" monitory wyswietlaja nie tylko, że nie z ta czestotliwoscia
    z która dostaja sygnał, ale na dodatek z bliżej nieznanym opóznieniem.
    Jedynym miejscem z którego można by dostawać sygnał elektryczny,
    który nadawałby się do synchronizowania okularów, byłaby elektronika
    monitora.
    Karta zwyczajnie "nie wie" kiedy monitor zacznie wyswietlać następna
    klatkę.

    > chociaż i tutaj wymagany jest monitor 120 Hz.

    Ale on może pracować i na 100 i na 110Hz, bez różnicy.
    Ba, większosc z nich (tych "120Hz") będzie pracowała bez buforowania
    na każdym otrzymywanym sygnale, więc trudnosc może sprawiać tu tylko
    uzyskanie sygnału synchronizacji.
    Dlatego pytałem o szczegóły, to przy CRT i LCD bez buforowania, przy
    podłaczeniu po złaczu VGA, nie ma problemu z synchronizacja :)

    > Tak po prostu z ciekawości
    > chciałem sprawdzić jak bardzo będzie źle ;)

    :D

    > Np. mnie :) Połowa pracy to wektoryzacja w trybie stereo,

    Ale mi wychodzi, że stereo "okularowomigawkowe" trzeba sobie na
    razie (w wersji IPS/MVA) wybić z głowy.
    Teoretycznie dywagujac, jakby monitor i okulary miały działać
    w taki sposób, że ekran jest wygaszany (a co najmniej okulary
    zaciemniane, acz ze wzgledu na opóznienie LCD okularów nie
    dawałoby to tak dobrego wyniku jak jednoczesne wyczernianie
    monitora *i* okularów) powiedzmy na 3/4 tych 8 ms (8 ms
    "gaszenia" i 2 ms obrazu, który rzecz jasna nie rozjasni
    się do 100%) to może separacja byłaby dobra.
    Tylko co z jasnoscia...
    (wiem, monitor podswietlac LEDami, daje to "brak straty", bo LED
    będzie SREDNIO swiecił 800 lm/m^2, osiagajac przez 2 ms
    wartosc 4x wyższa o potem 6 ms ciemnosci, do zrobienia)
    :)

    To ja poproszę o zastrzeżenie patentowe, a jak który z takim
    patentem wyskoczy, to mam prawo do unieważnienia z tytułu
    publicznego ujawnienia istoty rozwiazania :P

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2012-05-22 15:17:48
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/05/2012 14:07, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > będzie SREDNIO swiecił 800 lm/m^2, osiagajac przez 2 ms
    > wartosc 4x wyższa o potem 6 ms ciemnosci, do zrobienia)

    Tyle dywagacji, ale telewizory 3d z aktywnymi okularami są na rynku od
    dłuższego czasu (choćby 55" Samsunga) i działają, a paneli TN tam nie
    uświadczysz.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil