    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 21 May 2012 11:38:35 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Monitory va lub ips 120 hz

    On Fri, 18 May 2012, mt wrote:

    > Dobra, mniejsza o większość, nie chodzi mi o zagłębianie się w technikalia,
    > czy nazywać to częstotliwością odświeżania czy też częstotliwością
    > odpowiedzi,

    No, to ostatnie raczej by się lagiem wyswietlania kojarzyło.
    A niektóre LCD maja te wartosc tragiczna, sa nagrania na youtube.
    Do tego, taka nazwa ma sens do pracy z buforowaniem (patrz niżej)
    np. 75Hz na wejsciu ale 60Hz wyswietlanie, a raczej nie to masz
    na mysli :)

    > praktyczny wymiar jest taki, że pracując w okularach migawkowych
    > zestrojonych na 60 Hz i z monitorami opisywanymi jako 60 i 120 Hz,
    > to na ten pierwszy nie da się patrzeć dłużej niż kilka minut

    Czekaj, uzyskujesz synchronizację na 30Hz dla "zwykłego" monitora?
    (mam na mysli 60Hz/2, czyli po 30 obrazów na każde oko).
    Opisz proszę konfigurację - co za okulary, skad biora sygnał synchro
    (modele "Elsapododne" same sobie odzyskuja z sygnału odchylania
    pionowego, więc mogłyby działać, jakby nie zastrzeżenie niżej)
    co za monitor i karta grafiki. Ciekaw jestem.
    Faktem jest, że monitory "dla grafika" raczej będa bez bajerów,
    więc prawdopodobieństwo że nie bedzie rozjazdu na buforze (zarówno
    czestotliwosci jak i fazy) mocno rosnie.

    Idzie mi o to, statystyczna większosc monitorów z niedawnej przeszłosci
    różniła się od byłych CRT tym, że pracowały z buforowaniem.
    Oznaczało to ni mniej ni więcej, a tyle, że monitor łapał odchylanie
    od 50 do 85 Hz (często majac w "nominale" wpisane 75Hz, ale faktycznie
    85 jeszcze "brał") ale *wyswietlał* ze stałymi 60 Hz.

    Dodatkowo widoczny lag (kilkanascie klatek, a były modele że i więcej)
    dawał podstawy do przypuszczenia, że nawet podanie "wzorcowych" 60 Hz
    nie daje gwarancji synchronizacji FPs obrazu z klatkami wyswietlania.
    Cóz, producenci dodawali "ulepszaczy" rodem z telewizorów.

    Monitory "120Hz" różnia się od "zwykłych" nie tylko tym, że moga
    pracować z tymi 120Hz, ale również, że wyswietlaja "jak CRT"!
    (co nie znaczy, że nie istnieja "zwykłe" LCD które też moga,
    prawdopodobnie zabytkowe modele buforowania nie miały a i jak
    wyżej piszę, muszę przyznac że zwyczajnie nie wiem jak to
    wyglada w monitorach "graficznych").

    > a z drugim się pracuje w miarę komfortowo.
    > Tylko wszystkie tego typu konstrukcje, które spotkałem
    > opierają się na panelach TN,

    No to jedziemy - dla kogo taki monitor?
    Owszem, znam jedna grupę, która widzi cos, czego spora większosć
    obecnych twierdzi że nie widzi :> (sami tak pisywali na grupie).
    Jakby jeszcze potrzebowali wiernego odwzorowania kolorów... :P
    Chodzi o graczy - dla nich oraz dla bardzo niewielu, którzy
    preferuja "kompaktowy" film (na którym widać szczegóły ruchomych
    rzeczy, tak jak w realu) nad rozmyte "cos" na filmie z ekspozycja
    1/fps miałoby *jakis* sens szarpac się na monitor 120Hz, który
    nie umie "zgasic" piksela w czasie mocno <5ms.

    Bo dla okularów, o co pytasz, długie czasy powodowałyby hm..
    "przewidy" :), zwyczajowo w elektronice zwane "przesłuchami"
    (od dużo wczesniejszego napotkania tego problemu przy przesyłaniu
    dzwięku stereo).

    Licz tak: nas NIE interesuje wartosc marketingowa, podawana przez
    producenta w optymalnych warunkach z dosc duża wartoscia "pozostałosci"
    po poprzednim stanie piksela.
    Mowa o czasie przełaczania piksela (i to głównie "do czerni").
    Jesli mamy dwa obrazy i sa to różne obrazy (scislej - na obrazie
    stereo miejsca, w których te obrazy sa mocno różne, przy wszelkich
    krawędziach), to dopuszczenie, żeby tam było widać procent
    "sasiedniego swiatła" już powoduje widocznosc zakłócenia.
    No, niech będzie te 3% uznane za widoczne.
    10% uznasz za mało elegancki wynik (można sobie złożyć w jakims
    programie dwa obrazy, dajac 10% przezroczystosci i patrzeć
    w miejscach w których "zakłócajacy" ma kontrasty a ten podstawowy
    ma równe powierzchnie - takie cos będzie widać przez okulary).

    Teraz mamy 60Hz.
    Na oba obrazy.
    Z czego *istotna wiekszosc* te obrazy maja byc wyswietlane, prawda?
    Czyli z 8 ms istotna większosc to powinien być czas wyswietlania klatki.

    No to ile ms pozostanie na *skuteczne* wygaszenie poprzedniego obrazu,
    który jak zaznaczyłem wyżej, musi być już dobrze wygaszony, żeby nie
    widzieć "przewidów"?

    IMVHO, jak na razie, pozostaje TN :(

    Oczywiscie, w tej metodzie :)

    Chwilowo, jak chodzi o jakosc "sumaryczna", nic chyba nie jest
    w stanie przebic patrzenia stereoskopem na jakis lepszy monitor :)
    Z kolei oznacza to albo mniejszy obraz (w tym pionowy kadr),
    albo... dwa monitory.
    Nie bić ;)

    > stąd pytanie, czy może ktoś słyszał o innych,
    > albo o zapowiadanych modelach.

    Odważyłbys się wypuscic na rynek horrendalnie drogi PVA lub IPS,
    wiedzac, że spotka się z recenzja "ale obrazy strasznie przenikaja"?
    (drogi z założenia, bo z góry wiesz że popyt będzie niewielki)

    Jak będa IPSy z czasami zanikania <3ms to pewnie się pojawia :)
    (z zastrzeżeniem, że to musi być 'fizyczne' 3ms a nie 'marketingowe')

    pzdr, Gotfryd