    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 21 May 2012 23:59:50 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Monitory va lub ips 120 hz

    On Mon, 21 May 2012, kamil wrote:

    > Bez przesady, 120HZ to jedna ramka co 8.3ms.

    Zauważyłes, że te wartosci podałem?
    No to hola - LCD nie działa tak jak CRT i basta :)
    NIE DA SIĘ zrobić tak, żeby ekran tylko "na moment" swiecił, a potem
    miał 8 ms na gaszenie.
    Przez większosc tego czasu musi swiecic - a i tak sa problemy
    z jasnoscia.
    Zauważ: jesli przez okulary przepuscisz swiatło przez 100% *czasu*
    jednej połówki, czyli 50% czasu cyklu, czyli nie zabierajac nic na
    ewentualne "wygaszenie", zas okulary "otwarte" przepuszczaja 1/4 swiatła
    (dosc optymistyczne oszacowanie, z przymierzenia się w tej chwili
    aparatem - mierzyłem ekspozycję która zapodawał automat - wychodziło
    mi ok. 1/8) z superhiperjasnego monitora 700lm/m^2 zostanie Ci
    całkiem ciemny obraz odpowiadajacy patrzeniy bez okularów na monitor
    dajacy 80lm/m^2.
    W praktyce dla istniejacych monitorów 500lm/m^2 i prawdopodobnej
    1/8..1/6 przepuszczania zostanie 30 do 40 "ekwiwalentu".
    I po ciemku trzeba zaczynac patrzeć :]
    Chcac nieco załatać "przewidy" odbieramy czesc czasu przepuszczania
    i robi się jeszcze gorzej.

    Teraz podstawowy problem: jesli ten obraz nie zgasnie w czasie
    wyciemnienia, lub (o ile i okulary i monitor pracuja w trybie
    "równo 50%") sumaryczna energia z czasu zaniku, przypadajaca
    na przeciwne oko, nie będzie nieistotna, to po prostu na to
    nie da się patrzeć.
    Będziesz lewym okiem widział czesc obrazu oka prawego i na
    odwrót.
    Spróbuj popatrzeć bez okularów na obraz z monitora stereo,
    częsc takiej sieczki, w stopniu odpowiadajacym "przewidom"
    ujrzysz przez okulary. W istniejacych TNach - tylko tam, gdzie
    sa ostre kontrasty. IMO na IPSie skala tego zakłócenia bylaby
    całkiem spora.

    > Tyle dobry IPS powinien wyciągnąć,

    To znaczy, że uważasz iż będzie OK, jak w momencie powrotu
    do wyswietlania prawego oka zniknie na lewym oku obraz, który
    był wyswietlany z poprzedniej klatki prawego oka?
    Czyli patrzysz lewym okiem, a obraz z prawego oka sobie jest,
    powoli schodzi do zera i w okolicy zera zaczynasz patrzeć
    prawym okiem na obraz (dla odmiany) lewego oka, który sobie
    powoli znika... no ładnie :)
    (oczywiscie "własciwy" obraz narasta w czasie znikania tego
    "odwróconego", co faktu widocznosci zakłócenia nie zmieni).

    > a już na pewno *VA, które są w telewizorach 120Hz już od jakiegoś
    > czasu..

    Ale przecież w telewizorze nie masz *różnych* obrazów przeznaczonych
    dla *różnych* oczu!
    To co widzisz wskutek zanikania sygnału, da co najwyżej efekt
    drobnego rozmycia, ale nie bedzie to *inny* obraz widoczny na
    tym co chciałbys widzieć!
    Załóż sobie, że ten monitor będzie wyswietlał dwa różne filmy,
    przeznaczone do ogladania przez dwu różnych ludzi (każdy
    z LCD przepusczajacym "jego połówkę"). To będzie pokazywało
    własciwy problem.
    A przy stereo tak własnie jest - i nawet TN nie jest "dosc szybki",
    zas ze względu na "brak jasnosci" chyba wszystkie popularne
    rozwiazania działaja przy 50% swiecenia (bez "fazy ciemnej",
    która poprawia separację, kosztem jasnosci niestety)

    Gwoli szczerosci, to i przy CRT ten problem występuje, a ma
    drugie oblicze: same okulary LCD nie przełaczaja się "momentalnie".
    A rozwiazaniem jest tylko dodawanie "fazy ciemnej" :(

    pzdr, Gotfryd