    From: Padre <P...@n...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Date: Tue, 13 Dec 2011 21:27:37 +0100

    Mam prostą spawarkę TIG, zajarzanie łuku przez potarcie, z całej
    automatyki jedynie elektrozawór gazu. Za mało spawam żeby opłacało mi
    się inwestować w lepszy model, jedyne co bardzo by mi się przydało to
    przycisk w uchwycie spawalniczym przełączający dwie wartości prądu.
    Spawarka ma na obudowie jedynie potencjometr do regulacji prądu spawania
    (B10k), niestety nie udało mi się zdobyć do niej schematu więc nawet nie
    wiem jak wygląda elektronika do której jest podłączony, jest to mała
    płytka smd z układami scalonymi wlutowana w płytkę elektroniki spawarki
    w miejscu w którym nawet nie ma się jak jej dobrze przyjrzeć. Chciałbym
    jakoś zdalnie przełączać prąd spawania ale obawiam się że zastosowanie
    przekaźnika przełączającego dwa potencjometry może skutkować w
    najlepszym przypadku gaszeniem łuku przy przełączaniu a w najgorszym
    uwaleniem elektroniki mocy. Zastanawiałem się nad potencjometrem
    sterowanym silnikiem, takim od wzmacniaczy audio ale te są drogie i nie
    znalazłem 10k B, myślałem nawet o serwie modelarskim:)
    Może są jakieś przekaźniki półprzewodnikowe na tyle uniwersalne, że
    można je użyć jak zwykłe mechaniczne nie znając dalszej części układu?
    Teoretycznie powinienem znać odpowiedź na takie pytanie bo ładnych parę
    lat pracowałem m.inn. jako serwisant układów sterowania obrabiarek
    numerycznych ale paręnaście lat od przekwalifikowania poczyniło pustki w
    mojej głowie:)