    From: Padre <P...@n...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Date: Wed, 14 Dec 2011 00:02:52 +0100

    > Ja bym jednak zaczął od sprawdzenia co sie dzieje na wyprowadzeniach
    > tego potencjometru. najlepiej oscyloskopem. Jest bardzo duże
    > prawdopodobieństwo, że z jednej strony jest zero (masa), z drugiej
    > jakieś stałe napięcie, a regulacja odbywa się przez zmianę napięcia
    > zdjętego ze ślizgacza.

    Niestety oscyloskop umarł dawno temu:( mierzyłem trochę ten potencjometr
    na włączonej spawarce, co prawda niezbyt jestem do końca pewien względem
    czego :) ale wygląda, że żadna ze stron potencjometru nie jest wprost na
    zasilaniu ani na masie, trochę trudno jest eksperymentować na
    działającej spawarce bo prąd spawania muszę oceniać organoleptycznie a
    trudno to robić przy biurku:) stąd najbardziej miał bym ochotę
    przełączać potencjometry. Na razie mam na oku LAA110 jako przekaźnik i
    przerzutnik zrobiony na CD4093 do eliminacji zakłóceń ze styków
    przełącznika który na kilkumetrowym kablu trafi do uchwytu spawalniczego.