  • 61. Data: 2013-04-17 16:36:43
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-17 12:37, Anerys pisze:

    > Użytkownik "Bool" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    >
    > Tak, póki lampy są stsowane, to minimum do pentody (ale wolałbym jednak
    > wyżej, znacznie wyżej), wszelkie zależności powinny siedzieć w malutkim
    > palcu. KAŻDY inż. elektronik. Nawet, jeśli ani razu nie użyje lamp.
    > Inaczej będzie tak, jakby lekarz dermatolog, czy okulista, nie był
    > uczony zasad pierwszej pomocy, nie umiał ich. Tak, jak elektronik lampy,
    > tak KAŻDY lekarz zasady pierwszej pomocy.

    Lamp na studiach już ja mnie miałem (bo i po co?) poza oscyloskopową.
    A było to ... już niedługo będzie 30 lat od rozpoczęcia. Przekaźników
    też nie miałem i nie mogę powiedzieć, żeby mi tego brakowało, chociaż
    korzystam. Pamięć ferrytową tylko widziałem jako ciekawostkę podczas
    zwiedzania ośrodka obliczeniowego, nikt mi o zasadzie jej działania nie
    mówił, chociaż pamięci półprzewodnikowe właśnie wchodziły do użytku w
    komputerach. A żeby było ciekawiej, właśnie zaczynam się bawić pamięcią
    ferrytową ale to już inna historia i technologia.
    Teraz się dziwiłem że na miernictwie mają jeszcze oscyloskop z lampą.
    Dobrze, że nie było o pamiętającej - to dopiero byłaby strata czasu.
    W szkole średniej coś mi się zdaje, że aktualnie też lamp nie ma w
    programie. Więc skąd wiedza miałaby się znaleźć? I po co?

    Wartość edukacyjna lamp od chwili pojawienia się tranzystorów polowych i
    wyświetlaczy LCD jest żadna. Naprawdę strata czasu. Zamiast lamp są
    inne, ważniejsze tematy - i dobrze. nie należy tracić czasu na sprawy,
    które nic nie wnoszą.
    Lampy są historią. Ich użycie jest ograniczone do bardzo wąskiego kręgu
    zastosowań, na dodatek wymagających na tyle specjalistycznej wiedzy na
    inne tematy, że dodanie do tego wiedzy o lampach jest naprawdę
    drobiazgiem. Lamp się pozbywamy, gdzie tylko możemy. No chyba, że mówimy
    o audiotychtamcośjakoś... ale to jakby inna bajka, a i skala chyba też
    nie jest jakaś duża.

    To, że *my* pewne tematy znamy - nie upoważnia nas do tego, żeby wymagać
    "starożytnej" wiedzy od innych. Oni mają znać to, z czym będą mieli do
    czynienia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 62. Data: 2013-04-17 16:40:33
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.04.2013 16:36, schrieb Dariusz Dorochowicz:

> [...]
    > komputerach. A żeby było ciekawiej, właśnie zaczynam się bawić pamięcią
    > ferrytową ale to już inna historia i technologia.

    A ja miałem i lampy elektronowe (na laborce) i pamięci ferrytowe (też w
    realu), mimo że zaczynałem w podobnym czasie (1979 rok)

> [...]
    > drobiazgiem. Lamp się pozbywamy, gdzie tylko możemy. No chyba, że mówimy
    > o audiotychtamcośjakoś... ale to jakby inna bajka, a i skala chyba też

    Lampy są jeszcze używane, może nie często, ale są. Nie trzeba tego uczyć
    "ad nauseam", ale jakaś tam wiedza na ten temat nie zaszkodzi.

    > To, że *my* pewne tematy znamy - nie upoważnia nas do tego, żeby wymagać
    > "starożytnej" wiedzy od innych. Oni mają znać to, z czym będą mieli do
    > czynienia.

    Bloczek czy równia pochyła to starożytna wiedza, ale przydaje się do
    dziś ;-)

    Waldek

  • 63. Data: 2013-04-17 16:43:15
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Stachu Chebel" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    Absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach - Wydział Elektryczny.
    Więcej pytań mi do łba nie wpadło...
    ----------
    Zapomniał wół jak cieleciem był.
    Pierdolenie kotka za pomocą młotka.
    Wyżej sra niż dupę ma.
    Stare piedoły inzyniery pokazały co w ostatnim półwieczu zbudowały, a raczej
    zdewastowały.
    Pysk pełen frazesów nowobogackigo byznesmena. Słoma ze szczewików wyłazi, aż
    żigac sie chce.
    Ten pieroński gizd fstydu ni mo i smiy takie ciulstwo w ynternecie napisać.
    Niech sie rozpendzi i pierdolnie swoim zakutym łbem w mur.

  • 64. Data: 2013-04-17 16:46:56
    Od: "kk" <...@...pl>

    Z mojej praktyki ...
    Pewien "elektronik" dostał zadanie usunięcia usterki w nadajniku (1kW)
    W środku była jedna (1) lampa. Nie wyglądała jak lampa. Ceramiczna z
    radiatorem.
    Schemat sprawił trudność, więc otworzył pokrywę i ... sparzył łapę.
    Po kolejnych dwóch zwolnieniach lekarskich starał sie o odszkodowanie.
    Nie wiem czy w końcu coś dostał.
    W każdym razie do roboty już nie przyszedł.

  • 65. Data: 2013-04-17 16:51:54
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-17 16:40, Waldemar Krzok pisze:

    > A ja miałem i lampy elektronowe (na laborce) i pamięci ferrytowe (też w
    > realu), mimo że zaczynałem w podobnym czasie (1979 rok)

    No, wiele się prze te parę lat zmieniło. Ja w 80 zaczynałem technikum.

    > Lampy są jeszcze używane, może nie często, ale są. Nie trzeba tego uczyć
    > "ad nauseam", ale jakaś tam wiedza na ten temat nie zaszkodzi.

    Pewnie, że są. Toż piszę. Tylko że na tyle rzadko (jeśli chodzi o
    tematy), że naprawdę nie warto na to tracić czasu. Że nie zaszkodzi -
    sama w sobie tak, ale jak masz do wyboru: uczyć o lampach albo o czymś
    bardziej współczesnym, bo czasu na wszystkie tematy i tak nie ma, no to
    o czym mowa? Ja widzę ile czasu i wysiłku to wszystko kosztuje (a i
    pamiętam).

    > Bloczek czy równia pochyła to starożytna wiedza, ale przydaje się do
    > dziś ;-)

    O tak, ale to jest wiedza wciąż przydatna, z tym się spotykamy i
    będziemy się spotykać i warto, a w wielu wypadkach trzeba wiedzieć o co
    w tym chodzi. Poza tym ma to walor edukacyjny jak najbardziej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 66. Data: 2013-04-17 17:33:28
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ja podejrzewam, że inżynier nie zajmuje się składaniem.

    Takie uproszczenie myślowe.
    Nie chodzi o lampy czy inne relikty. Chodzi o zasadę działania lampy (prawa
    fizyki).
    Na powyższym przykładzie bez znajomości działania lampy okazuje się że nie
    tylko nie zaprojektuje tej metalowej miseczki, ale nawet PCB.

    --
    Desoft

  • 67. Data: 2013-04-17 19:40:42
    Od: Honza <H...@p...com>

> [...]
    >
    > To, że *my* pewne tematy znamy - nie upoważnia nas do tego, żeby wymagać
    > "starożytnej" wiedzy od innych. Oni mają znać to, z czym będą mieli do

    Tylko ze Wiekszosc dobrych wzmacniaczy estradowych wlasnie zbudowana
    jest na lampach panie docent wlasnie dlatego ze dotad nie udalo sie
    wyeliminowac znieksztalcen od tranzystorow.

  • 68. Data: 2013-04-17 19:56:57
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 17.04.2013 19:40, Honza wrote:

    > Tylko ze Wiekszosc dobrych wzmacniaczy estradowych wlasnie zbudowana
    > jest na lampach panie docent wlasnie dlatego ze dotad nie udalo sie
    > wyeliminowac znieksztalcen od tranzystorow.

    Taaaa. Wzmacniacze na lampach "brzmią dobrze", bo ludziom podoba się
    zniekształcony przez nie dźwięk (ale teraz to się da DSP załatwić i to w
    sposób regulowany). Tranzystory o ile ich nie przeciążysz są naprawdę
    liniowe, co słychać. Współczesne wzmacniacze estradowe to coraz częściej
    klasa D - wysokosprawne przetwornice impulsowe.

    Michoo

  • 69. Data: 2013-04-17 20:26:15
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 17.04.2013 12:09, Anerys pisze:

    > Najlepsze mleko zsiadłe piłem u górali po drodze, (ale kawał przed), do
    > schroniska na Ornaku:)) Niesamowite było!!

    Potwierdzam! A to się nazywa swojsko po góralsku żentyca ;) Ale ten od
    sziszarpa, dotneta czy innego pehape to może nawet nie wiedzieć, że mamy
    w Polsce góry...

    Jakub Rakus

  • 70. Data: 2013-04-17 20:40:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Wednesday, April 17, 2013, 7:56:57 PM, you wrote:

> [...]
    > liniowe, co słychać. Współczesne wzmacniacze estradowe to coraz częściej
    > klasa D - wysokosprawne przetwornice impulsowe.

    Ktoś chyba pomylił wzmacniacze estradowe ze wzmacniaczami
    instrumentalnymi.

    --
    Best regards,
    RoMan