  • 1. Data: 2014-03-02 16:38:27
    Temat: Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS
    Od: "Bugatti" <n...@m...pl>

    Witajcie,

    pytanie może nie lotne umysłem ...ale nie ważne ;)

    W Top Gear trójka jajogłowych jechała trzema samochodzikami: Fiesta 1.0
    Ecoboost, Up(wykrzyknik) 1.0 i Sandero (chyba 0.9 tce). Chłopaki dostali
    określoną ilość paliwa i chcieli je najwięcej zużyć, ponieważ NIE chcieli
    dojechać z Kijowa do Czarnobylu.

    Większośc z nich jechała na odcięciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzali
    silników. Uważam, że to fake ponieważ jadąc 10, góra 20 minut ciągle na
    odcięciu na 1 biegu, przegrzeje się i UPG pójdzie "w bok".

    Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ?

    Pozdr.
    Bugatti

  • 2. Data: 2014-03-02 17:06:40
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisał(a):

    > Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ?

    Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak jeździć T34, zwracali uwagę że jak
    silnik się przegrzewa to należy zmienić bieg na niższy. Powód jest dosyć
    oczywisty :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-03-02 17:32:02
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    > Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak jeździć T34, zwracali uwagę że jak
    > silnik się przegrzewa to należy zmienić bieg na niższy. Powód jest dosyć
    > oczywisty :)
    Hmm. Nie wszyscy mieli przyjemność powozić T34... :)
    WOJO

  • 4. Data: 2014-03-02 17:40:38
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-03-02 17:06, Jacek pisze:

    > Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak jeździć T34, zwracali uwagę że jak
    > silnik się przegrzewa to należy zmienić bieg na niższy. Powód jest dosyć
    > oczywisty :)
    Nie dla wszystkich. T34 miał słabo-wydajną (na niskich obrotach) pompę
    wody, pędzoną z wału silnika. Bieg na niższy = wyższe obroty = wyższa
    wydajność pompy = wyższy przepływ chłodziwa przez silnik i przez
    chłodnice = lepsze chłodzenie.
    Nie wszędzie to się sprawdzi, w niektórych pojazdach pompa ma wydajność
    "bardziej wypośrodkowaną"...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-03-02 18:13:23
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-03-02 17:40, BartekK pisze:

> [...]
    > wody, pędzoną z wału silnika. Bieg na niższy = wyższe obroty = wyższa
    > wydajność pompy = wyższy przepływ chłodziwa przez silnik i przez

    Doświadczenia z T-34 niekoniecznie są sensownym odniesieniem do
    zachowań jednostek eco oraz w ogóle do systemu chłodzenia w obecnych
    silnikach samochodów osobowych.

    > Nie wszędzie to się sprawdzi, w niektórych pojazdach pompa ma wydajność
    > "bardziej wypośrodkowaną"...

    Nie wiem co to jest wydajność "bardziej wypośrodkowana", ale przy
    dziwnie uszkodzonym termostacie, w czasie jazdy w górach (silnik
    4E-FE), temperatura silnika w czasie jazdy w temperaturach pod 40C
    przy podjeździe pod górę na wysokich obrotach na 2/3 biegu spadała
    z nominalnej i to dość istotnie.

  • 6. Data: 2014-03-02 19:38:55
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> [...]

    > chłodnice = lepsze chłodzenie.
    > Nie wszędzie to się sprawdzi, w niektórych pojazdach pompa ma wydajność

    Wyższy bieg to większe obciązenie silnika.
    Ciepło generują nie obroty a moc oddawana na koła.
    T.

  • 7. Data: 2014-03-02 20:14:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]

    > silników. Uważam, że to fake ponieważ jadąc 10, góra 20 minut ciągle na
    > odcięciu na 1 biegu, przegrzeje się i UPG pójdzie "w bok".

    Zależy jaki samochód - tzn. stosunek mocy do wielkości chłodnicy.

    Są samochody które lubią się przegrzać (np. Civic VTi, czy Cinquecento
    1.1), a są takie które mają wielką chłodnicę i póki wentylator będzie
    sprawny to się nie przegrzeją.

  • 8. Data: 2014-03-02 20:19:32
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-03-02 19:38, Tomek pisze:

    > Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

    > Wyższy bieg to większe obciązenie silnika.
    > Ciepło generują nie obroty a moc oddawana na koła.

    Ale przy stałej prędkości i takim samym nachyleniu moc jest stała
    niezależnie od prędkości obrotowej (pomijając straty na tarcie w
    silniku, które rosną z prędkością obrotową i przekładni, które maleją z
    maleniem momentu).

  • 9. Data: 2014-03-02 20:44:38
    Od: "Bugatti" <n...@m...pl>

    Tomaszu i inni,

    może nie jasno się wyraziłem ale nie chodzi tylko o wydajność termiczną
    układu chłodzenia i odporności silnika na termikę. Przy jeździe na czerwonym
    polu, ale przez stały okres czasu obciążenie jest małe ale przyspieszenia w
    układzie rozrządu (i korbowo-tłokowym) - ogromne. Więc 10 minut jazdy non
    stop na odcince powinno te silniki w Top Geart zniszczyć, no chyba (co
    bardzo prawdopodobne) kręcili je tylko przez kilkanaście sekund, dla potrzeb
    sekwencji, które zmontowali przy montażu filmu ;)

    Pozdr.
    Bugatti