  • 11. Data: 2009-02-24 19:40:59
    Temat: Re: Jak porownac pomiary rozdzielczosci obiektywu zrobione @8MP i @15MP
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Paweł W." <p...@p...onet.pl> napisał:

    >[...]
    > Reszta musi sobie radzić inaczej. 30x45 to chyba max co może mi
    > zaoferować Lab Kodaka 5 minut piechotką od mojego mieszkania, a i tak na
    > wyniki muszę czekać co najmniej 24h, bo nie robią na miejscu.
    >[...]

    Akurat na to jest prosta rada - możesz wyciąć stosowny fragment kadru i
    wydrukować na domowej drukarce w formacie A4. Do oceny rozdzielczości
    obiektywu wystarczy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2009-02-24 19:43:06
    Od: j...@a...at

    On 24 Feb., 12:48, "Polon" <P...@o...pl> wrote:
    > Ogladalem wczoraj wyniki testow na DPreview.
    >
    > Moze sie myle ale wydaje mi sie, ze pomiar rozdzielczosci obiektywu zalezy
    > od body jakim zostal dokonany pomiar.
    >
    > Moral z tego taki, ze wyniki testow sa do kitu?
    >
    > 1. Bo nie mierza bezwzglednej rozdzielczosci obiektywu ale rozdzielczosc
    > obiektywu w funkcji rozdzielczosci body?
    >
    > 2. A wiec jak ktos w ogole dokonal pomiaru rozdzielczosci obiektywu jesli
    > jego narzedzie mialo mniejsza rozdzielczosc niz sam obiektyw?
    >
    > 3. Jak nalezy porownywac rozdzielczosc obiektywow, jesli wyniki podane sa
> [...]

    w fotografi cyfrowej testuje sie zawsze pare obiektyw - konkretna
    matryca.
    ten sam obiektyw z innym aparatem wykaze inna wartosc bezwzgledna
    rozdzielczosci.

    dokonuje sie testow dla formatu aps -c , ff i malego obrazka.

    dany obiektyw moze byc na jednym foramciue bardzdo dobrym w innym
    zlym ( odnoszac do innych obiektywo) ..
    aby zbadac rozdzielczosc obiektywu niezaleznie od matrycy postepuje
    sia tak jak od wielu lat.
    robi sie zdjecia testowe w aparacie analogowym na bardzoo
    wysokorozdzielczych specjaanych materialach czarno . bialych
    ( rozdzielczosc o ile pamietam cos ok 600 linii / mm .
    nastepnie po specjalnym wywolaniu obraz z negatywu skanuje sie
    wysokorozdzielczymi skanerami i dalej liczy rozdzielczosc przy
    uzyciu komputera.

    jednak do fotografi cyfrowej blizsze prawdzie daja wyniki
    pomiarzone w konkretnym aparacie - zkolei nie mozna przeniesc tych
    wynikow wprst na inny aparat , ale tendencyjnie sa one sluszne . TZN
    jesli obiektyw a jest lepszy w niz b i wyniki zrobione w systemie aps-
    c aparatem c to dla innego aparatu aps c zaleznosc miedzy tymi
    obiektywami bedzie podobna.

    stad testujacy powinni zawsze podaja jakim aparatem wykonano dany
    test.

    jesli wyniki sa dla innego body to mozesz porownywac w obrebie
    systemu jako lepszy gorszy niz ....

    ten sam obiektyw w innym body moze wykauac np 2 razy wieksza
    rozdzielczosc niz w jakims body z matryca o malej rozdzielczosci.

    XXX

  • 13. Data: 2009-02-24 19:43:28
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <m...@a...net.pl> napisał:

    > Lub podobne rozwiazania, np zrzutowac obraz planszy testowej
    > na matowke (podpieta do tylu obiektywu bez uzycia body)
    > i ogladac to przez lupe lub inny mikroszkop.

    Przy jednym założeniu - że rozdzielczość matówki będzie lepsza niż
    rozdzielczość testowanego obiektywu. Mam wątpliwości, czy typowe matówki
    takie założenie spełniają.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2009-02-24 19:54:46
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <go1igr$jss$1@inews.gazeta.pl>,
    Marek Wyszomirski nabazgrał:
    > Akurat na to jest prosta rada - możesz wyciąć stosowny fragment kadru i
    > wydrukować na domowej drukarce w formacie A4. Do oceny rozdzielczości
    > obiektywu wystarczy.

    Ekhm. Ja wydrukowałem na drukarce która u mnie stoi zdjęcie
    w jakimś małym formacie i... Gdybym po tym oceniał, to dość
    prawdopodobne, że rzuciłbym aparatem za okno ;)

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 15. Data: 2009-02-24 20:41:12
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <l...@l...localdomain> napisał:

> [...]
    > w jakimś małym formacie i... Gdybym po tym oceniał, to dość
    > prawdopodobne, że rzuciłbym aparatem za okno ;)

    A może rozsądniej by było rzucić drukarką?;-) Albo zmienić algorytm
    pzrygotowania zdjęcia do wydruku?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 16. Data: 2009-02-24 21:00:56
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    l...@l...localdomain pisze:
> [...]
    > w jakimś małym formacie i... Gdybym po tym oceniał, to dość
    > prawdopodobne, że rzuciłbym aparatem za okno ;)

    Tak pewnie robi Jakub :D

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 17. Data: 2009-02-24 21:15:16
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <go1m1n$dhv$1@inews.gazeta.pl>,
    Marek Wyszomirski nabazgrał:

    > A może rozsądniej by było rzucić drukarką?;-) Albo zmienić algorytm
    > pzrygotowania zdjęcia do wydruku?

    Ależ oczywiście. Tylko uczulam na to, że nie każda ,,domowa drukarka''
    nadaje się do czegokolwiek związanego z fotografią.

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 18. Data: 2009-02-24 23:26:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, l...@l...localdomain wrote:

    > Uwaga: w sumie da się ten wpływ matrycy usunąć, ale jakoś nie widzę
    > który serwis miałby na to środki...

    Masz na myśli tzw. "adaptery" w praktyce pozwalające podłączyć
    wszystko (włącznie z Nikonem) z niemal wszystkim (za wyjątkiem
    Nikona, mającego największą odległość mocowanie-matryca),
    czy "problem dandeliona", czyli fakt że część współczesnych
    szkieł bez rozkazu z aparatu nawet przysłony nie otworzy?

    Bo jak rozumiem teza że należy testować jednym aparatem
    wydaje się być właściwa (a najlepiej żeby to był kompakt
    12 Mpix 1/2,5" - przynajmniej do testowania środka
    kadru :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2009-02-25 06:44:14
    Od: j...@a...at

> [...]
    > wydaje się być właściwa (a najlepiej żeby to był kompakt
    > 12 Mpix 1/2,5" - przynajmniej do testowania środka

    w zasadzie testuje sie aparatami aktualnymi.
    coz Ci testow robionych aparatem , ktorego nikt nie uzywa od lat.
    testy robiony kiedys za pomoca np c10d dzisiaj maja tylko znacznie
    historyczne - ze kiedys taka rozdzielczosc osiagano na tamtych
    matrycach i obiektywach.

    colorfoto.de publikuje testy obiektywow z roznymi cialami. w bazie
    danych mozna zlozyc zestawienie , ktore cialo z ktorym obiektywem .
    Kombinacji jest masa wiec nie kazda mozna znalezc.
    ale wyniki sa wiele mowiace np
    kit z a100 dal calkiem przyzwoite wyniki - w kazdym razie blizej
    czolowki niz konca , dla takiego samego obiektywu ( nie wiem czy
    ten sam egzemplarz ) z a 350 dal wyniki bardzo slabe - blizej konca
    tabeli.
    mozna bylo wioec wysnus wniosek , ze para a100 -+ kit rysuje lepiej
    niz para a350 kit. - tak w tym konkretnym wypadku.

    u mnie pewne obiektywy z tanim cialem rysowaly b slabo , nadawaly sie
    nie do szuflady a do kosza ( i w zasadzie bylo to zgodne z wynikami
    testow opisanych np w optycznych czy innych testerow ) natomiast po
    podpieciu do innego lepszego ciala ten sam obiektyw rysuje wrecz
    rewelacyjnie.

  • 20. Data: 2009-02-25 07:04:36
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <Pine.WNT.4.64.0902250023200.3840@quad>,
    Gotfryd Smolik news nabazgrał:

    > Masz na myśli tzw. "adaptery" w praktyce pozwalające podłączyć
    > wszystko (włącznie z Nikonem) z niemal wszystkim

    A gdzie tam - wyłącznie robienie na Adoksie 20... No, AC wypadałoby
    jeszcze robić na, nie wiem, Velvii?

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )