  • 231. Data: 2009-08-22 14:43:57
    Temat: Re: Jak kupowałem aparat...
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Akurat tu mam wątpliwości - zbyt mała głębia ostrości nie pozwoli.

    Robił tilt-shiftem?...

    > Dokłądnie. Nawet gdyby było można - mało dla kogo miałoby to znaczenie.

    Nooo... mogę sobie wyobrazić takie Dzieło.
    Duży, na pół ściany, czarno-biały fotogram na barycie czy innej gumie
    przedstawiający park z dziećmi w wózkach. Jak koneser sztuki podejdzie
    bliżej i wyjmie lupę, to doliczy się, że jedno konkretne dziecko w
    jednym konkretnym wózeczku ma sześć paluszków.
    Tylko jeszcze trzeba wykombinować tytuł, który pozwoli domyślić się, co
    artysta chce napiętnować, bo da się dopasować sporo...

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek/

  • 232. Data: 2009-08-22 14:50:03
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Czarek pisze:

    > Adaś, będę polemizował. Twierdzę, że większość jednak nie widziała. A
    > nawet, jeśli przypadkiem widziała, to nie zwróciła na to uwagi, bo nie
    > wiedziała, co jest istotne. Ja mam tak z muzyką. Możesz mi puścić
    > rewelacyjny kawałek w mistrzowskim wykonaniu, a ja i tak to
    > sprofanuję ;-)

    Hmm... masz mnie i tu, w muzyce równie nieważna dla mnie jest forma jak
    w fotografii. Słucham mp3 już z komórki, bo mi się osobnego odtwarzacza
    nie chce nosić albo na popularnych (choć sprawnych) tannoyach m2 za
    kilka stówek, bo interesuje mnie muzyka, a nie dźwięki. Jeśli tylko
    sprzęt nie podbarwia muzyki w stopniu wyraźnie słyszalnym, może być.
    I tak samo jest ze wszystkim, co mnie ciągnie. Idea, nie forma.

    > A jakbyśmy tak kiedyś zrobili porównanie? :-) Ty lub ktoś syfrowo, ja
    > swoim sprzętem, ten sam motyw. Nie dla sprawdzenia, kto ma większego,
    > ale dla ucięcia dywagacji :-)

    Ale dokładnie co będzie wiadomo. W komputerze bez szans na rozpoznanie,
    na papierze rozpoznawalne, do powiedzmy A4 z przewagą dla cyfry ze
    względu na obróbkę, powyżej ze zwiększającą się przewagą klasyki (przy
    lf, ze ff żadnej przewagi).

    Taki ''konkurs'' nie ma trochę sensu, bo będzie polegał na podrabianiu
    analoga przez cyfrę. Można tylko po co... Co innego indywidualny sposób
    ujęcia tematu - to sens miałoby, tylko właśnie, indywidualny więc różny.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 233. Data: 2009-08-22 14:59:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Czarek pisze:

    > Szkoda. Bo gdy wszyscy tak będą postępować, to upadek będzie jeszcze
    > szybszy. A wśród tych hiphopowców na pewno zdarzą się wartościowe
    > jednostki, które słuchają tych dźwięków tylko dlatego, że nie znają
    > innych, że nikt im nie powiedział, o co chodzi w muzyce i jak ją
    > odbierać. Założę się, że znajdą się tacy, którzy, uświadomieni,
    > rozwiną się. Tacy właśnie mnie cieszą, tylko że w fotografii ;-)

    Od tego powinien być system edukacji finansowany przez podatki, fachowcy
    wybierani przez fachowców. Namiastka tego funkcjonowała w komunie,
    obecnie właściwie zdechła.
    Mnie się lampki światła w ciemności jakoś nieść nie chce...

    > No dobrze, ale po co ma ich ogarniać? Przecież każdy z tych paluszków
    > w orkiestrze, to muzyk wysokiej klasy; nie mówię o wiejskich grajkach,
    > ale o światowych zespołach, którym nie pomyli się c z cis :-)

    Bo jak nie potrafimy zmusić kiszek do nieburczenia czy uszu do
    niesłyszenia, tak trzydziestu faceta nie zsynchronizuje się łatwo
    słysząc kilka najbliższych osób.
    Dlaczego w kameralnych składach zwykle nie ma dyrygenta?

    > A jeśli emocje są związane z tworzywem? Gdyby nie były, to sztuczne
    > cycki wywoływałyby takie samo zainteresowanie, jak naturalne ;-) I dla
    > mnie tym właśnie różni się cyfrografia od fotografii...

    Dla mnie cycki mają się do papieru fotograficznego, jak papier
    fotograficzny do toaletowego :)
    Może kogoś kręci baryt, mnie kręci np. wnętrze zegarka z mosiężnymi
    kółkami - piękne i funkcjonalne i czysta forma.
    I dobrze, niech każdego kręci co chce tylko - najważniejsze - niech nie
    robi z tego religii i niech nie nawraca.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /...i żeby każdy miał lizaka i watę z cukru bym chciał!/

  • 234. Data: 2009-08-22 15:40:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jan Rudziński" <j...@g...pl> napisał:

    > Robił tilt-shiftem?...
    >[...]

    Po to, by zmieścić w g łębi ostrrości fragment trzeciego planu? Raczej mało
    prawdopodobne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 235. Data: 2009-08-22 15:51:15
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 13:43, cichybartko <c...@g...com> wrote:

    > Bronić zdjęcie ma jego temat i jego ujęcie a nie forma.

    Tak, taki pogląd jest lansowany od czasu, gdy niejaki Oskar Barnack
    zniszczył jakość w fotografii :-) Taki temat zastępczy.

    Czarek

  • 236. Data: 2009-08-22 15:56:09
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 16:13, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Akurat tu mam wątpliwości - zbyt mała głębia ostrości nie pozwoli.
    > Dokłądnie. Nawet gdyby było można - mało dla kogo miałoby to znaczenie.

    Może dla tego, kto to napisał. Z takich wypowiedzi wynika, że
    wypowiadający się nie ma pojęcia czym tak naprawdę różni się dobre
    powiększenie od złego. A chociażby tonalnością, plastyką,
    przeniesieniem kolorów na stopnie szarości, głębią cieni,
    świetlistością świateł itp.

    Czarek

  • 237. Data: 2009-08-22 15:59:43
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 16:26, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    >[...] np. przy fotografii
    > krajobrazu nie widzę żadnego powodu, aby każde zdjęcie było wykonane zgodnie
    > z zamysłem fotografa. I jeśli ktoś taką fotografię uprawia - nie ma powodu,
    > by po przejściu na technikę cyfrową nagle zwiększył ilość wykonywanych
    > zdjęć. Przy czym - krajobraz to tylko jeden z przykładów - istnieje więcej
    > dziedzin fotografii gdzie świadomemu fotografowi wystarczy jedno zdjęcie - i
    > naciskając spust będzie pewny uzyskania założonego efektu. Nie ma to nic
    > wspólnego ze stosowaną techniką - zależy tylko od tematyki zdjęć jakie
> [...]

    Święte słowa, ale nie zgodzę się z wnioskiem. Zależy to nie tyle od
    tematyki, ale od człowieka, który uległ technice, a więc pośrednio od
    techniki chyba również. Znam wiele osób, które robiły świetne zdjęcia
    techniką klasyczną, a po przejściu na syfrę zaczęli sadzić knoty,
    dodatkowo w niespotykanej wcześniej ilości.

  • 238. Data: 2009-08-22 16:01:08
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 16:43, Jan Rudziński <j...@g...pl> wrote:

    > Robił tilt-shiftem?...

    A co ma szift do głębi ostrości?
    A co ma tilt do głębi ostrości?

    Czarek

  • 239. Data: 2009-08-22 16:08:18
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 16:50, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > nie chce nosić albo na popularnych (choć sprawnych) tannoyach m2 za
    > kilka stówek, bo interesuje mnie muzyka, a nie dźwięki.

    Czyli te wszystkie Stradivariusy, złote flety itp można o kant rzyci
    potłuc? Te same dźwięki można uzyskać za pomocą komputera? Maliny,
    pomidory, orzechy, koperek, kardamon - wszystko to na hasiok? To samo
    uzyskamy nasączając papier toaletowy "aromatem identycznym z
    naturalnym"?

    > Taki ''konkurs'' nie ma trochę sensu, bo będzie polegał na podrabianiu
    > analoga przez cyfrę.

    Ale takie założenie rujnuje całą Twoją, wykładaną tutaj filozofię, bo
    na starcie przyznaje wyższość technice klasycznej :-)

    > Można tylko po co... Co innego indywidualny sposób
    > ujęcia tematu - to sens miałoby, tylko właśnie, indywidualny więc różny.

    Właśnie chodziło o częściowe wyeliminowanie subiektywnego podejścia do
    tematu. Dwa identyczne ujęcia, ale subiektywnie obrobione.
    Przesunięcie indywidualizmu na etap procesu.

    Czarek

  • 240. Data: 2009-08-22 16:18:04
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 16:59, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Od tego powinien być system edukacji finansowany przez podatki, fachowcy
    > wybierani przez fachowców.

    Zgadzam się, powinien. Ale go nie ma.

    > Namiastka tego funkcjonowała w komunie,
    > obecnie właściwie zdechła.

    Nie tyle zdechła, ile zamordowano, bo komuna be, niszczyła kraj i
    ogłupiała ludzi.

    > Mnie się lampki światła w ciemności jakoś nieść nie chce...

    Za to inni z przyjemnością niosą, ale kaganiec oświaty; zakuli już w
    niego tyle pysków, że gdy odkuję choć jeden, to czuję się lepszy, bo
    niepokorny :-)

> [...]
    > słysząc kilka najbliższych osób.
    > Dlaczego w kameralnych składach zwykle nie ma dyrygenta?

    Oglądałem niedawno nagranie próby orkiestry pod Karajanem i odniosłem
    wrażenie, że dyrygentowi nie chodziło o zgranie, bo i bez niego byli
    zgrani, ale narzucał im własną interpretację, jak mają grać. Np.
    "panowie, tu jest forte, ale forte też można grać delikatnie,
    spróbujmy jeszcze raz".

    > Może kogoś kręci baryt, mnie kręci np. wnętrze zegarka z mosiężnymi
    > kółkami - piękne i funkcjonalne i czysta forma.

    Czyli jednak potrafisz zachwycić się formą?

    > I dobrze, niech każdego kręci co chce tylko - najważniejsze - niech nie
    > robi z tego religii i niech nie nawraca.

    Jest drobna różnica między krucjatą, a zwracaniem uwagi na różnice w
    efektach uzyskanych innymi technologiami.

    Czarek