  • 1. Data: 2009-07-03 07:47:12
    Temat: Ile za zdjęcie :) wiem było ale mimo wszystko...
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Wiem, że było wiele razy ale moja sprawa jest trochę inna

    Mam zrobić zdjęcie np. starszy pan w sadzie przy skrzynkach z jabłkami -
    ot scenka jak z bajki.

    Jak skalkulować takie zdjęcie:

    1. Szukanie pleneru (w tym przypadku odpowiedniego sadu) i wynajęcie go
    2. Wynajęcie modela i pomocników
    3. Kupienie niezbędnych rekwizytów, od ubrania po jabłka
    4. Budowa sceny - światła, wieszanie jabłek na drzewie, być może mgła...
    4. Zrobienie zdjęć

    Nie mam pojęcia jak to wycenić

    Zakładam, że za dzień roboczy 1 fotografa trzeba policzyć około 400 zł,
    a będzie dwóch fotografów, model - pewnie za około 300-500 zł kogoś
    znajdę, ubrania rekwizyty - myślę, że w 300 zł się zmieszczę, pomocnicy
    około 100 zł. Dodatkowe koszty wynajęcie sadu, znalezienie go,
    zgromadzenie rekwizytów... około 500 zł.

    Wychodzi mi około 2 tys.

    I tu pytanie czy czegoś nie pominąłem?

    Coś może mnie zaskoczyć?

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-07-03 08:01:40
    Temat: Re: Ile za zdjęcie :) wiem było ale mimo wszystko...
    Od: Usjwo <u...@g...com>

    On 3 Lip, 15:47, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

    > I tu pytanie czy czegoś nie pominąłem?
    >
    > Coś może mnie zaskoczyć?

    Inne wazne przyczyny - 1000PLN (serio).

    Usjwo

  • 3. Data: 2009-07-03 09:01:39
    Od: Kaiko <s...@s...pl>

    Usjwo wrote:

    > Inne wazne przyczyny - 1000PLN (serio).

    U mnie z praktyki też tak jest - ucieka 95% klientów jak słyszą taką
    kwotę za zdjęcie - no ale też bądźmy realistami - albo chcą scenę
    poważnie wykonaną, nad którą mu nie będzie żal spędzić kilku dni
    (znalezienie ludzi, miejsca, dogadanie zaplanowanie, opłacenie
    wszystkich aby to miało ręce i nogi, wykonanie i poważniejsze
    obrobienie), albo będą mieć pstryk - a z perspektywy fotografa praca to
    praca - pracuje się po to aby zrobić coś porządnie i za to, że tak się
    to zrobiło dostać należne wynagrodzenie (czyt. zarobić, a nie dopłacić).
    Widać, że kolega Ariusz chce raczej zrobić zdjęcie od a do z. Myślę, że
    sposób liczenia jak najbardziej ok. Trzeba się liczyć tylko z tym, że
    większość przeciętnych klientów na taką kwote reaguje ucieczką, no ale
    trzeba wiedzieć jaką fotografią sie chce człowiek zajmować. Jak taką to
    tak się to IMHO liczy. Tyle, że ujęć tematu bym zrobił więcej (ze 3-4).
    Zeby nie wyszło, że 2k za jedno zdjęcie. Ja przeważnie liczę ile
    zbudowanie sceny i do tego od zdjęcia później zakładając, że np. przy
    obróbce spędzę ileś tam godzin x stawka godzinowa jaką sobie zakładam.
    Wiadomo też że raczej z jednej sceny się nie zgodze na zrobienie więcej
    niż tych 10 ujęć bo zacznie się robić na jedno kopyto.

    W każdym razie 1 czy 10 ujęć tej samej sceny to koszty ludzi i
    zbudowania sceny pozostają te same. Dlatego warto dać klientowi taką
    opcje. (świadomość jest ważna - wie wtedy, że w 70% płaci za scenę, a
    nie za "naciśnięcie spustu")

    Ale jedno mnie zastanawia... po co dwóch fotografów. Przecież scena jest
    układana. Zrobi się tylko dodatkowy bajzel.

    Kaiko

    fotograficznie: http://kajetan.mastela.com
    po godzinach: http://kaiko.pl

  • 4. Data: 2009-07-03 09:32:37
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Fri, 3 Jul 2009 01:01:40 -0700 (PDT), Usjwo napisał(a):

    > Inne wazne przyczyny - 1000PLN (serio).

    Natomiast ważne będze, aby cenę poprzedzała lista elementów które się na
    nią składają - najlepiej wypunktować co planujesz zrobić.
    W ten sposób klient od razu będzie wiedział za co zapłaci, i nie będzie
    efektu "3k za jedną fotkę" ;]

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 5. Data: 2009-07-03 09:36:52
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Kapsel napisał(a):

> [...]
    > nią składają - najlepiej wypunktować co planujesz zrobić.
    > W ten sposób klient od razu będzie wiedział za co zapłaci, i nie będzie

    1 zł - za naciśnięcie spustu migawki
    2999 zł - za to, że wiedziałem kiedy nacisnać

    wer

  • 6. Data: 2009-07-03 09:41:04
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Kaiko pisze:

    [ciach]

    > Ale jedno mnie zastanawia... po co dwóch fotografów. Przecież scena jest
    > układana. Zrobi się tylko dodatkowy bajzel.

    Dwóch dlatego, że samo naciśnięcie spustu to bajka, trzeba to oświetlić,
    trzeba ustawić, blendę poprawić,... wolę aby robił to fotograf, który
    wie jak widzi obiektyw. Robiłem już zdjęcia z innym fotografem i powiem,
    że naciśnięcie spustu to pikuś przy całej robocie, a czasem i 3, 4 osoby
    z doświadczeniem by się przydały.

    Ariusz

  • 7. Data: 2009-07-03 09:46:25
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > Dwóch dlatego, że samo naciśnięcie spustu to bajka, trzeba to oświetlić,
    > trzeba ustawić, blendę poprawić,... wolę aby robił to fotograf, który
    > wie jak widzi obiektyw.

    A Ty tego nie wiesz?
    Bo przeciez jesli wiesz, to mozesz to zrobic za tego drugiego fotografa,
    bo nacisniecie spustu to juz chyba nie bedzie zbyt absorbujace zadanie? :)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 8. Data: 2009-07-03 10:11:35
    Od: " " <j...@g...pl>

    Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Wiem, Ĺźe byĹ&#65533;o wiele razy ale moja sprawa jest trochÄ&#65533; inna
    >
    > Mam zrobiÄ&#65533; zdjÄ&#65533;cie np. starszy pan w sadzie przy skrzynkach z
    jabĹ&#65533;kami -
    > ot scenka jak z bajki.
    >
    > Jak skalkulowaÄ&#65533; takie zdjÄ&#65533;cie:
    >
    > 1. Szukanie pleneru (w tym przypadku odpowiedniego sadu) i wynajÄ&#65533;cie go
    > 2. WynajÄ&#65533;cie modela i pomocnikĂłw
    > 3. Kupienie niezbÄ&#65533;dnych rekwizytĂłw, od ubrania po jabĹ&#65533;ka
    > 4. Budowa sceny - Ĺ&#65533;wiatĹ&#65533;a, wieszanie jabĹ&#65533;ek na drzewie,
    byÄ&#65533; moĹźe mgĹ&#65533;a...
    > 4. Zrobienie zdjÄ&#65533;Ä&#65533;
    >
    > Nie mam pojÄ&#65533;cia jak to wyceniÄ&#65533;
    >
    > ZakĹ&#65533;adam, Ĺźe za dzieĹ&#65533; roboczy 1 fotografa trzeba policzyÄ&#65533;
    okoĹ&#65533;o 400 zĹ&#65533;,
    > a bÄ&#65533;dzie dwĂłch fotografĂłw, model - pewnie za okoĹ&#65533;o 300-500
    zĹ&#65533; kogoĹ&#65533;
    > znajdÄ&#65533;, ubrania rekwizyty - myĹ&#65533;lÄ&#65533;, Ĺźe w 300 zĹ&#65533;
    siÄ&#65533; zmieszczÄ&#65533;, pomocnicy
    > okoĹ&#65533;o 100 zĹ&#65533;. Dodatkowe koszty wynajÄ&#65533;cie sadu, znalezienie
    go,
    > zgromadzenie rekwizytĂłw... okoĹ&#65533;o 500 zĹ&#65533;.
    >
    > Wychodzi mi okoĹ&#65533;o 2 tys.
    >
    > I tu pytanie czy czegoĹ&#65533; nie pominÄ&#65533;Ĺ&#65533;em?
    >
    > CoĹ&#65533; moĹźe mnie zaskoczyÄ&#65533;?
    >
    > Ariusz

    Profi podejście do sprawy.
    Mnie wydawnictwo zaproponowało zrobienie zdjęcia pary szczęśliwych staruszków
    w parku za 450 zl.
    Para staruszków (profi modele) zażądała 500 zl. !!!
    Do tego dochodzi oplata asystenta, blendy, statywy, itp.
    Czyli moj koszt wyniósł 800 zl.
    Oczywiście po usłyszeniu mojej ceny znaleźli innego fotografistę, który zrobił
    to za 300 zł. !!!

  • 9. Data: 2009-07-03 10:13:21
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > pomocnicy około 100 zł. Dodatkowe koszty wynajęcie sadu, znalezienie
    > go, zgromadzenie rekwizytów... około 500 zł.

    Deszcz np. i cala kalkulacja psu w zad.
    Jak bym to raczej pomnozyl x5 jesli chcesz zarobic
    wiecej niz na jedno piwo.

    Cos mi sie wydaje, ze fotografa za 400zl to raczej nie
    znajdziesz. Przeciez to nie jest "pan przyjdzie z tymi
    jablkami do mojego studia, bede je pstrykal osiem godzin
    za 400zl". Trzeba wszystko zaplanowac, wypadaloby wpasc
    na miejsce zbrodni wczesniej zeby zobaczy co i jak,
    pozmieniac wlasne plany pod to zlecenie itd itp.

    Za 400zl nikt, kto robi dobre zdjecia nie bedzie sie to to bawil.

    Choc nie wykluczam, ze sie myle ;)

  • 10. Data: 2009-07-03 10:19:17

    Jakub Jewuła napisał(a):

> [...]
    > pozmieniac wlasne plany pod to zlecenie itd itp.
    >
    > Za 400zl nikt, kto robi dobre zdjecia nie bedzie sie to to bawil.

    A za 100 zł można spokojnie kupić takie zdjęcie na stocku.

    wer