    From: Kaiko <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ile za zdjęcie :) wiem było ale mimo wszystko...
    Date: Fri, 03 Jul 2009 11:01:39 +0200

    Usjwo wrote:
    > On 3 Lip, 15:47, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:
    >
    >> I tu pytanie czy czegoś nie pominąłem?
    >>
    >> Coś może mnie zaskoczyć?
    >
    > Inne wazne przyczyny - 1000PLN (serio).

    U mnie z praktyki też tak jest - ucieka 95% klientów jak słyszą taką
    kwotę za zdjęcie - no ale też bądźmy realistami - albo chcą scenę
    poważnie wykonaną, nad którą mu nie będzie żal spędzić kilku dni
    (znalezienie ludzi, miejsca, dogadanie zaplanowanie, opłacenie
    wszystkich aby to miało ręce i nogi, wykonanie i poważniejsze
    obrobienie), albo będą mieć pstryk - a z perspektywy fotografa praca to
    praca - pracuje się po to aby zrobić coś porządnie i za to, że tak się
    to zrobiło dostać należne wynagrodzenie (czyt. zarobić, a nie dopłacić).
    Widać, że kolega Ariusz chce raczej zrobić zdjęcie od a do z. Myślę, że
    sposób liczenia jak najbardziej ok. Trzeba się liczyć tylko z tym, że
    większość przeciętnych klientów na taką kwote reaguje ucieczką, no ale
    trzeba wiedzieć jaką fotografią sie chce człowiek zajmować. Jak taką to
    tak się to IMHO liczy. Tyle, że ujęć tematu bym zrobił więcej (ze 3-4).
    Zeby nie wyszło, że 2k za jedno zdjęcie. Ja przeważnie liczę ile
    zbudowanie sceny i do tego od zdjęcia później zakładając, że np. przy
    obróbce spędzę ileś tam godzin x stawka godzinowa jaką sobie zakładam.
    Wiadomo też że raczej z jednej sceny się nie zgodze na zrobienie więcej
    niż tych 10 ujęć bo zacznie się robić na jedno kopyto.

    W każdym razie 1 czy 10 ujęć tej samej sceny to koszty ludzi i
    zbudowania sceny pozostają te same. Dlatego warto dać klientowi taką
    opcje. (świadomość jest ważna - wie wtedy, że w 70% płaci za scenę, a
    nie za "naciśnięcie spustu")

    Ale jedno mnie zastanawia... po co dwóch fotografów. Przecież scena jest
    układana. Zrobi się tylko dodatkowy bajzel.

    Kaiko

    fotograficznie: http://kajetan.mastela.com
    po godzinach: http://kaiko.pl