  • 71. Data: 2024-08-08 13:56:49
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 sie 2024 o 13:37, heby pisze:

    > Tak. Urządzenia degradują się, rozpinają, nie potrafią się ponownie
    > podpiąc, wymagaja resetu, parowania itd itp.

    Gdy już zainwestuję w ZB -- może wrócimy do tematu...

    > Aby ten soft poprawić. Bug typu "działało i się rozparowało" jest
    > ewidentnym błedem w oprogramowaniu czujnika.

    Na razie u mnie OK, ale korzystam tylko z: aplikacji SmartLife, chmury,
    WiFi i BT... Od kiedy mam bramki BT-WiFi -- nie notuję problemów...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 72. Data: 2024-08-08 14:05:52
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 sie 2024 o 13:47, heby pisze:

    > Na możliwości wysłania polecenia "zacznij grzać" na podstawie:
    > 1) godziny i dnia tygodnia

    To mogą czynić autonomicznie.

    > 2) obecności właściciela pomieszczenia

    Wg mnie temperaturowa bezwładność stawia pod
    znakiem zapytania przydatność...

    > 3) przewidywanej temperatury

    O! -- to dobre! Nie pomyślałem o tym, choć mój
    osuszacz bierze pod uwagę pogodę i prognozę pogody...

    > 4) aktualnej temperatury

    To mogą czynić autonomicznie, choć rzecz jasna lepiej odsunąć czujki
    od grzejników a termostaty zwykle są tuż przy grzejnikach...

    > To nie jest funkcja tego termostatu. To jest automatyzacja w HA, a > dzięki
    termostatom ze sterowaniem
    zdalnym ,mogę ją zrealizować na nich.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 73. Data: 2024-08-08 14:28:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/08/2024 14:05, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > To mogą czynić autonomicznie.
    > Wg mnie temperaturowa bezwładność stawia pod
    > znakiem zapytania przydatność...

    U mnie nie.

    Systemu obecnie nie mam w użyciu, ale jak miałem, to wiedziałem, że
    dziecko przyjdzie ze szkoły koło 15, więc odpalałem kaloryfer koło 13 i
    na sam koniec odpalałem jeszcze grzanie klimą. Wszystko automatycznie
    włacznie z harmonogramem powrotu ze szkoły.

    Pomieszczenie podnosiło się wtedy z 20 do 22 stopni. Po czym zmniejszało
    temperaturę po godzinie 22 i odpalało samą klimę na chwilę z samego rana
    w ramach budzika, aby się lepiej wstawało.

    Bezustanne grzanie na 22 stopnie nie miało sensu, bieganie 3x dziennie
    do pokoju aby "właczyć/wyłaczyć" kaloryfer też się nie sprawdzało.

    Systemu nie mam - posypały się:
    1) urządzenia Zigbee padają lub są niestabilne
    2) komunikacja w klimatyzatorach, pracujaca na wifi, przestała działać w
    2 na 3 klimatyzatory i zastanawiam się czcy opłaca mi się to wymieniać
    na nastepne identycze guano.
    3) Dzieci większe, przychodzą kiedy chcą.

    Dalej jednak, jak gdzieś jedziemy, to możemy załączyć kaloryfery przed
    powrotem do domu.

  • 74. Data: 2024-08-08 16:19:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 8 Aug 2024 13:37:01 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Potrzebuję tylko temperaturę. Z uwagi na kaskadową awarię mojej
    > sieci
    > Zigbee, zastanawiam się nad zrobieniem własnych czujników na wifi,
    > nawet
    > kosztem wymiany/ładowania baterii co 3 tyg.

    Trochę mnie dziwią te problemy z tymi profesjonalnymi, fabrycznymi.
    Ja mam własne oparte na prymitywnym transceiverze rfm12b, 868MHz i
    działa to już z 15 lat. Część zasilana z sieci, część z baterii
    PV+nimh AAA. Jedyne problemy jakie z nimi miałem to gdy do tych
    używanych na zewnątrz czasami dostała się woda bo uszczelka
    sparciała po latach.
    15 lat temu chyba nie było takiego wyboru gotowców jak teraz
    (szczególnie na wifi) więc druciarstwo było na wpół uzasadnione a na
    drugie pół dawało satysfakcję. Zakładałem, że teraz to już takie mini
    czujniki nie-wifi są komercyjnie opanowane (jak te zigbee) i powinny
    działać stabilnie.... Stąd zaskoczony jestem, że obecnie jeszcze
    bierzesz pod uwagę struganie samemu.

    --
    Marek

  • 75. Data: 2024-08-08 16:19:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 sie 2024 o 14:28, heby pisze:

> [...]
    > na sam koniec odpalałem jeszcze grzanie klimą. Wszystko automatycznie
    > włacznie z harmonogramem powrotu ze szkoły.

    Harmonogramu -- tak; ale obecności człowieka, jak światło -- nie.

    > Pomieszczenie podnosiło się wtedy z 20 do 22 stopni. Po czym zmniejszało
    > temperaturę po godzinie 22 i odpalało samą klimę na chwilę z samego rana
    > w ramach budzika, aby się lepiej wstawało.

    Do tego nie trzeba smartności.

    > Bezustanne grzanie na 22 stopnie nie miało sensu, bieganie 3x dziennie
    > do pokoju aby "właczyć/wyłaczyć" kaloryfer też się nie sprawdzało.

    Termostat może mieć własny zegarek.

> [...]
    > 2) komunikacja w klimatyzatorach, pracujaca na wifi, przestała działać w
    > 2 na 3 klimatyzatory i zastanawiam się czcy opłaca mi się to wymieniać

    Kilkanaście lat mam osuszacz sterowany pilotem IR; teraz
    mam smartny pilot IR... (zwykły też mam, ale go nie używam)

    > 3) Dzieci większe, przychodzą kiedy chcą.

    > Dalej jednak, jak gdzieś jedziemy, to możemy załączyć kaloryfery przed
    > powrotem do domu.

    Przed -- tak, ale nie w chwili wejścia...
    Można nawet (ale bez netu raczej ciężko) włączyć, gdy smartfon
    zbliży się do domu na żądaną odległość -- tak ja włączam światło...

    -=-

    Jedynie pogoda i prognoza pogody przekonują mnie...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 76. Data: 2024-08-08 18:14:35
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.08.2024 o 13:37, heby pisze:

> [...]
    > Zigbee, zastanawiam się nad zrobieniem własnych czujników na wifi, nawet
    > kosztem wymiany/ładowania baterii co 3 tyg.

    A to w ogóle potrzebuje być bezprzewodowe?

  • 77. Data: 2024-08-08 19:22:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/08/2024 18:14, io wrote:
    > A to w ogóle potrzebuje być bezprzewodowe?

    Jak budowałem dom, to wsadziłem kilka gniazdek więcej w pokojach, w
    dodatku mam osobną sieć gniazdek z zupełnie osobnymi obwodami (UPS).
    Razem jest tego nieco więcej niż u przeciętnego suwerena.

    Elektryk zrobił co miał zrobić, ale potem słyszałem krążącą anegtokę,
    jak to jakiś idiota wpakował w domu tyle gniazdek, że nikt normalny tyle
    nie robi.

    I teraz wyobraź sobie, jak by mi zwisały jeszcze druty ze ścian, do
    zasilania czujników.

    Ten elektryk dostał by zawału.

    A na serio: owszem, przez jakiś czas używałem zailacza wtyczkowego,
    który zasilał ESP8266, który mierzył temperaturę. Na dłuższą metę to
    mniej wygodne, bo np. temperaturę chciałbym miedzyć w zupełnie innym
    miejscu niż mam gniazdko.

    Znalazłem bardzo tanie muduliki e-ink na ali, jeden przyszedł w zeszłym
    tygodniu. Jak bym mu dorobił ładną obudowę na drukarce i wsadził esp do
    środka, to mógłby być naprawdę fajny termometr na wifi. I może na jakimś
    liion wytrzymał by ze 4 tygodnie.

  • 78. Data: 2024-08-08 19:34:59
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

  • 79. Data: 2024-08-08 19:44:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 8 Aug 2024 19:22:09 +0200, heby wrote:

> [...]
    >
    > Elektryk zrobił co miał zrobić, ale potem słyszałem krążącą anegtokę,
    > jak to jakiś idiota wpakował w domu tyle gniazdek, że nikt normalny tyle

    no cóż, elektryk wie, ile mu płacą "normalni", ale kilka to przeciez
    nie tak duzo.

    Dawno temu linkowałem tu fotkę "ściana gniazdek". Jedno przy drugim.
    Dzieło sztuki - tzn nie te gniazdka, tylko prowadzenie kabli
    zasilających od kilku sprzętów.

    Gniazdka prawdopodobnie były fałszywe, tzn tylko płyty czołowe
    (standart amerykański) ktos nakleił na scianę.

    > I teraz wyobraź sobie, jak by mi zwisały jeszcze druty ze ścian, do
    > zasilania czujników.
    > Ten elektryk dostał by zawału.

    Jego problem :-)

> [...]
    > tygodniu. Jak bym mu dorobił ładną obudowę na drukarce i wsadził esp do
    > środka, to mógłby być naprawdę fajny termometr na wifi. I może na jakimś

    Ale na BT LE mogą wytrzymać pare lat. Temperatura raczej nie wymaga
    pomiaru częstszego niz co 5 minut.

    J.

  • 80. Data: 2024-08-08 20:58:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/08/2024 19:44, J.F wrote:
    > Ale na BT LE mogą wytrzymać pare lat. Temperatura raczej nie wymaga
    > pomiaru częstszego niz co 5 minut.

    Więcej:
    1) To e-ink. Mogę go wyłączyć, a i tak wyświetla.
    2) Wifi też mogę wyłaczyć, w końcu potrzebe jest obudzenie się, wysłanie
    danych i zaśnięcie na dłuższą przerwę.
    3) procesor też mogę wyłączyć (tzn uśpić)

    Może się okazać, że czy BT czy Wifi, da się uzyskać naprawdę krótkie
    czasy pracy i długie czasy ziewania a więc nawet to Wifi może się na
    baterii okazać bardzo przyzwoite.