  • 11. Data: 2010-05-06 22:54:59
    Temat: Re: Dwuramienne dyski twarde.
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** =Marcos= <m...@w...nospamnospam.info> wrote:

    > HDD ma na razie trochę zalet.
    > 1. Na przykład w przypadku awarii odzyskanie danych jest dość łatwe (awaria
    > elektroniki, awaria głowicy itp.) i względnie tanie. Odzyskanie danych z SSD
    > jest trudne lub niemożliwe częściej niż to ma miejsce w przypadku HDD.

    No akurat jest dokładnie odwrotnie. Jak Ci w SSD padnie np. kontroler to
    łatwiej jest wlutować nowy niż wymienić głowicę w dysku.

    Również w przypadku uszkodzeń mechanicznych raczej łatwiej jest odzyskać dane z
    SSD gdzie połowa kości się ostała niż z HDD gdzie ostała się połowa talerza.

    > Zakładając, że i tak w obu wypadkach robię backupy ważnych danych, ale nie
    > całej struktury dysku,

    Akurat backup ma nieco inną funkcję niż zabezpieczanie przed padem dysku - od
    zabezpieczania przed padem dysku jest RAID i inne formy replikacji. Kopie
    bezpieczeństwa załatwiają szereg innych tematów jak np. uszkodzenia danych
    celowe, omyłkowe ale nie związane z awarią sprzętu.

    > 2. Cena SSD za 1GB = 8zł. Cena HDD za 1GB = 0,22zł. Na razie różnica
    > kolosalna.

    I co za tym idzie (za ceną) nadal w systemach storage nie upchasz danych tak
    gęsto na SSD jak na HDD.

    Pytanie też jakie konkretnie SSD masz na myśli, bo jeżeli najtańsze to raczej w
    typowych zastosowaniach wiele kręcących się dysków będzie lepiej dawało radę.

    > 3. W SSD nie chodzi tylko o zmowę cenową. Nawet gdybym chciał, to nie kupię
    > dysku SSD 2TB, bo po prostu nie potrafią jeszcze takiego wyprodukować. A
    > robię 500GB zdjęć rocznie, więc potrzebuję zapasu.

    Tak ale np. obróbkę tych zdjęć możesz przeprowadzać na mniejszym dysku SSD (bo
    szybciej) i potem zgrywać je na dyski HDD. Dlatego moim zdaniem SSD nie jest
    jeszcze zamiennikiem HDD tak samo jak HDD nie jest jeszcze zamiennikiem taśm.
    Idąc w drugą stronę RAM nie jest zamiennikiem SSD, a wewnętrzna pamięć buforów
    procesora nie jest zamiennikiem RAM.

    Po prostu wszystko ma swoje miejsce i owszem SSD mogą wypierać w pewnej
    warstwie dyski HDD, a te z koleji mogą uszczknąć trochę z taśm itd.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 12. Data: 2010-05-07 01:21:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Doxent" hrv80o$ahn$...@i...gazeta.pl

    > Zastanawia mnie dlaczego producenci dysków nie wpadli jeszcze na pomysł aby nad
    talerzami do dysków twardych umieścic 2 ramiona z
    > głowicami zamiast jednego? Zastosowanie czegoś takiego znacząco przyspieszyłoby
    czas dostępu do danych bo gdy jedno ramie zajęte
    > byłoby rzeźbieniem to drugie mogłoby w tym czasie uzyskiwać dostęp do zupełnie
    innych obszarów z danymi. W przypadku awarii głowic
    > w jednym z ramion możnaby też dane odczytać drugą głowicą co znacząco podniosłoby
    niezawodność. Dysk z oczywistych względów byłby
    > dłuższy o kilka cm a talerze znajdowałyby się w środkowej części a ramiona z
    głowicami z przodu i z tyłu.

    Dlaczego więc nie cztery? A może tyle głowic, ile ścieżek?
    Głowice nie poruszałaby wówczas się wcale? :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2010-05-07 06:03:56
    Od: "PaPrYcZaK" <p...@Q...com>

    napisał w wiadomości news:hrvpue$1of$1@inews.gazeta.pl...

    > "Doxent" hrv80o$ahn$...@i...gazeta.pl

    > Dlaczego więc nie cztery? A może tyle głowic, ile ścieżek?
    > Głowice nie poruszałaby wówczas się wcale? :)

    taaa tylko ile taki dysk by ważył i jakich rozmiarów byłby? :)

    --
    Pozdrawiam, PaPrYcZaK
    Gigabyte GA-EP45-UD3LR, E8400@Noctua NH-U12P, GAINWARD GTX 260 896MB, 2x2GB

  • 14. Data: 2010-05-07 06:27:44
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Fri, 7 May 2010 00:33:52 +0200, =Marcos= napisał(a):

    > 3. W SSD nie chodzi tylko o zmowę cenową. Nawet gdybym chciał, to nie kupię
    > dysku SSD 2TB, bo po prostu nie potrafią jeszcze takiego wyprodukować. A
    > robię 500GB zdjęć rocznie, więc potrzebuję zapasu.
    Dostać można... ;)
    http://www.in4.pl/komentarze_Dyski_SSD_marki_OCZ_Tec
    hnology_z_serii_Z-Drive_2,20946.htm

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2010-05-07 06:42:33
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 7 maj (piątek), gdy o godzinie 0:13 *zenek* w pocie czoła
    naskrobał(a):

    > Podobnie jak salata ktora moglbys miec w ogrodku ale nie masz ani
    > ogrodka ani nasion wiec musisz pracowac jak niewolnik zeby to kupic.
    a ci co pracują w ogródku, żebym mógł kupić sałatę to też niewolnicy?

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2010-05-07 08:40:56

  • 16. Data: 2010-05-07 07:03:06
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    PaPrYcZaK pisze:

    > taaa tylko ile taki dysk by ważył i jakich rozmiarów byłby? :)

    No nie wiem. Podobnym torem myslenia poszli w drukarkach
    - najpierw laser smyral jedną wiązką po bębnie, teraz
    jest nieruchoma listewka z szeregiem diod.

    Pachnie to Noblem dla Eneuela.
    --
    A S

  • 17. Data: 2010-05-07 07:12:58
    Od: ApanasBudriszko <c...@g...pl>

    W dniu 2010-05-07 00:54, Konrad Kosmowski pisze:

    > No akurat jest dokładnie odwrotnie. Jak Ci w SSD padnie np. kontroler to
    > łatwiej jest wlutować nowy niż wymienić głowicę w dysku.

    a to on tam jest osobno taki dyży że się go da wymontować ? pierwsze słyszę

    > Również w przypadku uszkodzeń mechanicznych raczej łatwiej jest odzyskać dane z
    > SSD gdzie połowa kości się ostała niż z HDD gdzie ostała się połowa talerza.

    tu już zupełnie fantazjujesz

  • 18. Data: 2010-05-07 08:40:36
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> napisał w wiadomości

    > No nie wiem. Podobnym torem myslenia poszli w drukarkach
    > - najpierw laser smyral jedną wiązką po bębnie, teraz
    > jest nieruchoma listewka z szeregiem diod.

    Nie poszli. LED nie zastępuje lasera mamy raczej do czynienia z
    koegzystencją niż wypieraniem jednej technologi przez drugą.

  • 19. Data: 2010-05-07 08:59:35
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TOO_@_I_TO_poczta.fm>

    Użytkownik "Heraklit" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Był 7 maj (piątek), gdy o godzinie 0:13 *zenek* w pocie czoła
    > naskrobał(a):
    > a ci co pracują w ogródku, żebym mógł kupić sałatę to też niewolnicy?
    Jak "zenek" będzie sprzedawał sałatę za 1/10 normalnej ceny czyli po 10gr za
    główkę, to chętnie będę u niego kupował codziennie 4 główki przez okrągły rok
    ;-)
    Aha, muszę mieć możliwość odebrania jej w odległości 100m od bloku. Co do cen
    marchewki i papieru toaletowego, to chyba też nie trzeba się zapracowywać na
    śmierć, żeby je kupić :-)
    Najlepsze jest aktualnie powiedzenie: "płacić jak za zboże", które to obecnie
    jest w takiej cenie, że niektórzy palą nim w centralnym bo wychodzi taniej od
    miału czy węgla - to jest straszne, ale tak jest!
    Sorki za OT ale musiałem dokończyć ten temat, bo porównanie było niezbyt
    trafione, tzn. mimo, że można zasiać sobie na działce sałatę czy marchewkę, to
    można to zrobić w celach wyłącznie hobbistycznych bo nie zejdzie się z ceną
    poniżej pewnych kosztów.

  • 20. Data: 2010-05-07 09:22:49
    Od: Matt <m...@g...com>

    On 7 Maj, 00:54, Konrad Kosmowski <k...@k...net> wrote:
    > Również w przypadku uszkodzeń mechanicznych raczej łatwiej jest odzyskać dane z
    > SSD gdzie połowa kości się ostała niż z HDD gdzie ostała się połowa talerza.

    Gorzej jeśli się okaże, ze owszem odzyskasz połowę danych - ale będzie
    to pół bajta z każdego bajta danych (nie wiem jaki jest "przeplot" na
    dyskach SSD, ale sporo pamięci flashowych tak działa).

    --
    Regards
    Matt