  • 41. Data: 2010-03-21 01:15:55
    Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > A po polsku? Zresztą nieważne...

    > No tak, zapomniałem że rozmawiam z artystą, który lubuje się w pływaniu
    > po wyżynach absolutu i dzieleniu na czworo duchowości czy innej
    > cielesności ot tak, dla czystej rozkoszy filozofowania.

    No ale co Ty chcesz osiągnąć? Chcesz mi powiedzieć jaki to jestem lub nie
    jestem? Pomysli sam, o czym ty mowisz? Poruszam pewien problem, pisze po
    polsku (i co z tego, ze z bledami) odpisujac laikowi sposobem dla niego do
    przelkniecia i tak Cie to drazni? Najpierw pomysl co ktos mowi, a jak sie
    odnosisz to uzasadnij. Ja jestem wytrawnym pedagogiem (serio:) i zjadlem zeby
    na takich przypadkach jak Twoj. Wyslucham wszystkiego co powiesz i mozesz
    nazwac to sekciarstwem lub czymkolwiek zechcesz. Masz jednak jak w banku, ze
    potrakuje Cie jak czlowieka, a nie jak bydło.

    Już samo
    > upieranie się przy werniksach powinno dać do zrozumienia że nie o
    > praktykę tu chodzi, ale o podnoszenie wydruku czy odbitki na piedestał
    > Prawdziwej Sztuki, a nie zwyczajne i plebejskie cieszenie oczu. Jako że
    > szkoda mi czasu na czcze deliberowanie o duchowości kawałka papieru,
    > niniejszym daję se siana.

    A wiesz, że odpisałeś mi trzy razy i za każdym razem bez treści?

    marek

  • 42. Data: 2010-03-21 08:22:48
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Weż photo rag i go polakieruj

    Na "photo rag" drukuje sie zeby sie cieszyc jego naturalnym wygladem.
    Jakierowanie takiego papieru to glupota.

    To tak jakbys poprosil herbate z cukrem tylko nie mieszana bo nie
    lubisz slodkiej ;)

  • 43. Data: 2010-03-21 08:23:27
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Odpowiem. Bo papier matowy zapuszczony np. lakierem dostaje kolor inny
    > niż papier powlekany.

    Eureka :)

    > Moim zdaniem o wiele lepszy, glebszy.

    Inny. Nasycenie jest oczywiscie wyzsze, a reszta to gust.

    > Pytanie
    > kolejne jaki lakier uzyc. Odpowiedz. Kazdy lakier ktorym to zrobisz
    > bedzie zly jednak da ci pojecie o co chodzi. Najlepszym z lakierow
    > bedzie odpowiedni akryl w sprayu, ale wymaga on idealnie sztywnego
    > podloza.

    Dawaj dalej, za jakis czas kolo odkryjesz.

    Wlasnie akrylem pokrywam plotno na ktorym drukuje. Da sie bez problemow.

    > Tego z kolei nie da sie utrzymac bo papier pracuje...
    > itd itp no i dalej, tworzywa sztuczne, zywice...

    Niezla masz jazde...

  • 44. Data: 2010-03-21 10:57:27
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Na "photo rag" drukuje sie zeby sie cieszyc jego naturalnym wygladem.
    > Jakierowanie takiego papieru to glupota.

    Jest to raczej odstępstwo od normy. A każde odstępstwo od normy może stać się
    normą przestając być jednocześnie głupotą.
    Nie ma na rynku papieru, który wygląda jak polakierowan photo rag. I to jest
    fakt. Jeden woli przy tym pozostać a drugi nie. Najnormalniej w świecie.

    marek

  • 45. Data: 2010-03-21 11:08:56
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Eureka :)

    > Inny. Nasycenie jest oczywiscie wyzsze, a reszta to gust.

    Pewnie że inny. A głębszy to pojęcie stosowane normalnie przy opisywaniu
    barwy. I głebokość koloru w wypadku o którym mówię jest większa. Reszta to,
    jak mówisz, gust.

    > Dawaj dalej, za jakis czas kolo odkryjesz.

    Nie rozumiem po co takie docinki. nic z tego nie wynika.

    > Wlasnie akrylem pokrywam plotno na ktorym drukuje. Da sie bez problemow.

    Bo płótno to nie papier. Powiedz mi jaki akryl nie posiadający frakcji
    zmiekczającej (czyli zuełnie przeźroczysty) pokryje papier (zwykły, nie
    powlekany) i nie popęka w terminie miesiąc od pomalowania. Serio, zapłącę Ci
    nawet za takie info.

    > Niezla masz jazde...

    No:)

    marek

  • 46. Data: 2010-03-22 12:57:55
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Przede wszystkim czym papier gladszy tym kolor dostaje wiekszego kopa. Zasada
    > stara jak swiat.
    W druku pigmentowym kolor dostaje kopa od bielistości i powleczenia
    podłoża - to, czy będzie ono gładkie, czy nie ma znaczenie
    marginalne.

> [...]
    > papier pracuje.. itd itp
    > no i dalej, tworzywa sztuczne, zywice...

    Dałem się zwariować i zafiksowałem wydruk na ragu werniksem akrylowym
    - aptekarska różnica, szkoda smrodzić. Nie wiem czym werniksowałeś te
    sweoje ragi, może zalanie ich na amen grubą warstwą błyszczącego
    lakieru dałoby trochę lepszy efekt. Tak czy siak na papierze
    powlekanym można uzyskać nieporównywalnie szerszą paletę.

    > Nie rozumiem dlaczego utknales przy odniesieniu odbitki do wydruku lub na
    > odwrot. Przeciez moim glownym postulatem bylo przyjecie do wiadomosci, ze
    > wydruk to wydruk, a odbitka to odbitka.
    Zgodzę się, że odbitka to odbitka a wydruk to wydruk (bo odbitka w
    porównaniu z wydrukiem to medium nader nędzne), natomiast konieczność
    werniksowania wydruków jest mz. mocno dyskusyjna. Wydruk można
    werniksować, by np. wydłużyć jego żywotność z 70, do 120 lat, ew.
    jeśli przewiduje, że będzie eksponowany w agresywnym środowisku.

> [...]
    > jako pewnej oferty, ktora nie koniecznie jest taka fantastyczna temu przeczy?
    > Mowie Ci, ze najlepszy papier jaki kupisz mozesz potraktowac jako wyjscie.
    > Dzieje sie tak wlasnie dlatego, ze wydruk to farba na papierze. Sami
    > producenci na bierzaco testuja i wypuszczaja copochwila nowe rozwiazania...
    > papiery, tusze, drukarki, werniksy.. I teraz mówisz mi zebym przyjmował to jak
    > owca idąca na rzez. A ja Ci mowie, ze ci faceci, z hanemuhle, arches, canson i
    > innych ilfordow sami pobuja i sami sie ucza. Bo maja na tyle jaj, lub na tyle
    Faceci z Hahnemühlów, Cansonów i Ilfordów to akurat dość niedawno się
    obudzili i nagle stwierdzili, że są w ciemnej dupie, bo świat drukuje
    na potęgę i coś z tym faktem trzeba począć. Wielkiej innowacyjności to
    u nich nie widzę - przykładowo baryt Ilford Gold Fibre Silk i Canson
    Infinity Baryta Photographique to praktycznie ten sam papier, tłuczony
    u tego samego podwykonawcy.

    > Juz mniej wiecej wiem co chce, a Ty tego nie masz wiec o czym tu gadac. Sam
    > gratis przeszedlem gehenne drukowania na rozmaitych papierach i wiem, ze
    > wiekszosc z nich to kupa. Oczywiscie w moim odczuciu. Jestem troche opatrzony
    > i rowniez przez to wypaczony. Daj mi np czern jaka mial rousseau na swoich
    > obrazach... Ale moze w koncu, jakis uparty szajbus zrobi cos nie tak jak
    > trzeba i wyjdzie;)
    Czerni na obrazach Russeau nie mierzyłem, więc ciężko mi się
    ustosunkować - natomiast możliwości współczesnych rozwiązańdo druku
    fotografii są sakramenckie i jeśli ktoś twierdzi, że na większości
    papierów wychodzi kupa, to problemem jest albo jego obieg pracy, albo
    punkt usługowy, albo naprawdę szuka kwadratowych jaj i cudów-niewidów.

  • 47. Data: 2010-03-22 13:04:23
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-22 13:57:55 +0100, Czornyj <m...@c...pl> said:

> [...]
    > werniksować, by np. wydłużyć jego żywotność z 70, do 120 lat, ew.
    > jeśli przewiduje, że będzie eksponowany w agresywnym środowisku.

    A nie prościej zalaminować, co się zresztą robi powszechnie zamiast
    chrzanienia z lakierami?

    de Fresz

  • 48. Data: 2010-03-22 15:58:35
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    Zasada
    > W druku pigmentowym kolor dostaje kopa od bielistości i powleczenia
    > podłoża - to, czy będzie ono gładkie, czy nie ma znaczenie
    > marginalne.

    Strzelam, że powleczenie jest stosowane aby zwiększyć gładkość.
    Normalną zasadą jest, że im podłoże bielsze tym kolor lepiej wybija
    Ale decydująca jest gładkość. Mat daje kolor zgaszony, a błysk go wybija. To
    są wartości skrajne, gradacja od matu do błysku jest równoznaczna z gradacją
    kolor zgaszony pelny.

> [...]
    > - aptekarska różnica, szkoda smrodzić. Nie wiem czym werniksowałeś te
    > sweoje ragi, może zalanie ich na amen grubą warstwą błyszczącego

    wsiąkł, tak? Robiłem kilka warstw, tak jak mówisz, aż do niepełnego błysku.

    > Tak czy siak na papierze
    > powlekanym można uzyskać nieporównywalnie szerszą paletę.

    Na papierze powlekanym można uzyskać szerszą skalę, zgadza się. Jednak kolor
    będzie płytszy, jakby "powierzchniowy".
    Papaier matowy daje kolor zgaszony ale głęboki. Dlatego, na czuja, jest on z
    reguły określany jako bardziej "szlachetny". A np najszlachetniejszą z technik
    ciemniowych jest platinum palladium.. chociaż laik stwierdziłby, że to wyprana
    gazetówa.. bo ludzie lubią kolorki:)

    > Zgodzę się, że odbitka to odbitka a wydruk to wydruk (bo odbitka w
    > porównaniu z wydrukiem to medium nader nędzne)

    Kolor na odbitce jest z reguły głębszy.. nie mylić z bardziej intensywny.
    Wydruk z kolei ma bardziej intensywny kolor i pewnie o tym mówisz.

> [...]
    > werniksować, by np. wydłużyć jego żywotność z 70, do 120 lat, ew.
    > jeśli przewiduje, że będzie eksponowany w agresywnym środowisku.

    Nikt tak naprawdę nie wie ile lat przetrwa wydruk ale rzeczywiście można
    zostawić tą kwesię. Jasne jest jedynie, co można stwierdzić z historii koloru,
    że jest on problematyczny do utrzymania w przeciągu lat. I każda farba ma z
    tym problem, nawet olejna.
    Blaknięcie jest naturalną własnością koloru. Po prostu kolor równa się
    blaknięcie i wypisywanie dzińdzibołów jaki to niesamowity kolor ma coś tam i
    ile przetrwa jest sporo naciągane. Kolor zaczyna blaknąć w momencie jego
    położenia, a nie istnieje ileś lat poczym się załamuje. To jest reklamowa
    gadka.

    > Faceci z Hahnemühlów, Cansonów i Ilfordów to akurat dość niedawno się
    > obudzili i nagle stwierdzili, że są w ciemnej dupie, bo świat drukuje
    > na potęgę i coś z tym faktem trzeba począć.

    Dokładnie

> [...]
    > papierów wychodzi kupa, to problemem jest albo jego obieg pracy, albo
    > punkt usługowy, albo naprawdę szuka kwadratowych jaj i cudów-niewidów.

    Pewnie to ostatnie;)

    marek

  • 49. Data: 2010-03-23 10:04:09
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > A nie prościej zalaminować, co się zresztą robi powszechnie zamiast
    > chrzanienia z lakierami?

    Prościej, tylko laminaty załatwią strukturę papieru, co niekoniecznie
    musi odpowiadać

  • 50. Data: 2010-03-23 10:16:52
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-23 11:04:09 +0100, Czornyj <m...@c...pl> said:

    > Prościej, tylko laminaty załatwią strukturę papieru, co niekoniecznie
    > musi odpowiadać

    A jak często używa się w praktyce papierów z wyraźną fakturą? Bo śmiem
    twierdzić że rzadko. Oczywiście znajdą się tacy, co robią tylko takie,
    ale większości zwykłych śmiertelników to nie dotyczy. Zresztą gdzieś
    tam powyżej było o grubej warstwie lakieru, który finalnie da efekt
    zbliżony do laminatu, ergo - sztuka dla sztuki.

    de Fresz