  • 11. Data: 2011-06-01 08:47:08
    Temat: Re: Dobrego mechanika do rozrządu w Fiacie szukam (Gliwice)
    Od: Antoś Antosiński <f...@g...com>

    Są dwa wałki rozrządu w tym silniku.
    Jeden wałek napędzany jest przez pasek z wału korbowego, drugi wałek
    napędzany jest z pierwszego wałka rozrządu poprzez koła zębate (drugi
    koniec głowicy). Oczywiście niemożliwe jest przesunięcie się jednego
    wałka względem drugiego bez rozebrania głowicy i wyjęcia tych wałków.
    Dlatego też zwykle wystarcza jedna blokada do ustawienia rozrządu -
    chyba że jak wspomniałem wyżej rozebraliśmy też głowicę.
    Jeszcze taka uwaga co do ustawienia tłoków. Tłoki znajdują się cztery
    razy na jednym poziomie w ciągu jednego obrotu wałka rozrządu i dwa
    razy w ciągu jednego obrotu wału korbowego. Tylko dwa z tych czterech
    suwów tłoka (mowa o pierwszym) nadaje się do ustawienia rozrządu. Musi
    to być moment kiedy tłok pierwszy przesuwa się w dół, a więc jest to
    suw ssania i suw rozprężania (pracy). Tłoki zrównają się tez dwa razy
    w niekorzystnych suwach (sprężania i wydechu) kiedy to tłok pierwszy
    kierować się będzie do góry.
    Gdy osiągniemy stan wyrównania się tłoków w jednym z suwów kiedy tłok
    pierwszy opadał, ustawiamy nacięcia na wałkach tak aby dało się
    wkręcić blokady do końca i mamy cały układ zsynchronizowany, zakładamy
    pasek, dokręcamy koło rozrządu, obracamy dwa razy wałem korbowym i
    znów sprawdzamy blokadami i przyrządem do pomiaru wysokości położenia
    tłoków czy nic się nie przestawiło przy dokręcaniu i pierwszym
    obróceniu wału.
    I to tyle.
    Ustawienie tego rozrządu bez blokad to ruletka...

  • 12. Data: 2011-06-01 18:14:17
    Temat: ustawienie rozrządu Fiat 1.2 16V
    Od: BearBag <c...@g...com>

    > Ustawienie tego rozrządu bez blokad to ruletka...

    tak własnie było z tym silnikiem, ktoś zaryzykował oznaczając koła na
    oko i niestety mu sie nie powiodło. Pewnie błąd o jeden ząb bo myśle
    że jakby wiecej to by już nie palił albo chodził tragicznie.

  • 13. Data: 2011-06-06 22:53:06
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-29 21:23, BearBag pisze:
    > Zajmuje to góra 15min i jest na tyle proste, że w ASO powinni to
    > zrobić
    > za 100zł, a w dowolnym warsztacie za 50zł.
    >
    > Troche chyba przesadzasz z tymi 15minutami, trzeba zdjąć prawe koło,
    > nadkole, zbiornik wyrównawczy, podnieść silnik albo przynajmniej
    > zabezpieczyć go bo zdejmujemy poduszke ze wspornikiem, potem pasek
    > alternatora itd. Dla mnie to przynajmniej godzinka sprawnego
    > mechanika. Potem jeszcze zabawa z ustawieniem i sprawdzeniem
    > wszystkiego.

    Eeee... nic nie trzeba zdejmować.

    Zdejmować trzeba do zmiany paska rozrządu.
    Żeby tylko ustawić rozrząd potrzebujesz tylko dostęp do jednej śruby na
    kole napędzającym wałek rozrządu, która znajduje się u góry w obudowie
    wałków rozrządu.

    Kręcisz silnikiem tak żeby włożyć blokady wałków rozrządu, wtedy
    luzujesz tą śrubę, ustawiasz tłoki w jednej linii (za pomocą
    wskaźników), dokręcasz śrubę i po robocie.

    Nawet nie trzeba ruszać napinacza (chociaż oczywiście warto sprawdzić).

    15 minut jak nic :)
    Nie takie rzeczy się na rajdzie w serwisie robi w 15 minut ;P

    > Właśnie tego sie obawiałem, że wszystko zrobie tak jak w opisie i niby
    > będzie ok, a po odpaleniu okaże sie że jednak nie było i silnik
    > kaput :)
    > Ogólnie jesli oba wałki są zablokowane i dokręcam wszystko przy
    > tłokach na tej samej pozycji to istnieje mozliwość że jednak
    > ustawienie nie jest poprawne ?

    Nie istnieje.
    Natomiast czasami zdarza się, że przy dokręcaniu tej śruby, przekręci
    się kawałek silnik. Dlatego po skręceniu trzeba jeszcze raz skontrolować
    czy tłoki są równo (wałki są na pewno, bo są zblokowane).

    > Rozumiem że jeden wałek napędza drugi ? i jest to na osobnej
    > przekładni czy pasku? Jak więc mogą się wzajemnie przestawić przy
    > wymianie paska? Myślałem że jest możliwe tylko rozjechanie sie
    > synchronizacji wału korbowego z walkiem rozrządu?

    Przekładnia zębata jest po drugiej stronie silnika (żeby je zobaczyć
    trzeba odkręcić pokrywkę pod cewką/cewkami).

    > Co jeśli jeden wałek jest w innej pozycji (mają wycięcia nie pasujące
    > do blokad) ? Jak to ustawić dobrze.

    Żeby zsynchronizować wałki trzeba odkręcić tą pokrywkę pod cewką,
    poluzować śruby, i tak ustawił wałki żeby weszły blokady. Wtedy wszystko
    skręcasz.