  • 1. Data: 2014-08-03 17:08:39
    Temat: Dlaczego darmowy internet w komórkach jest zły
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Przeczytałem ciekawy artykuł na temat ostatnio rozwijających
    się trendów w amerykańskich sieciach komórkowych:
    http://www.wired.com/2014/08/free-mobile-data-plans-
    are-going-to-crush-the-startup-economy

    Wspomniałem tu Wam o tym, że T-Mobile w USA oferuje
    w abonamencie darmowe słuchanie muzyki internetowej
    które nie wlicza się do limitów pakietów danych. Jak się
    okazuje, dotyczy to tylko Spotify, iTunes, Pandory. A więc
    pewne serwisy, pewne applikacje dostają preferowany
    układ z operatorem...
    Inny operator, Sprint, przez sobie podległą markę prepaidową
    Virgin Mobile daje klientom nielimitowany dostęp do
    Facebooka, Twittera, Instagramu, lub Pinterest za $12/miesiąc
    lub dostęp do wszystkich czterech serwisów za $22/miesiąc.
    Za dodatkowe $5 dostaniesz też tam dostęp do
    nielimitowanej muzyki.

    Autor artykułu ostrzega, że taka sytuacja szybko może się
    przerodzić do tej znanej z telewizji kablowej. Sieć kablówki
    staje się "cerberem" zezwalającym lub zabraniającym swojemu
    klientowi oglądania jakiegoś kanału TV poprzez włączanie
    go w swe ramówki lub nie włączaniu go. Jakaś powiedzmy
    sobie TV Lublin nie może sobie ot-tak emitować w Netii
    czy Canal+ programu dla klientów spoza Lublina - musi
    negocjować najpierw układ z Netią czy Canal+ aby wpuścili
    ją w swe kable. Na odmianę klient Canal+ czy Netii musi
    dziś płacić krocie za oglądanie 300 kanałów z których nie
    interesuje go 280 z nich... Płaci w efekcie dużo drożej niż
    płaciłby gdyby mógł wybrać tylko to, co go interesuje...

    To samo może się stać w kwestii internetu: załóżmy że dziś
    powstaje jakiś świetny serwis muzyczny, konkurencyjny
    do Spotify czy Pandory. Jaką ma on szansę zaistnieć na
    rynku jeśli jego konkurencja cieszy się umową z operatorem
    gwarantującą im przewagę nad konkurencją bo ich klienci
    mają darmową transmisję danych od operatora? Klient
    będzie miał barierę że musi zapłacić ekstra za luksus
    słuchania nowego serwisu zamiast pozostać ze Spotify...
    Mało tego - dostępne będą tylko na rynku oferty z "wliczonym"
    w cenę garniturem serwisów z których wcale nie chcemy
    korzystać: "Facebook, Twitter, Instagram, or Pinterest"?
    Ja z tych 4 korzystam tylko z facebooka i czasem pośrednio
    z Twittera gdy jakiś inny serwis internetowy coś z Twittera
    zacytuje śmiesznego, ale sam nie "piszczę" :-) I będę
    w krótce zmuszany do płacenia za cały pakiet śmieci...

    Myślę że to przekonywujący artykuł bijący na alarm bo tak
    się może stać - sygnały zaczynają się już pojawiać...

    Co Wy o tym myślicie? Spotykacie się z podobnymi
    praktykami u operatorów komórkowych w Polsce?

  • 2. Data: 2014-08-03 17:24:40
    Od: Alf/red/ <f...@u...waw.pl>

    On 03/08/14 17:08, Pszemol wrote:
    > Facebooka, Twittera, Instagramu, lub Pinterest za $12/miesiąc

    :-o drogo, no ale to inne relacje ekonomiczne.

    > nie interesuje go 280 z nich... Płaci w efekcie dużo drożej niż
    > płaciłby gdyby mógł wybrać tylko to, co go interesuje...

    No i operator ma większy przychód. A ja przez kolejny rok przedłużania
    umowy mówiłem nc+ że nie interesują mnie kanały np. sportowe i muzyczne,
    a oni w kółko macieju że muszę je mieć.

    > coś z Twittera zacytuje śmiesznego, ale sam nie "piszczę"

    U nas się mówi: nie ćwierkam.

    > Co Wy o tym myślicie? Spotykacie się z podobnymi
    > praktykami u operatorów komórkowych w Polsce?

    Oferty "youtube nie wlicza się do pakietu danych" już były (Redbull). Na
    razie wygląda to jak łapanie uzależnionych. Jak się rozwinie - bardzo
    możliwe, że tak jak artykuł kracze. Póki dostęp stacjonarny nolimit jest
    silny, to te nowe serwisy nie są takie poszkodowane. Owszem, owszem,
    młode pokolenie musi wszystko przez smartfona, najlepiej wszczepionego
    pod skórę..

    --
    Alf/red/

  • 3. Data: 2014-08-03 17:53:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Alf/red/" <f...@u...waw.pl> wrote in message

    > :-o drogo, no ale to inne relacje ekonomiczne.

    Dla porównania: plan rodzinny z 10giga internetu na miesiąc
    gdzie masz wliczone 4 numery z nielimitowanymi rozmowami
    i sms/mms kosztuje $160 netto/miesiąc. Nie ma 23% VATu ale
    są inne opłaty i podatki, wychodzi z tego prawie $200/miesiac.

    > No i operator ma większy przychód. A ja przez kolejny rok przedłużania
    > umowy mówiłem nc+ że nie interesują mnie kanały np. sportowe i muzyczne, a
    > oni w kółko macieju że muszę je mieć.

    I właśnie to samo może się stać z internetem - na próżno będziesz
    panienkę z T-Mobile przekonywał że nie ćwierkasz - ona Ci będzie
    wpychać Twittera wliczonego w pakiet i już. Czy chcesz czy nie: płacisz.

    > U nas się mówi: nie ćwierkam.

    Super... :-) Nie piskam, nie ćwierkam - cudowne wyrazy...
    Dzięki, właśnie nie mogłem wymyśleć polskiego odpowiednika :-))))

    > Oferty "youtube nie wlicza się do pakietu danych" już były (Redbull).

    O, to nie widziełem że już podobne rzeczy próbowali...

> [...]
    > silny, to te nowe serwisy nie są takie poszkodowane. Owszem, owszem, młode
    > pokolenie musi wszystko przez smartfona, najlepiej wszczepionego pod

    Dostęp stacjonarny "no limit" w USA kończy się od wielu lat...
    Ci co wiszą na starych kontraktach abonamentowych mają no limit,
    Ci co zawierają nowe umowy często mają już limity i rurki.

    Właśnie w tym rzecz, że internet stacjornalny nie zastąpi mobilnego
    tak jak telefon stacjonarny nie zastąpi telefonu mobilnego...
    Trend jest taki że ludzie pozbywają się telefonów stacjonarnych
    masowo bo nie są im potrzebne oprócz komórek, które ma każdy
    z domowników, nawet babcia i osesek... To samo będzie niedługo
    z internetem - po co masz płacić w domu za internet, skoro
    używasz go tylko do Facebooka, Youtube i Xboxa - a te trzy serwisy
    niedługo możesz mieć "wliczone" w pakiet swojej komórki...
    I szybko wyłączysz internet domowy bo Twoja komórka 5G będzie
    szybsza... Już dziś niektóre komórki 4G dają szybsze transfery
    niż niektóre wersje Neostrady/DSLa - co będzie za parę lat?

  • 4. Data: 2014-08-03 18:56:10
    Od: masti <g...@t...hell>

    OT: Uwaga lekcja dla korwinistów:
    nie ma 23% VAT ale jest 25% podatków :)

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 5. Data: 2014-08-03 19:05:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "masti" <g...@t...hell> wrote in message news:lrlpj9$qaj$13@dont-email.me...

    > OT: Uwaga lekcja dla korwinistów:
    > nie ma 23% VAT ale jest 25% podatków :)

    Nie ma sensu abyś obliczał te procenty z mojej wypowiedzi...
    Nie cytowałem liczb z rachunku ale z pamięci, a ta nie jest niezawodna.

    Po prostu są tam oprócz normalnych podatków różne opłaty
    telekomunikacyjne, jakieś opłaty za numery alarmowe itp, itd
    rozliczane osobno bo narzucane przez prawo a nie operatora
    - podobnie jak w cenach biletów lotniczych są wyszczególnione
    opłaty lotniskowe, jakieś dopłaty za paliwo itp, itd...

    Generalnie jak kupujesz żywność w sklepie (w stanie Illinois) to cena
    netto na półce różni się od ceny brutto przy kasie o około 2% a inne
    produkty (agd, meble, samochody itp) mają różnicę rzędu 6-9%
    w zależności od tego w jakim mieście kupujesz...
    Są stany gdzie nie ma w ogóle tego podatku i cena netto, ta na półce
    w sklepie jest taka sama jak cena przy kasie. Ale to są wyjątki raczej...

  • 6. Data: 2014-08-03 20:23:03
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2014-08-03 17:08, Pszemol wrote:

    > Myślę że to przekonywujący artykuł bijący na alarm bo tak
    > się może stać - sygnały zaczynają się już pojawiać...
    >
    > Co Wy o tym myślicie? Spotykacie się z podobnymi
    > praktykami u operatorów komórkowych w Polsce?

    wielokrotnie tu niesmialo podawalem co sadze o tych technologiach
    'masowych' - osytnio przy streamingu muzyki - moze nie do konca w
    temacie - ale chodzilo o to, ze godzac sie na taki uklad jestem skazany
    na to co ktos mi przygotuje, czyli nie dotrze do mnie wiele ciekawych
    rzeczy - bo ich tam nie bedzie.
    Zostalem tu wyzwany od 'technologicznych staruchow' ;)

    Jak cos jest darmowe - wlacza mi sie zawsze 'czerwona lampka'.
    Juz nawet AdBlock nie jest skuteczny - bo rozne serwisy placa im by nie
    byly blokowane i reklamy sie pojawiaja - tym razem wybiorcze (mechanizm
    podobny do tego, ktory sam opisales).

  • 7. Data: 2014-08-03 20:31:36
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "AL" <a...@s...tam.pl> wrote in message news:lrlum8$rco$1@dont-email.me...

> [...]
    > rzeczy - bo ich tam nie bedzie.
    > Zostalem tu wyzwany od 'technologicznych staruchow' ;)

    Bo to w tym wątku nie o to chodzi w ogóle...

    > Jak cos jest darmowe - wlacza mi sie zawsze 'czerwona lampka'.

    Przeczytałeś w ogóle artykuł ?
    Nie o to chodzi że coś jest darmowe w znaczeniu "nie płacisz za to".
    Chodzi o to, że to coś jest wliczone w abonament, płacisz za to
    z góry, czy używasz czy nie - jak za 180 kanałów których nie oglądasz
    w kablówce za którą miesięcznie płacisz abonament dla 2-3 programów.

    > Juz nawet AdBlock nie jest skuteczny - bo rozne serwisy placa im by nie
    > byly blokowane i reklamy sie pojawiaja - tym razem wybiorcze (mechanizm
    > podobny do tego, ktory sam opisales).

    Nie widzę podobieństwa...

  • 8. Data: 2014-08-03 21:18:27
    Od: rs <n...@n...spam.info>

    On 8/3/2014 2:23 PM, AL wrote:

> [...]
    > rzeczy - bo ich tam nie bedzie.
    > Zostalem tu wyzwany od 'technologicznych staruchow' ;)

    no bo jesteś i to do tego stopnia, ze nawet nie jesteś w stanie doczytać
    i zrozumieć tekst, na który odpowiadasz. prostu nie umiesz używać tych
    technologii. kropka. nie oczekuj też, że nawet w płatnych serwisach
    będzie wszystko, czego oczekujesz, bo jest duża szansa, że np.
    szwedzkiego kolesia grającego na swoim casio, w piwnicy domu swoich
    rodziców, również nie będzie, mimo, że już wydal parę płyt, dostępnych
    np. na bandcamp.

    > Jak cos jest darmowe - wlacza mi sie zawsze 'czerwona lampka'.

    i co? mamy ci zazdrościć, że po tylu latach, wreszcie ci się taki
    mechanizm wyewoluował? chyba wszystkim nawet średnio rozgarniętym się
    włącza, tylko ze większość z nich nie biadoli nad jakością, tylko
    przyjmuje darmowy produkt jakim jest, dlatego, ze jest darmowy.

    > Juz nawet AdBlock nie jest skuteczny - bo rozne serwisy placa im by nie
    > byly blokowane i reklamy sie pojawiaja - tym razem wybiorcze (mechanizm
    > podobny do tego, ktory sam opisales).

    no to straszne po prostu. z czym masz jeszcze problemy. poskarż się. <rs>

  • 9. Data: 2014-08-03 22:03:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Aug 2014 10:08:39 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > Facebooka, Twittera, Instagramu, lub Pinterest za $12/miesiąc
    > lub dostęp do wszystkich czterech serwisów za $22/miesiąc.

    Duzy ruch generuje taki FB ?
    Bo wydaje mi sie ze to bardzo drogo ... ale na amerykanska kieszen juz
    pewnie nie..

> [...]
    > gwarantującą im przewagę nad konkurencją bo ich klienci
    > mają darmową transmisję danych od operatora?

    No ale co zrobisz - zabronisz takiego laczenia uslug ?

    > Mało tego - dostępne będą tylko na rynku oferty z "wliczonym"
    > w cenę garniturem serwisów z których wcale nie chcemy
    > korzystać: "Facebook, Twitter, Instagram, or Pinterest"?

    A to juz chyba rola klienta - wybrac najlepsza dla siebie oferte ...

    > Co Wy o tym myślicie? Spotykacie się z podobnymi
    > praktykami u operatorów komórkowych w Polsce?

    Darmowe Gadu-Gadu, darmowa nawigacja - to sie zdarza.
    No i kazdy ma swoj serwis muzyczny ... ale z tego przeciez sa
    pieniadze :-)

    J.

  • 10. Data: 2014-08-03 22:12:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Aug 2014 12:05:00 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > - podobnie jak w cenach biletów lotniczych są wyszczególnione
    > opłaty lotniskowe, jakieś dopłaty za paliwo itp, itd...

    Takie tam podatki ... celowe. tzn na konkretny cel :-)

    Zawsze sie dziwilem jak mozna miec male podatki i taka armie :-)
    A i kraj duzy, to autostrady sporo kosztuja :-)

    J.