  • 1. Data: 2013-11-22 18:54:14
    Temat: Czym obróbka CR2 - RAW?
    Od: pwz <p...@o...eu>

    Witam!

    Poradźcie proszę, BiSwK, czym najłatwiej obrabiać pliki CR2 (RAW)? Pytam
    o jakiś darmowy albo stosunkowo tani program, w którym mógłbym zmienić
    podstawowe parametry (nasycenie kolorów, jaśniej/ciemniej, kontrast)
    plus kilka podstawowych filtrów (winieta itp.). Na Photoshopa za 2,5k zł
    z odpowiednimi pluginami dla sporadycznych zastosowań domowych mnie nie
    stać. Od czasu do czasu muszę podretuszować domową fotkę np. dzieciaków,
    która mi wyszła ciut za ciemna albo za jasna albo ze złą barwą światła,
    czasami chcę dodać delikatną winietkę albo lekko przyciąć/wykadrować
    zdjęcie, nie tracąc przy tym jakości, a prosty Irfan nie daje rady z CR2...

    Pomożecie?
    pwz

  • 2. Data: 2013-11-22 19:12:46
    Temat: Re: Czym obróbka CR2 - RAW?
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 22.11.2013, o godzinie 18.54.14, na pl.rec.foto.cyfrowa, pwz
    napisał(a):

> [...]
    > czasami chcę dodać delikatną winietkę albo lekko przyciąć/wykadrować
    > zdjęcie, nie tracąc przy tym jakości, a prosty Irfan nie daje rady z CR2...

    Znaczy IV nie czyta czy coś? XnView chyba czyta. Ale napisz z jakiego
    Canona te CR2 bo stare mogą być czytane, a nowe już nie. Program od Canona
    nie czyta?
    Jak chcesz dokładniejszej obróbki to RawTerapee.
    Jak chcesz ogólnej obróbki to Picasa zdaje się też czyta CR2.

    Jest jeszcze Scrab Darkroom, ale nie miałem przyjemności. Na pewno
    przetestuję, bo wygląda zachęcająco.

    A jak chcesz czegoś więcej do wywoływania to nie PS ale Lightroom. Cena nie
    aż tak zaporowa a możliwości rewelacyjne a i przetestować za darmo miesiąc
    możesz.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 3. Data: 2013-11-22 22:29:00
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-11-22 18:54, pwz pisze:

> [...]
    > podstawowe parametry (nasycenie kolorów, jaśniej/ciemniej, kontrast)
    > plus kilka podstawowych filtrów (winieta itp.).

    Mogę polecić ACDSee Pro 7.

    http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-7

    Świetny program do edycji RAWów jaki i zwykłych bitmap. Potrafi
    przetwarzać JPGi w taki sam sposób jak RAWy (z możliwością cofnięcia
    zmian). Jest też klasyczny edytor bitmap zawierający typowe jaki
    bardziej wyrafinowane "fotograficzne" narzędzia. Posiada także moduł
    katalogowania zdjęć pozwalający na błyskawiczne znajdowanie zdjęć.
    Możesz np. przypisać do zdjęć czyjeś imię, albo przypisać własną ocenę,
    kategorię itp. która potem będzie stanowiła kryterium wyszukiwania.
    Możesz też wyszukiwać zdjęcia po kryteriach fotograficznych - czyli
    możesz np. wyszukać wszystkie zdjęcia zrobione z ogniskową 30mm albo
    przysłoną 7.1 lub z jakimkolwiek innym parametrem.

    Program teraz kosztuje 139$ - dość drogo choć wart jest tej ceny.
    Jednakże radziłbym zaczekać do świąt lub po świętach z zakupem. Kupiłem
    poprzednią wersję za 60$ w lutym tego roku. Wcześniej też kosztowała
    ponad 100$.

    Marek

  • 4. Data: 2013-11-23 03:03:55
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Habeck Colibretto wrote:
    > Znaczy IV nie czyta czy coś?

    IrfanView przeglada tylko JPEGi umieszczone w RAW (celem podgladu). Sam w
    sobie tych plikow nie wywoluje.

    Po uaktualnieniu IV do najnowszej wersji wraz z pluginami
    www.irfanview.com/plugins.htm
    program powinien bez problemu prezentowac zdjecia z najnowszych Canonow.

    Do wywolywania RAW najbardziej lubie program Darktable. Nie ma on wersji
    dla Windowsa, wiec pewnie bardziej zainteresuje Cie UFraw.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 5. Data: 2013-11-23 12:15:01
    Od: Witek Jakubowski <j...@...lodz.pl>

    Do pierwszego numeru Digital Photografer dołączony jest "niby"
    DxO Optics Pro 6- nie najnowszy, ale legalny.
    W sumie można tą wersję ściągnąć nawet bez zakupu pisma ze strony
    producenta.

    http://ulubionykiosk.pl/demo/100-digital-photographe
    r-polska

    Witek

  • 6. Data: 2013-11-23 14:06:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    pwz <p...@o...eu> writes:

> [...]
    > kontrast) plus kilka podstawowych filtrów (winieta itp.). Na
    > Photoshopa za 2,5k zł z odpowiednimi pluginami dla sporadycznych

    Jest jeszcze dcraw + ew. różne frontendy do niego. Alternatywnie
    można użyć dcraw do konwersji do np. PPM 16-bit 1:1 (tylko de-bayer)
    i następnie walczyć z tym, wtedy już czymkolwiek chcemy (co potrafi
    sobie poradzić z 16-bitowym kolorem).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2013-11-23 21:21:22
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 23.11.2013, o godzinie 03.03.55, na pl.rec.foto.cyfrowa, astro
    napisał(a):

    > IrfanView przeglada tylko JPEGi umieszczone w RAW (celem podgladu). Sam w
    > sobie tych plikow nie wywoluje.

    Wydaje mi się, że jednak czyta coś więcej niż tylko zaszyte JPG. Albo
    inaczej - może czytać takie JPG, ale nie musi. Jest opcja, która wyłącza
    czytanie zaszytych JPG. Spowalnia to wczytywania zdjęcia.

    > Do wywolywania RAW najbardziej lubie program Darktable. Nie ma on wersji
    > dla Windowsa, wiec pewnie bardziej zainteresuje Cie UFraw.

    UFRaw mnie nigdy nie zachywcił.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 8. Data: 2013-11-23 21:22:33
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 22.11.2013, o godzinie 22.29.00, na pl.rec.foto.cyfrowa, Marek
    napisał(a):

> [...]
    > Jednakże radziłbym zaczekać do świąt lub po świętach z zakupem. Kupiłem
    > poprzednią wersję za 60$ w lutym tego roku. Wcześniej też kosztowała

    To już chyba lepiej - jeżeli chodzi o wywoływarkę - kupić Lightroom. Tym
    bardziej, że można na dwóch komputerach zainstalować (ale używać w jednym
    momencie tylko na jednym).

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 9. Data: 2013-11-23 23:41:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-11-23 21:22, Habeck Colibretto pisze:

    > To już chyba lepiej - jeżeli chodzi o wywoływarkę - kupić Lightroom. Tym
    > bardziej, że można na dwóch komputerach zainstalować (ale używać w jednym
    > momencie tylko na jednym).

    Z jakiego powodu lepiej? ACDSee Pro ma mega możliwości w zakresie
    przetwarzania zdjęć zarówno jako program do katalogowania, edytor bitmap
    jak i wywoływarka. Bez problemu możesz w batch nanosić np. datę na
    drukowane zdjęcia, wypalać płytę z fotek dodanych do "koszyka" i mnóstwo
    innych zastosowań, których wymieniać nie będę gdyż starczyłoby na kilka
    stron punktowania. Szczerze mówiąc nie spotkałem się z tak ogromną
    funkcjonalnością.

    Odnośnie instalowania ACDSee na dwóch komputerach cytuję zapis z umowy
    licencyjnej:

    2.7 Portable Computer Use - If You have installed this Software on Your
    desktop computer, You may install a second copy of this Software on Your
    portable computer for Your exclusive use only.

    Marek

  • 10. Data: 2013-11-24 00:34:36
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <l6o5o6$s2o$2@node2.news.atman.pl>, pwz <p...@o...eu> wrote:

> [...]
    > czasami chcę dodać delikatną winietkę albo lekko przyciąć/wykadrować
    > zdjęcie, nie tracąc przy tym jakości, a prosty Irfan nie daje rady z CR2...

    Moze zacznij od Adobe RAW Converter...
    --
    TA