  • 71. Data: 2013-12-01 19:01:34
    Temat: Re: Czym obróbka CR2 - RAW?
    Od: Marek <p...@s...com>

    P.S.

    Przypomniałem sobie o kluczowej niedoróbce DXO, która zaważyła na moim
    wyborze oprogramowania. Kiedyś, nie wiem jak teraz, nie było możliwości
    nanoszenia korekty miejscowej. Chodzi np. o miejscowe rozjaśnienie
    obszaru gdzie znalazł się cień itp. Czyli chodzi o stosowanie korekt z
    maskami ograniczającymi działanie filtrów do ręcznie namalowanych
    obszarów. Czy DXO w obecnej wersji ma coś takiego już?

    Marek

  • 72. Data: 2013-12-01 19:50:09
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-12-01 19:01, Marek pisze:
> [...]
    > maskami ograniczającymi działanie filtrów do ręcznie namalowanych
    > obszarów. Czy DXO w obecnej wersji ma coś takiego już?

    Trochę NTG.
    artek świetnie nazwał Twoją postawę - "apostolstwo".
    Bezinteresowne znam tylko u dzieci broniących swoich zabawek
    lub u świętych. Jest trzecia kategoria?

    JD

  • 73. Data: 2013-12-01 23:15:17
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-01 18:55, artek pisze:

    > jest.

    Właśnie zainstalowałem. Widzę tylko okienko powiększenia 1:1 fragmentu
    obrazu. Nie widzę natomiast podglądu kontrastu szumu. Jak je wywołać?

    > a algorytmy odszumiania w najświeższej wersji są nawet dwa, ten
    > drugi naprawdę interesujący, acz szalenie wolny

    Tak, właśnie to główna zaleta tego programu. Do tej pory tylko
    "analogowy", dedykowany odszumianiu Neat Image Pro tak dobrze sobie
    radził. Niestety - jest analogowy :-(

    > nie, nie jest w oddzielnym module. powiedziałbym raczej, że dxo viepoint
    > jest rozbudowaną wersją modułu korekcji z dxo optics pro.

    A tak faktycznie.

    > nota bene korekty geometrii w dxo wyjątkowo rozbudowane, od zawsze są
    > jego mocną (kiedyś chyba nawet najmocniejszą) stroną, i były jednym z
    > najważniejszych czynników dla których się na dxo przesiadłem.

    Tak, właśnie porównuję. Robię zdjęcia rybim okiem (180 stopni) m.in.
    DxO idealnie wyprostował zdjęcie, ACDSee średnio sobie poradził a ACR
    najgorzej wypadł, co mnie zdumiało... Zabrakło mu skali. Nie wspomnę o
    tym, że ACR kolorystycznie słabo wypada. Czasem z saturacją trzeba
    podjeżdżać pod +20% (ale daje to odczucie sztuczności - trudno opisać)
    aby osiągnąć to co w DxO albo ACDSee jest na 0. Reasumując - faktycznie
    DxO robi wrażenie w tym aspekcie również.

    > co nie znaczy, że dla innych acdsee będzie taka samą ziemią obiecaną jak
    > dla ciebie.

    Dla mnie to jest jedno z dwóch narzędzi a nie ziemia obiecana. Pisałem o
    tym kilka razy również i w naszej dyskusji. Podkreślałem, że żadne
    narzędzie mnie nie satysfakcjonuje jak dotąd.

    > nie znam, ale i nie potępiam.

    Hmmm... tak to odebrałem.

    > och, doprawdy, jakież to potępiające! luźna i neutralna uwaga
    > potraktowana niemalże jak obelga ...

    Nie... Może nie dostatecznie jasno napisałem, że odebrałem Twoje słowa
    jako "nie znam ale potępiam" więc się zjeżyłem. Podobnie gdybyś napisał
    odwrotnie: nie znam ale twierdzę, że jest idealny. Absurdalne podejście
    byłoby to - stąd moja reakcja.

    > miej umiar, pls. bo ta twoja - jakże alergiczna reakcja - nosi znamiona
    > tego co nazwałem apostolstwem. wyluzuj ..

    "Alergia" była związana z taką postawą Twoją, jak to błędnie odczytałem.
    Zresztą wyjaśniłem jak odbieram Ciebie, a co wyciąłeś:

    "Jeśli napisałbyś, że ACDSee czy jakikolwiek inny program nie ma wad, to
    przyjąłbym przeciwne stanowisko do w/w i wykazałbym te wady. Natomiast
    zgodziłbym się w pełni gdybyś napisał, że program jest dobry ale ma wady
    X, Y oraz Z - ewentualnie dorzuciłbym swoje obserwacje."

    Marek

  • 74. Data: 2013-12-01 23:28:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-01 19:50, JD pisze:

    > Trochę NTG.

    Taaa... dyskusja potoczyła się w nieprzewidywalnym kierunku...

    > artek świetnie nazwał Twoją postawę - "apostolstwo".

    Nie doczytałeś całego wątku ... zresztą ja też bym go nie doczytał na
    Twoim miejscu. Błędny wniosek wyciągasz - czytaj niżej:

    > Bezinteresowne znam tylko u dzieci broniących swoich zabawek
    > lub u świętych. Jest trzecia kategoria?

    Owszem jest. Odebrałem słowa Artka jako "nie znam aplikacji, ale mam
    zdanie o niej wyrobione". Obojętne czy krytykowałby czy zachwalał, to
    takie podejście budziłoby we mnie jednakową awersję. I tak tez się stało.

    A teraz co do moich "zabawek". Otóż nie mam takich jeśli chodzi o
    wywoływarki, bo żadna mnie nie satysfakcjonuje, o czym kilka razy
    napisałem.

    "Ale... napisałem, że mi nic nie pasuje do końca. ACDSee jest póki co
    najlepszy do większości zdjęć. Słowo "większości" jest kluczem do mojego
    niezadowolenia w 100%. "

    Cytat drugi:

    "Jeszcze nie znalazłem takiego programu, który każde zdjęcie byłby w
    stanie skorygować w takim stopniu jak robi to jego konkurencja. "

    plus kilka wcześniejszych, których nie przytoczę. Efekt jest taki, że
    muszę podpierać się dwoma aplikacjami i obie mają usterki mniej lub
    bardziej poważne.

    Marek

  • 75. Data: 2013-12-02 00:23:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    P.S.
    Nie rozwinąłeś wątku korekt obszarów w DxO. Czy to nadal jest
    niewykonalne? Chodzi mi o następujące typowe sytuacje:

    1. Chcemy rozjaśnić twarz osoby stojącej w cieniu.
    2. Chcemy zastosować gradient jakiegoś efektu (np. przyciemnić niebo
    albo wyostrzyć kwiatka a reszty nie tykać).

    Jeśli da się to zrobić, to w jaki sposób? Jeśli nie - to jak
    postępujesz? Edytujesz dalej zdjęcia jako zwykłe bitmapy w programie
    graficznym? Bawisz się wtedy w fotomontaż np. 2-3 wariantów "wywołanego"
    zdjęcia?

    Marek

  • 76. Data: 2013-12-02 02:11:32
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2013-12-01 23:28, Marek pisze:
    > plus kilka wcześniejszych, których nie przytoczę. Efekt jest taki, że
    > muszę podpierać się dwoma aplikacjami i obie mają usterki mniej lub
    > bardziej poważne.

    Kup sobie dobry aparat foto i dwie drewniane laski do podpierania.

    --
    animka

  • 77. Data: 2013-12-02 14:46:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-02 02:11, animka pisze:

    > Kup sobie dobry aparat foto i dwie drewniane laski do podpierania.

    Mam dobry aparat a laski do podpierania wybrałem ludzkie. Są bardziej
    uniwersalne :-P

    Marek

  • 78. Data: 2013-12-23 12:56:20
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 22 listopada 2013 18:54:14 UTC+1 użytkownik pwz napisał:
> [...]
    >
    > o jakiś darmowy albo stosunkowo tani program, w którym mógłbym zmienić
    >
    > podstawowe parametry (nasycenie kolorów, jaśniej/ciemniej, kontrast)
    >
    > plus kilka podstawowych filtrów (winieta itp.). Na Photoshopa za 2,5k zł
    >
    > z odpowiednimi pluginami dla sporadycznych zastosowań domowych mnie nie
    >
    > stać. Od czasu do czasu muszę podretuszować domową fotkę np. dzieciaków,
    >
    > która mi wyszła ciut za ciemna albo za jasna albo ze złą barwą światła,
    >
    > czasami chcę dodać delikatną winietkę albo lekko przyciąć/wykadrować
    >
    > zdjęcie, nie tracąc przy tym jakości, a prosty Irfan nie daje rady z CR2...

    A soft od canona sprawdzałeś? powinieneś mieć na płytkach z aparatem Digital Photo
    Professional, a jak nie to można zassać z sieci. Mam canona od 8 lat i po wielu
    próbach wróciłem do DPP. Okazało się, że tylko i wyłącznie DPP potrafi poprawnie
    obsługiwać kolory dla mojego 350D. W aktualnej wersji można robić operacje grupowe na
    zdjęciach, podgląd jest dość szybki, jest kopiowanie profili - do prostej obróbki nie
    trzeba więcej. Jeśli trzeba na zdjęciu skorygować wady obiektywu lub zakombinowac z
    cieniami/prześwietleniami używam RawTherapee (ale tylko gdy nie zależy mi badzo na
    wierności kolorów, bo nawet z tym samym profilem koloru od canona co DPP, RT nie
    radzi sobie zupełnie z kolorem w prześwietlonych obszarach a czerwony wychodzi
    zupełnie innaczej). Gdy trzeba zdjęcie mocno odszumiać, to używam RawShooter'a, bo
    tylko on ma odszumiacz, który nie niszczy bardzo detali. Niestety RT i RS nie radzą
    sobie zupełnie z kolorami z mojego canona, wbudowanie profile nie potrafią wyliczyć z
    raw-a czerwonego, który wygląda bardziej jak pomarańczowy. Z tego samego raw-a DPP
    wyciąga kolory poprawnie. RT mozna co prawda zmusić do użycia profilu z DPP, ale jest
    troszkę woooooollllllnnnnnnyyyyyyyyy w porównaniu z DPP.

    Dodam jeszcze, że po tegorocznych wakacjach zacząłem obrabiać zdjęcia znad morza w
    Grecji, dużo robionych 'pod słońce', dużo z polarem, więc balans bieli był lekko
    zwichrowany. Rozpocząłem z RT+profil z DPP, niestety albo niebo było cyan zamiast
    niebieskiego i piasek +- szary jak w rzeczywistości, albo niebo niebieskie a piasek
    różowawy (plus trawiasta soczyście woda). Dodatkowo oczywiście obowiązkowy
    pomarańczowy odcień skóry, który praktycznie był niemoliwy do skorygowania.
    Wyłączenie profilu dawało sensowne kolory, ale czerwony kocyk był pomarańczowy... RS
    ładnie radził sobie z odcieniami skóry, ale dopiero jak się przesunęło balans bieli
    tak, że morze było błękitne (w rzeczywistości nie było takie), plus pomarańczowy
    zamiast czerwonego.
    Umordowałem się ponad tydzien nad zrobieniem 1/3 zdjęć. Po czym przypomniałem sobie o
    DPP - po uruchomieniu programu, bez żadnej korekcji, prosto z raw-a, 95% zdjęć
    wyglądało duzo lepiej niż moje wypociny w RT i RS, kolory sensowne, lekko tylko
    potrzebowałem skorygować cienie i na zdjęciach z polarem lekko porzesunąc kolor, bo
    mi pola zabarawia lekko na żółto. Załe wczasy w dwa wieczory.
    Teraz zawsze zaczynam od DPP, a jak się coś nie da to RT, a zaszumione w RS.

    Pozdrawiam Krzysiek