  • 11. Data: 2013-11-24 01:37:03
    Temat: Re: Czym obróbka CR2 - RAW?
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-11-23 23:41, Marek pisze:

    > Z jakiego powodu lepiej?

    Chodzi o jakość silnika wywoływarki i o efekty jej pracy jak np.
    odszumianie, wyciąganie cieni czy ratowanie przepałów. Pod względem
    jakości produkowanego obrazu to obecnie jest Lightroom (lub ACR), DxO,
    ewentualnie jeszcze C1 i potem długo długo nic.

    To potrafi chociażby darmowy Faststone.

    --
    marcin

  • 12. Data: 2013-11-24 02:22:15
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-11-22 18:54, pwz pisze:
> [...]
    > o jakiś darmowy albo stosunkowo tani program, w którym mógłbym zmienić
    > podstawowe parametry (nasycenie kolorów, jaśniej/ciemniej, kontrast)
    > plus kilka podstawowych filtrów (winieta itp.). Na Photoshopa za 2,5k zł
    > z odpowiednimi pluginami dla sporadycznych zastosowań domowych mnie nie
    > stać. Od czasu do czasu muszę podretuszować domową fotkę np. dzieciaków,
    > która mi wyszła ciut za ciemna albo za jasna albo ze złą barwą światła,
    > czasami chcę dodać delikatną winietkę albo lekko przyciąć/wykadrować
    > zdjęcie, nie tracąc przy tym jakości, a prosty Irfan nie daje rady z CR2...

    Z darmowych masz chociażby RawTherapee a jak chcesz coś prostszego to
    również darmowy Zoner Photo Studio (w wersji darmowej nie ma filtrów do
    usuwania lub dodawania winiety).

    --
    marcin

  • 13. Data: 2013-11-24 20:24:11
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-11-24 01:37, mt pisze:

> [...]
    > jakości produkowanego obrazu to obecnie jest Lightroom (lub ACR), DxO,
    > ewentualnie jeszcze C1 i potem długo długo nic.

    Czy na pewno testowałeś ACDSee 7 Pro? Dlaczego Twoim zdaniem jest on
    gorszy od ACR? Konkretnie.

    Osobiście używam ACR lecz mocno zastanawiam się nad stosowaniem ACDSee
    od momentu gdy nabyłem wersję 7. Właśnie jeśli chodzi o wspomnianą przez
    Ciebie korektę światła, to ACR jest siermiężny, nieprecyzyjny, interfejs
    jak 10 lat temu się to robiło gdzie użytkownik był złem koniecznym. Masz
    do dyspozycji światła, cienie, białe, czarne. W ACDSee sam wybierasz
    sobie precyzję dla każdego zdjęcia niezależnie - aż do 9 przedziałów
    plus tryb zaawansowany. Nie wspomnę o ergonomii samego manipulatora. Nie
    bawisz się w zgadywanie czy to cienie czy już czarne. Przesuwasz w
    scenie myszą góra dół a program sam wie, który to poziom oświetlenia i
    reguluje tylko ten poziom. Skuteczność wyciągania cieni i przepałów -
    taka sama w obu tych aplikacjach. Odszumianie - dałbym na korzyść
    ACDSee. Natomiast panowanie nad korektami regionów za pomocą masek -
    ACR. To główna i chyba jedyna zaleta ACR, która mnie trzyma (niezbyt
    silnie) przy tym środowisku.
    Korekcja aberracji, zniekształceń obiektywu - jednakowa.
    Ilość dostępnych sensownych korekcji, ergonomia korzystania z narzędzi -
    przepaść na korzyść ACDSee (tu nie kombinujesz lecz pracujesz). Jakość
    końcowa na oko - ACDSee.

    Pozostaje jeszcze dodatkowa funkcjonalność spoza samej wywoływarki:
    katalogowanie, błyskawiczne wyszukiwanie po nawet najbardziej
    wyfisiowanych kryteriach (automatyczne precyzyjne indeksowanie wszelkich
    parametrów opisowych zdjęć). Do tego edytor bitmapowy - aczkolwiek
    męczący w stosunku do Photoshopa.

    > To potrafi chociażby darmowy Faststone.

    Tzn, że mam rozpisać się na parę stron na temat funkcjonalności ACDSee?
    Mówisz tak jak nasza ekipa rządząca: VAT mają większy w kraju A, podatki
    w B, ZUS w kraju C ale nie mówią, że suma tego wszystkiego i uporczywość
    największa jest w kraju PL.

    Marek

  • 14. Data: 2013-11-24 21:12:27
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 24.11.2013, o godzinie 20.24.11, na pl.rec.foto.cyfrowa, Marek
    napisał(a):

> [...]
    > wyfisiowanych kryteriach (automatyczne precyzyjne indeksowanie wszelkich
    > parametrów opisowych zdjęć). Do tego edytor bitmapowy - aczkolwiek

    Kurcze... widzę, że z ACDsee zrobił się naprawdę porządny kombajn i zaraz
    go ściągam celem testowania. Bardzo przepraszam za swojego ostatniego posta
    w tej kwestii. Widzę, że selektywne wywoływanie w ACDsee też jest.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 15. Data: 2013-11-24 21:35:34
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Habeck Colibretto" <h...@N...gazeta.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > zaraz go ściągam celem testowania. Bardzo przepraszam za swojego
    > ostatniego posta w tej kwestii. Widzę, że selektywne wywoływanie w

    Kombajn może im wyszedł, ale przeglądarka obrazków jednak zeszła
    na psy. ;-)

    ACDSee startował jako bardzo udana przeglądarka obrazków, przede
    wszystkim dzięki buforowaniu plików: jednego w przód i jednego do tyłu,
    co się bardzo przydawało przy przeglądaniu dużych grafik. Potem zaczął
    obrastać tłuszczem dodatkowych funkcji, aż się zmienił w ociężałego
    hipopotama.

    I kiedy ostatnio do nich zaglądałem, to okazało się, że wreszcie
    wydzielili swoją przeglądarkę jako darmowy standalone! :) Niestety -
    okazała się bublem: przy każdym przejściu do pionowych zdjęć (obróconych
    w EXIF) obraz dostawał jakiejś czkawki-przymulenia i program musiałem
    szybko wykopać, bo nie szło tego ścierpieć, a skoro taki babol im nie
    przeszkadza, to nie było nawet sensu zgłaszać i większych problemów.

    NO I TU PYTANIE. :)

    Są jakieś małe-zwinne-zgrabne przeglądarki z buforowaniem plików jak
    w ACDSee? Bo mój Irfan tego nie potrafi... ;)

    A przy okazji tematu wołarek przypomnę już nieco dojrzały test
    porównawczy:
    http://www.dpreview.com/articles/8219582047/raw-conv
    erter-showdown-capture-one-pro-7-dxo-optics-

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 16. Data: 2013-11-24 21:58:25
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 24.11.2013, o godzinie 21.12.27, na pl.rec.foto.cyfrowa, Habeck
    Colibretto napisał(a):

    > Kurcze... widzę, że z ACDsee zrobił się naprawdę porządny kombajn i zaraz
    > go ściągam celem testowania. Bardzo przepraszam za swojego ostatniego posta
    > w tej kwestii. Widzę, że selektywne wywoływanie w ACDsee też jest.

    Przyjemny, nawet podobny do LR, ma mnogość różnych funkcji, dodatków itd.,
    ale... wolniejszy niestety od LR. Nie mam szybkiego komputera, może to jest
    powód, ale LR chodzi płynnie, a ACDsee skacze. Ale pobawię się tak czy
    inaczej. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 17. Data: 2013-11-24 22:26:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-11-24 21:12, Habeck Colibretto pisze:

> [...]
    > zaraz go ściągam celem testowania. Bardzo przepraszam za swojego
    > ostatniego posta w tej kwestii. Widzę, że selektywne wywoływanie w

    Nie ma za co przepraszać. Dzielę się swoimi doświadczeniami :-) Szczerze
    mówiąc mi również szczęka opadła gdy zobaczyłem jego 6-tą odsłonę. Dawno
    temu używałem tego pakietu (to chyba właściwe określenie) lecz marnie
    wypadł. Dostałem reklamówkę od nich, przetestowałem i przeprosiłem się z
    moimi opiniami :-)

    Marek

  • 18. Data: 2013-11-24 22:35:05
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-11-24 21:58, Habeck Colibretto pisze:

> [...]
    > powód, ale LR chodzi płynnie, a ACDsee skacze. Ale pobawię się tak czy

    Zerknij na zarządzanie kolorami. ACDSee chyba domyślnie ma włączoną tą
    opcję. Jeśli nie używasz sprzętowej kalibracji, to ta opcja może nie być
    potrzebna. Wyłącz kalibrację dla obrazu jak i miniaturek. Ja akurat mam
    bardzo szybki sprzęt więc tego nie dostrzegam dlatego bardziej zgaduję
    czemu tak jest u Ciebie.

    Jeśli Ci się spodoba środowisko, to wyłącz tryb Quick View na rzecz
    zwykłego View. Mnie osobiście drażni QV ponieważ pełny V jest tak samo u
    mnie szybki a spod QV niektóre klawisze skrótów nie działają.
    Niedopracowane w tym środowisku jest to, że jest to zlepek kilku różnych
    aplikacji zachowujących się jak jeden wielki program. W efekcie w jednym
    "trybie" działa jakiś skrót a w innym nie.

    Spróbuj poznać to środowisko czytając helpa. Przetrenuj wszystko. Z
    praktyki powiem, że dopiero ta lektura otworzyła mi oczy co to cudo
    potrafi zakładając, ze zapewne jest taki sam jak inne programy :-)

    Marek

  • 19. Data: 2013-11-24 23:13:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-11-24 21:35, Mariusz [mr.] pisze:

    > Kombajn może im wyszedł, ale przeglądarka obrazków jednak zeszła
    > na psy. ;-)

    Kontrowersyjne poglądy głosisz :-)

> [...]
    > co się bardzo przydawało przy przeglądaniu dużych grafik. Potem zaczął
    > obrastać tłuszczem dodatkowych funkcji, aż się zmienił w ociężałego

    Bierz pod uwagę, że masz całą mnogość trybów przeglądania. Ustawiłem
    sobie domyślnie tryb "View" jako full screen z opisami "ulubionych"
    parametrów zdjęcia. Klawiszami PgUp/Down przeglądam zdjęcia w taki
    sposób w jaki sam preferujesz. Działa szybko nawet z plikami ARW po 24MB
    każdy. Buforowanie nadal funkcjonuje w ten sam sposób o ile sobie go nie
    wyłączysz. Jeden enter na zdjęciu przenosi do trybu
    przeglądania/wyszukiwania miniaturek (o konfigurowanym rozmiarze i
    ilości informacji). Tu masz wtedy multum opcji, o których piszesz. Już
    nie wspomnę o pracy na 2 monitorach, która jest bajecznie dopracowana wręcz.

> [...]
    > szybko wykopać, bo nie szło tego ścierpieć, a skoro taki babol im nie
    > przeszkadza, to nie było nawet sensu zgłaszać i większych problemów.

    Tego nie potwierdzam. Nawet wspomniane ARW otwiera tak samo szybko
    odwrócone jak nie odwrócone.

    > NO I TU PYTANIE. :)
    >
    > Są jakieś małe-zwinne-zgrabne przeglądarki z buforowaniem plików jak
    > w ACDSee? Bo mój Irfan tego nie potrafi... ;)

    Jak dla mnie ACDSee taką właśnie jest. Irfana (tego z logiem krwawych
    rozjechanych zwłok psa :-D ) stosowałem wcześniej i nie byłem tak
    zadowolony jak z FastStone a później z ACDSee. FastStone był naprawdę
    fast na wolniejszym komputerze i mogę Ci go śmiało polecić. Niestety nie
    supportuje profili ICC monitora (lub przynajmniej nie robił tego wtedy).
    Jednakże wiem, że na tym forum hasło ICC, kalibracja itp powoduje
    odprawienie egzorcyzmów nad człekiem, który to wypowiedział więc sądzę,
    że brak profilowania nie będzie przeszkodą :-D

    > A przy okazji tematu wołarek przypomnę już nieco dojrzały test
    > porównawczy:
    > http://www.dpreview.com/articles/8219582047/raw-conv
    erter-showdown-capture-one-pro-7-dxo-optics-

    Skoro przytaczasz takie porównanie, to skomentuję je. Ciężko jest
    wysnuwać jakieś wnioski z tego artykułu gdy pokazuje jak na domyślnych
    opcjach działa program X oraz Y. To kompletnie nic nie znaczy gdyż to co
    w X jest domyślne w Y może nie być domyślne ale osiągalne po
    przesunięciu suwaka i zapisaniu jako "nowe domyślne". Już większą
    informację niesie opis, że jakiś program ma jakąś opcję przetwarzania
    (typu redukcja mory) a inny nie. Tak samo istotne może być, że w jednym
    programie nasycenie kolorów reguluje się algorytmem X a w innym Y (co
    powoduje zupełnie inne efekty końcowe) albo engine radzi sobie lepiej z
    przypadkiem A a inny z B itd. Prawda jest taka, że każda z aplikacji ma
    swoje wady i zalety. Jeśli chciałbyś perfekcyjnie zdjęcie przetworzyć to
    zapewne potrzebowałbyś kilku aplikacji bo jedna świetnie wywołuje, inna
    świetnie odszumia itd.

    Marek

  • 20. Data: 2013-11-24 23:36:22
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote in message

    > Kontrowersyjne poglądy głosisz :-)

    Fakt - dyskusyjne, bo to nie tyle ACDSee (bezwzględnie) zszedł na
    psy, co pochłonęła go szybko rozwijająca się konkurencja, w dodatku
    nierzadko darmowa do zastosowań niekomercyjnych. :)

    > Bierz pod uwagę, że masz całą mnogość trybów przeglądania. Ustawiłem
    > sobie domyślnie tryb "View" jako full screen z opisami "ulubionych"

    Miałem na myśli czasy +/- jakieś 6-7 lat temu, gdy tu na grupie
    kolejni użytkownicy deklarowali wyjście z ACDSee, gdyż właśnie stał się
    nieruchawą krową przeładowaną funkcjami. Wielu użytkowników ACDSee
    wymieniało między sobą poglądy na "ostatnią sensowną wersję", której
    przekroczenie groziło ww. problemami.

    > Jak dla mnie ACDSee taką właśnie jest.

    Ale piszesz o przeglądaniu w ramach kombajnu ACDSee, a ja o darmowej
    przeglądarce od ACDSee (nazywało się to też jakoś inaczej). Produkt nie
    do końca dopracowany, ale ponieważ darmowy, to nawet nie chciało im się
    wypuścić jakiegoś upgrade'u.

> [...]
    >
    > Skoro przytaczasz takie porównanie, to skomentuję je. Ciężko jest
    > wysnuwać jakieś wnioski z tego artykułu gdy pokazuje jak na domyślnych

    Po prostu zawsze to lepszy start, niż samemu instalować i testować
    wszystkie pakiety (któryś z nich był np. taką gigabajtową kobyłą, że od
    razu zdmuchnął mi punkt powrotny w ramach System Restore).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]