  • 91. Data: 2009-11-01 19:12:09
    Temat: Re: Czy zdjęcie o rozmiarze 5616x3744 px 300 DPI nadaje się na kalendarz A1 oraz B1?
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    zkruk [Lodz] wrote:

    > w tym wypadku nie o offset chodziło

    Nie, no dramat... A o co w takim razie?? Czy ty przypadkiem wcześniej
    nie pisałeś o wysokich nakładach, normalizawanych farbach. W tym
    "fachowym" wątku, jeśli w swej arogancji nie zauważyłeś, jednak chyba
    chodzi o offset.

    PS.
    Jak zmierzyłeś "pojemność" gamutów (że ci 1/3 wyszła)?

    Grzegorz

  • 92. Data: 2009-11-01 19:15:26
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-11-01 18:55:59 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > ja myślę, że nawet 2 zera trzeba doliczyć

    Ironia zupełnie nie na miejscu. Zwłaszcza w ustach, wybacz szczerość -
    ignoranta, jakim jesteś w tym temacie.

    > idiotcie przecież wmówi się wszystko

    Zwłaszcza takiemu który nie ma najbledszego pojęcia jak złożonym i
    niełatwym zadaniem jest wygenerowanie dobrych profili dla prasy
    drukarskiej. Przeczytanie helpa do i1 jest daleko niewystarczające.

    > i już wiadomo dlaczego nie mają profili...

    Podobnie jak wiele świetnych drukarni, wliczając w to jedne z
    najlepszych na kontynencie. Ale co oni się tam znają...

    > 1.a kto Ci powiedział, że był to CMYK?

    A co, hexachrome?

    > 2.drukarka domowa to niby RGB drukuje?

    Większość nie drukuje w czystym CMYKu (jakieś light cjany, oranźe itp),
    większość plujek na dobrym papierze będzie też miała szerszy gamut od
    tego co w ISO Coated, choćby zwykła domowa za pińcet złotych. To nie są
    żadne tajemnice, więc zupełnie nie wiem co Cię w tym dziwi. Już nie
    wspominając o tym, że wewnętrzne liczenie kolorów w niemal każdej
    atramentówce odbywa się w okolicach przestrzeni RGB.

    de Fresz

  • 93. Data: 2009-11-01 19:16:54
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Giecze wrote:

    > PS.
    > Jak zmierzyłeś "pojemność" gamutów (że ci 1/3 wyszła)?

    menzurką ;]

    kiedyś był taki dowcip, że nie ma głupich pytań ... znasz?

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 94. Data: 2009-11-01 19:19:31
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    de Fresz wrote:

    > Zwłaszcza takiemu który nie ma najbledszego pojęcia jak złożonym i
    > niełatwym zadaniem jest wygenerowanie dobrych profili dla prasy
    > drukarskiej. Przeczytanie helpa do i1 jest daleko niewystarczające.

    powiedz mi w którym momencie ja pisałem o maszynie drukarskiej
    wskaż mi to miejsce

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 95. Data: 2009-11-01 19:21:16
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    > plakaty - nie kalendarze, nie ulotki z tekstem czcionka 12
    > plakat - widziałeś kiedyś plakat z czcionką 12?

    13 może być? Bo ja widziałem taki plakat - to była gigantyczna tabelka z
    kompletnym asortymentem jakiejś zachodniej firmy oponiarskiej, z cenami,
    numerami katalogowymi i innymi duperelami. Jakaś fotka się plątała w
    tle. Nie dało się tych tabelek przeczytać bez przekroczenia magicznej
    odległości 2 metrów (z metra też niewiele było widać - jak to przy
    takiej czcionce bywa), z daleka tych tekstów w ogóle nie było widać, nie
    przeszkadzały w podziwianiu fotki. Ale to ciągle był plakat B1.
    Dziwna ta poligrafia, można zobaczyć rzeczy, które podobno nie
    istnieją... ;)

  • 96. Data: 2009-11-01 19:25:15
    Od: "Marcin" <yahoo2n@delete@poczta.onet.pl>

    > Oświetlenie studyjne?

    Tak, oświetlenie studyjne.

    Pytanie czy ktoś nie wpadnie na pomysł skadrowania tego na stronie do
    > "od pasa w górę".

    Właśnie dlatego chcieli zdjęcia od stóp do głów żeby później marketing firmy
    mógł wspólnie pokadrować bardziej apetyczne ich zdaniem części ciała, jednak
    problem formatu mocno ostudził ich zamierzenia.

    > Jak na razie to tu jest pierwszy duży błąd klienta - takie sprawy ustala
    > się PRZED sesją, nie po. Z jednej strony rozumiem klienta (wydawcę), który
    > chciałby mieć dobry jakościowo (nie mówię o zawartości zdjęć żeby było
    > jasne) materiał, ale jeśli nie zaznaczył tego wyraźnie wcześniej, no to
    > już jego problem.

    W czasie ustalania warunków machneli mi przed nosem kalendarzem o tym samym
    formacie jaki im się podoba,
    jednak dopiero po oddaniu zdjęć stwierdzili, że na zdjęciach nie będą
    widoczne np. włoski z taką dokładnością jak na owym kalendarzu, na którym
    się wzorują.

    Używając Resize zmieniłem wymiary z 3744 x 4528 (po wykadrowaniu) na 9400 x
    11368 przy 300 DPI, zrobiłem crop do A4 i wydrukowałem.
    Zarówno na monitorze jak i na wydruku nie widać pixelizacji ani żadnych
    innych szczegółów mogących wskazywać na sztuczne powiększenie nawet przy
    oglądaniu z bliska.
    Nie wiem na ile podobnie będzie to wyglądać na gotowym kalendarzu.

    Dla mnie jest to ważne doświadczenie i w przyszłości będę wiedział żeby
    bardzo ostrożnie podchodzić do tego rodzaju zleceń z naciskiem na dokładne
    uświadomienie klienta o tym jaką jakość może otrzymać.
    Jutro negocjacji z klientem ciąg dalszy, ponieważ na kilku zdjęciach modelka
    stanowi mniej niż 80 procent kadru - zaproponuję jeszcze dodatkową sesję z
    jedną modelką tak aby wykonać dodatkowe zdjęcia jej wraz z narzędziem,
    tak aby modelka i narzędzie wypełniły maksymalnie cały kadr, w miarę
    możliwości z ostrością na narzędziu i rozmytym ciałem w tle lub przynajmniej
    całą sylwetką ale po przekątnej.

    > Jak chcesz poważniej podejść do klientów mających wysokie wymagnia, to
    > poszukaj gdzie w Twoim mieście można wynająć przystawkę. Zwykle 1,5-2,5k
    > zł za dzień zdjęciowy. Klienci ceniący jakość płacą zazwyczaj bez
    > szemrania.
    Przystawka do średniego formatu to bardzo dobre rozwiązanie. Jednak nigdy
    nie pracowałem z aparatem z przystawką i nie wiem czy podczas sesji
    urządzenie, którego nie znam nie wpływałoby na mnie dekoncentrująco co
    paradoksalnie mogłoby się negatywnie odbić na uzyskanych przy jej pomocy
    zdjęciach.

    Pozdrowienia
    Marcin

  • 97. Data: 2009-11-01 19:40:13
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-11-01 20:04:19 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > tak - w doświadczeniu

    No to podziel się, gdzież to niby napisałem nieprawdę.

    > tak samo jak dpi jest nic nie znaczącą wartością
    > masz zdjęcie w 300 dpi
    > masz zdjęcie 3000 px
    > która informacja mówi więcej na temat jakości zdjęcia?
    > zastanówmy się...

    Żadna w oderwaniu od informacji na jakiej powierzchni i w jakiej
    technologii to zdjęcie ma być prezentowane. Przykładowo - 3000 px to na
    www znacznie za dużo, na wątkowe offsetowe B1 to smutny żart.

    > tia ;]
    > nie wiesz jak wybrnąć
    >
    > plakat ma jedną funkcję - graficzną - nie tekstową...
    > nie brnij dalej...

    Nooo, weźmy taki plakat filmowy. W pip różnych informacji drobną jak na
    format czcionką (zaręczam Ci że i 12 się trafia). No ale nieeeee, to
    przecież nie jest prawdziwy plakt. I któż tu brnie w krzaki?

    de Fresz

  • 98. Data: 2009-11-01 19:43:34
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    de Fresz wrote:

    > No to podziel się, gdzież to niby napisałem nieprawdę.

    w założeniach
    dpi nic nie znaczy w fotografii

    > Żadna w oderwaniu od informacji na jakiej powierzchni i w jakiej
    > technologii to zdjęcie ma być prezentowane. Przykładowo - 3000 px to
    > na www znacznie za dużo, na wątkowe offsetowe B1 to smutny żart.

    a co Ci mówi 300dpi?
    bo na podstawie 3000px wiesz co można wydrukować
    na podstawie 300 dpi jesteś głupi

    > Nooo, weźmy taki plakat filmowy. W pip różnych informacji drobną jak
    > na format czcionką (zaręczam Ci że i 12 się trafia). No ale nieeeee,
    > to przecież nie jest prawdziwy plakt. I któż tu brnie w krzaki?

    to tą 12stke wsadził tam człowk który nigdy nie powinnien zająć się
    robieniem tego

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 99. Data: 2009-11-01 19:44:38
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Jester wrote:

> [...]
    > w ogóle nie było widać, nie przeszkadzały w podziwianiu fotki. Ale to
    > ciągle był plakat B1. Dziwna ta poligrafia, można zobaczyć rzeczy, które

    to że ktoś tak zrobił nie znaczy, że to jest właściwe
    ja nawet uwierze ze 8ke na plakacie
    niemniej jednak to nie ma nic wspólnego z myśleniem

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 100. Data: 2009-11-01 19:50:56
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-11-01 20:07:57 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > takie decyzje podejmuje fotograf
    > podczas robienia zdjęć
    > a grafikowi to można ręcę uciąc za coś takiego

    Bzdura do kwadratu. Fotograf nie odpowiada ani za lejaut (którego
    kadrowanie jest permanentną częścią), ani nawet najczęściej za obróbkę
    foty. Nie wiem z kim i nad czym pracowałeś (jeśli wogóle), ale zupełnie
    nie ma to odniesienia do zwyczajów panujących na rynku
    wydawniczo-reklamowym. I piszę to na podstawie ponad 10 lat
    doświadczenia w tej branży i to nie w garażowych firemkach z Pcimia
    Dolnego.

    de Fresz