  • 61. Data: 2017-07-07 23:00:56
    Temat: Re: Czy mi się przyśniło, czy były kiedyś takie bateryjki?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nieciekawie - newsow by nie bylo, chyba, zebybysmy sie prze mikrofon
    > klocili :-)

    Instagrama by nie było, ale realizacja czegoś podobnego do Usenetu
    przy dostępności wyłącznie techniki próżniowo-magnetycznej wydaje
    mi się całkiem realna.

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2017-07-08 00:02:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Wyobrażam sobie powstanie próżniowych układów scalonych. Cyfrowych,
    > o sporej skali integracji, bo analogowe były robione. W ogóle to

    Czemu nie? Tylko dokąd byś dojechał? I z jakim skutkiem? Może tyle dobrze,
    że raczej było by odporne na elektrostatykę, ale, jak byś rozwiązał problem
    żarzenia lamp? Bo ja nie widzę takiej integracji, jeśli tam miałbyś
    żarzenia. To musiało by IMHO być z zimnymi katodami. Masz super-układ, a to
    ci nagle od wstrząsu, czy jakiegoś podskoku napięcia pyka filamencik jakiejś
    kluczowej lampki i co, CAŁY super-układ leci do kibla, bo JEDNO włókienko
    się zesrało... Pomijam już szklane banieczki, małe, to i cienkie...

    > nieraz się zastanawiałem, dlaczego w pierwszych komputerach użyto
    > przerzutników na lampach klasy ECC82. Choć dostępne były miniaturowe
    > lampy wytwarzające kilkadziesiąt razy mniej ciepła. Najbardziej
    > prawdopodobne jest tłumaczenie w rodzaju "stać nas na to, nie będziemy
    > robić jakichś dziadowskich oszczędności, co to jest sto czy dwieście
    > kilowatów wte czy wew te". Temu wszystkiemu patronowali przecież wojskowi.

    A może bardziej chodziło o zrobienie tego na elementach już sprawdzonych w
    boju, o znanych właściwościach?
    Obskoczono by na dużych lampach, dopracowano, to wtedy wio, w kierunku
    miniaturyzacji, cyzelować ulepszanie układu?
    Wojskowi... Zwłaszcza oni nie mogą sobie pozwolić na to, by sprzęt nagle
    zawiódł w środku akcji, jak w poprzednik akapicie napisałem, bo pykło małe
    włókienko...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 63. Data: 2017-07-08 00:09:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]

    Oj, ja do dziś używam mikrofonu :)

    > Instagrama by nie było, ale realizacja czegoś podobnego do Usenetu
    > przy dostępności wyłącznie techniki próżniowo-magnetycznej wydaje
    > mi się całkiem realna.

    Wydaje mi się, że to można było zrobić już przed wojną!
    Oczywiście, z pewnymi ograniczeniami wynikłymi z "technologii", ale...
    Telex. Łączę się na specjalny, grupowy numer, np. do 10 abonentów, kto ma
    coś do powiedzenia, palcuje, jakąś kilkudziesięcioznakową pamięć
    przekaźnikową na centrali można by zrobić, by zbuforować wypowiedź, trzeba
    by się oszczędzać, ale, przy pewnej dyscyplinie, dało by się nawet prosty
    czat zrobić...

    Czy o czymś takim myślałeś?
    Bo nie wspominam o przypadkowych "czatach" telefonicznych, jak wybierak
    wisiał w polu i abonenci masowo na to wpadali, słysząc się wzajemnie :)

  • 64. Data: 2017-07-08 00:27:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Czemu nie? Tylko dokąd byś dojechał? I z jakim skutkiem? Może tyle
    > dobrze, że raczej było by odporne na elektrostatykę, ale, jak byś
    > rozwiązał problem żarzenia lamp?

    Jasne, że teraz, w ciągu kilku minut, nie rozwiążę wszystkich problemów
    jakie wtedy stłay przed ludzkością. Ale żarzenie i emisja elektronów
    z katody w technice analogowej i cyfrowej to zupełnie różne rzeczy.
    My teraz, po dziesięcioleciach rozwoju, doszliśmy do takiego obniżenia
    napięcia rdzenia procesora, że ledwie rozróżnia się poziomy. Ale się
    rozróżnia. Nie inaczej by było z techniką próżniową.

    > Bo ja nie widzę takiej integracji, jeśli tam miałbyś żarzenia.
    > To musiało by IMHO być z zimnymi katodami.

    Z ledwie-ciepłymi. Pójdziemy na taki kompromis?

    > Masz super-układ, a to ci nagle od wstrząsu, czy jakiegoś podskoku
    > napięcia pyka filamencik jakiejś kluczowej lampki i co, CAŁY
    > super-układ leci do kibla, bo JEDNO włókienko się zesrało...

    Może nie włókno, może jakieś napylenie na ceramice...

    > Pomijam już szklane banieczki, małe, to i cienkie...

    No właśnie, dlaczego koniecznie szklane?

> [...]
    > Wojskowi... Zwłaszcza oni nie mogą sobie pozwolić na to, by sprzęt nagle
    > zawiódł w środku akcji, jak w poprzednik akapicie napisałem, bo pykło

    Przecież zawodził co chwilę. Można było oszacować złożoność obliczeń,
    jakie da się wykonać na komputerze. Zanim się zepsuje. Psuł się średnio
    raz dziennie, z obowiązku. Później obniżano napięcia, co zmniejszało
    awaryjność wielokrotnie. Ale to później, bo wcześniej nie zrobiono badań
    podstawowych dotyczące lamp w technice cyfrowej. Konstruktorzy konstruowali
    je wedle zupełnie innych założeń. A jak już się we wszystkim połapali, to
    przyszły tranzystory.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2017-07-08 00:37:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > przekaźnikową na centrali można by zrobić, by zbuforować wypowiedź,
    > trzeba by się oszczędzać, ale, przy pewnej dyscyplinie, dało by się

    Tak, można było. Rola technologii bardzo często jest przeceniana.
    Postęp generują nie ci, którzy wymyślą mocniejszy silnik. Tylko ci,
    co mają pomysł jak wykorzystać to, co jest już dostępne.

    > Czy o czymś takim myślałeś?
    > Bo nie wspominam o przypadkowych "czatach" telefonicznych, jak wybierak
    > wisiał w polu i abonenci masowo na to wpadali, słysząc się wzajemnie :)

    Niczego konkretnego nie miałem na myśli. Tylko wiem, że zawsze mając
    jakąś potrzebę i dysponując określonymi środkami da się tę potrzebę
    zaspokoić jak najlepiej. Czy ktoś wyobraża sobie dzisiaj księgowość
    bez komputerów? A przecież całe wieki obywano się bez nich. Usenet
    może w ogóle nie jest dzisiaj potrzebą, bo środki są, ale chętnych
    mało.

    Jarek

    --
    duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe.

  • 66. Data: 2017-07-08 12:03:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jasne, że teraz, w ciągu kilku minut, nie rozwiążę wszystkich problemów
    > jakie wtedy stłay przed ludzkością. Ale żarzenie i emisja elektronów
    > z katody w technice analogowej i cyfrowej to zupełnie różne rzeczy.

    Skoro świetlówki w lapach są CCFL, a skrót ten rozwija się mniej więcej na
    "świetlówka z zimną katodą", to się da... tylko dokąd to da się zmniejszać?

    > My teraz, po dziesięcioleciach rozwoju, doszliśmy do takiego obniżenia
    > napięcia rdzenia procesora, że ledwie rozróżnia się poziomy. Ale się
    > rozróżnia. Nie inaczej by było z techniką próżniową.

    Ja myślę, że trzeba by jeszcze rozwiązać problem wzajemnego wpływu
    poszczególnych komórek. Bo tak, jak wierzę, że da się zrobić lampeczkę CC i
    wielkości ziarnka maku, tylko chyba nie w szkle i kosztować będzie w
    chu^Holerę, tak nie bardzo widzę wyeliminowanie wzajemnych wpływów. Chyba,
    że będą na tyle małe, że w połączeniu z cyfrowością układu, będzie to do
    zlekceważenia.

    > Z ledwie-ciepłymi. Pójdziemy na taki kompromis?

    Ale ja pójdę na każdy kompromis, tylko naciskam na wyrzucenie tradycyjnego
    żarzenia, bo z miniaturyzacją i druciki żarzenia katod też będą musiały
    zmaleć. A to urodzi kolejne problemy, że trzeba się będzie obchodzić z nimi
    delikatniej, jak ze zgniłym jajkiem w przegrzanym reaktorze. Jeśli
    rozwiążemy inaczej grzanie katod, w ogóle, ich emisję, to ja jestem za.

    > Może nie włókno, może jakieś napylenie na ceramice...

    Jako żarzenie? Hmm... marnie to widzę. Prędzej jakiś czynnik zapodawany z
    zewnątrz, a nie wpływający, bądź z pomijalnym wpływem na wlaściwości
    komórek. Na szybko - odpowiednik promiennika podczerwieni siejący w katody i
    grzejący je. A wtedy te katody już sobie poemitują. Byle anod nie przygrzać,
    bo lampka będzie do dupy.

    > No właśnie, dlaczego koniecznie szklane?

    Przy takiej miniaturyzacji to nawet nie widzę szkła, bo się rozsypie, zanim
    na miejsce trafi, albo padnie od drgań, jak teściowa pierdnie w drugim
    pokoju. Może, jeśli napięcie będzie niezbyt duże, to od razu bańka lampy
    jako anoda, odpowiednio zaizolowana od pozostałych? Materiał, to metal
    jakiś, albo odpowiedni, przewodzący kompozyt. Złotym drucikiem jako kontakt
    chipa z wyprowadzeniami i mamy scalaczka... Może bańka ze złota, bo ono
    bardzo kowalne i od razu z anody można zrobić wyprowadzenie, tylko, czy
    mechanicznie wytrzyma eksploatację, przez najbliższe 5 lat? Bo złoto też
    miękkie chyba jest?

    > Przecież zawodził co chwilę. Można było oszacować złożoność obliczeń,
    > jakie da się wykonać na komputerze. Zanim się zepsuje. Psuł się średnio
    > raz dziennie, z obowiązku. Później obniżano napięcia, co zmniejszało

    Przecież ENIAC robił jaja, jak mu lampy padały. Ale, czy ktoś nie przysolił
    za dużego żarzenia i na anodzie?

    > awaryjność wielokrotnie. Ale to później, bo wcześniej nie zrobiono badań

    No właśnie. Jednak trochę czasu zmarnowano. Krótkofalowcy przedwojenni
    lubili dowalać lampom, a te, potrafiły w środku kluczowej łączności oznajmić
    to, co Max Paradys, że nie wstanie, tak będzie leżał. Na szybko -
    http://www.sq9nfi.pzk.pl/mysite/index.php/2016/12/05
    /tadeusz-heftman-tpax-wykonal-pierwsza-potwierdzona-
    lacznosc-holendrem-kate-n0pm/
    p. Tadeusz przywalił za dużo na żarzenie i skutek wiadomy, owa łączność nie
    została "po bożemu" zakończona.
    Czemu radio dziadka potrafi latami bez awarii działać?

    > podstawowych dotyczące lamp w technice cyfrowej. Konstruktorzy
    > konstruowali
    > je wedle zupełnie innych założeń. A jak już się we wszystkim połapali, to
    > przyszły tranzystory.

    No tak... Bardeen, Brattain, Shockley, o ile nazwisk nie pomyliłem...
    Ale... serio nikt nie rozwijał lamp?

  • 67. Data: 2017-07-08 13:31:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Skoro świetlówki w lapach są CCFL, a skrót ten rozwija się mniej więcej na
    > "świetlówka z zimną katodą", to się da... tylko dokąd to da się zmniejszać?

    W tej świetlówce chodzi o to, że potrafi wystartować z zimną. Normalnie w
    czasie pracy jest ledwie ciepła. Ale to całkiem inny problem -- świtlówka
    nie jest lampą próżniową.

> [...]
    > w chu^Holerę, tak nie bardzo widzę wyeliminowanie wzajemnych wpływów.
    > Chyba, że będą na tyle małe, że w połączeniu z cyfrowością układu,

    Jest wiele problemów, ale nie takich, by nie dało się ich rozwiązać.
    Całkiem realne wydaje mi się osiągnięcie "technologii 1mm". Może to
    się wydawać ogromne w prorównaniu z dzisiejszymi nanometrami, ale byłby
    to niezły wynik. Mikroprocesor Motorola 6800 miał 6800 tranzystorów.
    Upchanie lampowego komputera na metrze kwadratowym to byłoby coś.
    A technika lampowa jest bardziej 3D, więc może zamiast naleśnika
    niewielka kostka.

    > Jako żarzenie? Hmm... marnie to widzę.

    Dlaczego właściwie? Myślę, że dobry kierunek. Można też napylić same
    katody tysiąca lamp na jednej płycie, która jest ogrzewana centralnie.
    Poza tym wydaje mi się możliwa w realizacji lampa w technologii planarnej
    -- elekrody (w tym grzana katoda) napylone obok siebie na powierzchni
    szkła albo ceramiki.

    > Przy takiej miniaturyzacji to nawet nie widzę szkła, bo się rozsypie,

    Szkło nie jest tak delikatne, gdy jest w małych elementach. Paradoksalnie
    taki układ scalony mógłby mieć szklane wnętrze zamknięte w metalowym
    pudełku.

    > No tak... Bardeen, Brattain, Shockley, o ile nazwisk nie pomyliłem...
    > Ale... serio nikt nie rozwijał lamp?

    Rozwijał "wyczynowo". Z tranzystorami też tak było. Dopiero po czasie
    przychodi taki moment, że zaczyna się robić tak, by było małe, tanie
    i spełniało wcześniej ustalone warunki.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2017-07-08 15:40:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tak, można było. Rola technologii bardzo często jest przeceniana.
    > Postęp generują nie ci, którzy wymyślą mocniejszy silnik. Tylko ci,
    > co mają pomysł jak wykorzystać to, co jest już dostępne.

    Ale dziś już tak wprost nie da się powiedzieć, że coś się rozwinęło. Taki
    FB, niby to i owo rozwinął, przy okazji wypaczył stawiając do rangi
    królewskiej sprawy typu "Pudelek", czy majtki Miley Cyrus, które założyła,
    bądź ich nie założyła, ale taką komunikację, jak my tu, Usenetowcy, cofnął
    do w sumie niewiadomego mi etapu, rozpieprzył ją tak naprawdę bez dobrej
    alternatywy. Nawet NK, która miała spotkać znów kolegów zz dawnej szkoły,
    też mi przed urodzinami wciska, abym "założył wydarzenie", fiuta sfocę i
    wystawię, takie wydarzenie.
    Ergo - wykorzystać to mało, jeszcze wypadało by zrobić to dobrze.

    > Niczego konkretnego nie miałem na myśli. Tylko wiem, że zawsze mając
    > jakąś potrzebę i dysponując określonymi środkami da się tę potrzebę
    > zaspokoić jak najlepiej. Czy ktoś wyobraża sobie dzisiaj księgowość

    Dużo byśmy mogli mieć, byśmy tylko chcieli chcieć... jakoś tak to było.

    > bez komputerów? A przecież całe wieki obywano się bez nich. Usenet

    Czasem nawet się zastanawiam... że jakbym miał firmę i chciał zatrudnić
    księgową, to obowiązkowo taką, która umiała by to ogarnąć bez komputera.
    Oczywiście, byłby on w firmie i wspomagał "Panią Krysię", ale w razie
    ruskiej awarii, aby pociągnęła ona temat do końca.

    > może w ogóle nie jest dzisiaj potrzebą, bo środki są, ale chętnych
    > mało.

    Sami nie uciekli. Sztuczne twory wytworzyły sztuczną potrzebę, która okazała
    się silniejsza od naturalnej potrzeby komunikacji - i mamy to, co mamy.
    Dziwnie zbieżne są statystyki Usenetu, z uruchomieniem "fejsa"...

    > duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe.

    Cóż poradzisz... Najlepiej Pudelka nie czytać, oczy nie zobaczą, sercu żal
    nie będzie. Że jakaś cele-prytka gaci nie założyła, albo wszyscy sutek
    zobaczyli, albo jakaś aktorka ma jędrną/pomarszczoną dupę, itd... Łoch,
    ku... sensacja-armageddon...

    O, a ja sobie to obejrzę, aż się miło na sercu robi: (w każdym razie,
    przyzchylnie patrzę, jeśli ktoś ratuje myśl ludzką, bez ogłupiającego
    komputera, lubię w ogóle stare maszynownie, będące w dobrym stanie, sprawne,
    nie muszą być ładne, muszą być sprawne i bezpieczne)
    https://www.youtube.com/watch?v=u066gWPdp8E pomoc maszynie
    https://www.youtube.com/watch?v=7n3LyYXf0yw przywrócenie do ruchu po ponad
    20 latach
    https://www.youtube.com/watch?v=GZ8D90DVe7Y a tu po 25 latach
    W ogóle, gość ma więcej filmów, które warto obejrzeć.

    Ja też oglądam fotografie roślin w naturalnym środowisku, najlepiej
    uspokajają.
    Kwiaty ma grzędach tak sobie, a ikebany (z wyjątkiem kwiatów choćby w
    doniczkach), czy kwiaty w wazonach, choć piękne, są takie smutne, bo
    umierają dla naszej próżności...

  • 69. Data: 2017-07-08 16:33:17
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    CCFL
    > W tej świetlówce chodzi o to, że potrafi wystartować z zimną. Normalnie w
    > czasie pracy jest ledwie ciepła. Ale to całkiem inny problem -- świtlówka

    Ona potrafi być nieźle ciepła.

    > nie jest lampą próżniową.

    Wiadomo, coś musi rozjarzyć luminofor.
    Ale cokolwiek, jeśli udało by się zrobić z tego lampę z opcją jakiejś
    operacji logicznej...?

    > Jest wiele problemów, ale nie takich, by nie dało się ich rozwiązać.
    > Całkiem realne wydaje mi się osiągnięcie "technologii 1mm". Może to

    Podobno dla chcącego itd...

    > się wydawać ogromne w prorównaniu z dzisiejszymi nanometrami, ale byłby
    > to niezły wynik. Mikroprocesor Motorola 6800 miał 6800 tranzystorów.

    Zrobić na stykowych tranzystorach Brattaina i Shockleya :) (HINT: rozmiar)

    > Upchanie lampowego komputera na metrze kwadratowym to byłoby coś.

    Bardzo byłbym ciekaw efektów, choć przyzpuszczam też, że bez chłodzenia by
    się nie obyło. Może same lampki by nawet wytrzymały, skoro mnie się udało
    ECC85 z czerwoną anodą używać i działała... ale, poszczególne izolacje,
    wzajemne grzanie, a to mogło by pogorszyć jakość pracy. Bo z pewnością
    ostudzone wróci do sprawności.
    Takich warstewek trochę, pamięć może na koralikach ferrytowych, albo
    rtęciowa :), w domciu miało by się fajne urządzenie, które przy okazji
    załatwiło by sprawę ogrzewania pomieszczeń :)

    > A technika lampowa jest bardziej 3D, więc może zamiast naleśnika
    > niewielka kostka.

    Nie inaczej. Zresztą rzecz chyba i technice półprzewodnikowej znana, tylko
    czy tak powszechna? Kiedys miliona w cm^3 trzeba było ponoć ciekłym azotem,
    a dziś paznokietek uSD 32 giga w temperaturze pokojowej trzeba uważać, by z
    oczu nie zniknął, bo taki mały... a jakoś chłodzić go specjalnie nie
    muszę... Ciekawe, ile GB, czy nawet TB, upchnęło by się dziś w 1 cm^3?

    > Dlaczego właściwie? Myślę, że dobry kierunek. Można też napylić same
    > katody tysiąca lamp na jednej płycie, która jest ogrzewana centralnie.

    No, to już się zbliża do tego, co myślałem o grzaniu katod. Tylko teraz, czy
    chcesz mieć jedną "wielką" katodę z bezpośrednim żarzeniem, czy próbować się
    bawić, w oddzielenie żaru od poszczególnych katod? Czy może jednak próbować
    pójść w kierunku zimnej emisji, żeby grzać nie trzeba było? Może przy tak
    małych rozmiarach da się zrobić, że poleci na CC? (cold cathode)

    > Poza tym wydaje mi się możliwa w realizacji lampa w technologii planarnej
    > -- elekrody (w tym grzana katoda) napylone obok siebie na powierzchni
    > szkła albo ceramiki.

    Aby działało, było powtarzalne i nie rodziło negatywnych skutków, jeśli w
    tej baterii lampek, którejś jednak się zesra grzanie? W sumie pomysł z
    centralnym grzaniem jest niezły, ale, czy nie pogorszy to autonomii
    pojedynczych komórek lampowych?

    > Szkło nie jest tak delikatne, gdy jest w małych elementach. Paradoksalnie
    > taki układ scalony mógłby mieć szklane wnętrze zamknięte w metalowym
    > pudełku.

    No, jeszcze dobry gatunek szkła, coś jak światłowody, gdzie miącham
    włókienkiem, a ono bardziej wydaje się nylonowią żyłką, niż kawałkiem szkła,
    które zresztą jest cieczą (kwestia definicji). Tak sobie pomyślałem, czy
    dało by się wykorzystać ciekłość szkła?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

    PS Przepraszam za literówki, nie wszystkie jestem w stanie poprawić...

  • 70. Data: 2017-07-08 23:29:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Ona potrafi być nieźle ciepła.

    Nie ma stuprocentowej sprawności.

    > Wiadomo, coś musi rozjarzyć luminofor.

    Kineskop jest lampą próżniową.

    > Ale cokolwiek, jeśli udało by się zrobić z tego lampę z opcją jakiejś
    > operacji logicznej...?

    Tyratron na przykład.

    [...]

    > No, to już się zbliża do tego, co myślałem o grzaniu katod. Tylko teraz,
    > czy chcesz mieć jedną "wielką" katodę z bezpośrednim żarzeniem, czy
    > próbować się bawić, w oddzielenie żaru od poszczególnych katod?

    Przecież nie wymyślimy w jednej chwil tego, co normalnie jest wynikiem
    ewolucji w technice. Być może dałoby się opanować technikę napylania
    warstw przewodzących i izolujących, która pozwala na odizolowanie
    grzałki będącej pod katodą.

    > Aby działało, było powtarzalne i nie rodziło negatywnych skutków,
    > jeśli w tej baterii lampek, którejś jednak się zesra grzanie?

    W tej alternatywnej rzeczywistości ktoś mógłby też wpaść na pomysł,
    który disiaj pozwala nam na korzystanie z pamięci, które nie do
    końca są sprawne. Programowe omijanie wadliwych komórek.

> [...]
    > szkła, które zresztą jest cieczą (kwestia definicji). Tak sobie
    > pomyślałem, czy dało by się wykorzystać ciekłość szkła?

    Wata szklana też tak się zachowuje. A robiona jest z butelek po piwie.

    --
    Jarek