  • 81. Data: 2017-07-10 10:53:59
    Temat: Re: Czy mi się przyśniło, czy były kiedyś takie bateryjki?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> napisał

    t-glass-atoms.html
    -struktura,18827

    >Rozumiem i przyjmuję do wiadomości. Jeszcze parę źródełek
    >skonfrontuję (dla jasności przekazu, nie próbuję podważyć) i
    >rozkminię jeszcze parę niuansów.
    >A tak z ciekawości, załóżmy, że mielibyśmy możliwość dokładnego
    >stwierdzenia właściwości szkła w każdym momencie. Kiedy, przy
    >chłodzeniu z cieczy, nastepuje ten moment pstryk i staje się ciało
    >stałe (i odwrotnie w drugą stronę)?

    Ale wlanie nie ma tego "pstryk".

    Widac to chocby na wykresie temperatury przy grzaniu czy chlodzeniu -
    nie ma stabilizacji w pewnej temperaturze przejscia fazowego, bo nie
    ma tego przejscia, rozmyte jakos.

    >Albo gęstość cieczy, jak się ma w funkcji temperatury? Jeszcze to:
    >Świeczka, parafina/stearyna/wosk - kiedy przestaje być cieczą, a
    >staje się ciałem stałym?

    Podobnie.

    Przy czym stearyna to moze byc jedna substancja
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_stearynowy

    I wtedy chyba nawet krystalizuje, ale ale zazwyczaj jest mieszanka - a
    wtedy jak piszesz, wszytko rozmyte.

    >I na koniec, tego muszę poszukać - czy ktoś próbował zagotować
    >roztopione szkło i uzyskać z niego parę? A następnie np. parę tę
    >przechładzać, skraplać, nawet może resublimować?

    Laserkiem ? Bo inaczej temperatury pewnie pierunskie ... ale jesli
    podaje sie temperature wrzenia wolframu ...

    > Gdybyś chciał jakieś widoczne efekty płynięcia uzyskać w krótkim
    > czasie,
    > musiałbyś najpierw szkło mocno podgrzać, a przecież w tym podwątku
    > chciałeś
    > się pozbyć żarzenia. I co właściwie chciałbyś zrobić z materiałem
    > podatnym
    > na odkształcenia?

    >Chodziło mi o to m.in., aby taki blok lampek, nie był narażony na
    >destrukcję mechaniczną z powodu delikatności, naprężenia, takie tam,
    >bo przespacerowała się po nim muszka owocówka.

    Normalnie nie sa - wszak banka musi wytrzymac cisnienie atmosferyczne,
    o ono spore jest.

    Ale po odpowiednim podgrzaniu szklo mieknie ;-)

    J.

  • 82. Data: 2017-07-10 12:20:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szcześniak napisał:

    > Oprócz miniaturowości liczyła się jeszcze szybkość i odporność na
    > zakłócenia. Te minilampki o których mówisz pracowały z mikrymi
    > prądami i dużymi impedancjami, co oznacza, że w układach cyfrowych
    > będą wolne i podatne na zakłócenia. Do tego trwałość też była taka
    > sobie. Lampy przeznaczone do układów cyfrowych miały specjalną
    > konstrukcję katod, odporną na długotrwałą pracę bez poboru prądu.

    To chyba nie całkiem tak. Wszystko zaczęło się tak nagle, że trzeba
    było brać takie lampy jakie były. Nikt nawet nie próbował projektować
    ich specjalnie do komputerów. A potem nagle się skończyło. Epoka
    lampowa w komputerach trwała ledwie parę lat, potem wynaleziono
    tranzystor. Nawet jeśli jego przemysłowe wdrożenie trwało kolejnych
    kilka lat, to nie inwestowano w pracę nad lampami. Najwyżej jakąś
    katodę przystosowano w produkowanym od dawna modelu.

    > A na lampach robiło się dużo fajnych rzeczy - lampy pamięciowe
    > (i to analogowe!), lampy generująće sekwencje impulsów, lampy
    > liczące itp. Generalnie - na lampach z wiązką elektronów, odchylaną
    > i "oświetlającą" różne elektrody można cuda zrobić, np. płynny
    > (w zakresie 0 - 100%) podzielnik sygnału sterowany napięciem
    > stałym.

    Technika lampowa oznacza w ogóle całkiem inne podejście. Elektronik
    półprzewodnikowy jest przyzwyczajony do tego, że wciąż kombinuje
    układ z takich samych klocków, z tranzystorów. Lampowy miał więcej
    swobody. Wymyślał nie układ, lecz przyrząd. Wcale nie musiało się
    to ograniczać do dodania fafnastej siatki do lampy w szklanej bańce.
    Oczywiście mam na myśli nie amatorów, lecz takich, za którymi stał
    przemysł. Stąd moje przypuszczenie, że gdyby to wszystko potrwło
    dłużej, to w komputerach zamiast lamp ECC82 by były jakieś myślotrony,
    w bardzo przebiegły sposób zaprojektowane przez ludzi z wyobraźnią.

    Jarek

    --
    Maszyna ruszyła. Najpierw zapaliły się jej lampy, zajaśniały obwody, zahuczały
    prądy jak wodospady, zagrały sprzężenia, potem rozżarzyły się cewki, zawirowało

  • 83. Data: 2017-07-10 14:44:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Normalnie nie sa - wszak banka musi wytrzymac cisnienie atmosferyczne, o
    > ono spore jest.
    >
    > Ale po odpowiednim podgrzaniu szklo mieknie ;-)

    I tego mięknięcia się jednak nieco obawiam.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 84. Data: 2017-07-10 14:54:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Technika lampowa oznacza w ogóle całkiem inne podejście. Elektronik
    > półprzewodnikowy jest przyzwyczajony do tego, że wciąż kombinuje
    > układ z takich samych klocków, z tranzystorów. Lampowy miał więcej

    No tam kilku coś dodało i chyba nawet zadziałało...

    > swobody. Wymyślał nie układ, lecz przyrząd. Wcale nie musiało się
    > to ograniczać do dodania fafnastej siatki do lampy w szklanej bańce.

    Przemodelować tradycyjny układ np. do innych proporcji odległości, kształtu
    elektrod, czy choćby spraw związanych z temperaturą?
    To i tranzystory też coś tam się robi, jedne mesa, inne jakieś ostrzowe,
    polowe, izolowana bramka, IGBT...
    Ale fakt, mniej to kombinowalne, niż lampki.

> [...]
    > dłużej, to w komputerach zamiast lamp ECC82 by były jakieś myślotrony,
    > w bardzo przebiegły sposób zaprojektowane przez ludzi z wyobraźnią.

    I to bez komputerów!!
    Ja to podobnie widzę. Tylko właśnie, wykonania nie umiem sobie jeszcze
    wyobrazić.

  • 85. Data: 2017-07-10 16:29:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > To i tranzystory też coś tam się robi, jedne mesa, inne jakieś
    > ostrzowe, polowe, izolowana bramka, IGBT...

    No więc właśnie nie chodzi o to, że projektowana fafnastoda ma lepiej
    wzmacnać od tradycyjnej pentody. Chodzi o te lampy pamiętające,
    zliczające, kodujące, tworzące złożone sygnały itd.

    > Ale fakt, mniej to kombinowalne, niż lampki.

    W technice półprzewodnikowej podobne kombinowanie jest gdy się chce
    wymyślić mową komórke pamięci. Niby ma ona jakiś schemat zastępczy
    z tranzystorów, ale jest to w zasadzie odrębny przyrząd. Z tym że
    to się odbywa w ledwie paru miejscach na świecie. I dość nudne jest,
    bo chodzi tylko o komórkę pamięci ewentualnie jakąś bramkę. I niewiele
    więcej.

    > I to bez komputerów!!
    > Ja to podobnie widzę. Tylko właśnie, wykonania nie umiem sobie jeszcze
    > wyobrazić.

    Może dojdzie kiedyś do tego, że ktoś korzystając z programów modelujących
    uruchomionych na klastrach obliczeniowych, zaprojektuje fikuśny myślotron
    próżniowy.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2017-07-10 21:17:58
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Może dojdzie kiedyś do tego, że ktoś korzystając z programów modelujących
    > uruchomionych na klastrach obliczeniowych, zaprojektuje fikuśny myślotron
    > próżniowy.

    No właśnie, ja pozytywnie widzę wspieranie się komputerami dla polepszenia
    efektu działania, dość zabawnym przykładem są stare, 8-bitowe komputery, jak
    np. C64, gdzie zarówno pisanie dema, czy nawet jego odpalenie, odbywa się na
    komputerze PC, na PC w ogóle można napisać program i podstawić go
    emulatorowi, a dopiero dopieszczony, odpalić na rzeczywistym Commodore. Jest
    też szeroka gama urządzeń, które się do C64 podpina i np. uzyskujemy coś
    jakby stację dysków, tylko, że w postaci modułu z kartą (u)SD, nazywa się
    OIDP, SD2IEC.
    Więc myślę, że kombinowanie takiej lampki, nie powinno być zbyt trudne, w
    sensie wymyślenia działania.

  • 87. Data: 2017-07-11 10:19:12
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 08.07.2017 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:

    > Tyratron na przykład.

    Tyratrony są wolne. Czasów jonizacji i dejonizacji się nie przeszkodczy.
    Ale była robiona logika na tyratornach.

    > Przecież nie wymyślimy w jednej chwil tego, co normalnie jest wynikiem
    > ewolucji w technice. Być może dałoby się opanować technikę napylania
    > warstw przewodzących i izolujących, która pozwala na odizolowanie
    > grzałki będącej pod katodą.

    Emisja polowa. Jak zmniejszymy lampę do rozmiarów mikromentrowych to
    natężenie pola nawet przy niewielkich napięciach wystarczy do
    zaincjiowania emisji polowej. Do układów cyfrowych wystarczy.

    Ale nadal to nie rozwiązuje problemu - tranzysotry MOS to bardzo dobre
    przełączniki, włączone to prawie zwarcie, wyłączone rozwarcie, do tego
    są komplementarne p-kanałowe. Dopóki nie opanujemy antymaterii nie
    zrobimy lamp "PNP" i logikę trzeba robić w układach oporowych, które
    są wolniejsze, zwłaszcza ze względu na kiepskość przełączników
    lampowych.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 88. Data: 2017-07-11 11:49:37
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako HF5BS <h...@...pl>
    w artykule <news:ojve8j$f36$1@node2.news.atman.pl> pisze:

> [...]
    > Kiedy, przy chłodzeniu z cieczy, nastepuje ten moment pstryk i staje się
    > ciało stałe (i odwrotnie w drugą stronę)?

    Jak napisałem, idealne szkło jest przeciwieństwem monokryształu.
    Topnienie oznacza zerwanie wiązań. W monokrysztale sieć wiązań składa się
    z identycznych wielokątów, więc energia zerwania każdego wiązania jest
    identyczna, co przekłada się na ściśle określoną temperaturę topnienia.
    Weź jednak pod uwagę dowolny polikrystaliczny stop (np. tak dobrze znaną
    stal czy luty) i zaczynają się schody. W podręczniku do materiałoznawstwa
    znajdziesz mnóstwo skomplikowanych wykresów przemian fazowych między różnymi
    składnikami stali (perlit, cementyt itd.), informację o eutektykach
    i stopach łatwotopliwych (np. lutach)...
    Już w tym przypadku nie masz stałej temperatury topnienia, tylko różną
    zależnie od proporcji różnych składników. A wyobraź sobie stal szklistą:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Stal_szklista

    > Skoro szkło jest tworzywem
    > wieloskładnikowym,

    Owszem, szkła metaliczne to też stopy. Nie ma mieszaniny - nie ma warunków
    do powstawania wiązań o różnej energii.

    > to nie przypuszczam, by wszystkie one miały
    > jednakowe temperatury przejścia ze stanu stałego w ciekły, czy będzie
    > jednorodne i moment przejścia, to będzie takie pstryk?

    Przecież dobrze wiesz, że szkło mięknie, nie ma skokowej przemiany.
    Różne wielokąty w sieci to różne energie wiązań i różna odpowiadająca
    im temperatura. Przy podgrzewaniu najpierw puszczają najsłabsze wiązania,
    co mięknięcie szkła upodabnia do podgrzewania wody z topniejącego lodu,
    gdzie nawet w temperaturze powyżej zera pływają klastry cząsteczek
    połączonych wiązaniami wodorowymi.

    > I na koniec, tego muszę
    > poszukać - czy ktoś próbował zagotować roztopione szkło i uzyskać z
    > niego parę? A następnie np. parę tę przechładzać, skraplać, nawet może
    > resublimować?

    Szkło jest mieszaniną, zatem ciekłe szkło to roztwór. Gotowanie i skraplanie
    w najlepszym razie będzie zbliżone do destylacji, może więc spowodować
    rozdzielenie składników. Niewykluczone, że dojdzie do odparowania azeotropu,
    jednak z powodu wysokiej temperatury możliwy jest też rozkład niektórych
    składników - wtedy po skropleniu możesz nie otrzymać tej samej substancji,
    a po zestaleniu zamiast szkła może być popiół.

    > Pewną namiastką tego jest dla mnie pył piroklastyczny
    > z wulkanu...

    Pył piroklastyczny w uproszczeniu jest zawiesiną (zolem) fazy stałej w fazie
    gazowej. Jest jak dym, a nie jak chmura czy większość aerozoli, która są
    zawiesiną fazy ciekłej w fazie gazowej. W przypadku pyłu raczej nie dochodzi
    do odparowania całej ciekłej skały, podstawą są zastygnięte krople
    rozpylonej cieczy i popiół, czyli produkt spalania/rozkładu.

    > A mnie chodzi o uzyskanie pyłu szklanego inaczej, niż przez
    > mechaniczne miażdżenie.

    W praktyce stosuje się co najmniej 3 rodzaje produktów - granulat szklany,
    mikrokulki i mączkę szklaną. Wszystkie otrzymuje się ze stłuczki - jest
    to znacznie tańsze niż pierwotny wytop szkła. W trakcie produkcji granulatu
    i kulek i tak stosuje się wygrzewanie, aby odprężyć szkło, a przy produkcji
    kulek dodatkowo zaokrąglanie termiczne (dalsze podgrzewanie do mięknięcia,
    aby siły napięcia powierzchniowego uformowały idealne kulki). Może być
    jeszcze kolejny etap - wygładzanie powierzchni, aby otrzymać kulki
    refleksyjne (np. do farb odblaskowych).

    Podobnie jak pył piroklastyczny otrzymuje się kulki ceramiczne. Rozpyla się
    stopioną i rozgrzaną do temperatury ponad 2000 °C mieszaninę tlenków cyrkonu
    i krzemu, a w rezultacie powstają kulki z krzemianu cyrkonu ZrSiO4 (znanego
    też jako cyrkon). Produkcja droższa niż kulek szklanych, ale stosowane do
    obróbki kuleczkowaniem zużywają się ponad 10 razy wolniej.

    To jakiego pyłu i na co potrzebujesz?

    > Chodziło mi o to m.in., aby taki blok lampek, nie był narażony na
    > destrukcję mechaniczną z powodu delikatności, naprężenia, takie tam, bo
    > przespacerowała się po nim muszka owocówka.

    A żarówki to pękały z tego powodu? Szkło jest bardzo kruche, kiedy
    stygnie bardzo szybko, bo wtedy maleją szanse na równomierny rozkład
    i wyeliminowanie najbardziej zdeformowanych wielokątów w sieci wiązań,
    więc mogą sie pojawić duże naprężenia. Dlatego na skalę przemysłową
    stosuje się odprężanie szkła:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odpr%C4%99%C5%BCanie_s
    zk%C5%82a
    Poza tym dlaczego proponujesz układy bez obudowy?

    > O... sobie pomyślałem... a co z mikrofonowaniem takich lampek? Żeby mi
    > taka fałszywie nie przerzuciła między zerem a jedynką, bo teściowa bąka
    > puściła.

    A co ma być? Znowu się kłania pomijanie obudowy, a prócz tego rozwiązań
    mechanicznych wewnątrz lampy. Dyskusja robi się mocno teoretyczna, bo nie
    wiadomo, jak miałyby ostatecznie wyglądać "lampy cyfrowe" i czy analogowe
    mikrofonowanie miałoby jakikolwiek wpływ. Nie wiadomo nawet, czy miałyby
    bańki szklane (może byłaby to ceramiczna płytka z wgłębieniami przykryta
    drugą płytką z elektrodami) i czy byłyby próżniowe.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 89. Data: 2017-07-11 19:49:23
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Szcześniak" <t...@e...com> napisał w wiadomości

    > Tyratrony są wolne. Czasów jonizacji i dejonizacji się nie przeszkodczy.
    > Ale była robiona logika na tyratornach.

    To miniaturyzujemy :)

> [...]
    > zrobimy lamp "PNP" i logikę trzeba robić w układach oporowych, które
    > są wolniejsze, zwłaszcza ze względu na kiepskość przełączników

    Ale tak sobie pomyślałem, że środek, gdzie miąchają się wartości, no,
    macierz komórek pamięci, to na nanolampach, małe bo dużo, a to, co na
    szynie, jako wzmacniacz-bufor, bardziej dopieścić pod względem bliskości
    przerwa-zwarcie, oraz obciążalności... I to mogło by sobie byc większe, bo i
    tak tego mniej...
    A np. nanoprzekaźniki...? W końcu głowice w najnowszych HDD są bardzo
    malutkie. To przekaźnika się nie da? Tylko to nie będzie takie szybkie, jak
    lampy, ale do jakichś banalnych układów może się nada? Czy my wszystko
    musimy robić na oprogramowanych prockach?

  • 90. Data: 2017-07-11 23:14:15
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 11.07.2017 HF5BS <h...@...pl> napisał/a:

> [...]
    > przerwa-zwarcie, oraz obciążalności... I to mogło by sobie byc większe, bo i

    Ale taka nanolampka będzie miała prad liczony w nanoamperach. Oznacza to
    dużą oporność obciążenia, czyli - duże stałe czasowe. Do tego oporność,
    więc powrót do stanu wysokiego jest jeszcze wolniejszy, bo przez ten duży
    opornik trzeba by naładować pojemności. Brak lamp "p-kanałowych" daje się
    we znaki :) Nawet nonmetrowy tranzystor daje całkiem ładne zwarcie, a
    p-kanałowy od góry ładnie i szybko ładuje pojemności.

> [...]
    > lampy, ale do jakichś banalnych układów może się nada? Czy my wszystko
    > musimy robić na oprogramowanych prockach?

    Nie, nie musimy, ale tak jest w sumie prościej i taniej. Produkujemy
    kilkanaście uniwersalnych struktur zamiast pewnie kilkuset, do tego
    układ końcowy to jedna mała, na ogół ta sama kostka zamiast X razy tyle.