  • 61. Data: 2013-03-24 16:09:20
    Temat: Re: Czy istnieje wywoływarka RAW z inteligentnym odszumianiem?
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Przeciwnie: definicja RAW jest taka, że jest to wyjście z matrycy bez
    > dodatkowej obróbki. Matryce CMOS robią (często) prostą redukcję szumów.

    No więc jedno drugie wyklucza. RAW oznacza surowy. Zdumiony nawet
    "prosto" to już nie doprawiony RAW. :-) W ten sposób jeśli prosta
    odszumiarka coś będzie psuła to nie da się tego cofnąć.

    Marek

  • 62. Data: 2013-03-24 16:34:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > I niniejszym wynalazek poszedł do grobu. Tak to się kończy gdy
    > marketing dorwie się do władzy. Przy masówce koszty nietypowego
    > firmware by się skompensowały. A tak Tylko po co wyszastali kasę na
    > rozwój produktu, którego zadaniem jest pójść do piachu?

    bo wtedy gdy powstawał nie potrafiono budować normalnych matryc o takiej
    dynamice :)

    I jeszcze jest kwestia rozdzielczości...

    dzisiejsze matryce mają podobną dynamikę i rozdzielczości 16 czy 24 Mpx...

    Pomysł był dobry ale nie miłał okazji sie sprawdzić.

    Przypomnę że podobnie skończyły matryce z ukośnym układem pixeli które to
    niby to dawały zdjecia 6Mpx mając 3 mln pixeli

    też poszły do piachu.

  • 63. Data: 2013-03-24 16:36:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > nie odszumię fotki. Na zwykłym papierze foto faktycznie efekt jest
    > sporo mniejszy. Na lepszym, to widać. Choć z drugiej strony zwykły
    > oglądacz może i tego nie zauważy.
    >
    > Ha! A to wiem w czym rzecz - jest to kwestia osobnicza :-) Wszelka
    > forma szumu, braku ostrości mi cholernie przeszkadzała od zawsze. Z
    > tego właśnie powodu kiedyś porzuciłem fotografię "analogową". Nie
    > potrafiłem zrobić fotki w sensownej jakości choćby nawet w A4 na
    > filmie 35mm. Dopiero teraz od niedawna cyfrówki SLT/DSLR zyskały
    > przystępniejsze ceny więc od niedawna powróciłem do tego hobby.

    szukasz więc dziury w całym...

  • 64. Data: 2013-03-24 18:03:32
    Temat: Re: Czy istnieje wywo?ywarka RAW z inteligentnym odszumianiem?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-24 16:34, Marek Dyjor pisze:

    > Przypomnę że podobnie skończyły matryce z ukośnym układem pixeli które
    > to niby to dawały zdjecia 6Mpx mając 3 mln pixeli
    >
    > też poszły do piachu.

    A właśnie ... to jest ciekawy przypadek gdyż mógłby się sprawdzić
    niezależnie od tego jak współczesna matryca by to nie była. Koszt takiej
    matrycy specjalnie nie odbiegałby od tradycyjnej bo to tylko
    przesunięcie pikseli. Zastosowanie mogło by być uzasadnione 10 lat temu
    jak i obecnie. Dziwne są koleje losu.

    Marek

  • 65. Data: 2013-03-24 20:05:32
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-03-24 18:03, Marek pisze:

> [...]
    > matrycy specjalnie nie odbiegałby od tradycyjnej bo to tylko
    > przesunięcie pikseli. Zastosowanie mogło by być uzasadnione 10 lat temu

    Wiesz, silnki Wankla też nie zdobyły popularności...

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 66. Data: 2013-03-24 21:17:35
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 15:46:44 +0100, Marek napisał(a):

    > Dlatego przypuszczam, że była to nieścisłość. Aplikowanie ustawień NR
    > raczej wpływu na RAW nie ma.

    To zależy od wywoływaczki lub aparatu.

    > Skąd zdjęty? Nagłówek rozdziału jest:

    > "Raw noise (ACR 6.7 beta, noise reduction set to zero)"

    > http://www.dpreview.com/reviews/Nikon-D800-D800e/18. Sądzisz, że
    > oszukują generując tego JPG i wyczyścili go?

    Nie mam ACR 6.7, trudno mi powiedzieć, ale wygląda, że coś go odszumiło.

    > Otwieram ten plik w ACR i redukuję NR do zera. Są kolorowe placki choć
    > raczej są to niewielkie grupy punktów. Przesuwam redukcję szumu
    > chrominancji zaledwie do 20 i szum znika. Pozostaje natomiast ziarno od
    > luminancji, które znika po przesunięciu suwaka NR luminacji powyżej 50 -
    > 60. Zinterpretowałem to jako znacząco większy poziom szumu luminancji a
    > nie chrominancji.

    Nie, nie :). Mowa była o tym, że szum chrominancji bardziej widać (bez
    NR), a nie, że trudniej go usunąć. Cytat:
    "Szum chrominancji jest na tyle mały, że też mógłbym zrezygnować :-)"

    Jest z reguły mały, bo go łatwo usunąć, co programy i aparaty czynią.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 67. Data: 2013-03-24 21:54:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > No więc jedno drugie wyklucza. RAW oznacza surowy. Zdumiony nawet
    > "prosto" to już nie doprawiony RAW. :-) W ten sposób jeśli prosta
    > odszumiarka coś będzie psuła to nie da się tego cofnąć.

    Owszem, RAW oznacza surowe wyjście z przetwornika. Jeśli przetwornik sam
    z siebie robi NR, to jakim cudem chcesz uzyskać plik RAW bez NR?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 68. Data: 2013-03-24 23:01:48
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 21:54:47 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Owszem, RAW oznacza surowe wyjście z przetwornika. Jeśli przetwornik sam
    > z siebie robi NR, to jakim cudem chcesz uzyskać plik RAW bez NR?

    Jeszcze dodam, że nawet wstępna obróbka danych z matrycy w aparacie ma
    duży sens, gdy jest więcej dostępnych informacji (i są użyte do tej
    obróbki), niż tylko te dane, które są zapisywane w pliku RAW.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 69. Data: 2013-03-25 09:47:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-24 21:17, Sylwester Zarębski pisze:

    > Nie mam ACR 6.7, trudno mi powiedzieć, ale wygląda, że coś go odszumiło.

    Ja już wiem co. W międzyczasie dowiedziałem się, że Nikony ingerują w
    RAWy odszumiając je wstępnie - sprytne posunięcie marketingowe. Mylnie
    założyłem, że RAW to coś surowego.

    > Nie, nie :). Mowa była o tym, że szum chrominancji bardziej widać (bez
    > NR), a nie, że trudniej go usunąć. Cytat:
    > "Szum chrominancji jest na tyle mały, że też mógłbym zrezygnować :-)"

    Dobrze, dobrze, ja właśnie o tym mówię, że szum luminancji jest większy
    (w domyśle - bardziej mi przeszkadza, czyli bardziej go widzę). Jednakże
    w rozmowie z Mateuszem doszedłem do wniosku, że jest to sprawa
    osobnicza. Jemu nawet taki szum się podoba coś na zasadzie dodawania
    trzasków płyty winylowej do CD. Daje to nowy punkt widzenia na sprawę :-)

    Marek

  • 70. Data: 2013-03-25 09:53:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Owszem, RAW oznacza surowe wyjście z przetwornika. Jeśli przetwornik sam
    > z siebie robi NR, to jakim cudem chcesz uzyskać plik RAW bez NR?

    No i dotarliśmy do sedna. Żaden przetwornik nie posiada CPU a tylko w
    ten sposób można odszumiać szczególny sygnał cyfrowy jakim jest obraz.
    Tak więc matryca sama w sobie fizycznie nie posiada układów
    modyfikowania danych. Ona z elektronicznego punktu widzenia jest zwykłym
    przetwornikiem. Powiedzmy "miernikiem światła" i nic więcej.

    Marek