  • 1. Data: 2013-03-16 12:55:13
    Temat: Jaki program do RAW?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Pytanie kierują do osób, które na co dzień siedzą w RAW-ach i miały
    styczność z różnymi programami do ich obróbki.

    Od czasu do czasu korzystam z ViewNX dla plików NEF z Nikona, niedawno
    zacząłem bawić się RawTheraphy. Jak taki RT ma się do Lightrooma?
    Czytałem, że Adobe Photoshop Elements obsłuży wtyczkę Camera Raw, ale
    opcje tej wtyczki (jak i same opcje PS-a w stosunku do wersji CS są
    okrojone). Na ile okrojone?

    I czy używacie może innych programów, niż Photoshop czy Lightroom, np.
    dawnego Bibble, czyli obecnego Corel AfterShot Pro -
    <http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=pr
    od4670071&cid=catalog3610071&segid=6700009>

    A może jakieś inne programy jesteście w stanie polecić? Z góry i z dołu
    dziękuję.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2013-03-16 15:32:13
    Temat: Re: Jaki program do RAW?
    Od: ".:.JAN.:." <v...@o...pl>

    Użytkownik "Krystek" <s...@k...art.pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie kierują do osób, które na co dzień siedzą w RAW-ach i miały
    > styczność z różnymi programami do ich obróbki.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,
    > A może jakieś inne programy jesteście w stanie polecić? Z góry i z dołu
    > dziękuję.
    ---------------------
    http://www.dobreprogramy.pl/Photivo,Program,Windows,
    35645.html
    jan

  • 3. Data: 2013-03-16 16:05:31
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Krystek" <s...@k...art.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    od4670071&cid=catalog3610071&segid=6700009>

    > A może jakieś inne programy jesteście w stanie polecić?

    http://www.dpreview.com/articles/8219582047/raw-conv
    erter-showdown-capture-one-pro-7-dxo-optics-pro-8-an
    d-lightroom-4

    Nie dam żadnej rekomendacji poza jedną: powinien być wygodny
    i pasować do stylu pracy osoby obsługującej. To wszystko.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2013-03-16 23:07:10
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-16, Krystek <s...@k...art.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Od czasu do czasu korzystam z ViewNX dla plików NEF z Nikona, niedawno
    > zacząłem bawić się RawTheraphy. Jak taki RT ma się do Lightrooma?

    Lightroom jest dużo lepiej napisany, dużo wygodniejszy i łatwiejszy
    (w sensie tzw. "steep learning curve"). Jest też bardziej ergonomiczny
    i "milszy dla oka". No ale jest też istotnie droższy.

    > A może jakieś inne programy jesteście w stanie polecić? Z góry i z dołu
    > dziękuję.

    OS?

    Jeśli Linux lub OS X, to możesz spróbować darktable. Darmowy
    i sprawiający wrażenie trochę "hobbystycznego" (tzn. że pisze to
    jakiś jeden człowiek po nocach), ale całkiem przyzwoity soft.

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 5. Data: 2013-03-16 23:20:24
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-03-16 15:32, .:.JAN.:. pisze:
    > http://www.dobreprogramy.pl/Photivo,Program,Windows,
    35645.html

    O, dzięki. Tego nie znałem. Potestuję. Ze swojej strony mogę polecić
    Helicon Filter - <http://www.heliconsoft.com/heliconfilter.html>
    Ostatnia darmowa wersja do użytku domowego z numerkiem 4.93 (teraz na
    stronie producenta nie widzę, żeby były jakieś bezpłatne wersje - tamta
    była) działa całkiem sprawnie, ale rozglądam się też za innymi
    programami, by je przetestować.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 6. Data: 2013-03-17 20:26:43
    Od: "Szymon Machel" <s...@g...com>

    Witam

    Jest jescze Ufraw.
    Ale czego oczekujesz od programu do odróbki RAW?
    W zasadzie, przynajmniej wg mnie to ekspozycja, balans
    bieli, może odszumianie.
    Wszytkie programy do RAW to mają. A resztę, geometrię,
    kadrowanie, krzywe, można w innych programach.
    Ewentualnie pozostaje pytanie o jakość "wywołanych"
    plików.

    Szymon

  • 7. Data: 2013-03-18 01:20:22
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-03-16 23:07, Kosu pisze:

    > Lightroom jest dużo lepiej napisany, dużo wygodniejszy i łatwiejszy
    > (w sensie tzw. "steep learning curve"). Jest też bardziej ergonomiczny
    > i "milszy dla oka". No ale jest też istotnie droższy.

    O takie właśnie spostrzeżenia mi chodziło. Co jest fajne, a co
    denerwujące w tych programach. Generalnie najbardziej zależy mi na
    usuwaniu kolorowych plam i szumu, wyciąganiu czerni, kontrastu i
    (czasem) lekkiego wyostrzania. Zdarza mi się robić zdjęcia w trudnych
    warunkach oświetleniowych na wysokich ISO i niestety, by efekt końcowy
    był naprawdę zadowalający to trzeba jednak fotografie trochę doprowadzić
    do porządku.

> [...]
    > i sprawiający wrażenie trochę "hobbystycznego" (tzn. że pisze to
    > jakiś jeden człowiek po nocach), ale całkiem przyzwoity soft.

    OS to akurat Windows, ale nie odżegnuję się od Linuksa, bo na razie mam
    go na drugim komputerze, którego sporadycznie używam, ale na nowej
    maszynie planuję mieć go na stałe, obok partycji z Windows.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 8. Data: 2013-03-18 01:25:08
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-03-16 23:20, Krystek pisze:
> [...]
    > stronie producenta nie widzę, żeby były jakieś bezpłatne wersje - tamta
    > była) działa całkiem sprawnie, ale rozglądam się też za innymi

    Niestety, na moim komputerze (Windows XP Professional w wersji
    32-bitowej z 4GB RAM) program zamyka się podczas ładowania wybranego do
    otworzenia pliku. Na stronie programu były jakieś informacje, że program
    może być niestabilny w systemach 32-bitowych, więc to pewnie to.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 9. Data: 2013-03-18 11:00:13
    Od: sc67 <n...@n...pl>

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote in

    > O takie właśnie spostrzeżenia mi chodziło.

    Ligtroom 4.x jest dla Visty i nowszych.

    'SC

  • 10. Data: 2013-03-18 18:30:39
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-03-18 11:00, sc67 pisze:

    > Ligtroom 4.x jest dla Visty i nowszych.

    Wiem, wiem. Teraz nie wyobrażam sobie kupowania komputera z nowoczesnym
    procesorem i instalowania na nim systemu innego, niż 64-bitowy.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/