  • 91. Data: 2009-07-28 20:25:04
    Temat: Re: Czy istnieje małpka idealna?
    Od: Grzegorz Maj <s...@e...pl_>

    Janko Muzykant wrote:

    > Jeśli zdjęcia byłyby podobne, czemu nie. I w przypadku XVGA to już może
    > mieć sens.

    powiedz to zwolennikom "półkowania" sprzętu.

    > Tak, warunki i nie ten dzień, ani godzina. Audiofilstwo. Nadal jestem w
    > stanie postawić g9 przeciw sigmie pod warunkiem, że trzeba będzie ową
    > sigmę podrobić wiedząc o tym od początku.

    Testy takie powinno wykonywać się w różnorodnych i powtarzalnych
    warunkach, niech będzie, że to audiofilstwo, ale wybranie kilku zdjęć z
    kilkuset i dowodzenie na tym czegokolwiek to manipulacja.

    3ex.jpg
    aex.jpg

    > Kupa wychodzi z jpg. Należałoby użyć lepszego algorytmu (np.
    > ImageOptimizer a nie irfanview, który wylatuje na czerwonych plamach).
    > Tu niedawny przykład z png, żeby było wiadomo, o co chodzi:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.png

    tak jasne, i jeszcze to:
    "Po trzykrotnym resajzie nie ma żadnego bayera :)
    Mylisz rozdzielczość barwną z kiepskim (bo wydajnym) kodekiem jpg."..

    "http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.png
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.jpg
    (najniższa kompresja z irfanview, zwróć uwagę na np. płatek na środku) "

    Kodowanie jpg nie traktuje specjalnie czerwonego, dzieli obraz na b&w -
    szczegóły, i kolory, ale nie traktuje specjalnie czerwonego, a inaczej
    np zielonego:
    http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

    przeskocz sobie do "Effects of JPEG compression" - najpierw jechane są w
    miarę jednolite powierzchnie z niewielkimi zmianami kontrastu - tak jak
    w przypadku maków, gdzie były niewielkie zmiany kontrastu na dużej
    płaszczyźnie płatków, oraz dużo drobnicy zielonej z dużym kontrastem -
    następna manipulacja. spróbuj zrobić zdjęcia tkaninom szarej, białej,
    zielonej niebieskiej i czerwonej - zobaczysz jak działa Bayer w
    praktyce. Może to wina algorytmów pomniejszających, może będą lepsze,
    ale wg mnie z rozmytych 2 pikseli nie da się złożyć jednego
    kontrastowego - bo po sąsiadach tych dwóch również pojechał antyaliasing
    do spółki z bayerem.
    http://www.ddisoftware.com/sd14-5d/

    porównaj sobie MTFy:
    http://www.optyczne.pl/70.5-Test_aparatu-Sigma_DP1_W
    %C5%82asno%C5%9Bci_matrycy.html
    http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced/sigma
    -dp2.aspx
    http://www.optyczne.pl/76.4-Test_aparatu-Canon_EOS_4
    50D_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87.html

    Jak mi podasz link do tego co się dzieje z MTFami przy downsajzie będę
    wdzięczny. Wg mnie Nquist przesuwa się na mniejszą wartość a cały wykres
    ulega skompresowaniu, że przy nowym Nquiscie konrast w bayerze i tak
    jest kiepski.

    > No to niech każdy ma swoją rację - sigmiarzom będzie lepiej pstrykać
    > tym, co mają, a ja wolę to, co jest wygodne, tanie i uniwersalne przy
    > podobnej jakości. Nazwa dla mnie nie ma znaczenia.

    No i tak powinno być, miałem 400D, bo wtedy było tanie i najmniej
    szumiało - co wydało się i tak bez sensu, bo nigdy nie schodziłem
    poniżej iso 400. W planach super obiektywy - co też było bez sensu..
    później analoga sigmę z kilkoma obiektywami .. zmienianie obiektywów
    jest bez sesnu.

    --
    http://www.iixn.net

  • 92. Data: 2009-07-28 22:27:08
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Grzegorz Maj pisze:

    > Testy takie powinno wykonywać się w różnorodnych i powtarzalnych
    > warunkach, niech będzie, że to audiofilstwo, ale wybranie kilku zdjęć z
    > kilkuset i dowodzenie na tym czegokolwiek to manipulacja.

    Ależ oczywiście. Dlatego zawsze staram się powiedzieć ''takie jak to
    konkretne zdjęcie'' albo ''przy założeniach...'' itd. W szczególności
    jeśli weźmiemy pod uwagę kąt, g9 nigdy nie dorówna sigmie, bo nie
    posiada eq.28mm.

    > Kodowanie jpg nie traktuje specjalnie czerwonego, dzieli obraz na b&w -
    > szczegóły, i kolory, ale nie traktuje specjalnie czerwonego, a inaczej
    > np zielonego:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

    Jpg nie traktuje konkretnego kanału inaczej niż pozostałych, ale już
    aplikacja rozkładając materiał do zakodowania uprzywilejowuje barwę
    zieloną, (szop konkretnie czy irfanview):
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki_r.jpg
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki_g.jpg
    Mozaikę za każdym razem widać w kanale czerwonym. Kompresja ta sama,
    rozmiar pliku praktycznie też. Jak będę miał chwilę, spróbuję coś się
    temu przyjrzeć dokładniej, bo może wynika to z innych zupełnie powodów,
    a problem z całą pewnością jest złożony.

    Z pewnością jednak problem z odwzorowaniem czerwieni wynika z działania
    kompresora jpg.

> [...]
    > wdzięczny. Wg mnie Nquist przesuwa się na mniejszą wartość a cały wykres
    > ulega skompresowaniu, że przy nowym Nquiscie konrast w bayerze i tak

    Przy niewielkim resajzie konkretne algorytmy mają znaczenie, ale przy
    tak dużym... nie sądzę, o ile tylko nie jest to najprostsza metoda
    usuwania pikseli.
    To już przy resajzie w górę algorytmy dają wyraźnie różne wyniki.
    Poza tym resajz dla mnie to nie tylko operacja zmniejszenia rozmiaru, to
    także wyostrzenie zależne od treści, stosunku rozmiarów, czasem to wręcz
    kilka kaskadowych operacji.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 93. Data: 2009-07-29 06:45:48
    Od: XX YY <j...@u...at>

    > Z pewnością jednak problem z odwzorowaniem czerwieni wynika z działania
    > kompresora jpg.

    Skad czerpiesz natchnienie do takich teorii ?

    Przeciez problem z czerwienia z niektorych aparatow wystepuje zanim
    dokonasz jakieggokolwiek zapisu czy tez kompresji .
    Juz obraz z wywolywarki RAW przed zapisem charakteryzuje sie w wielu
    tanszych aparatach nadintensywnym przekazaniem czerwni. A to jest
    pokazane na monitorze w BMP dokladniej w formacie systemowym.
    Akurat tutaj mam dwa zdjecia czerwonego kwiata obydwa w jpeg raz bez
    korekty raz z korekta -1 ev. zrobuione c 50d . Akurat c50d pod tym
    wzgledem jest aparatem dobrym , oceniam zaburzenia czerwieni sa znosne
    nie przekraczaja +1 ev. Tym aparatem bez problemu da sie sfotografowac
    pole czerwonych makow.
    Taki c450 d pod tym wzgledem byl niemal trAgiczny wymagal poprawki na
    czerwien co najmniej - 2ev az do - 3 ev.

    NIestety picasa nie przyjmuje formatu tif - ale mam te same kwiatki w
    tifie - jakosc identyczna - nie ma roznicy . Kompresja do jpeg nie
    jest powodem nadczulosci na czerwien - to sie dzieje wczesniej w
    aparacie , dokladniej mowiac w matrycy i nie zawsze software
    ( konwersja do raw ) uwzglednia ten problem w wystarczajacym stopniu.

    Roznego rodzaju zabiegi po wykonaniu zdjecia w obrobce to nie jest
    usuwanie przyczyny a skutkow i na tej podstwie nic o przyczynie
    wnosic nie mozesz.
    Np wrazenie nadintensywnosci czerwieni spada nieco przy dokonaniu
    resamplingu w dol - ale to nie oznacza , ze przyczyna jest za wysoka
    rozdzielczosc bezwzgledna obrazu.

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/Desktop#slid
    eshow/5363758979193271666

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/Desktop#slid
    eshow/5363767602923115154

    widac w drugim zdjeciu niedoswietlenie o 1 ev w stosunku do
    swiatlomierza poprawilo nieco oddanie czerwieni , choc powtarzam , w
    zdjeciu 1 jest i tak o niebo lepiej niz z wielu innych aparatow. Do
    c450d nie ma porownania.

  • 94. Data: 2009-07-29 06:54:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:

    > Skad czerpiesz natchnienie do takich teorii ?

    Stąd:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.png
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.jpg

    Tylko oczywiście w swej ograniczonej zatwardziałości nie zauważysz na
    tych zdjęciach (mocno interpolowanych w dół, by zniwelować bayera bo o
    takich mówiliśmy) różnicy nie mówiąc o jakichkolwiek sensownych
    wnioskach, które mógłbyś z tego wyciągnąć.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /z instytucji publicznych najsprawniej działa dom publiczny bo jest
    prywatny/

  • 95. Data: 2009-07-29 07:24:47
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 29 Jul., 08:54, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > takich mówiliśmy) różnicy nie mówiąc o jakichkolwiek sensownych
    > wnioskach, które mógłbyś z tego wyciągnąć.

    ja tam zadnych wnioskow wyciagac nie umiem
    nie potrafie tez czytac i pisac tez nie za bardzo.
    z mysleniem tez mam klopoty

    bo jesli zaburzenia czerwieni , czy tez zbyt ´" nadczule" jej oddanie
    na zdjeciach jest zauwazalne juz przed zapisem pliku i przed
    kompresja do formatu jpeg to oczywiscie "Z pewnością jednak problem
    z odwzorowaniem czerwieni wynika z działania kompresora jpg " ,
    ktorego jeszcze nie zastosowano.

    to jest tak oczywiste iz watpic moze tylko niemyslacy idiota.

  • 96. Data: 2009-07-29 07:31:09
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > ja tam zadnych wnioskow wyciagac nie umiem
    > nie potrafie tez czytac i pisac tez nie za bardzo.
    > z mysleniem tez mam klopoty

    Nareszcie szczerze.

> [...]
    > kompresja do formatu jpeg to oczywiscie "Z pewnością jednak problem
    > z odwzorowaniem czerwieni wynika z działania kompresora jpg " ,

    Widzisz gdzieś to nadczulenie na czerwień?
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.png

    Więc skończ pieprzyć.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /chciałbym kiedyś napisać coś takiego, co z miejsca rozśmieszyłoby mnie/

  • 97. Data: 2009-07-29 07:47:44
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 29 Jul., 09:31, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Nareszcie szczerze.

    > Widzisz gdzieś to nadczulenie na
    czerwień?http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/m
    aki.png

    sorry ale ja sie ustosunkowalem do tezy jakoby

    "Z pewnością jednak problem
    z odwzorowaniem czerwieni wynika z działania kompresora jpg "

    nie do tych zdjec .

    szkoda czasu na pierdoly.

  • 98. Data: 2009-07-29 07:50:15
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > sorry ale ja sie ustosunkowalem do tezy jakoby
    >
    > "Z pewnością jednak problem
    > z odwzorowaniem czerwieni wynika z działania kompresora jpg "

    Czytaj w przyszłości więcej niż jedno zdanie. Od początku chodziło o
    resajz 1:3

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /przyszła drożyzna i nie wiem, czy kupywać Fakt, czy Super Express/

  • 99. Data: 2009-07-29 08:01:58
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 29 Jul., 09:50, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Czytaj w przyszłości więcej niż jedno zdanie. Od początku chodziło o
    > resajz 1:3

    w rozumieniu potocznym a takze tlumaczac doslownie na j polski czyms
    innym jest "resajz" a czyms innym kompresja.

  • 100. Data: 2009-07-29 08:05:48
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > w rozumieniu potocznym a takze tlumaczac doslownie na j polski czyms
    > innym jest "resajz" a czyms innym kompresja.

    Ale po co to piszesz? Właśnie o tym było: resajz i kompresja.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /chciałbym kiedyś dostać jakąś łapówkę.../