  • 31. Data: 2012-05-11 09:02:22
    Temat: Re: Co to ku**a jest?
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "wchpikus" <w...@w...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:joibqr$1gkq$1@news2.ipartners.pl...

    > Nie widzialem nigdy takiej awarii..odciac hamulce?

    Wszelakie systemy w samochodzie sa tak projektowane, by ich awaria nie mogla
    pogorszyc poziomu bezpieczenstwa (poza tym, ze co najwyzej przestaja sie
    aktywowac). Jest to trudna sztuka i nie zawsze do konca mozliwa. W ABS
    akurat dosc dobrze opanowana.

  • 32. Data: 2012-05-11 10:09:29
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Ghost <g...@e...pl> wrote:

    > Klopot w tym, ze jesli winna jest elektronika, to silnika moze sie nie dac
    > tez wylaczyc (mowa o wylaczaniu przyciskiem).

    Nie mam pojęcia jak to wyłączanie przyciskiem jest zrobione. Jeżeli przycisk
    jest na magistrali CAN lub podobnej, to pewnie może być problem. Chociaż nie
    wierzę że ECU nie ma watchdoga, który zdusiłby wszystko, gdy komunikacja
    siądzie.

    W pojazdach które miałem okazję rozbierać/naprawiać/serwisować (fiat siena,
    suzuki gsxf, chiński skuter) wyłączanie jest zrobione czysto elektrycznie.
    W chińskim skuterze jest o tyle ciekawie, że wyłączanie silnika jest zrobione
    przez zwieranie impulsów z czujnika na wale - podejrzewam że dlatego, że jest
    tam mniejszy prąd, niż na zasilaniu modułu zapłonowego. Tam nie ma opcji, jak
    się wyłączy zapłon, to silnik też się wyłączy.

    Chociaż są różne zjawiska, które mogą podtrzymać pracę silnika nawet bez
    działającej elektryki (np. za uboga mieszanka + gaźniki, czy diesel, który
    łyka olej z uszkodzonej turbiny) - wtedy pozostaje zdusić...

    --
    Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 750F 2001 r.
    PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++

  • 33. Data: 2012-05-11 10:10:09
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Shrek <u...@d...invalid> wrote:

    > Wcisnął hamulec? Nie zdławi silnika?

    No hamulec na pewno - ale lepiej żeby silnik wtedy nie przyspieszał,
    skuteczność hamowania większa.

  • 34. Data: 2012-05-11 10:11:42
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> wrote:

    > związek jest prosty. Jak samochód zaczyna Ci przyspieszać ... nie kombinuj
    > z kluczykami, bo możesz włączyć blokade kierownicy i będzie jeszcze gorzej.

    Jak się wyciągnie to tak - jak się tylko przekręci to nie.

  • 35. Data: 2012-05-11 10:13:34
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale ... jesli blokada jest elektrycznie sterowana, to ciekawe czy wystarczy
    > jeden lub dwa kabelki pod obudowa odpowiednio podlaczyc :-)

    Może da się włączyć elektrycznie ale żeby wyłączyć trzeba przekręcić
    kluczyk? :)

    > Ale we wszystkich wspolczesnych hamulce sa tez elektrycznie sterowane
    > i moze sie okazac ze je komputer odhami :-)

    Jak to elektrycznie sterowane? Ja się zatrzymałem na układzie hydraulicznym.
    Proste jak drut i w miarę niezawodne. Nie ma już tego?

  • 36. Data: 2012-05-11 10:14:37
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Ghost <g...@e...pl> wrote:

    > Swoja droga, pisanie/projektowanie softu na te komputery to dream-job.
    > Przynajmniej dla mnie.

    Gorzej jak popełnisz błąd :)

    Jest niby MISRA (obowiązkowa przy pisaniu takiego softu), ale ona nie
    eliminuje błędów.

  • 37. Data: 2012-05-11 10:22:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jak to elektrycznie sterowane? Ja się zatrzymałem na układzie
    >hydraulicznym.
    >Proste jak drut i w miarę niezawodne. Nie ma już tego?

    Niby jest, ale wciskasz pedal mocna, a komputer od ABS stwierdza ze
    masz poslizg i ci noge cofa.
    Nie wciskasz, a komputer od ESP wciska za ciebie, bo stwierdza ze sie
    za szybko obracasz.

    Kolega juz chyba w drugim aucie trafil ze szwankujacy czujnik ABS
    powodowal odpuszczanie przy hamowaniu i niemal do utraty znizki nie
    doszlo :-)

    J.

  • 38. Data: 2012-05-11 11:33:14
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał w
    wiadomości news:pms.1336723769@news.chmurka.net...

> [...]
    > nie
    > wierzę że ECU nie ma watchdoga, który zdusiłby wszystko, gdy komunikacja

    Komunikacja moze byc, a software moze miec bledy.

    > W pojazdach które miałem okazję rozbierać/naprawiać/serwisować (fiat
    > siena,
    > suzuki gsxf, chiński skuter) wyłączanie jest zrobione czysto elektrycznie.

    To wiemy, wiemy jednak, ze jest tez postep.

  • 39. Data: 2012-05-11 11:35:52
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał w
    wiadomości news:pms.1336724077@news.chmurka.net...

    > Gorzej jak popełnisz błąd :)

    Piszac do komputera trzeba byc przynajmniej asertywnym :-)

  • 40. Data: 2012-05-11 11:39:03
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Kolega juz chyba w drugim aucie trafil ze szwankujacy czujnik ABS
    > powodowal odpuszczanie przy hamowaniu

    Ma potwierdzenie, czy tylko tak se tlumoczyl? Szwankujacy czujnik wylaczy
    ABS a nie hamowanie.