  • 11. Data: 2009-11-13 08:17:48
    Temat: Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    Michał Lankosz wrote:
    > Użytkownik "HaMMeR"<t...@a...pl> napisał w wiadomości

    > W takim razie co mam powiedzieć sprzedawcy, żeby sprzedał zasilacz
    > spełniający oczekiwania? 12V, jaki prąd i co jeszcze, na co nie rozdziawi
    > szczęki ze zdziwienia, albo powie że nie ma mimo, że ma, tylko o tym nie
    > wie?
    >
    > Michał

    Obawiam sie, ze z zadnym sprzedawca detalicznym to 'nie pogadasz'...
    Zdac sie musisz chyba na grupowiczow, aby zapodali jakies
    sugestie wg ktorych albo bedziesz szukal gotowca (zapytania
    droga internetowa producentow zasilaczy), albo sam wykonasz takowy,
    zgodny z tymi sugestiami. Nie wiem jakie urzadzenie ma obslugiwac
    ten silnik i nie wiem zatem, jaka stabilnosc obrotow jest wymagana,
    ale sadze, ze skoro jest tam elektronika, to obroty sa stabilizowane wlasnie
    dzieki niej, a zatem zasilacz moze byc dosyc prosty, liniowy (lepiej sytabilizowany)
    z tym, ze musi sie charakteryzowac spora, chwilowa wydajnoscia pradowa
    (na wyjsciu musi posiadac duza pojemnosc (kondensator lub kilka)
    I wlasnie o to mozesz sie pytac producentow zasilaczy liniowych,
    bo jak zrozumialem, to ma byc zasilacz 'fabryczny' i z 'papierami'..:)

  • 12. Data: 2009-11-13 09:28:16
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

> [...]
    > I wlasnie o to mozesz sie pytac producentow zasilaczy liniowych,
    > bo jak zrozumialem, to ma byc zasilacz 'fabryczny' i z 'papierami'..:)

    To właśnie czynię. Stabilizacji obrotów nie ma i na moje oko nie potrzeba.
    Silnik nie jest mocno obciążany, pewna nierówność obciążenia występuje, ale
    związana z tym zniana obrotów nie jest zjawiskiem szkodliwym. Napięcie na
    silniku zmienia się od 12 do ok 15-16V - w układzie jest przetwornica
    podwyższająca.

    Michał

  • 13. Data: 2009-11-13 11:50:14
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    Michał Lankosz wrote:
> [...]
    > związana z tym zniana obrotów nie jest zjawiskiem szkodliwym. Napięcie na
    > silniku zmienia się od 12 do ok 15-16V - w układzie jest przetwornica

    ------------------

    Przetwornica? A z jakiego napiecia na jakie? I po co?
    Oczywiscie ta przetwornica jest integralna czescia wymienionej
    w twoim wiodacym poscie elektroniki, nieprawdaz?
    A moze jest to nie przetwornica, a regulator reagujacy na obciazenie silnika?
    Zaobserwoj, kiedy sie to napiecie na silniku zmienia i czy te zmiany zachodza
    w powiazaniu np. ze zmiana obrotow (zminiejszenie, zwiekszenie), czy tez na
    skutek jakiegos innego fizycznie obserwowalnego zjawiska?
    Im wiecej podasz informacji, tym bardziej precyzyjne odpowiedzi mozesz od nas
    otrzymac. Jaka wartosc ma napiecie zasilajace cala 'elektronike'?

  • 14. Data: 2009-11-13 14:13:25
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > W takim razie co mam powiedzieć sprzedawcy, żeby sprzedał zasilacz
    > spełniający oczekiwania?

    jak najprostszy zasilacz transformatorowy, najlepiej bez stabilizacji
    (jeśli się napięcie zgodzi). Wszystkie inne wynalazki, szczególnie
    impulsowe, będą lepiej lub gorzej kontrolować (a więc i ograniczać) prąd,
    natomiast zasilacz transformatorowy jest przeciążalny aż do spalenia trafa
    lub bezpieczników, przy czym polskie trafo 25VA z rozsądnej firmy ma
    szansę całkiem sporo przetrzymać. Sama wydajność nawet największego (w
    praktyce występującego) kondensatora elektrolitycznego w zasilaczu
    liniowym/transformatorowym najprawdopodobnie nie wystarczy Ci do
    pokrywania zwiększonego zapotrzebowania na prąd. Jeśli szacujesz, że
    potrzeba Ci około 5A w krótkich momentach, zasilacz na 2.5A powinien być w
    sam raz. Przy zasilaczu niestabilizowanym na taki prąd różnica między
    napięciem na luzie a pod obciążeniem też już będzie znośna.

    e.

  • 15. Data: 2009-11-13 17:29:01
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

> [...]
    > nas
    > otrzymac. Jaka wartosc ma napiecie zasilajace cala 'elektronike'?

    Z 12V= na wyższe, ok. 15V-17V. Zamiast silnika podłączałem żarówkę 12V 10W i
    na niej też mierzyłem napięcia. Korzystając z aplikacji układu przetwornicy
    (FSP3601) i zerknięciu na obwody na PCB wywnioskowałem, że sprzężenia
    zwrotnego nie ma, tzn jest tylko stabilizacja napięcia wyjściowego.
    Przetwornica "gasła", gdy w chwili uruchomienia silnika były ustawione inne
    niż najniższe obroty. Wtedy na silnik przechodziło napięcie 12V z
    zewnętrznego zasilacza. Regulacja obrotów potencjometrem. Przetwornica ma
    wyprowadzenie soft start. Zmiana pojemności kondensatora na większy nawet
    trochę pomagało. Jednak nie jest to rozwiązanie satysfakcjonujące firmę,
    której pomagam. Samego urządzenia modyfikować nie można.

    Jeszcze raz piszę. Urządzenie w całości posiada jedyny element zewnętrzny -
    zasilacz wtyczkowy impulsowy z napięcia sieci do 12V 2,5A z przewodem
    zakończonym typowym wtykiem DC.
    W urządzeniu jest jakiś specjalizowany mikrokontroler zasilany przez typowy
    stabilizator 7805, jakieś duperełki, LEDy itp, oraz silnik DC o nieznanych
    mi parametrach. Silnik jest podłączony poprzez przetwornicę step-up i
    przekaźniki załączające i przełączający kierunek. Pod obciążeniem
    mechanicznym całe urządzenie pobiera hm... już nie pamiętam, ale coś koło
    1-1,5A.

    Michał

  • 16. Data: 2009-11-13 17:35:24
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> napisał w
    wiadomości news:hdjpq2$7k5$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > natomiast zasilacz transformatorowy jest przeciążalny aż do spalenia trafa

    Rozwiązanie desperackie firmie już przedstaiłem :) Wolą mniejszy zasilacz,
    bo transformatorowy raczej nie zmieści się do przewidzianego w
    kartonie/wytłoczce miejsca. Zalety zasilacza 'tradycyjnego' są mi znane i w
    tym zastosowaniu masz rację - pod względem elektrycznym byłby roziązaniem
    problemu przeciążania przy rozruchu jak i niezawodności.

    Michał

  • 17. Data: 2009-11-13 18:12:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    Friday, November 13, 2009, 6:29:01 PM, you wrote:

    [...]

    > Jeszcze raz piszę. Urządzenie w całości posiada jedyny element zewnętrzny -
    > zasilacz wtyczkowy impulsowy z napięcia sieci do 12V 2,5A z przewodem
    > zakończonym typowym wtykiem DC.

    Już pisałem w tym wątku - da się zrealizować przeciążalny zasilacz
    impulsowy o parametrach pasujących Tobie.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2009-11-13 19:48:56
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    > Już pisałem w tym wątku - da się zrealizować przeciążalny zasilacz
    > impulsowy o parametrach pasujących Tobie.

    Tak tak, dzięki! Tylko raczej nie zrobić, a kupić gotowy. Potrzeba ok
    50-100szt, a na początek spróbować jak współpracuje.
    Dziękuję za zainteresowanie. Okazuje się, że zasilacz impulsowy w tak
    wydawałoby się prostym urządzeniu może być zmorą :)

    Michał

  • 19. Data: 2009-11-14 11:15:46
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    Michał Lankosz wrote:
> [...]
    > Dziękuję za zainteresowanie. Okazuje się, że zasilacz impulsowy w tak
    > wydawałoby się prostym urządzeniu może być zmorą :)

    ------------------

    No tak, ale Roman ma racje, ze mozna takie zasilacze zrobic!
    Moze wlasnie Roman ma namiar na wykonawce, a jak nie, to ja
    ci go znajde. Ale nie uciekaj od stosowania imulsowych, bo
    sa o wiele sprawniejsze od liniowych oraz sporo mniejsze.
    Przeciez, mozna wykonac wersje probna, a ty ja sprawdzisz w
    urzadzeniu.
    Jest to jeden ze sposobow realizacji tego twojego problemu,
    tak pod wzgledem wydajnosci pradowej, jak i gabarytow.

  • 20. Data: 2009-11-16 16:57:08
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > No tak, ale Roman ma racje, ze mozna takie zasilacze zrobic!

    a kto zapłaci za zcertyfikowanie 50szt "zrobionego" zasilacza? Z tego co
    tu czytam, zastosowanie jest dość delikatne.

    e.