  • 111. Data: 2010-12-05 21:12:23
    Temat: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-12-05 20:02, Karolek pisze:

    > A wyciagasz te wnioski nie z wiedzy o tym jak jezdze, tylko co napisalem.
    > Taak, zapewne duzo wiesz na temat stanu moich umiejetnosci :P

    No dlatego staram się tego dowiedzieć, bo jeżeli istotnie masz
    umiejętności jakkolwiek porównywalne z tym co potrafią kierowcy F1, to
    nie wypada mi się zwracać inaczej niż "mistrzu, nauczaj".

    Zdanie "pianino ma poważne wady" ma po prostu inny kontekst jeżeli
    wypowiada to wirtuoz z konkursów chopinowskich, a inny jeżeli mówi to
    ktoś kto ledwo "wlazł kotka" nauczył się brzdąkać.

    Pisanie o kierowcach F1 że ich umiejętności to nic cudownego, jest
    sensowne tylko w dwóch przypadkach - pierwszy to kierowca którego
    umiejętności są faktycznie na arcymistrzowskim poziome, a drugi to
    kierowca którego umiejętności są aż tak niskie, że nie jest w stanie
    nawet zauważyć i docenić maestrii tego co ci kierowcy robią z samochodem.

    > Dobra, dobra, Twoje slowa przeciwko moim, jak juz pisalem slowa na PMS
    > sa niewiele warte.

    Negujesz tu dziesiątki lat rozwoju technologii hamowania samochodu.
    Technologii która ma swoje mierzalne osiągnięcia - chociażby takie że
    dziś zieloniutki kierowca zatrzyma miękkie, rodzinne kombi szybciej niż
    kiedyś był to w stanie zrobić rewelacyjny kierowca w bezkompromisowo
    sportowym samochodzie.

  • 112. Data: 2010-12-05 22:24:31
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-05 21:12, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > kierowca którego umiejętności są aż tak niskie, że nie jest w stanie
    > nawet zauważyć i docenić maestrii tego co ci kierowcy robią z samochodem.

    Dode czy inna mandaryne tez moge wysmiac za "umiejetnosci", czy raczej
    ich brak, chociaz sam spiewakiem operowym nie jestem.
    Kumasz analogie, czy nie bardzo?

> [...]
    > dziś zieloniutki kierowca zatrzyma miękkie, rodzinne kombi szybciej niż
    > kiedyś był to w stanie zrobić rewelacyjny kierowca w bezkompromisowo

    Ty twierdzisz, ze neguje, ja twierdze, ze nie, bo to ze marketoidy czy
    inne komisje UE uchwalajace kolejne przepisy, ograniczenia, wymogi, cos
    twierdza nie oznacza, ze tak w istocie jest.
    Jak wymyslono ABS to jestem pewien, ze nikt z konstruktorow nie
    twierdzil, ze system ten skraca droge hamowania, bo nie do tego zostal
    stworzony.

    Wiec Tomaszu badz tak dobry i odnies sie do tego co tak uparcie wycinasz
    z kazdego postu, albo zniknij juz z tej dyskusji jak to robi wiekszosc
    PMSowych szczurow, ktorzy poszczekaja, popodgryzaja, przywala jakims
    przytykiem, a potem bez grama argumentu znikaja.

    Napisze jeszcze, szczerze, ze myslalem kiedys, ze jestes nielicznym
    grupowiczem w miare sympatycznym, ktory reprezentuje cos wiecej soba niz
    robienie tanich przytykow, glupich analogii i uporczywego wycinania
    niewygodnych tresci, jednak skutecznie sklaniasz mnie do zmiany zdania
    na Twoj temat.
    Moze wiecej merytorycznej dyskusji, mniej ambicjonalnie i do czegos to
    doprowadzi, bo ja staram sie miec argumenty, Ty za to znizasz sie do
    wysmiewania kogos o kim nie masz zielonego pojecia.

    --
    Karolek

  • 113. Data: 2010-12-06 02:34:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-12-05 22:24, Karolek pisze:

    > Dode czy inna mandaryne tez moge wysmiac za "umiejetnosci", czy raczej
    > ich brak, chociaz sam spiewakiem operowym nie jestem.
    > Kumasz analogie, czy nie bardzo?

    No to uwierz, że nawet najsłabszy kierowca w stawce F1 posiada takie
    umiejętności, że w dowolnej konkurencji samochodowej bez wysiłku wdeptał
    by ziemie Ciebie, mnie i każdego tutaj.

    A jeżeli chcesz analogie, to oglądając F1 nie oglądasz ani Dody, ani
    Mandaryny, a oglądasz finał konkursu chopinowskiego - najlepszych
    kierowców świata.

    Oczywiście możesz wyśmiać wynik kogoś kto finału konkursu chopinowskiego
    nie wygrał i pisać że brzdąkać w klawisze każdy umie - bo mniej więcej
    właśnie to robisz. Ale to będzie śmieszne i takie podejście zawsze będę
    wyśmiewał.

> [...]
    > Jak wymyslono ABS to jestem pewien, ze nikt z konstruktorow nie
    > twierdzil, ze system ten skraca droge hamowania, bo nie do tego zostal

    System został stworzony żeby samoloty nie robiły przy lądowaniu fikołków
    ani innych ewolucji - i uwaga! - mimo to hamowały sprawnie.
    Bo żadną sztuką było delikatnie wyhamować samolot. Sztuką było go
    wyhamować zdecydowanie (bo się pas startowy kończył), a mimo to żeby nie
    stracić nad nim panowania.
    Czyli de facto ABS służył od samego początku do tego żeby umożliwić
    pilotowi zatrzymanie samolotu szybciej, a równie bezpiecznie jak gdyby
    używał hamulców delikatnie.

    Bo cały czas mylisz dwie sprawy.

    Jedynym celem montowania skutecznych hamulców w samochodzie jest
    możliwość jak najszybszego zatrzymania samochodu. Udoskonalenia tych
    hamulców wprowadza się po to żeby można było zatrzymać się szybciej.

    I również ABS po to jest montowany w samochodzie - żeby kierowca mógł
    się zatrzymać szybciej.

    I na to składają się wszystkie właściwości hamulców. Bo odpuścić hamulec
    i coś ominąć to nie jest żadna sztuka. Sztuką jest to zrobić tak żeby
    mimo to zatrzymać się jak najszybciej. Bo jak odpuścisz hamulec za
    późno, za wcześnie, za słabo, albo za mocno to w efekcie stracisz kupę
    miejsca na zatrzymanie się.
    W efekcie zatrzymasz się dalej niż gdybyś miał ABS i poprawnie go użył.

    I tu nie ma różnicy kilka procent w testowym pomiarze drogi hamowania,
    bo hamując bez ABS kierowca ma tyle okazji do narobienia najróżniejszych
    błędów, że prawie zawsze zahamuje gorzej.

    Chodzi o skuteczność hamowania w realnych warunkach, na prawdziwej
    drodze w samochodzie kierowanym przez kierowce, którego warunki drogowe
    zmusiły do nagłego wytracenia prędkości.
    I tu już ABS wygrywa.

    Rozpędź się gdzieś gdzie można, na łuku, na luźnej nawierzchni (bo tam
    ponoć lepiej nie mieć ABS) np. do 130km/h i wtedy zrób hamowanie
    awaryjne bez ABS i z ABS.
    Zobaczysz jak daleko leży teoria od praktyki.

> [...]
    > PMSowych szczurow, ktorzy poszczekaja, popodgryzaja, przywala jakims
    > przytykiem, a potem bez grama argumentu znikaja.

    Ja akurat sporo kompletów opon zostawiłem na rozmaitych treningach.
    Również pod kątem używania ABS i coś tam jednak wiem co mówię.
    I nawet takim starym ABS-em jaki miałem w Corolli, którą na chyba na
    każdej nawierzchni jestem w stanie w teście drogi hamowania zatrzymać
    szybciej z wyłączonym ABS, nawet na odcinku specjalnym gdzie nic mnie
    nie zaskakuje bo z góry wiem gdzie hamować i jechać, ABS pozwala jednak
    jechać szybciej i hamować lepiej, a dzięki temu urwać czas przejazdu
    odcinka.
    I to jest właśnie to co różni teorię od praktyki.

    Teoretycznie można się zatrzymać szybciej bez ABS, to nie ulega
    wątpliwości - można tą teorię potwierdzić doświadczalnie, ale
    praktycznie w rzeczywistych warunkach trudno osiągnąć zadowalającą
    powtarzalność. I jeżeli wydaje Ci się że potrafisz to zrobić zawsze i
    wszędzie to masz racje - wydaje Ci się.

    Przekonania i argumenty które prezentujesz są bardzo typowe dla chyba
    większości kierowców - zresztą możesz sobie poszukać moich postów na pms
    sprzed iluś tam lat, kiedy to też hamowałem lepiej bez ABS, albo na
    granicy jego zadziałania i też byłem mistrzem kierownicy. Są kursy
    doszkalające dla kierowców, gdzie właśnie program ustawiony jest pod
    kątem wyprowadzenia takiego kierowcy z błędu w którym tkwi.

    Ja zacząłem jazdę samochodem trenować - jako sport, a nie jedynie tak
    sobie jeździć po bułki i nagle mi się optyka pozmieniała.
    I jedyne co mogę Ci zaproponować to taki trening. Dużo treningu.
    I nie 40km/h na placyku, a przypomnij sobie swoje rekordy prędkości i to
    jest ta prędkość którą należy ćwiczyć.

    Poćwicz sobie sytuacje hamowanie bliskie rzeczywistym i wtedy będziesz
    wiedział czym i jak jedziesz.

    > Moze wiecej merytorycznej dyskusji, mniej ambicjonalnie i do czegos to
    > doprowadzi, bo ja staram sie miec argumenty, Ty za to znizasz sie do
    > wysmiewania kogos o kim nie masz zielonego pojecia.

    Wybacz że wyśmiewam kogoś dla kogo umiejętności potrzebne żeby jeździć w
    F1 to "żadne cuda", ale to naprawdę jest bardzo śmieszne.

  • 114. Data: 2010-12-06 07:58:24
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 02:34, Tomasz Pyra pisze:

    > No to uwierz, że nawet najsłabszy kierowca w stawce F1 posiada takie
    > umiejętności, że w dowolnej konkurencji samochodowej bez wysiłku wdeptał
    > by ziemie Ciebie, mnie i każdego tutaj.

    To Twoje zdanie.
    Masz marne pojecie o umiejetnosciach kierowcow F1, ale o moich
    umiejetnosciach nie masz, zadnego pojecia, jednak wyciagasz takie
    smieszne wnioski, to akurat swiadczy o sile Twojego slowa (jest
    bezwartosciowe).

    > A jeżeli chcesz analogie, to oglądając F1 nie oglądasz ani Dody, ani
    > Mandaryny, a oglądasz finał konkursu chopinowskiego - najlepszych
    > kierowców świata.

    Jasne, bo Ci tak marketoidy wmowily, dziwne, ze na poczaatku nikt w tym
    F1 nie chcial specjalnie jezdzic.
    Pomijam juz kretynskie regulacje i totalny brak widowiska jakim powinien
    byc wyscig.
    F1 to zwykla komercja dla plebsu i widac idealnie sie w nia wstrzeliwujesz.
    To nawet Kubica nie jara sie F1, ale jezdzi zapewne, bo niezle mu placa.

> [...]
    > nie wygrał i pisać że brzdąkać w klawisze każdy umie - bo mniej więcej
    > właśnie to robisz. Ale to będzie śmieszne i takie podejście zawsze będę

    Sratata, zamiast zmieniac tor dyskusji na smierdzace F1, wroc sie do
    tego linka z samaru i przeczytaj co tam napisali.
    A po krotce napsali tam, ze wasc pierdolisz i tyle, ale widac jaj Ci
    brakuje, aby do bledu sie przyznac.

> [...]
    > możliwość jak najszybszego zatrzymania samochodu. Udoskonalenia tych
    > hamulców wprowadza się po to żeby można było zatrzymać się szybciej.

    ROTFL.
    Ja zawsze wszedzie slyszalem, ze ten system stworzyli aby nie stracic
    sterownosci podczas gwaltownego hamowania... widac konstruktorzy sami
    nei wiedza po co ten system stworzyli, a Pan Tomasz Pyra pozjadal
    wszystkie rozumy i im to zaraz wytlumaczy :P
    Napisales jzu do VW ze chyba ich pojebalo z tym ABS Plus?

    > I tu nie ma różnicy kilka procent w testowym pomiarze drogi hamowania,
    > bo hamując bez ABS kierowca ma tyle okazji do narobienia najróżniejszych
    > błędów, że prawie zawsze zahamuje gorzej.

    Moze przeczytaj ile to kilka procent jest, bo znowu klamiesz.

> [...]
    > awaryjne bez ABS i z ABS.
    > Zobaczysz jak daleko leży teoria od praktyki.

    Wybacz nie wiem ile jezdzisz, ja jezdze juz w zasadzie od 5 roku zycia,
    prawko mam od 17, obecnie rocznie robie okolo 30kkm, korzystam z kazdej
    okazji na drodze, aby sobie doskonalic jazde, wiec mi o praktyce nie pieprz.

> [...]
    > jest ta prędkość którą należy ćwiczyć.
    >
    > Poćwicz sobie sytuacje hamowanie bliskie rzeczywistym i wtedy będziesz

    Ale ty o tych kurasch to do mnie czy do tych z samaru, a moze do tych z VW?

    > Wybacz że wyśmiewam kogoś dla kogo umiejętności potrzebne żeby jeździć w
    > F1 to "żadne cuda", ale to naprawdę jest bardzo śmieszne.

    Tylko dla laika.
    Wiec skoncz juz z tym F1 bo naprawde mnie ten temat nie interesuje i
    wroc sie do artykulu, ktorego chyba boisz sie przeczytac.

    --
    Karolek

  • 115. Data: 2010-12-06 09:55:52
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    W dniu 2010-12-04 13:05, Marcin Stankiewicz pisze:

    > Właśnie dlatego, że taki dobry. Chcą uzależnić wyniki od umiejętności
    > kierowcy, a nie możliwości samochodu. W F1 swego czasu "zbanowali" wszelkie
    > wspomagacze - ABS, TC, LC itp. Zachowanie opytmalnej trakcji należy teraz
    > do zadań kierowcy ;-)

    Merytoryczne argumenty w dyskusji z Karolkiem to strata czasu. Jest
    mistrzem w unikaniu odpowiedzi na niewygodne pytania. Oczywiście, każde
    pytanie jest dla niego niewygodne:)

    A.

  • 116. Data: 2010-12-06 10:03:09
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    W dniu 2010-12-04 20:11, Tomasz Pyra pisze:

    > Jestem przekonany że dziś bez problemu można by zastąpić kierowcę
    > komputerem którego nikt by na torze wtedy nie dogonił.
    > Ale nie o to chodzi w sporcie.

    A w czym problem? Czas reakcji człowieka ok 0.2s (pewnie taki kierowca
    F1 ma znacznie mniej), a komputera? No nie wiem pewnie jakieś
    mikrosekundy. Analiza obrazu z kamer, radarów rozmieszczonych dookoła,
    wszelkiej maści czujników? W sumie, wystarczy moc obliczeniowa
    dzisiejszego "kadłubka". Program to też żadne wyzwanie.

    Tak nawiasem:
    http://www.fjg.org.pl/inteligentny-samochod-google.h
    tml

    Tu co prawda postawili sobie trudniejsze zadaniem, bowiem auto
    przeznaczone jest do poruszania się w ruchu miejskim a nie po prostym torze.

    A.

  • 117. Data: 2010-12-06 10:12:06
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 10:03, Arek (G) pisze:

> [...]
    >
    > Tu co prawda postawili sobie trudniejsze zadaniem, bowiem auto
    > przeznaczone jest do poruszania się w ruchu miejskim a nie po prostym

    Jak juz pisalem, NASA czeka na wasz geniusz, sporo placa wiec smialo
    uderzaj ze swoimi pomyslami.

    --
    Karolek

  • 118. Data: 2010-12-06 10:13:12
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 09:55, Arek (G) pisze:

    > Merytoryczne argumenty w dyskusji z Karolkiem to strata czasu. Jest
    > mistrzem w unikaniu odpowiedzi na niewygodne pytania. Oczywiście, każde
    > pytanie jest dla niego niewygodne:)

    Przytocz szczurze jakies pytanie na ktore nie odpisalem, bo jak na razie
    to ja sie tutaj odpowiedzi doczekac nie moge.

    --
    Karolek

  • 119. Data: 2010-12-06 10:24:32
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    W dniu 2010-12-06 10:12, Karolek pisze:

    tml

    > Jak juz pisalem, NASA czeka na wasz geniusz, sporo placa wiec smialo
    > uderzaj ze swoimi pomyslami.

    Mentalnie tkwisz gdzieś w głębokich latach 50. Rozejrzyj się dookoła.

    A.

  • 120. Data: 2010-12-06 10:31:25
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 10:24, Arek (G) pisze:

    > Mentalnie tkwisz gdzieś w głębokich latach 50. Rozejrzyj się dookoła.

    Ok moze tkwie, ale NASA placi 1,5mln dolarow za twoje rewelacje, wiec na
    co czekasz?
    Czy moze dla ciebie 1,5mln to jak splunal i sie na drobne nie rozmieniasz.

    --
    Karolek