  • 31. Data: 2009-03-15 13:08:32
    Temat: Re: Canon 450D i stałka 50mm 1.8 - problemy z ostrzeniem
    Od: z/svc <z/svc@>

    On Sun, 15 Mar 2009 14:06:43 +0100, PSYLO <p...@o...pl>
    wrote:

    >Kiedyś taka dyskusja była już na prfc, od tego czasu z ciekawości przy
    >różnych okazjach testowałem ten "problem" na dwóch różnych 50 f/1.8 z
    >korpusami 30D, 400D oraz 450D + jednej 50 f/1.8 z D80 i owszem, przy
    >robieniu z ręki bardzo łatwo o FF/BF na każdej z konfiguracji (co jest
    >zrozumiałe, jak napisałem wyżej, często wystarczy ruch ciała związany z
    >oddychaniem), ale już przy odpowiednim "usztywnieniu" aparatu i
    >fotografowanego obiektu wszystko jest w jak najlepszym porządku.

    OK, w takim razie postaram się wrzucić sobie na luz ze swoimi nerwami
    i dalej ćwiczyć i robić zdjęcia.

    --
    z/svc

  • 32. Data: 2009-03-15 13:09:44
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Nie twierdzę, że 450D ma zły AF. Zastanawiam się, czy ten obiektyw nie
    > ma coś pokitrane, czy to ja nie umiem zdjęć robić tym sprzętem...

    Generalnie problem jest taki, że na ostateczna precyzję trafienia wpływa
    wiele czynników. Między innymi:
    - precyzja i powtarzalność AF w body,
    - precyzja i powtarzalność AF związana z obiektywem,
    - błędy AF/BF w body i obiektywie,
    - błędy (a raczej problemy) wynikające z wielkości sensora AF,
    - błędy powstające na skutek niestabilności położenia aparatu lub obiektu.

    Z twojego pierwszego postu wynika, że pomimo kalibracji na Żytniej masz
    nadal wyraźny FF. Ponieważ obiektyw 50/1.8 ostrzy często to tu, to tam ;)
    (swój udział mają także inne błędy wymienione wcześniej), to czasami
    trafiasz prawidłowo, a czasami FF jest wyraźnie widoczny.
    50/1.8 u mnie zachowywał się dosyć chimerycznie. Miał duży FF (co prawda
    nauczyłem się go używać celując w bardziej odległe miejsca), ale pomimo
    dobrych własności optycznych zakładałem go zawsze z pewną obawą. Po
    podłączeniu do body z regulacją AF i ustawieniu +20 (!) uzysk zdjęć jest
    znacznie większy, jednak pewne fluktuacje pozostały.

    Pewnie obiektyw (pytanie czy również nie body) powinny znów wrócić na
    Żytnią...

    --
    Lol

  • 33. Data: 2009-03-15 14:01:52
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-15 13:44:28 +0100, "Lol" <l...@l...pl> said:

    > Przekadrowywanie przy "papierowej" GO jest mocno ryzykowne. Ja w takich
    > sytuacjach raczej staram sie manewrować aktywnym punktem AF.

    Jasne. Masz rację. Papierowa GO jest dla tych co w 100% panują nad planem.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2009-03-15 14:44:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    a...@a...pl pisze:
    > Nie wszyscy fotografuja sluby. Zdarza sie ze nie ma czasu na
    > przekadrowanie.

    Co jak co, ale to na ślubach bywa, że czasu na przekadrowanie jest mało,
    a jednak dają radę.
    Chyba tylko w sporcie bywa gorzej, a tam są inne metody.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 35. Data: 2009-03-15 14:50:29
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jerzy Kępa pisze:
    > Może też jest tak, że oglądając zdjęcie po części subiektywnie
    > odbieramy fragmenty bardziej kontrastowe lub o specyficznej fakturze
    > jako ostrzejsze.
    > Pierwsza fotka z http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/04/22.htm
    > Oczy i usta OK, nos jakby mniej, ale IMO ramiączko i część ramienia znów OK
    > chociaż mam wrażenie że są bliżej obiektywu.

    Tam jest tzw. ''tani efekt'' - lokalne podostrzenie ust i oczu, modelki
    to lubią :)
    W tych zdjęciach chodziło mi o to raczej, że w warunkach dość kiepskich
    (przyciemnione piloty lamp, często tylko jeden aktywny - modelki nie
    lubią mocnego światła, oraz nie takie znowu wielkie i jednoznaczne
    kontrasty) af 450d radzi sobie całkiem dobrze.

    > Ale to co obserwuję u siebie jest powtarzalne. Miałem na mysli bugi które
    > objawiaję się w sytuacji dość niestandardowej zawartości kadru.
    > Przykład (może trochę wydumany i kiepski): silna koncentracja
    > powierzchni super
    > kontarstowych w obszarze leżącym w pobliżu punktu ostrości kapkę mniej
    > kontrastowego
    > albo o innej fakturze. I mam wrażenie, że to działa powtarzalnie.

    Obszar detekcji af jest dość duży i trzeba czasem trochę ''umknąć'' z
    terenu uprzywilejowanego dla af w teren nas interesujący. AF zawsze
    będzie szukał pierwszego planu.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /a może teraz coś przerażającego? RMF ma już dziesięć milionów słuchaczy.../

  • 36. Data: 2009-03-15 14:51:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Laphroaig pisze:
    > Czy zjawisko, o ktorym piszecie (ewentuaalny bug ostrzeniu) dotyczy
    > wspominaego 450D czy tez modeli wczesniejszych (np. 350)?

    Generalnie znaczna poprawa powstała od modelu 400D.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

  • 37. Data: 2009-03-15 19:48:35
    Od: z/svc <z/svc@>

    On Sun, 15 Mar 2009 14:09:44 +0100, "Lol" <l...@l...pl> wrote:

    >Pewnie obiektyw (pytanie czy również nie body) powinny znów wrócić na
    >Żytnią...

    Cholera mnie bierze na samą myśl o tym. Kupiłem lepszy aparat, aby
    dzieciaka focić. Dzieciak ma 3 miesiące. Aparat z obiektywem był w
    serwisie przez prawie dwa. To po jaką cholerę mi aparat w takim razie,
    skoro zdjęć nie mogę robić...

    Dosłownie.... Canon - you can't.

    --
    z/svc

  • 38. Data: 2009-03-15 20:23:45
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "z/svc" <z/svc@> napisał w wiadomości

> [...]
    > dzieciaka focić. Dzieciak ma 3 miesiące. Aparat z obiektywem był w
    > serwisie przez prawie dwa. To po jaką cholerę mi aparat w takim razie,

    Dobrze rozumiem irytację - niestety... Spróbuj ich nacisnąć, żeby kolejnym
    razem załatwili Ci to w tydzień lub maksymalnie dwa oraz zakupie kolejnego
    obiektywu dokładnie sprawdzaj, czy dobrze współpracuje z korpusem aparatu
    :(. Swoją drogą korpus z regulacją AF w wielu wypadkach rozwiązuje problem
    lub sprawia iż jest on mniej istotny.

    --
    Lol

  • 39. Data: 2009-03-15 23:12:15
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Janko Muzykant wrote:

    > Generalnie znaczna poprawa powstała od modelu 400D.

    Moge potwierdzić - 400D w stosunku do 300D i 350D ostrzy znacznie sprawniej.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj