  • 1. Data: 2009-03-15 00:13:14
    Temat: bagnet A
    Od: "nos" <w...@t...pl>

    Sorki za bardzo lamerskie pytanie, ale czy wszystkie obiektywy na bagnet A
    bedą pasować do SONY A300 (czyli ten aparat po prostu ma mocowanie na bagnet
    A)?

  • 2. Data: 2009-03-15 06:49:00
    Temat: Re: bagnet A
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    nos pisze:
    > Sorki za bardzo lamerskie pytanie, ale czy wszystkie obiektywy na bagnet A
    > bedą pasować do SONY A300 (czyli ten aparat po prostu ma mocowanie na bagnet
    > A)?

    Wszystkie będą na bagnet A pasować.
    Niektóre będą miały pewne wady (bardzo stare sigmy nie działają, ale to
    normalne w każdym systemie, one były jakieś nie tego...), update softu
    niby pomaga, ale robi to serwis. Słyszałem o dwóch czy trzech takich
    szkłach, co w ofercie sigmy jest jakimś kroplu w morzu.
    Niektóre obiektywy mogą ukręcić sobie przekładnie w połączeniu z nowymi
    body z silnymi silnikami (znana sprawa z którymś 70-300mm, też sigmy).
    Nie wiem tylko czy A300 jest w stanie to zrobić, ale obstawiam, że tak.

    Poza tymi drobiazgami - tak, wszystko będzie pasować i działać.
    Testowałem na szkłach z 1987 roku i nie było najmniejszego problemu,
    podobnie też miałem bardzo starą sigmę i również spisywała się świetnie,
    tyle, że tłukła niemiłosiernie ostrząc (ten typ tak miał, a wiek tym
    bardziej to powodował).
    W ogólności więc na Twoje pytanie odpowiedź zdecydowanie brzmi TAK.

    Nie myl sobie za to bagnetu minolty MD - te szkła nie pasują, a
    przejściówka wymaga pogarszającą jakość obrazu optyki. Wiele osób
    popełnia taki błąd, że licytuje na allegro taki obiektyw i potem się
    dziwi, że to nie ma jak przypiąć.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 3. Data: 2009-03-15 09:22:58
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-15 07:49:00 +0100, dominik <n...@d...kei.pl> said:

> [...]
    > przejściówka wymaga pogarszającą jakość obrazu optyki. Wiele osób
    > popełnia taki błąd, że licytuje na allegro taki obiektyw i potem się

    Czyli skracając.
    Wszystkie obiektywy AF do dowolnej Minolty AF, będą pasowały. Nie
    pamiętam tylko jak było z serią power zoom minolt, czy można było
    przejść na manualne zoomowanie.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-03-15 16:29:27
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    JA pisze:
    > Czyli skracając.
    > Wszystkie obiektywy AF do dowolnej Minolty AF, będą pasowały.

    No właśnie ciężko to skrócić tak. Ty tu uogólniłeś znacznie mocniej, bo
    początkowo pytanie tyczyło szkieł pod bagnet A z sony alfa, a to już
    całkiem nowe body. Minolty z bagnetem A nie wszystkie były tak nowe :)

    STF nie ma jako jedyny AF, ale to jest zupełnie zamierzone. Ma go z
    kolei wyjątkowo 500/8 reflex, chyba jako jedyny tego typu. Lepiej więc
    pisać o obiektywach pod bagnet A, bez rozróżniania na AF lub nie :)

    Co do pasowania - owszem - wszystko pod bagnet A będzie pasować z sobą.
    Co do działania są małe wyjątki (jak np. że szkła DT niby nie na pełnej
    klatce, ale skutkuje to tylko winietą, lustra nie urwie i przypiąć się
    dają działając zupełnie ok!).
    Fizycznie szkła od połowy lat osiemdziesiątych zmieniły jedynie kilka
    rzeczy - po pierwsze nowe nie mają śrubokręta (te z SSM i HSM), po
    drugie z 5 styków zrobiło się osiem (ale spokojnie można użyć
    pięciostykowych na ośmiostykowych i na odwrót, z tym że szkła SSM stracą
    AF, no a koder odległości jest tylko tak sobie i do szczęścia potrzebnym
    nie jest znów - to tylko brak ADI i to tylko "czasem", bo z niektórych
    szkieł body potrafi sobie obliczyć odległość licząc ruchy śrubokręta).

    > Nie pamiętam tylko jak było z serią power zoom minolt, czy można było
    > przejść na manualne zoomowanie.

    Chodzi Ci o xi?
    Dodatkowe styki wprowadzone wtedy zmieniły swoją funkcję na obsługę SSM,
    ale z tego co wiem to działa wszystko, łącznie z funkcją power zoom.
    Szybkie przegooglanie tylko to potwierdziło, nawet na D7 i D7D, więc nie
    spodziewam się, że alfy są uboższe.

    Oczywiście obsługa SSM wiąże się z konkretnie nowym aparatem, ale
    wszystkie sony nie mają z tym problemów. Nie obsłużą tej funkcji za to
    wszystko minolty przed dynaksem 7. Nie wspominałem o tym, bo pytanie
    było o sony, a te już z natury mają obsługę SSM. Wyjątkiem jest Dynax 9
    ma obsługę SSM tylko po specjalnym upgradzie, który dziś jest
    praktycznie niewykonalny (brak części!).

    Jako ciekawostka podam, że widziałem jedno A100, które miało kosmiczny
    problem z SSM, przypięcie takiego szkła skutkowało spowolnieniem aparatu
    i głupotami na wyświetlaczu... Moje A100 działa świetnie z SSM, a nie
    miałem chwili by dociekać czy to jakiś wyjątkowo wczesny soft czy jednak
    może uszkodzenie np. styku. Właściciel tego egzemplarza stwierdził za to
    szczerze "Mi SSM nie grozi! Po co się więc przejmować?!" ;)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 5. Data: 2009-03-15 16:39:08
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-15 17:29:27 +0100, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > No właśnie ciężko to skrócić tak. Ty tu uogólniłeś znacznie mocniej, bo
    > początkowo pytanie tyczyło szkieł pod bagnet A z sony alfa, a to już
    > całkiem nowe body. Minolty z bagnetem A nie wszystkie były tak nowe :)
    Masz rację zbyt dużego uproszczenia się dopuściłem.

    > Chodzi Ci o xi?
    Dokładnie.

> [...]
    > zoom. Szybkie przegooglanie tylko to potwierdziło, nawet na D7 i D7D,
    > więc nie spodziewam się, że alfy są uboższe.

    A to ciekawe. Sądziłem, że po prostu to olali.

  • 6. Data: 2009-03-15 17:37:19
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    JA pisze:
    > A to ciekawe. Sądziłem, że po prostu to olali.

    Mnie xi nigdy nie interesowało, a sam pomysł był ślepą uliczką jak
    widać. Tak czy inaczej z wypowiedzi w sieci wiem, że działa w pełnym
    zakresie, poza oczywiście body pre-xi, które nie miały pojęcia co będzie
    kiedyś nowego, to właśnie tam power zoom nie działa, bo i nie ma jak! :)
    Szkło samo w sobie podłączyć się da nawet tam.

    Bagnet A sam w sobie jest całkiem nieźle wewnętrznie kompatybilny.
    Minolta się widocznie nauczyła po tym co było w manualach, gdzie
    dzyndzlów było z cztery typy (SR, MC, MD, X-600). Z obiektywami więc bym
    się nie martwił przy sony - nawet te dwudziestoletnie będą świetnie
    działać, nowe body mają do tego świetne silniki i stare szkiełka czasem
    przeżywają drugą młodość. Szczególnie 28-135mm zawala tak, że w życiu
    nie widziałem szybszego szkła :) - oczywiście tłucze się typowo -
    śrubokrętowo.
    Inaczej jest z lampami, gdzie fizycznie może nie być problemu, ale
    cokolwiek przed hsd5600 i hsd3600 to tylko w manualu.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 7. Data: 2009-03-16 19:05:37
    Od: "nos" <w...@t...pl>

    dzięki za dość wyczerpujące wypowiedzi, już prawie wszystko rozumiem :)
    pozdraiwam