  • 1. Data: 2009-03-14 22:23:33
    Temat: Canon 450D i stałka 50mm 1.8 - problemy z ostrzeniem
    Od: z/svc <z/svc@>

    Cześć,

    Bardzo bym prosił drogich grupowiczów o poradę.
    W październiku zakupiłem Canon 450D z, między innymi, stałką Canona
    50mm 1.8. Od samego początku miałem problemy z auto-focusem w tym
    obiektywie. Na jakich 50% procentach zdjęć wychodzi mi front-focus.
    Tzn. celując auto-focusem w jakiś obiekt, teże wychodzi nieostry, a
    ostrość jest na obiekcie znajdującym się ciut bliżej. Im mniejsza była
    zastosowana przysłona (tzn. wartość przysłony), tym bardziej ten
    problem jest widoczny.

    Aparat wraz z obiektywem wysyłałem do Warszawy do serwisu. Trzymali go
    prawie DWA MIESIĄCE! Właśnie wrócił. I co? Ano pstro, dalej obserwuję
    to samo.

    Teraz to już sam nie wiem, czy to wina aparatu/obiektywu, czy może ja
    zwyczajnie nie potrafię tego sprzętu używać? Chociaż nie jest to mój
    pierwszy aparat, z jakieś 5 lat robiłem już zdjęcia innymi Canonami,
    ale kompaktami.

    Czy moglibyście mi poradzić może jak wykonać jakiś test tego
    obiektywu? W tej chwili chodzi mi przede wszystkim o ustalenie, czy to
    wina sprzętu, czy braku moich umiejętności.

    Nie muszę dodawać, że sprawa jest niesamowicie irytująca. Zamiast
    cieszyć się zdjęciami, to wkurzam się, iż jakaś połowa nadaje się
    tylko do wywalenia, ze względu na złą ostrość.

    --
    z/svc

  • 2. Data: 2009-03-14 22:51:33
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    z/svc pisze:

    > Czy moglibyście mi poradzić może jak wykonać jakiś test tego
    > obiektywu? W tej chwili chodzi mi przede wszystkim o ustalenie, czy to
    > wina sprzętu, czy braku moich umiejętności.

    Potrzebujesz statywu i jakiejś sceny trójwymiarowej na którą będziesz
    ostrzył (albo tablicy testowej do sprawdzania autofokusa - proponuję
    kupno marcowego Foto Video Digital. Te wydanie poświęcone jest sposobom
    testowania własnego aparatu w warunkach domowych ;) ).
    Przy tak jasnych obiektywach niestety często się zdarza, że to fotograf
    lub fotografowany poruszył się i stąd błąd w ostrzeniu. Głębia ostrości
    jest malusieńka i na prawdę łatwo o błąd. Poza tym czujnik AF nie musi
    być koniecznie dokładnie tam, gdzie jest to pokazywane na matówce. Do
    tego sam czujnik AF może być większy/mniejszy niż obszar zaznaczony na
    matówce (przeważnie czujnik zajmuje większy obszar).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 3. Data: 2009-03-15 07:00:00
    Od: j...@a...at

    On 14 Mrz., 23:23, z/svc <z/svc@> wrote:
> [...]
    > cieszyć się zdjęciami, to wkurzam się, iż jakaś połowa nadaje się
    > tylko do wywalenia, ze względu na złą ostrość.

    no prosze , uderz w stol a nozyce sie otworza.

    masz tylko jedno wyjscie : polubic zdjecia nieostre.
    wiekszosc af w 450 d tak pracuje ( mialem 3 egzemplarze z wieloma
    obiektywami ) .

    im testy bardziej zblizone do warunkow praktycznych tym lepiej.
    Testy na tablice czarno biale na ogol wychodza dobrze gdyz cel jest b
    kontrastowy , tyle tylko ze na codzien nie fotografuje sie takich
    tablic.

    prosty ale b skuteczny test
    zawiesc na scianie , czy pionowej tablicy kolorowa gazete z nadrukiem
    roznej wielkosci i zdjeciami .

    wykonaj pare zdjec z odleglosci ok 2 m na przyslonie 2,0 z reki
    przy uzyciu lampy blyskowej.
    czas z reki nastaw 1/200 - w pomieszczenieu nie powinno byc za
    jasnno , iso 100

    wykonaj kilka zdjec za kazdym razem przed wykonaniem zdjecia
    rozostrzajac raz w kierunku makro raz na nieskonconosc.
    porownaj potem zdejecia na ekranie w skali 100 %

    czy wszystkie sa ostre a jesli nieostre to jak bardze .
    ocenisz powtarzalnosc wynikow- t o b wazne.
    jesli bedziesz z ostrosci niezadowolny to nie pozostaje Ci nic innego
    jak pogodzic sie z mysla ze masz aparat . ktory robi ostro zdjecia
    tylko przez przypadek.
    Nie ma mozliwosci usuniecia tego ( jeden z egz mojego 450 c wyslalem
    do servisu z tego powodu do niemiec - pomoglo jak umarlemu kadzidlo).

    Na pocieszczenie pozostaje fakt ze wiekszosc posiadaczy c450 d ma tak
    pracujacy AF i z tej wiekszosci posiadaczy ponownie wiekszosc nie
    zdaje sobie z tego sprawy.

    Jesli koniecznie chcesz uzywac tego aparatu - to napisz po wykonanii
    testu , dam Ci pewne wskazowki jak uzywac tego af , tak ze odstek
    zdjec , ktore zdecydujesz sie zatrzymac bezie nieco wiekszy ale
    kosztem nakladu czasu.

    nie chce Ci radzic zebys sprzedal ten aparat , gdyz wowczas nastepny
    wlasciciel poozostanie z tym samym problemem i byc moze bedzie pytal o
    to samo.

    XXX

  • 4. Data: 2009-03-15 07:13:50
    Od: "Robert" <r...@u...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 14 Mrz., 23:23, z/svc <z/svc@> wrote:

    > masz tylko jedno wyjscie : polubic zdjecia nieostre.
    > wiekszosc af w 450 d tak pracuje ( mialem 3 egzemplarze z wieloma
    > obiektywami ) .

    co ty nie powiesz, ciekawe, skąd ja biorę ostre zdjecia z 450d?

  • 5. Data: 2009-03-15 07:33:28
    Od: j...@a...at

> [...]
    > cieszyć się zdjęciami, to wkurzam się, iż jakaś połowa nadaje się
    > tylko do wywalenia, ze względu na złą ostrość.

    ach jeszcze jedno to wazne :
    jesli ostrzysz nie wciskaj spust od razu do konca w szybkim przebiegu
    palca..
    najpierw wyostrz , jesli sie af ustali , odpusc palec i wyostrz po raz
    drugi , raczej nie za szybko .
    jesli sie ponownie ustali dopiero wyzwol

    moze bedzie troche lepiej :

  • 6. Data: 2009-03-15 07:35:18
    Od: j...@a...at

    > co ty nie powiesz, ciekawe, skąd ja biorę ostre zdjecia z 450d?

    pokaz 3 kolejne zdjecia z exifem - to pogadamy.
    bez tego nie mka sensu jakakolwiek wymiana zdjec.

  • 7. Data: 2009-03-15 08:01:50
    Od: j...@a...at

    On 15 Mrz., 08:35, j...@a...at wrote:

    > pokaz 3 kolejne zdjecia z exifem - to pogadamy.
    > bez tego  nie mka sensu jakakolwiek wymiana zdjec.

    ups jakakolwiek wymiana zdan

  • 8. Data: 2009-03-15 08:43:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:

    > pokaz 3 kolejne zdjecia z exifem - to pogadamy.
    > bez tego nie mka sensu jakakolwiek wymiana zdjec.

    Mogę pokazać trzysta kolejnych, ale nie tobie tylko komuś poważnemu.
    Tobie mi się nie chce wystawiać.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 9. Data: 2009-03-15 08:58:59
    Od: Soltys <s...@n...com>

    z/svc pisze:

    > Czy moglibyście mi poradzić może jak wykonać jakiś test tego
    > obiektywu? W tej chwili chodzi mi przede wszystkim o ustalenie, czy to
    > wina sprzętu, czy braku moich umiejętności.

    Jakiś czas temu na grupie był temat poświęcony fotografii portretowej,
    może tam znajdziesz odpowiedź na swoje pytanie:
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.foto.cyfrowa/br
    owse_thread/thread/4b24681df3b9dffb/fa6eb44890738fbe
    ?lnk=gst&q=Ostrzenie+na+oczy+przy+portrecie+-+wskazo
    wki%3F
    W dyskusji przewinął się bardzo ciekawy link, który może być pomocny:
    http://visual-vacations.com/Photography/focus-recomp
    ose_sucks.htm

    Pochwal się później, czy powyższe przyniosły jakieś efekty, bo zamierzam
    kupić podobny zestaw, o którym mówisz i trochę mnie zmartwił twój post.

    --
    Soltys

    "Free software is a matter of liberty not price"

  • 10. Data: 2009-03-15 10:27:49
    Od: Jerzy Kępa <j...@i...net>

    From: "Janko Muzykant" <j...@w...pl>
    > Mogę pokazać trzysta kolejnych, ale nie tobie tylko komuś poważnemu. Tobie
    > mi się nie chce wystawiać.

    Witam.
    To pokaż mnie. (Wystarczy kilka). Dobrze byłoby, żeby były podobne do
    mojego.
    W tym sensie, żeby na pierwszym planie (mam na mysli punkt bliżej obiektywu
    niż punkt ostrości)
    było coś, co jest zdecydowanie bardziej kontrastowe niż punkt na który
    ostrzysz).
    Mam właściwie identyczny problem, jak autor pierwszego posta przy czym
    nurtuje mnie to,
    że testy robione w warunkach "sterylnych" są właściwie OK.
    Stąd może serwis nie pomaga.
    Tymczasem np to (ostrość na czubek nosa):
    http://www.pbase.com/jkepa/image/110217624
    to dramat.
    Może jednak są jakieś bugi w algorytmach które objawiają się tylko w
    specyficznych
    zawartościach kadru.
    --
    Pozdrawiam - Jerzy Kępa