-
71. Data: 2009-05-01 09:59:42
Temat: Re: CBF1000- rynek wtorny...
Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "zbigi"
>>>>>>Koło przyczepności jest nieubłagalne. Albo hamujesz i składowa
>>>>>To chyba taka elipsa bardziej niż koło, no chyba że opona w każdą stronę
>>>>>tak samo trzyma, ale coś nie wydaje mi się.
>>>>A dlaczego miałaby trzymać inaczej?
>>>A dlatego, ze jest okragle i slad styku z nawierzchnia jest wlasnie
>>>mniej wiecej elipsoidalny.
>> Co nic nie zmienia. Tarcie nie zależy od powierzchni, ani od kształtu
>> powierzchni styku.
>Teoretycznie nie. Praktycznie dochodzi kwestia wspolpracy elastycznej
>przeciez mieszanki gumowej z chropowatym asfaltem.
Owszem, ale guma działa raczej we wszystkie strony tak samo (nie
słyszałem o oponach, które miałyby kierunkowo utwardzaną mieszankę
(zresztą, jak to zrobić?)).
>>>Byc moze byly jeszcze jakies uzasadnienia ale
>>>nie utkwily mi w pamieci - w kazdym razie mowi sie o elipsie
>>>przyczepnosci. [...]
>>>Dlatego mocniej mozna hamowac jadac na wprost anizeli na
>>>winklu, kiedy to kierunek wektora sily tarcia odchyla sie w kierunku
>>>prostopadlym do osi podluznej motocykla. Ergo zmniejsza sie najwieksza
>>>dopuszczalna wartosc tej sily tarcia.
>> W zakręcie nie możesz hamować tak jak na prostej ponieważ część
>> tarcia zużywasz na trzymanie boczne koła.
>No powiedzmy, ze w pewnym uproszczeniu tak wlasnie napisalem.
Noooo... W mocno dużym.
>> Jedynym czynnikiem różnicującym kierunkowo tarcie, który przychodzi mi w
>> tej chwili do głowy, może być kwestia odkształcalności opony. Pytanie
>> tylko na ile faktycznie to ma wpływ.
>Widocznie duzy, skoro mowi sie o elipsie przyczepnosci (sily tarcia) a
>nie o okregu/kole.
Zauważ, że koło też jest elipsą. ;-)
A poważnie - o ile jestem w stanie sobie wyobrazić duże znaczenie np.
bieżnika w błocie, czy odkształceń opony w przypadku opon diagonalnych w
starych samochodach, o tyle wydaje mi się (acz przyznam, że twardych
danych nie mam), że w przypadku współczesnych opon będzie to miało dużo
mniejsze znaczenie.
--
Kruk@ -\ | Professors do it with class.
}-> epsilon.eu.org |
http:// -/ |
|
-
72. Data: 2009-05-01 13:19:43
Temat: Re: CBF1000- rynek wtorny...
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Fri, 01 May 2009 11:13:40 +0200, zbigi
<z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl> wrote:
> Widocznie duzy, skoro mowi sie o elipsie przyczepnosci (sily tarcia) a
> nie o okregu/kole.
Ja tam się nie znam, ale gdzie spojrzę, tam używają pojęcia
,,traction circle'', ,,circle of traction'', ,,circle of
forces'':
http://autopedia.com/stuttgart-west/Physics/StuttPhy
sics07.html
http://www.dur.ac.uk/r.g.bower/PoM/pom/node23.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_forces
http://python.rice.edu/~arb/Courses/615_circle.pdf
Choć owszem, trzeba wziąć pod uwagę, że toczenie koła ogumionego
to skomplikowana sprawa, a trzeba jeszcze brać pod uwagę to, że
tych kół w pojeździe mamy więcej niż jedno, a środek ciężkości
lubi sobie ,,wędrować''.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę: http://forum-subaru.pl
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
73. Data: 2009-05-01 14:16:48
Temat: Re: CBF1000- rynek wtorny...
Od: Jaroslaw Zawiła <j...@p...onet.pl>
Dnia 01-05-2009 o 00:14:27 kakmar <k...@g...com> napisał(a):
>>>
>>
> Tylko pewne wkute na blachę uproszczenie z podstawówki, które do pojazdu
> na kołach z pneumatyczną oponą i często bieżnikiem na niejednorodnej
> nawierzchni się wyjątkowo kiepsko nadaje.
>
> Poczyta czy będzie walczył, oto jest pytanie.
>
Powiem krotko tak:
sila tarcia nie zalezy od powierzchni wtedy i tylko wtedy, kiedy ciała są
idealnie gładkie i na dodatek znajdują sie w prozni. W Praktyce zas
zależy pośrednio. Głównie w dwójnasposób. wpierw poprzez dlugość granicy
ośrodków, po drugie zaś przez różnice ciśnien zewnętrznego i miedzy
ośrodkami. A po trzecie od chropowatości powierzchni trących i na dodatek
od (poprzez termodynamike gazów) od cisnienia i wilgotności powietrza. A
wogole nie chce mi sie przypominac z podstawówki. Tarcie statyczne nie
zależało od siły probującej wprawic cialo w ruch. A wogole to tarcie jest
przyczyną wiekszej ilosci zmartwien i komplikacji niz sie nam wydaje.
Kiedy wszystko sobie zaczniemy oglądać pod mikroskopem, w rozdzielczości
milychsekund i bedziemy rejestrowac mileCelsjusze mW nanometry i inne
pierdolki, to pozalyjemy, ze to nie jest proste jak w podstawowce. I tym
milym akcentem nakazuje Wam sie bawic.
--
jarek67- okolok
Nie wazne gdzie- wazne jak. Liczy sie droga, ktorej konca nie znasz.
-
74. Data: 2009-05-03 17:07:09
Temat: Re: CBF1000- rynek wtorny...
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Thu, 30 Apr 2009 00:35:02 +0200) ktos podajacy sie za de Fresz
wyklawiaturowal co nastepuje:
>> Sadze, ze w tym konkretnym przyadku zamiast jechac na wprost z
>> zablokowanym tylnym kolem (z powodu braku ABSu balem sie skorzystac z
>> przedniego hamulca) dalbym rade wyhamowac w luku i zmiescic sie
>> omijajac zielone.
>
> A ja sądzę (bazując na opisie), że mogłeś też nic nie robić, tylko
> zacisnąć zwieracze i była szansa, żeby wydało ;-) Czasem grunt, to nie
> przeszkadzać motocyklowi jechać. I tak, wiem że to nie łatwe.
E, nie. Jak juz pisalem na srodku zakretu byly tory kolejowe na takim
garbie. Nie daloby sie po nich przejechac w zlozeniu.
Jak ktos ma swoja teorie przejechania tego zakretu z predkoscia 40km/h to
mozna go znalezc tutaj:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&q=K
rokowa,+Pucki,+Pomorskie,+Polska&sll=37.0625,-95.677
068&sspn=34.587666,79.101563&ie=UTF8&cd=2&geocode=FU
rbQwMdtiEVAQ&split=0&ll=54.772004,18.319101&spn=0.01
2303,0.038624&z=15
:)
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3
http://bikepics.com/members/piko/
-
75. Data: 2009-05-03 17:12:44
Temat: Re: CBF1000- rynek wtorny...
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Thu, 30 Apr 2009 08:49:14 +0200) ktos podajacy sie za KJ Siła Słów
wyklawiaturowal co nastepuje:
> Poza tym highside by sie nie zdazyl, bo od razu z
>> premedytacja zablokowalem tylne kolo i nie zamierzalem pozwolic mu sie
>> krecic.
>
> No jakby tyl przeszedl zablokowany z piasku na asfalt to mogl w tym
> momencie w innym kierunku dawac opor i mogloby byc roznie.
> Rozumiem ze zalozenie bylo takie ze zablokowany tyl ujedzie na zewnatrz
> i da zaciesnic zakret ?
Zalozenie bylo takie, zeby maksymalnie wytracic predkosc a pozniej
zastanowic sie co robic dalej.
>> Zreszta przy tej predkosc chyba i tak nie bylby mozliwy (?).
>
> Jest mozliwy przy wrecz smiesznych predkosciach - byl tu taki film jak
> gosc wyjezdza z salonu i robi highside jeszcze na parkingu.
OK, szczesliwie po prostu pojechalem w zielone.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3
http://bikepics.com/members/piko/