  • 11. Data: 2015-09-23 15:52:03
    Temat: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.09.2015 um 14:43 schrieb Gof:

    > Mała rurka. To oczywiście nie jest oryginalne wyposażenie moto, tylko
    > część mojego układu. On jest w oprawce na kablu.
    spróbuj użyć bezpiecznika typu samochodowego lub, jak już rurka, to z
    piaskiem w środku.

    Waldek

  • 12. Data: 2015-09-23 15:58:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > spróbuj użyć bezpiecznika typu samochodowego lub, jak już rurka,
    > to z piaskiem w środku.

    A czy ten piasek nie zmienia znacząco charakterystyki czasowej
    zadziałania bezpiecznika? (Wiem, w układzie własnej konstrukcji
    może nawet nikt się wcześniej nie zastanawiał, czy to powinien
    być szybki czy wolny bezpiecznik.)

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2015-09-23 18:58:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Kiedyś na potrzeby dyskusji zawiesiłem zdjęcie takiej żarówki, halogenowej,
    > rekrtstalizowanej. Wisi do dzisiaj:http://148.81.130.53/bulba.jpg
    Świeci to włókno?

    Robert

  • 14. Data: 2015-09-23 19:35:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Świeci to włókno?

    Tak, kiedy robiłem zdjęcie, to świeciła. Wymieniona profilaktycznie
    na nową, gdy "przepaliła" się jej koleżanka w drugim reflektorze.
    Cudzysłów ma tu uzasadnienie -- żarówki w samochodowych reflektorach
    rzadko się przepalają, przeważnie się "przetrząsają".

    Warto przypomnieć tezy tametej dyskusji. Bo mają związek z bieżącym
    wątkiem, a poza tym w ogóle warto. Ludzie straszne głupoty wypisują,
    jak to w związku z obowiązkiem całodobowej jazdy na światłach trzeba
    częściej wymieniać żarówki. Bzdura. Jest odwrotnie. Wółkno żarówki
    halogenowej dość szybko rekrystalizuje do postaci widocznej na
    załączonym obrazku. Wtedy staje się bardzo kruche, w samochodzie
    łatwo łamie się od wstrząsów. Ale ta łatwość zależy też od teperatury
    -- świecące włókno uszkodzić znacznie trudniej niż zimne. Gdy światła
    włączane są tylko po zmroku, to żarówki starzeją się nocą, ale umierają
    za dnia, gdy nikt tego nie widzi.

    Ciągła jazda na światłach sprawia, że żarówki wymienia się rzadziej.
    Mam na myśli osoby używające samochodu normalnie. Bo jak ktoś tylko
    do kościoła, w południe na sumę, to co innego. Dobra rada jest taka,
    by *nigdy* nie ruszać z miejsca bez włączonych świateł. A najlepiej
    zapalać je przed uruchomieniem silnika. Aby zostł tylko jeden
    stresujący moment -- włączenie. Wtedy żarówka samochodowa może się
    przepalić, tak jak to zdarza się żarówkom domowym.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2015-09-23 19:41:11
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w
    news:5602da4f$0$27508$65785112@news.neostrada.pl ...
    : (...) Jarosław Sokołowski pisze:
    : > Kiedyś na potrzeby dyskusji zawiesiłem zdjęcie takiej żarówki, halogenowej,
    : > rekrtstalizowanej. Wisi do dzisiaj: http://148.81.130.53/bulba.jpg
    : Świeci to włókno?
    :

    Coś mi ze wzrokiem nie halo, albo co. No bo patrzę na zdjęcie, i żadnych objawów
    degeneracji włókna nie widzę. Ale sam nie wiem, jakie by one miały być...

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 16. Data: 2015-09-23 20:18:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    (c)RaSz pisze:

> [...]
    >
    > Coś mi ze wzrokiem nie halo, albo co. No bo patrzę na zdjęcie, i żadnych
    > objawów degeneracji włókna nie widzę. Ale sam nie wiem, jakie by one

    Ale które włókno? Bo na zdjęciu są dwa. I od razu widać, ża na długich
    mało się jeździło.

    Jarek

    --
    -- Mój chłopie, wy jesteście degenerat. Wiecie, co to znaczy, gdy o kimś mówią,
    że jest degenerat?

  • 17. Data: 2015-09-23 20:57:24
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    23 września 2015 20:18 Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    news:slrnn05r8a.88k.jaros@falcon.lasek.waw.pl ...
    : (...)
    : >
[...]

    No tak, zajarzyłem ;)
    Nie znam tych "bulb", i nie wiedziałem, że tam są DWA włókna. Patrzyłem na to
    zdrowe, po lewej, no bo to z prawej jest słabo widoczne. Ale gdy już się
    człowiek zorientuje *czego szukać* - to widać, że to na ciemniejszym tle - jest
    chore.

    --
    Posiadasz wolne moce obliczeniowe? Dołącz do projektu BOINC - przetwarzania
    rozproszonego, wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów.

  • 18. Data: 2015-09-23 21:19:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    (c)RaSz pisze:

> [...]
    >:> miały być...
    >:
    >: Ale które włókno? Bo na zdjęciu są dwa. I od razu widać, ża na długich

    O zajarzeniu mówimy w przypadku świetlówek. Tu chodzi o żarzenie.

> [...]
    > się człowiek zorientuje *czego szukać* - to widać, że to na ciemniejszym

    Oba są zdrowe -- w tym sensie, że żarzą się i świecą. To jest żarówka
    halogenowa, o której wszyscy wiedzą, że teoretycznie powinna działać
    wiecznie. Bo niby wolfram z wółkna paruje, ale gdy pary dotrą w okolice
    bańki, to przy udziale atomów jodu zawracają niczym wrony w Wąchocku.
    I te zawrócone nazad osadzają się na rozżarzonej spirali. Cykl halogenowy
    dość szybko powoduje, że atomy wolframu reorganizują się do widocznej na
    zdjęciu struktury. To dalej świeci, ale jest kruche jak chińska porcelana.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2015-09-24 11:38:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    >Kiedyś na potrzeby dyskusji zawiesiłem zdjęcie takiej żarówki,
    >halogenowej,
    >rekrtstalizowanej. Wisi do dzisiaj: http://148.81.130.53/bulba.jpg

    Ale czy to aby na pewno rekrystalizacja ?

    W halogenach jest cykl - wolfram z wlokna paruje, osiada na sciankach,
    tam reaguje z jodem, jodek odparowuje, na wloknie sie rozklada i
    wolfram zostawia ...

    J.

  • 20. Data: 2015-09-24 11:53:35
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik " (c)RaSz" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > : > czy przypadkiem nie był
    > : > baaardzo mocno - już "wysmażony"?
    > : >
    > :
    > : Był używany, ale płynęły przez niego miliampery.
    > : Metal drutu w bezpieczniku nie musi być kruchy. Wystarczy przyłożyć
    > : odpowiednią siłę, to każdy kawałek metalu porwie się na strzępy.
    > :
    > : yabba
    > :
    >

    > Przypomnę, że nie jestem materiałoznawcą, i mogę błądzić, ale jednak cechą
    > metali jest ich spora odporność na udary różnorakie.

    Też nie jestem materiałoznawcą, ale z obserwacji wiem, że wytrzymałość
    bardzo zależy od obróbki cieplnej i od typu udaru. Widziałem, że odlewy
    potrafią być bardzo kruche.

> [...]
    > i zrekrystalizować, po czym jeszcze (chyba koniecznie?) zahartować, to
    > pozostaje
    > tylko... spisek! Nie nabijam się z Ciebie, piszę całkiem poważnie. Jeśli
    > producenci bezpieczników robiliby takie, co to tylko ich śmierć
    > "naturalna"
    > dopada (czyli wynikła z ich funkcji: palą się, gdy amperaż jest zbyt
    > duży) - to,
    > być może, nie mieliby odpowiedniego popytu na swe wyroby, gdyż *zbyt
    > rzadko* by
    > się zużywały. No i może specjalnie używają takich stopów, które są

    Druciki w niektórych bezpiecznikach wyglądają jak włókno żarówki, ale o
    grubości 0,00nic. Pękają od samego patrzenia na nie.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba