    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Date: Wed, 23 Sep 2015 19:35:11 +0200

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Świeci to włókno?

    Tak, kiedy robiłem zdjęcie, to świeciła. Wymieniona profilaktycznie
    na nową, gdy "przepaliła" się jej koleżanka w drugim reflektorze.
    Cudzysłów ma tu uzasadnienie -- żarówki w samochodowych reflektorach
    rzadko się przepalają, przeważnie się "przetrząsają".

    Warto przypomnieć tezy tametej dyskusji. Bo mają związek z bieżącym
    wątkiem, a poza tym w ogóle warto. Ludzie straszne głupoty wypisują,
    jak to w związku z obowiązkiem całodobowej jazdy na światłach trzeba
    częściej wymieniać żarówki. Bzdura. Jest odwrotnie. Wółkno żarówki
    halogenowej dość szybko rekrystalizuje do postaci widocznej na
    załączonym obrazku. Wtedy staje się bardzo kruche, w samochodzie
    łatwo łamie się od wstrząsów. Ale ta łatwość zależy też od teperatury
    -- świecące włókno uszkodzić znacznie trudniej niż zimne. Gdy światła
    włączane są tylko po zmroku, to żarówki starzeją się nocą, ale umierają
    za dnia, gdy nikt tego nie widzi.

    Ciągła jazda na światłach sprawia, że żarówki wymienia się rzadziej.
    Mam na myśli osoby używające samochodu normalnie. Bo jak ktoś tylko
    do kościoła, w południe na sumę, to co innego. Dobra rada jest taka,
    by *nigdy* nie ruszać z miejsca bez włączonych świateł. A najlepiej
    zapalać je przed uruchomieniem silnika. Aby zostł tylko jeden
    stresujący moment -- włączenie. Wtedy żarówka samochodowa może się
    przepalić, tak jak to zdarza się żarówkom domowym.

    --
    Jarek