  • 1. Data: 2015-09-21 02:03:57
    Temat: Symetryzator
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taka klasyczna konstrukcja

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/syme
    tryzator_antenowy_129.jpg

    Czy punkt O, a moze 0, powinien byc uziemiony ?

    bo widze obie wersje, o chocby
    http://www.sp5jnw.sem.pl/technika/baluntesthtm/balun
    test.html

    Ale ... wtedy jedna cewka jest zwarta.
    Nie lubie zwartych cewek, straty jakies przynosza ...

    J.

  • 2. Data: 2015-09-21 03:38:12
    Temat: Re: Symetryzator
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    test.html

    > Ale ... wtedy jedna cewka jest zwarta.
    > Nie lubie zwartych cewek, straty jakies przynosza ...

    Te masy to na zasadzie: 'albo / albo'.

  • 3. Data: 2015-09-21 10:35:02
    Od: "Piotr Galka" <p...@c...pl>

> [...]
    test.html

    > Ale ... wtedy jedna cewka jest zwarta.
    > Nie lubie zwartych cewek, straty jakies przynosza ...

    Pierwszy i ostatni raz z takim trafem spotkalem sie jak w PL pojawil sie
    drugi program TV i trzeba bylo dwie anteny polaczyc. Kupilem zwrotnice i tam
    byl tez taki symetryzator (wczesniej mielismy kabel 300om z dachu do
    mieszkania).
    Oczywiscie zajrzalem do srodka i próbowalem zrozumiec jak to dziala. O ile
    uzycie przelozenia 2:1 dla zmiany 300om z anteny na 75om kabla jakos wtedy
    ogarnalem o tyle zwarcia do masy po obu stronach nie potrafilem sobie
    wytlumaczyc.
    Nie potrafilem tez zrozumiec jak dziala takie trafo. Czy mozna to rozumiec
    jako dwa niezalezne trafa? Czy wspólnosc strumienia w kolumnie srodkowej na
    cos wplywa? Czy strumien jednego z nich na pewno w calosci leci kolumna
    srodkowa, czy moze czesciowo tez przez te dalsza czesc sprzegajac sie jakos
    z uzwojeniami w drugiej dziurze (ale w kolumnie srodkowej jakby w jedna a w
    tej obcej kolumnie jakby w druga).
    Poddalem sie przyjmujac, ze kluczem do zrozumienia tego zwarcia jest
    zrozumienie tego trafa.
    Potem, jak bylem na studiach to jakos nie pamietam, aby na jakimkolwiek
    przedmiocie pojawilo sie wyjasnienie tej konstrukcji.
    Nie wiem czy podpis na rysunku kolo zdjecia 12: "Symetryzator pradowy." nie
    rzuca troche swiatla aby przestac myslec napieciowo i zaczac pradowo - moze
    wtedy sie jakos wyjasni.
    Nie moge powiedziec, abym rozumial ten trafo i to zwarcie.
    P.G.

  • 4. Data: 2015-09-21 10:35:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Magnus Elephantus" <m...@n...dot> napisał w wiadomości

    > Te masy to na zasadzie: 'albo / albo'.

    Nie:
    http://alejka.pl/symetryzator-antenowy-k-6-60-badmor
    .html

    P.G.

  • 5. Data: 2015-09-21 11:29:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, September 21, 2015, 10:35:28 AM, you wrote:

    > Nie:
    > http://alejka.pl/symetryzator-antenowy-k-6-60-badmor
    .html

    Pod koniec lat 70-tych dorabiałem instalacją anten. Najpierw były
    symetryzatory bez zwarcia, potem pojawiły się zwarte. Przerywałem
    zbędne połączenie z masą i wszystko grało. Myślę, że kiedyś ktoś
    popełnił błąd i ten błąd jest powielany od lat.

    Podobny błąd robią krótkofalowcy, nawijając dławiki skompensowane
    trifilarnie i zwierając jedno z uzwojeń.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-09-21 11:49:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:4836972475$20150921112936@squadack.com...

    > Podobny błąd robią krótkofalowcy, nawijając dławiki skompensowane
    > trifilarnie i zwierając jedno z uzwojeń.

    Na pewno nie da się tego jakoś sensownie uzasadnić?
    Nie sądzę, aby się dało, ale może...
    Zwarte uzwojenie obniża chyba dobroć poszerzając jednocześnie pasmo. Może to
    im coś daje?
    Ale jakby o pasmo chodziło to nawijając mniej zwoi pewnie osiągnęli by
    podobny lub lepszy efekt.

    Jeśli to co napisałem ma jakiś sens, to biorąc pod uwagę, że napisałeś, że
    najpierw symetryzatory były bez zwartego zwoju, a potem pojawiły się ze
    zwartym to może jak się pojawiły dwa kanały TV to potrzebne było szersze
    pasmo?

    P.G.

  • 7. Data: 2015-09-22 01:49:05
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:mtofbn$p95$1@srv.chmurka.net...

    > Użytkownik "Magnus Elephantus" <m...@n...dot> napisał w wiadomości

    > Nie:
    > http://alejka.pl/symetryzator-antenowy-k-6-60-badmor
    .html

    No jak , nie, jak tak.
    Jesli masz po stronie 'low impedance', linie symetryczna, to tam masy nie ma
    i wtedy trzeba dac w punkcie '0'.
    http://www.arising.com.au/people/holland/ralph/cm4fi
    g1.jpg
    http://www.arising.com.au/people/holland/ralph/cm4ba
    lun.htm

  • 8. Data: 2015-09-22 09:13:17
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 21.09.2015 o 02:03, J.F. pisze:
> [...]
    test.html

    > Ale ... wtedy jedna cewka jest zwarta.
    > Nie lubie zwartych cewek, straty jakies przynosza ...

    Nie traktuj tego jak cewkę, ale jak linię długą. To jest nawijane
    kabelkiem 150 Ohm (jeden drucik koloru srebrnego, drugi miedziany), z
    jednej strony połączone jest równolegle, a z drugiej szeregowo.
    Nawiniecie na rdzeń ma tłumić prądy płynące w tę samą stronę w obu drutach.

    Zobacz Poradnik Ultrakrótkofalowca str 332

    http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/main.html

    Zerknij też na str 879, gdzieś jeszcze był rysunek, gdzie te linie są
    rozrysowane schematycznie, ale nie mogę jakoś teraz trafić.
    Jeszcze są tam opisane symetryzatory dławikowe, ale też poszukaj, jakoś
    teraz nie mogę trafić.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 9. Data: 2015-09-22 09:15:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    .html

    > No jak , nie, jak tak.

    Pytanie było o pracę tego trafa ze zwartym jednym uzwojeniem.
    Twoje 'albo/albo' zrozumiałem, że twierdzisz, że z masą łączy się albo po
    jednej albo po drugiej a nigdy razem więc nie ma tematu zwartego uzwojenia.
    Na takie rozumienie 'albo/albo' odpowiadałem.

    > Jesli masz po stronie 'low impedance', linie symetryczna, to tam masy nie
> [...]

    Jak Twoje 'albo/albo' rozumieć, tak jak na tych linkach - czyli zwarcie
    uzwojenia (drugiego od góry) albo jest albo nie ma to nie jest to odpowiedź
    na pytanie.
    Zapomnij o sytuacji 'albo nie ma zwarcia' i spróbuj odpowiedzieć na to jak
    ten trafo pracuje w sytuacji 'albo jest zwarcie'.
    Każdemu, kto się zetknął z transformatorami zwieranie uzwojeń wydaje się co
    najmniej nietypowe.
    P.G.

  • 10. Data: 2015-09-22 09:47:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Czarek Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jednej strony połączone jest równolegle, a z drugiej szeregowo. Nawiniecie
    > na rdzeń ma tłumić prądy płynące w tę samą stronę w obu drutach.

    Jak się na to spojrzy jak na linie długie to przestaje dziwić zwarcie po obu
    stronach 'dolnej linii' jednej z tych linii długich.
    Zaczyna za to dziwić zwarcie do masy (po stronie 300om) 'górnej linii'
    drugiej linii długiej bo jest to linia z sygnałem, a nie masą.

    Czy jak byśmy mieli jedną linię długą (po obu stronach mamy te 150 om) to
    normalnym rozwiązaniem jest, że po jednej stronie zewrzemy jeden przewód
    linii do GND, a po drugiej stronie drugi (obie GND są tuż przy sobie, a nie
    gdzieś daleko) ?
    Pytam poważnie. Nie znam się na liniach długich.
    Może dzięki temu uzyskamy jakiś filtr - fale o długościach takich, że na obu
    końcach są w przeciwnej fazie będą miały łatwiej niż inne?
    P.G.