  • 81. Data: 2010-01-07 00:03:59
    Temat: Re: Bezlustrowa "lustrzanka"...
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-07 00:24, Mikolaj Machowski wrote:
    > 1,44 miliona punktów.

    Ok, czyli to ten sam co w G1, więc jest ok. Któreś to miało EVF z 200k
    pikseli i to było prawdziwą porażką.

    > Chyba tak. I jak wpakują do niego APS-C utrzymując niską cenę to wykoszą
    > spory segment konkurencji z własnymi dSLR entry level na dokładkę ;)

    To jeszcze zależy czy przy okazji nie skastrują o tysiąc opcji. Tak
    przypadkiem.
    Ale nic - mnie interesuje raczej coś, co pozwoli na zmianę obiektywów +
    coś ciekawego, jasnego w standardzie.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 82. Data: 2010-01-07 00:27:23
    Od: mt <t...@i...pl>

    dominik pisze:

    > Taki olek e-410 z uniwersalnym szkłem nie odbiega wielkością od evila z
    > uniwersalnym. Dla mnie ten sam rząd wielkości.
    > Evil z konwerterem (i EVF) od lustra w sumie nie różni się wymiarami
    > niczym poza tym, że przestrzeń od lustra do obiektywu się idealnie marnuje.

    http://a.img-dpreview.com/reviews/OlympusEP1/images/
    EP1vsE450.jpg
    Przepraszam, ale jeśli to jest dla Ciebie ten sam rząd wielkości
    (pomijając wysokość, też na niekorzyść lustra), to przy takiej
    uznaniowości kryteriów faktycznie ciężko podać sensowne argumenty. Poza
    tym żaden Olek serii 4xx nie ma stabilizacji.

    > Miałeś w rękach np biotara? albo chociażby jupitera? To malutkie stare,
    > jasne stałki. Całkiem niezłe, bardzo kompaktowe i działające na aparatach
    > z podobnymi odległościami do matrycy (tj. bez lustra). Jedyne co to nie
    > mają AF, stabilizacji i popychacza przysłony, ale to nie te czasy były.
    > Czemu nie da się zrobić zbliżonego czegoś na evile?

    No ale przecież masz EP1/2, GF1 czy ten Samsung z naleśnikami.

    --
    marcin

  • 83. Data: 2010-01-07 01:25:56
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-07 01:27, mt wrote:
> [...]
    > uznaniowości kryteriów faktycznie ciężko podać sensowne argumenty. Poza
    > tym żaden Olek serii 4xx nie ma stabilizacji.

    Myślałem akurat o tym zdjęciu:
    http://a.img-dpreview.com/Previews/SamsungNX10/image
    s/compared3.jpg
    I tu przyznasz, że różnicy wielkiej nie ma? Olek tu zdecydowanie wypada
    lepiej i znacznie bardziej kompaktowo, byćmoże właśnie za to że wsadzili
    IS w body i owszem 4xx stabilizacji nie ma.
    Wychodzi na to że pod względem wymiarów olkowy 14-42 jest po prostu bardzo
    fajnie zaprojektowany. Tzn. jak w kompakcie czyli wysuwa się gdy trzeba:
    http://a.img-dpreview.com/reviews/OlympusEP1/images/
    sideout3.jpg

    > No ale przecież masz EP1/2, GF1 czy ten Samsung z naleśnikami.

    No i tylko w olku ten naleśnik jest stabilizowany. Olek w stosunku do NX
    ma w końcu też i deko mniejszą matrycę :) Każdy z tych evilów ma teraz coś
    fajnego. W sumie gdyby trochę spuścili z ceną i włożyli lepsze LCD to
    pewnie bym go już miał. Raz się już prawie że skusiłem na G1, ale jednak
    odpuściłem sobie w ostatniej chwili, wmawiając że mam czas i czym zdjęcia
    zrobić, a pewnie będzie coś fajniejszego.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 84. Data: 2010-01-07 02:00:36
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-07 00:40:01 +0100, dominik <u...@d...net.pl> said:

    > Bo w dzisiejszym obiektywie to absolutnie musi być silnik,

    Bo łatwiej jest pod względem utrzymania niewielkich gabarytów upchać
    silnik w obiektywie niż slnik od śrubokręta w body.

    > brak popychacza

    Elektronika akurat powinna zająć mniej miejsca.

    > i stabilizacja,

    Aż tyle raczej nie zajmuje

    > do tego jeszcze zoom 10x.

    Wystarczy z x4-5. Zresztą mniejsza z tym, najmniejszy z obecnych evili
    po podpięciu najmniejszego zuma i tak staje się nieporęcznym klockiem
    niemal niemożliwym do upchania w kieszeni. Czyli potrzebny staje się
    jakiś pokrowiec, powiedzmy w stylu oldskulowych skórzanych. I co -
    nosić to codziennie na pasku przez plecy czy w plecaku/torbie, które
    nie każdy nosi zawsze i wszędzie?

    > No i taki obiektyw puchnie.
    > Przyjrzyj się starym śrubokręciakom od pentaksa - dało się zrobić małe,
    > nawet pełnoklatkowe. Dzisiaj byś powiedział - nie ma zooma, jak na stałkę
    > ciemne itd. No i właśnie. Tak źle i tak niedobrze.

    Ja z zasady nie jestem miłośnikiem stałek, już się nimi w życiu
    napstrykałem i cenię sobie komfort zuma - dla mnie stałka w okolicach
    standardu do wszystkiego jest opcją zupełnie nieakceptowalną. Ale w
    kategoriach kieszonkowych nawet najmniejszy Olkowy zum, przy całym
    szacunku dla nich za naprawdę duże osiągnięcie w dziedzinie
    miniaturyzacji optyki, jest jeszcze za duży.

    > S90 to inna kategoria. Stoi w jednym rzędzie z ultra slimami i podobnymi.

    Matryca z G11 + rawy + pełny manual + niezła ergonomia. I oczywiście
    wszelkie dotychczasowe wady kompaktów. Ale w rzeczywistości jest
    naprawdę malutki i można go bez żadnej upierdliwości nosić na codzień.

    de Fresz

  • 85. Data: 2010-01-07 08:22:41
    Od: grzybu <s...@s...sp>

    Dnia 2010-01-07, czw o godzinie 01:03 +0100, dominik pisze:

    > Ok, czyli to ten sam co w G1, więc jest ok. Któreś to miało EVF z 200k
    > pikseli i to było prawdziwą porażką.

    G1 ma 1.44 MPix ale to daje rozdzielczość 800x600x3kolory, która jest
    jak najbardziej wystarczająca, bo tam nie ma przerw między pixelami wiec
    obraz jest gładki i szczegółowy.
    EP2 ma EVF Epsona, który ma taką samą rozdzielczość, ale jest nieco
    mniejszy.
    Z tego samego wizjera korzysta zresztą zdaje się Ricoh w swoim nowym
    wynalazku.
    NX, ma nie dość, że mniejszą rozdzielczość, to jeszcze maleńki wizjer na
    poziomie zabawkowych DSLRów.
    GF1 ma już kompletnie zabawkowy EVF z 200K pixeli i maleńkim obrazem.
    Generalnie jak ktoś nie jest w stanie zrobić wizjera na poziomie co
    najmniej G1 lub chociaż Epsona to może sobie darować i dać doczepiany.

    --
    Pozdrowienia
    Grzegorz Rakoczy

  • 86. Data: 2010-01-07 09:14:25
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > Chyba tylko canon pozostał przy zaawansowanych kompaktach tego typu -
    > czyli mały, zwarty, aparat z wieloma funkcjami. Reszta ma chyba tylko już
    Nie tylko. Chocby Pnasonic z modelem DMC-LX3. Nie wiem, czy w ofercie Fuji
    też byś czegos nie znalazł.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 87. Data: 2010-01-07 09:38:24
    Od: mt <t...@i...pl>

    dominik pisze:
> [...]
    > fajnie zaprojektowany. Tzn. jak w kompakcie czyli wysuwa się gdy trzeba:

    Zgadza się, między G1 czy NX a Olkami serii 4xx wielkiej różnicy w
    rozmiarach nie ma, pamiętaj tylko że porównujesz póki co największe
    evile z najmniejszym współcześnie produkowanym lustrem na świecie. Gdyby
    zamiast Olka postawić tam jakiegoś Canona, Nikona, Sony bądź Pentaxa
    różnica zaczęłaby być bardziej widoczna. Faktycznie, Olkowi udało się
    dość zgrabnie zaprojektować swojego kita, ten Panasonicowy i Samsungowy
    są wyraźnie większe. Pytanie na ile jeszcze da się zejść z ich
    rozmiarami. U Panasa i Samsunga pewnie pomogłoby wsadzenie stabilizacji
    w body. W przypadku Olka pewnie jeszcze dałoby się go zmniejszyć w
    stanie spoczynku (nie wiem, o 30, 40%?) tylko pewnie trzeba by już
    przenieść sterowanie szkłem na korpus, co wcale nie byłoby takie wygodne
    według mnie.

> [...]
    > odpuściłem sobie w ostatniej chwili, wmawiając że mam czas i czym zdjęcia
    > zrobić, a pewnie będzie coś fajniejszego.

    No to mamy podobnie :) Obecnie mój najczęściej stosowany zestaw to stary
    Nikon D40 plus Nikkor 35/1.8, co w sumie jak na dslr jest dość małym
    zestawem, ale widząc coś takiego:
    http://a.img-dpreview.com/lensreviews/panasonic_20_1
    p7_o20/images/gf1vsd3000v2.jpg
    wolałbym jednak evila z naleśnikiem :) tylko niech one stanieją.

    --
    marcin

  • 88. Data: 2010-01-07 11:21:39
    Od: John Smith <u...@e...net>

    dominik napisał(a):

    > 18-550? niezły zakres - do tego jeszcze z IS :D
    > ;)

    Jak z IS, przecież wyraźnie napisane, że Ohne IS ;-)

    --
    Mirek

  • 89. Data: 2010-01-07 18:58:57
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    dominik napisał:

    > To jeszcze zależy czy przy okazji nie skastrują o tysiąc opcji. Tak
    > przypadkiem.

    Na pewno coś skasują - jak to w G serii :)

    > Ale nic - mnie interesuje raczej coś, co pozwoli na zmianę obiektywów +
    > coś ciekawego, jasnego w standardzie.

    O ile obiektyw byłby dość jasny i dobrej jakości to nie musiałbym mieć
    wymiennego obiektywu.

    m.

    --
    Histories are more full of examples of the fidelity of dogs
    than of friends - Alexander Pope

  • 90. Data: 2010-01-07 23:20:02
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-06 20:57:20 +0100, dominik <u...@d...net.pl> said:

    > Co do EVF - nie mam zamiaru używać z nim aparatu. Tzn. Miałoby to sens w
    > np. tak jak jest w panasie G1 - tam EVF ma 3x większą rozdzielczość niż
    > LCD. Gdyby był dość popularny dziś ekranik 920kpix to EVF może dla mnie
    > nie być i tak nawet lepiej by było.

    LV na LCD jest czasem fajne i potrzebne ale tylko ono? Brrr. W każdym
    razie jak dla mnie to zbytnie upośledzenie funkcjonalności.

    > Oczywiście to dlatego, że w dzień
    > zdjęć nie robię tak wiele, a tak w ogóle to są na to sposoby też.

    Fakt, lepiej se dokleić jakiś kominek.

    > Dlatego mnie EVF nie obchodzi. Jak jeszcze jest tak cienki jak teraz (poza
    > G1) to tym bardziej.

    Oczywiście sprawdzałeś sam organoleptycznie wizjery GF1, EP2 i NX10,
    żeby wygłaszać tak kategoryczne opinie?

    > To się okaże, ale podejrzewam, że i tak będzie całkiem nieźle.

    Na podstawie...?

    > Są ludzie, którzy nie widzą różnicy pomiędzy kolejnymi czterema
    > rozdzielczościami na ekranach LCD. Są i jest ich sporo. Dla nich
    > rozdzielczość wyraża się w "czemu te ikonki są takie małe?".
    > Prezentujesz dokładnie taki pogląd.

    Głupoty opowiadasz. Prezentuję pogląd, że aby ocenić coś dość
    subiektywnego, czy jest cieńkie, czy nie, muszę sam to wziąć w ręce i
    obejrzeć z każdej strony. A nie podniecać się (bądź wręcz przeciwnie)
    cyferkami z katalogu.

    > Primo: nie pisałem o pełnej klatce.
    > Secundo: akurat przy identycznej wielkości matrycy osiągi związane z
    > czułościami powinny być identyczne

    Ale porównujesz jakąś klasę sprzętu, czy tak ogólnie? Bo w drugim
    przypadku można by sięgnąć i po Hassle.

    > Z komentarzy z pierwszego review. Np na dpreview uznali, że to
    > najpradopodobniej dokładnie to co było w K7, czyli dokładnie tosamo co w
    > k20d. Oczywiście nikt nie zna dokładnie oznaczenia i ich związku, ale
    > jeśli jakość zdjęć jest identyczna, bardzo podobne cechy obrazu, a
    > specyfikacja taka sama to jest to raczej pewne, że producent zastosował
    > właśnie ten sam element. Zresztą, nawet jeśli jednak jest to sto razy
    > nowsza i doskonalsza matryca, a nie widać tego w obrazowaniu to i tak
    > czegokolwiek to nie zmienia.

    Ja z końcowymi ocenami wolę poczekać na finalną wersję produktu i
    materiał wynikowy nie tylko z syntetycznych testów, ale i codziennej
    eksploatacji.

    > Oczywiście to moje subiektywne zdanie, ale nawet jeśli postawić remis, bo
    > 14Mpix, to jednak dzisiaj canon ma ofefnaście, a reszta podciągnęła sporo
    > ISO.

    Wbrew pozorm ISO z tej matrycy nie jest takie złe, na opinie o niej
    często rzutuje fakt dość specyficznego podejścia Pentaxa do
    odszumiania. Ciut słabiej jest pod względem dynamiki, a konkretniej w
    światłach. Ale na to spory wpływ ma również obróbka w body, więc
    jakiekolwiek wnioski są przedwczesne. Patrząc na sample z dpreview źle
    nie jest, 1600 wygląda bardzo przyzwoicie, pokazane zdjęcia nie gryzą
    po oczach przyciętą dynamiką.

    > Co zwłaszcza nikon?

    Zmienia matryce co rok.

    > sony ma A550

    A to jakaś rewelacja jest?

    > Canon ma 7D, gdzie z kolei trochę więcej
    > rozdzielczości i szumu, ale ogólnie jest nieźle.

    Jak dla mnie to jest słabo - minimalny postęp w stosunku do 50D, który
    był niemal zerowym postępem w stosunku do 40D. No dobra, rozdziałka
    skoczyła, ale w praktyce ciężko ją wykorzystać.

    > Zresztą przyjrzyj się komentarzom od K-x - padały tu takie, że ma
    > najlepszą matrycę z pentaksów teraz.

    IMHO - bo ma.

    > I nikomu nie zależy na dwóch Mpix więcej, co na obrazie.

    Ja od dawna tak mówię. Dla amatora (i wielu zawodowców) ~12 MPx
    wystarczy do niemal wszystkiego.

    > Zrozum, to co od dawna np forsuje Janek - wielkość w Mpix od dawna stała
    > się parametrem jakościowym. Dużo Mpix można zrobić na mało z mniejszym
    > szumem.

    A można wziąć aparat który ma mniej i nie trzeba będzie skalować. Ale
    oczywiście zawsze znajdą się tacy, którzy po nasiedzeniu się przy
    obróbce będą twierdzić, że tak jest dla nich lepiej.

    > Dlatego np. 7D nie ma tak złej matrycy, bo i po skalowaniu robi
    > się całkiem niezła w osiągach iso, za to w niskich czułościach detal jest
    > gratis.

    Pod warunkiem dobrego szkła, gdzieś w zakresie f4-6.3. Super.

    > Tutaj z 14Mpix nie zrobisz bezszumnego np. 12Mpix.

    A po co mi "bezszumne" zdjęcia? W jakich powiększeniach to wychodzi?

    > Po takim skalowaniu
    > jest gorzej niż 12Mpix z niektórych aparatów out of box. Ten parametr
    > jakościowy jest po prostu słaby. W niskim iso detal oczywiście gratis.

    Dla porządku przypomnijmy, że swoje dywagacje dalej opierasz na
    ektrapolacji z innych aparatów, bo NX10 jeszcze raczej w ręku nie
    miałeś, a sampli wisi w necie kilka na krzyż.

    > Jakaś szansa na to jeszcze jest, że taki aparat powstanie.

    Za parę lat pewnie tak.

    > Wystarczyłoby
    > np, z A450 wywalić lustro, wizjer, zmienić akumulator na mniejszy, coś
    > jeszcze zrobić z bagnetem.

    Bierz młotek, dłuto i do dzieła! ;-)

    > Canon czy nikon niestety pewnie nie zmuszą się do stabilizacji w body. a
    > szkoda.

    Cała nadzieja w Sony.

    > Taka, która zamienia obiektyw za 5000zł w obiektyw za 1000zł.

    Dziwne, bo niemal wszyscy których znam kupując ultrajasne stałki robią
    to przede wszystkim dla światła, nie GO. Ta wręcz bywa wadą. Śmiem
    twierdzić, że ta różnica na poziomie pół-jednej działki dla znakomitej
    większości będzie wogóle poza obszarem rozważań.

    de Fresz