  • 31. Data: 2009-08-03 09:43:47
    Temat: Re: Beton stezal i zrobil sie twardy
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Mon, 03 Aug 2009 10:39:38 +0200, John Smith wrote:

    > I modele tak nie spieprzały :-)
    > (każdy wiedział, że robienie zdjęcia Zenitem E zajmuje chwilę)

    Jak model miał tendencję do spieprzania w określonym kierunku to się
    po prostu "manualnie AFowało" w to miejsce gdzie model będzie za chwilę
    i ... już :-) Zdjęcie było ostre, tło przewidywalne, właściwy czas
    oraz głębia.

    Teraz ludziom wydaje się, że aparat załatwi wszystko, wystarczy "point
    and shot", aparat domyśli się co fotograf sobie zaplanował i ...
    rozczarowanie, AF nie nadążył, naświetlenie nie na to co jest tematem
    zdjęcia, czas niewłaściwy, głębia wzięta z sufitu a w dodatku
    migawka się opóźniła i na zdjęciu nie ma tego co fotograf chciał
    uchwycić - i to są właśnie te narzekania które dochodzą do
    wyczulonych uszu Janka.

    Narzekania poniekąd słuszne, bo tak naprawdę aparaty były najprostsze
    w użyciu gdy miały tylko trzy parametry do ustawienia, ostrość, czas i
    przesłonę, migawkę działającą natychmiast po naciśnięciu oraz
    operatora który miał pojęcie do czego służą.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 32. Data: 2009-08-03 09:48:46
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Mon, 03 Aug 2009 10:46:22 +0200, Jan Rudziński wrote:

    > Dla amatora aparat na żelatynę to nieporozumienie.

    Dla amatora wystarczy komórka z aparatem, choć ostatnio nawet te się
    zupełnie niepotrzebne komplikują ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 33. Data: 2009-08-03 10:11:35
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Dariusz Zygmunt napisał(a):
> [...]
    > przesłonę, migawkę działającą natychmiast po naciśnięciu oraz
    > operatora który miał pojęcie do czego służą.

    Paradoksalnie największym "problemem" teraz jest szybki podgląd efektów
    i to w podglądzie 100%. Widać, że ktoś mrugnął, że ktoś wlazł w kadr, że
    AF nie trafił, że gdzieś przepalone, albo twarz w cieniu. "Trzeba"
    powtórzyć, poprawić, uładnić. Kiedyś zanim amator skończył film, zanim
    zaniósł do labu i odebrał odbitki, to zdążył nabrać dystansu do zdjęć.
    Dzięki temu traktował je jako pamiątkę i cenił za treść pomimo formy.
    Oglądając nie stresował się, że coś nie wyszło, tylko z tego śmiał, nie
    musiał robić selekcji, bo było tego mało. Stąd radość fotografowania
    większa :-)

    Na szczęście można i teraz do tego wrócić, choćby na chwilę. Najtańsza
    analogowa lustrzanka AF z kitem, ograniczenie do rolki slajdu per urlop
    i lecimy. :-)

    Jak się znudzi, to można spróbować innego "systemu" ;-)

    --
    Mirek

  • 34. Data: 2009-08-03 10:47:10
    Od: Zegarmistrz <g...@x...wp.pl>

    Janko Muzykant pisze:
    (...)
    > To jakieś przesilenie letnie czy degradacja branży? Gdzie są posty, w
    > którym jakiś posiadacz najtańszego lustra z kitem pisze, że ma wspaniały
    > sprzęt, którym wreszcie może wszytko... bo właśnie tak jest, choć
    > pisanie takich rzeczy jest straszliwie niemodne.

    Mam Sony Alpha 100 z obiektywem kit 18-70. Jestem zadowolony.
    Dokupiłem ruskiego Industara i pierścienie pośrednie (M42 ofkoz) i robię
    zdjęcia makro o jakich mogłem do niedawna pomarzyć.
    Planuję zakup Sigmy 70-300 APO pewnie też będę zadowolony.
    Używam GIMP-a i DigiKam pod Linuksem i też jestem zadowolony :-)
    Lubię fotografować pomimo, że robię to "do szuflady" (albumu rodzinnego
    znaczy się).
    Fotografia studyjna to jeden flesz HVL-F42AM+sufit i prześcieradło.
    O dwie modelki zatroszczyłem się we własnym zakresie.
    Chciałbym o tym porozmawiać... ;-)

  • 35. Data: 2009-08-03 11:28:05
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Mon, 03 Aug 2009 12:11:35 +0200, John Smith wrote:

    > Na szczęście można i teraz do tego wrócić, choćby na chwilę.
    > Najtańsza analogowa lustrzanka AF z kitem, ograniczenie do rolki slajdu
    > per urlop i lecimy. :-)

    Aż takim fundamentalistą to ja nie jestem ;-)
    Co do "grymasów" to, może to zabrzmi niekórym nieco fałszywie, ale na
    slajdach spotykam się z nimi dużo rzadziej niż na fotografiach
    cyfrówką. Być może jest to kwestia czysto techniczna, na ekranie obraz
    widać z opóźnieniem, do tego dochodzi opóźnienie migawki, a może inne
    podejście do technologii? :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 36. Data: 2009-08-03 11:39:23
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Dariusz Zygmunt napisał(a):

    > Aż takim fundamentalistą to ja nie jestem ;-)

    Ja nie mówię, żeby cyfrę wyrzucać :-) , ale:
    Pod względem GO taki kit 28-90/3.5-5.6 na analogu, to jak 17-55/2.2-3.5
    na cropie Canona :-)

> [...]
    > cyfrówką. Być może jest to kwestia czysto techniczna, na ekranie obraz
    > widać z opóźnieniem, do tego dochodzi opóźnienie migawki, a może inne

    Może na większym wizjerze lepiej widzisz, że ktoś zamierza ziewnąć czy
    mrugnąć :-)

    --
    Mirek

  • 37. Data: 2009-08-03 13:12:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Zegarmistrz wrote:
> [...]
    > Fotografia studyjna to jeden flesz HVL-F42AM+sufit i prześcieradło.
    > O dwie modelki zatroszczyłem się we własnym zakresie.

    pokasz fotki

  • 38. Data: 2009-08-03 16:11:06
    Od: Zegarmistrz <g...@x...wp.pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > pokasz fotki

    Wybacz, ale jeśli Twoja ocena fotografii jest równie bezbłędna jak
    ortografia...
    Fotografuję "do szuflady" moja ocena jest SUBIEKTYWNA.
    Pozdrawiam!

  • 39. Data: 2009-08-03 18:08:27
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Kokos wrote:
    > to trzeba sie nauczyc ustawiać ostrosc ręcznie,

    ...ale w tym celu trzeba najpierw zainwestowac dwie stowki w lepsza
    matowke. I miec nadzieje, ze uda sie ja odpowiednio zamocowac.

    Lubie recznie ostrzyc, nauczylem sie to robic takze na standardowej
    matowce APS-C, ale w naszych czasach model z reguly nie ma dostatecznie
    duzo cierpliwosci i spontaniczne robienie zdjec np na spotkaniu z
    przyjaciolmi jest mocno utrudnione. Kompakt odpada, za bardzo lubie
    miekkie, plastyczne portrety z mala GO.

    k,

  • 40. Data: 2009-08-03 18:18:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Zegarmistrz wrote:

    > Wybacz, ale jeśli Twoja ocena fotografii jest równie bezbłędna jak
    > ortografia...
    > Fotografuję "do szuflady" moja ocena jest SUBIEKTYWNA.
    > Pozdrawiam!

    jeśli twoja inteligencja jest tak lotna jak to co teraz zaprezentowałeś to
    nie powinieneś robić zdjęć.