-
11. Data: 2016-09-15 16:19:55
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze:
> On 15.09.2016 15:33, s...@g...com wrote:
>> W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 użytkownik
>> q...@g...com napisał:
>>> Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są
>>> odwrotnie niż powinny?
>>> Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania
>>> ostrym do tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-)
>>
>> Ten kształt kropli wody to jedno z kłamstw które się serwuje dzieciom
>> w szkole.
>>
>> W zalezności od tego w stosunku do czego się rozpatruje opór
>> aerodynamiczny optymalny kształt będzie inny.
>>
>> Najbardziej optymalny pod względem objętośći to rura, z zaokrąglonymi
>> końcami.
>>
>> Patrz - korpus jumbojet-a.
>>
>> W praktyce niewielka różnica czy początek ostry czy okrągły.
>> Ważne aby cienkie było raczej z przpdu bo wtedy zachowuje się
>> stabilniej na wietrze.
>
> O samolot - dobrzy przykład!
> Przekrój skrzydła samolotu jest niemal identyczny z wzorcem kształtu
> aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyłu.
>
>
>
Ale samochody nie latają! No może poza wyjątkami:
http://glowny-mechanik.pl/2014/10/latajace-auto-ze-s
lowacji/
T.
-
12. Data: 2016-09-15 16:23:01
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: quent <x...@x...com>
On 15.09.2016 16:10, r...@k...pl wrote:
> Thu, 15 Sep 2016 15:48:52 +0200, w <nre8rs$5l5$1@dont-email.me>, quent
> <x...@x...com> napisał(-a):
>
>> O samolot - dobrzy przykład!
>> Przekrój skrzydła samolotu jest niemal identyczny z wzorcem kształtu
>> aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyłu.
>
> No cóż, ja słyszałem to samo -- ale o kadłubie, a nie o skrzydle.
> Skrzydło nie jest projektowane, aby było aerodymiczne.
Wszystkie zew. elementy samolotu projektowane są z myślą o aerodynamice.
Przekrój skrzydła ale kadłub także. Tu ładnie widać:
http://lubielatac.pl/wp-content/uploads/2015/10/kata
strofa-airbus-synaj-rosja-egipt-katastrofa-rosyjskie
ggo-samolotu-metrojet-sinai-700x397.jpg
Z tym, że znów nie do końca jest tu analogia z bagażnikami. Samoloty,
samochody muszą pogodzić masę przeróżnych rzeczy aby funkcjonować a
bagażnik spokojnie mógłby mieć aerodynamiczny kształt a nie ma :-)
--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info
-
13. Data: 2016-09-15 16:37:26
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik quent napisał w wiadomości grup
>Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są
>odwrotnie niż powinny?
>Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania
>ostrym do tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-)
Ogolnie nie.
To jest bardziej skomplikowane.
Zobacz np na statki czy lodki - tępym z tylu.
Zobacz na samochody - od czasow garbusa juz nie ma ostro z tylu,
czesto jest wlasnie plasko
(hatch-back - "uciety tyl).
Kombi tez jakos wiele wiecej od innych wersji nie pali.
Zdaje sie, ze z tylu tworza sie wiry i "popychaja" ten tyl.
Prawidlowy profil lotniczy tez moglby byc, ale byc moze nie warto -
niewielkie polepszenie, a uciazliwosc i koszta sporo wyzsze.
Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym
silnikiem, a potrafi pojechac 160.
Ruszaja festiwale nauki - moze na popbliskiej uczelni jest jakis tunel
aerodynamiczny i mozna podpytac, a nawet zobaczyc.
J.
-
14. Data: 2016-09-15 16:47:46
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: q...@g...com
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.
Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.
-
15. Data: 2016-09-15 17:00:42
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>
W dniu 15.09.2016 o 15:48, quent pisze:
> On 15.09.2016 15:33, s...@g...com wrote:
>> W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 użytkownik
>> q...@g...com napisał:
>>> Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są
>>> odwrotnie niż powinny?
>>> Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania
>>> ostrym do tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-)
>>
>> Ten kształt kropli wody to jedno z kłamstw które się serwuje dzieciom
>> w szkole.
>>
>> W zalezności od tego w stosunku do czego się rozpatruje opór
>> aerodynamiczny optymalny kształt będzie inny.
>>
>> Najbardziej optymalny pod względem objętośći to rura, z zaokrąglonymi
>> końcami.
>>
>> Patrz - korpus jumbojet-a.
>>
>> W praktyce niewielka różnica czy początek ostry czy okrągły.
>> Ważne aby cienkie było raczej z przpdu bo wtedy zachowuje się
>> stabilniej na wietrze.
>
> O samolot - dobrzy przykład!
> Przekrój skrzydła samolotu jest niemal identyczny z wzorcem kształtu
> aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyłu.
>
>
"wzorcem kształtu aerodynamicznego" o czym ty bredzisz?
Skrzydło samolotu ma za zadanie unieść go w powietrze.
Naprawdę byś chciał, żeby zrobił to twój bagażnik?
--
Kaczin
-
16. Data: 2016-09-15 17:07:21
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: q...@g...com
Ja tam tylko cytuję. Aerodynamika to taka nauka. Wszystko jest opisane, nawet w necie
;-)
-
17. Data: 2016-09-15 17:15:03
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: AL <a...@s...tam.pl>
On 2016-09-15 16:47, q...@g...com wrote:
> Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.
>
kształt też ma wpływ czy szybko wchodzisz w ten ślizg i potrafisz go
utrzymać w stabilnym ślizgu (patrz np. deski windsurfingowe )
>
> Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.
>
ale nie wszystko może być zgodnie z teorią aerodynamiki, bo za
bagażnikiem dachowym przemawia jego praktyczność a nie aerodynamika.
Więcej tracisz energii na oporach przepływu powietrza pod autem czy na
lusterkach niż na tym boksie.
A jak się już czepiasz tych boxów, to są boksy, które są przemyślane -
maskują np. drążki poprzeczne bagażnika i są takie najprostrze, które są
wielorybami na dachu, świszczącymi w dodatku niemiłosiernie... ;)
A wracając do tematu - chciałbyś aby samochody wyglądały tak jak ten z
linku?
http://moto.pl/Klasyczne/1,137197,16780022,Schlorwag
en___Mistrz_aerodynamiki_z_1939.html
-
18. Data: 2016-09-15 17:59:32
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: quent <x...@x...com>
On 15.09.2016 17:15, AL wrote:
> ale nie wszystko może być zgodnie z teorią aerodynamiki, bo za
> bagażnikiem dachowym przemawia jego praktyczność a nie aerodynamika.
Stawiasz sprawę na ostro i jeśli tak to te boxy powinny być
prostopadłościanami. Gdzieś tam *jednak* aerodynamika przemawia (lub
szepcze jak wolisz) skoro prostopadłościanami jednak nie są ;-)
I ja się ogólnie nie czepiam kształtu bo tylko sposobu zamocowania.
Profil aerodynamiczny podpowiada, że powinny być zamontowane odwrtonie -
vide kształt kropli wody, ryby ect.
--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info
-
19. Data: 2016-09-15 18:49:40
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>
W dniu 15.09.2016 o 17:07, q...@g...com pisze:
> Ja tam tylko cytuję.
No właśnie nie cytujesz. Jakoś wstydzisz się, czy jak? ;P
> Aerodynamika to taka nauka. Wszystko jest opisane, nawet w necie ;-)
>
Szukałem ale nie znalazłem.
Nie bądź taki, napisz co to jest "wzorzec kształtu aerodynamicznego"?
Co jak "pomroczność jasna"?
:->
--
Kaczin
-
20. Data: 2016-09-15 19:18:36
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:
> vide kształt kropli wody, ryby ect.
>
A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?