  • 31. Data: 2009-03-12 21:30:21
    Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    "Mystik" <m...@p...pl> wrote:

    >Oświeć mnie może jakąś latarką, bo nie zrozumiałem o co Tobie chodzi :).

    Oj, bo wymieniles kilka przykladowych mocy alternatorow, wszystkie
    wyzej 300 o ile pamietam. W tym kontekscie jakos trudno mi sobie
    wyobrazic wystepowanie ujemnego bilansu energetycznego w motocyklu w
    jakims szerszym kontekscie.
    Takie cus widzialem w zyciu tylko raz, na jednym GoldWingu, no ale on
    wlaczyl sobie te wszystkie swiatelka, duze i malen - po powolnym
    przejedzie przez miasto akumulator lezal;)
    BTW:Ale gdyby sobie wtedy byl profilaktycznie przypasal troche
    wiekszy, tak z 80 Ah, problemu by nie mial;)

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 32. Data: 2009-03-12 21:36:36
    Temat: Re: Akumulator do Suzuki Bandit [OT]
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl> wrote:

    >Plan jest - zeby porwac Jareczka po drodze i napasc cie z nim jakos na
    >wiesne :)

    No Chlopaki, wiosna juz za rogiem, podobno:)
    Podoba mie sie plan ten:)

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 33. Data: 2009-03-12 21:39:12
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Thu, 12 Mar 2009 22:30:21 +0100, Jacot <j...@m...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > wyzej 300 o ile pamietam. W tym kontekscie jakos trudno mi sobie
    > wyobrazic wystepowanie ujemnego bilansu energetycznego w motocyklu w

    E, ja sobie bez problemu wyobrażam ujemny bilans energetyczny w
    kontekście zimy. Zobaczmy katalog Gerbingsa: grzane spodnie, 44 W,
    grzana kurtka 77 W, rękawiczki 22 W, skarpetki 22 W i już mamy 165 W.

    Do tego weźmy jeszcze że trzeba dłużej kręcić i rozruch zżera więcej
    prądu z akumulatora. A jeszcze jakieś dodatkowe światła, bo w zimę
    ciemno się szybko robi...

    No i nie daj boże plecaczka z grzanymi ciuchami, jazda na
    Elefanttreffen może się szybko zakończyć ;-)

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik

  • 34. Data: 2009-03-13 10:54:06
    Od: "Mystik" <m...@p...pl>

    Cześć

    Użytkownik "Jacot" <j...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Oj, bo wymieniles kilka przykladowych mocy alternatorow, wszystkie
    > wyzej 300 o ile pamietam.

    No nie wszystkie, ale nie o to chodzi :).
    Policzmy:
    żarówka pozycyjna - 5W
    żarówka mijania - 55W
    żarówka drogowa - 60W
    oświetlenie tablicy - 5W
    światło pozycyjne z tył - 5W
    światło stopu - 21W
    kierunkowskazy 2x21W
    -------------------
    Co daje: 193W - dla uproszczenia i udowodnienia mojej tezy niech będzie 200W
    (np. fjr-a ma dwa światła mijania z przodu, niekiedy są dwie lampy tylne)

    Do tego zastanówmy sie ile weźmie elektronika motocykla:
    - układ zapłonowy na wtryskach - IMHO - 50W
    - ABS - IMHO - 50W
    - pompa paliwa - 30W
    -------------------
    Sumując : około 120-130W

    Razem: około 320W.
    Spróbuj do tego założyć manetki elektryczne i lub matę podgrzewania
    siedzenia.
    Aha. Byłbym zapomniał. Jeszcze akumulator trzeba naładować :).

    pozdr.
    Mystik

    PS. Żałuję, że nie mam już motocykla, bo bym organoleptycznie sprawdził ile
    bierze ta cała elektronika. A tak, to strzelałem i mogłem przestrzelić :).

  • 35. Data: 2009-03-13 11:08:50
    Od: "Kefir" <k...@r...pl>

    "Mystik" <m...@p...pl> wrote in message
    > Cześć
    >
    > Użytkownik "Jacot" <j...@m...pl> napisał w wiadomości

    > No nie wszystkie, ale nie o to chodzi :).
    > Policzmy:
    > żarówka pozycyjna - 5W

    W reflektorze? 3 W

    > żarówka mijania - 55W
    > żarówka drogowa - 60W

    Widziales by swiecily razem? Moze, jesli uzywasz "poganiacza". Impulsowo
    znaczy

    > oświetlenie tablicy - 5W
    > światło pozycyjne z tył - 5W

    Najczesciej to ta sama zarowa. Coraz czesciej LED. Fakt, czasem dwie. Jesli
    oswietlenie osobne - znow 3 W.
    > światło stopu - 21W
    > kierunkowskazy 2x21W

    Bywaja takze 10W lub LED. Dzialaja non-stop czy, znowu, impulsowo?

    > -------------------
    > Co daje: 193W - dla uproszczenia i udowodnienia mojej tezy niech będzie
    > 200W (np. fjr-a ma dwa światła mijania z przodu, niekiedy są dwie lampy
    > tylne)

    Zapomniales o podswietleniu budzikow, wentylatorze, immobilizerze. Mamy wiec
    stalego poboru, uwzgledniajac pompe (nie wystepuje zawsze) i ECU ~180 -
    200W
    Ladowanie, gdy nie dzialaja kierunki i stop a silnik osiagnie odpowiednie
    obroty, jak najbardziej, jest. Bilans, w czasie jazdy, jak najbardziej OK. W
    korkach juz moze byc slabo o czym mialem okazje sie przekonac.
    Wyeliminowalem jedno swiatlo mijania i jest OK.

> [...]
    > ile bierze ta cała elektronika. A tak, to strzelałem i mogłem przestrzelić
    Nie tylko mogles lecz bardzo chciales ;) Cos bardzo udowodnic.

    --
    Pozdrawiam, Artu / Kef & ST 955 & Fun Factory XT660X
    To nie forum scigacza lecz grupa dyskusyjna pl.rec.motocykle.

  • 36. Data: 2009-03-13 11:46:06
    Od: "Mystik" <m...@p...pl>

    Cześć

    Wreszcie jakaś próba polemiki :)

    Aż wyciągnąłem Haynesa do GSF-a.

    Użytkownik "Kefir" <k...@r...pl> napisał w wiadomości

    > W reflektorze? 3 W

    Tak w reflektorze 5W.

    > Widziales by swiecily razem? Moze, jesli uzywasz "poganiacza". Impulsowo
    > znaczy

    Owszem, nawet bardzo często. W słoneczne dni sam jeżdziłem na długich.
    Zapominasz np. o modelu GSF 1200S Y, który ma żarówki 2x60/55W (zreszta
    przykład FJR-y podałem).

    > Najczesciej to ta sama zarowa. Coraz czesciej LED. Fakt, czasem dwie.
    > Jesli oswietlenie osobne - znow 3 W.

    Ee. W Bandicie są osobne. I mają 5W i 21/5W.

    > Bywaja takze 10W lub LED. Dzialaja non-stop czy, znowu, impulsowo?

    Biorę pod uwagę najgorszą z możliwych sytuacji. Czyli stoisz na światłach i
    skręcasz.
    I pamiętajmy, że żarówka ma 21W, ale jak się zapala, to żre tyle prądu, ze
    równie dobrze mogłaby w ogóle nie gasnąć :).

    > Zapomniales o podswietleniu budzikow

    Owszem. Nawet celowo nie wziąłem tego pod uwagę, ale jak chcesz, to proszę
    bardzo:
    - podświetlenie prędkościomierza 1,7W
    - podświetlenie obrotomierza - 1,7W
    - lampka kontrolna kierunkowskazu - 3W
    - kontrolka luzu - 3W
    - kontrolka świateł - 3W

    > wentylatorze, immobilizerze. Mamy wiec stalego poboru, uwzgledniajac pompe
    > (nie wystepuje zawsze) i ECU ~180 - 200W

    zgoda, ale bez ECU i całej elektroniki.

    > Wyeliminowalem jedno swiatlo mijania i jest OK.

    Też dobry sposób :)

    > Nie tylko mogles lecz bardzo chciales ;) Cos bardzo udowodnic.

    Pewnie, że chciałem. Ale chciałem też takiego posta jak Twój, który odnosi
    się do jakiś konkretów.

    A wracając jeszcze do poboru pradu przez elektronikę nowych motocykli, to
    podam tylko, że zabezpieczenia układów wynoszą odpowiednio:
    - zapłon - 10A (od modelu K6 - 15A - to te z wtryskami)
    - ABS - 15A

    Oczywiście bezpieczniki są przewymiarowane i te układy nie biorą razem
    25-30A. Ale 10A biorą na pewno. A daje to właśnie dodatkowe 120W poboru
    mocy.

    Nie upieram się co do moich powyższych wynurzeń i z chęcią sam się od nich
    odetnę powalony argumentami. Bo wszak człowiek się uczy całe życie :).

    pozdr.
    Mystik

  • 37. Data: 2009-03-14 00:42:28
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    "Mystik" <m...@p...pl> wrote:

    >Pewnie, że chciałem. Ale chciałem też takiego posta jak Twój, który odnosi
    >się do jakiś konkretów.

    Trudno bylo odnosic sie do konkretow, ktorych nie podawales;)

    >Oczywiście bezpieczniki są przewymiarowane i te układy nie biorą razem
    >25-30A. Ale 10A biorą na pewno.

    Zmierzyles?;)
    Bo ja sie w zaden sposob nie moge odniesc do poborow niektorych
    urzadzen, ktore podales, nie majac innego "weryfikowalnego,
    wiarygodnego zrodla" a nie mam czasu szukac. Twoja metoda ustalenia
    tych wartosci wydaje mi sie letko nieprzekonujaca;)
    Natomiast nie wierze, absolutnie nie wierze, ze konstruktorzy
    ktoregokolwiek wspolczesnego motoru nie zostawili mu solidnie
    bezpiecznego zapasu mocy w pradowni, nie majac tych ograniczen
    konstrukcyjnych, ktore mieli konstrukorzy tych motorow z 50-60
    watowymi pradnicami pradu stalego.
    Chyba ze mnie przekonasz faktami:)
    Motocyklem z ujemnym bilansem pradowym nie da sie jezdzic. W motocyklu
    w ktorym wystepuja chwilowe pobory wieksze niz normatywne trzeba
    zalozyc akumulator o stosownie wiekszej pojemnosci.
    I tu pozwole sobie jeszcze raz przypomniec, ze teza wyjsciowa do tej
    dyskusji nie bylo ile pradu moze pobierac instalacja motocykla tylko
    bledne twierdzenie, ze zalozenie akumulatora wiekszej pojemnosci moze
    spowodowac jego niedoladowywanie.
    CSZMP;)
    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 38. Data: 2009-03-14 13:47:25
    Od: "Mystik" <m...@p...pl>

    Cześć

    > "Mystik" <m...@p...pl> wrote:
    > Twoja metoda ustalenia
    > tych wartosci wydaje mi sie letko nieprzekonujaca;)

    No ja bym z chęcią to po prostu zmierzył, ale nie mam na czym. Czekam, ąż
    ktoś to zrobi i albo poprze, albo obali moją teorię.

> [...]
    > bezpiecznego zapasu mocy w pradowni, nie majac tych ograniczen
    > konstrukcyjnych, ktore mieli konstrukorzy tych motorow z 50-60

    A ja myślę dokładnie odwrotnie. W dzisiejszych czasach liczy się głównie
    cena i osiągi. Cena powoduje np. zmniejszenie średnic drutu instalacji (bo
    będzie taniej), mniejszy akumulator (też tańszy), a walka o siągi powodują
    chęć zmniejszenia wagi na wszystkim co się da. I tu też im mniejszy
    alternator, cieńsze przewody i mniejszy akumulator tym lepiej.
    Dlatego moim zdaniem, instalacja elektryczna nowoczesnych motocykli (z
    wyłączeniem turystyków), jest robiona na wymiar. I to ten "wewnętrzny" :).

> [...]
    > dyskusji nie bylo ile pradu moze pobierac instalacja motocykla tylko
    > bledne twierdzenie, ze zalozenie akumulatora wiekszej pojemnosci moze

    Ależ jedno i drugie jest ze sobą bezpośrednio związane. Bo chyba nie
    zaprzeczysz, że większy akumulator potrzebuje więcej prądu żeby został
    naładowany. Szczególnie przy założeniu, że czasowo może występować ujemny
    bilans energetyczny.
    A wtedy, im mniej pradu w instalacji, tym coraz bardzie niedoładowany
    akumulator i pętla się zamyka.

    Ale OK. Możemy temat odpuścić i wrócić do niego po dokładnych pomiarach,
    które nie omieszkam, po zakupie motocykla zrobić.
    HOWGH :)

    pozdr.
    Mystik

  • 39. Data: 2009-03-14 18:13:07
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    "Mystik" <m...@p...pl> wrote:

    >No ja bym z chęcią to po prostu zmierzył, ale nie mam na czym. Czekam, ąż
    >ktoś to zrobi i albo poprze, albo obali moją teorię.

    O matko... do siebie specjlanie tego nie bierz, ale jak raz kojarzy mi
    sie sytuacja, jaka niegdys zdarzala sie na Liscie Junaka, ktora jeden
    z naszych kamratow podsumowal jakos tak krotko, ze to nie moze byc
    tak, ze ktos rzuci dowolna bzdure i bedzie sie domagal, zeby ktos z
    listowych 'ekspertow' poswiecil iles czasu, zeby mu starannie i na
    przykladach popartych wyliczeniem oraz badaniami udowodnic, ze to
    brednia;) Jesli juz, to powinno byc raczej odwrotnie.

> [...]
    >zaprzeczysz, że większy akumulator potrzebuje więcej prądu żeby został
    >naładowany. Szczególnie przy założeniu, że czasowo może występować ujemny

    Podstawowym bledem twojego rozumowania jest przyjecie, ze do motoru
    zaklada sie akumulator w stanie rozladowanym. Sprawdz w Haynesie, czy
    aby na pewno tak?
    A jesli nie, to oznacza, ze doladowac trzeba dokladnie tyle, ile
    zostalo pobrane, bez wzgledu na pojemnosc, o czym Ci juz pisali
    koledzy. I na tem wlasciwie koniec. O tym, ze akumulator nie jest
    ladowany stalym pradem to moze i nie warto wspominac przy tej okazji.

    >Ale OK. Możemy temat odpuścić i wrócić do niego po dokładnych pomiarach,
    >które nie omieszkam, po zakupie motocykla zrobić.

    Slusznie:) Sugerowalbym takze poszperanie tu i owdzie w kwestii
    rozpoznania "jak to dziala i dlaczego". Jak projektuje sie instalacje
    w pojazdach, jak ustala "bilans energetyczny" i takie tam,
    przyprawiwszy to szczypta wiedzy z elektrochemii i elektryki ogolnej:)
    Tam w Sumie schowane sa wszystkie odpowiedzi.
    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10