  • Data: 2016-03-08 01:50:49
    Temat: "Ajajaj"; Re: USB Power Pack z wbudowanym ogniwem słonecznym; :))
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości
    news:56ddfcff$0$22830$65785112@news.neostrada.pl...
    > Widziałem na Allegro jakiś czujnik czasu gotowania jajek, też w jajowatym
    > kształcie, no i wrzucało się go do garnka właśnie. Typowy
    > gadżet-durnstojka, co użyjesz dwa, pięć razy, i wrzucisz na dno głębokiej
    > szuflady.

    Słusznie. Bo sztuka, niezbyt trudna, złapać moment zagotowania wody. Ja
    robię tak:
    Do zimnej wody, jajec ile trzeba, wody, aby przykryć. Może jej być tak do
    pół centymetra ponad. Jeśli jakieś jajko lekko się unosi, to nie problem,
    ono w trakcie opadnie. Nie dodajemy żadnych "dodatków", przed gotowaniem
    dobrze jest oczyścić jajka z ewentualnych "ekskremencji" i dopiero
    oczyszczone nastawiać.
    Gaz na pełen regulator, ale uważać, by płomienie z boku nie wychodziły.
    Najlepsze wychodzą, gdy od momentu właczenia gazu, do zawrzenia wody, mija
    ok. 3.5 minuty. Kolejne 3.5 minuty (a dokładniej to 200 sekund) odliczam i
    wyjmuję jajka, wkładam do zimnej wody i przelewam 30-60 sekund, są wtedy
    ciepłe, a nie parzą w palce (czego ja cholernie nie lubię). Świetnie, jako
    podstawka, sprawuje się korek zakręcany od coli.
    Wyłapanie właściwego momentu, to zwrócenie uwagi na to, że woda zaczyna się
    burzyć, ale jeszcze nie pojawiają się pęcherze pary. To nastąpi dopiero po
    kilku(nastu) sekundach, jak prócz burzenia się wody pojawi się pierwszy
    wyraźny pęcherzyk pary, od tego momentu odliczamy 200 sekund. Pewnym
    znakiem, czy się dobrze złapało, jest czas, od momentu pierwszego pęcherza
    pary, do pełnego rozbujania się wrzątku, 30 sekund. Można ten fakt
    wykorzystać, gdy przegapi się moment, od którego należy zacząć mierzyć czas.
    Ja czesto posługuję się cyfrowym minutnikiem w swoim prutfonie, choć, jeśli
    ktoś dobrze umie odliczać czas, może to zrobić i bez wspomagania się
    zegarem.
    Czas gotowania i chłodzenia jajek można oczywiście dobierać według własnych
    preferencji. Ja preferuję takie, jak wychodzą z powyższego.
    Ergo - przyrządzik z Allegro nie jest mi potrzebny.
    Właściwym czasem do odmierzania jest oczywiście czas gotowania. Czas między
    postawieniem na gazie a zagotowaniem, bądź te 30 sekund po, to tylko czas
    orientacyjny.
    Aby jajka nie popękały w trakcie, niczego nie trzeba dodawać, acz wtedy
    trzeba wykazać się spostrzegawczością. Obejrzeć jajka, czy nie mają pęknięć
    i rysek, wziąć w jedną rękę i paznokciem z drugiej delikatnie podrapać jajko
    wzdłuż, trzymając przy uchu. Dobry dźwięk, to przypominajacy drapanie po
    pełnej cegle i nie zmieniający swej barwy, bądź nieznacznie. Jeśli dźwięk
    jest głuchy, przypominający szuranie, stukanie w fugę, bądź w tynk nie
    trzymający się ściany, i/lub wyraźnie zmienia barwę, jajko jest prawie na
    pewno pęknięte. Jeśli włożymy jajko dobre, a ono jednak pęknie, to
    najprawdopodobniej nastąpi to w chwili, gdy jajko już się w środku ścięło i
    pęknięcie nie uczyni większej szkody.
    Na twardo, zależnie od potrzeb, preferencji, 7-10 minut, aby się łatwiej
    obrały, w trakcie, najlepiej tak ok. 2 minut od zagotowania wody, nadtłuc
    każde, ostrożnie, woda niezbyt miło pryska. Pozostałe czasy tak samo, z
    przelewaniem włącznie.

    Być może są lepsze i skuteczniejsze sposoby, jednak w moim przypadku
    sprawdza się to, co podałem. Więc od lat to stosuję, a na przyrządy
    "pomocnicze" patrzę z lekką pogardą :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.