  • 11. Data: 2012-02-28 10:01:31
    Temat: Re: 41 Mpix juz w telefonie - Nokia 808
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-28 10:33, Marcin [3M] pisze:
    > Ciekawe - oversampling miałby być dokonywany " natury" przez matrycę,
    > zaś w praktyce chodzi tu o raczej podpóbkowanie sygnału cyfrowego...

    Miałem na myśli raczej analogię do zjawiska od lat stosowanego w audio,
    które za zadanie ma sobie lepiej radzić z górą pasma (i miało sens w
    czasach, kiedy ostre filtrowanie było wyzwaniem).
    Tu oczywiście ''góra pasma'' to drobne detale, a ''lepsze radzenie'' to
    brak artefaktów. Że przypomnę zdjęcia z niedawnego wątku, w którym
    zresztą większość czepiała się wszystkiego, tylko nie jego istoty:

    http://as.elte-s.com/temp/resize/12mpx.jpg
    http://as.elte-s.com/temp/resize/24mpx_12mpx.jpg
    http://as.elte-s.com/temp/resize/200procent.jpg

    --
    pozdrawia Adam
    /czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć, co to są te kompleksy?/

  • 12. Data: 2012-02-28 11:20:06
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > brak artefaktów. Że przypomnę zdjęcia z niedawnego wątku, w którym zresztą
    > większość czepiała się wszystkiego, tylko nie jego istoty:

    Skrót myślowy paniał :)
    A co do nokii - przy takim podejściu moga faktycznie sporo zdziałać w
    zakresie prztwarzania sygnału.

  • 13. Data: 2012-02-28 12:17:42
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Feb 2012 15:46:20 +0000, Cezar <c...@B...pl> wrote:

    >http://www.engadget.com/2012/02/27/nokia-announces-
    808-pureview-belle-os-4-inch-display-41-megap/

    Można rzucić okiem na sample:

    http://cdn.conversations.nokia.com.s3.amazonaws.com/
    wp-content/uploads/2012/02/Archive2.zip

  • 14. Data: 2012-02-28 12:48:04
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 27.02.2012 16:46, Cezar wrote:
    > http://www.engadget.com/2012/02/27/nokia-announces-8
    08-pureview-belle-os-4-inch-display-41-megap/

    > Nikoniarze z 36Mpix mozecie sie schowac ...hehe :)
    >
    > c.

    Pytanie techniczno-elektroniczne:
    Zdaję sobie sprawę, że mniejszy piksel bardziej szumi i robi "przesłuchy" od
    sąsiadów.
    Ale jeżeli mam cztery gorsze piksle zamiast jednego lepszego, to czy po uśrednieniu
    wyniku z tych czterech nie będzie on lepszy niż ten z jednego lepszego?

  • 15. Data: 2012-02-28 13:29:24
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 28/02/2012 12:48, froff wrote:
> [...]
    > uśrednieniu
    > wyniku z tych czterech nie będzie on lepszy niż ten z jednego lepszego?

    Jeśli policzysz równanie cztery razy i za każdym razem wyjdzie ci inny
    wynik, to czy po uśrednieniu będzie on lepszy od rozwiązania na końcu
    książki?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 16. Data: 2012-02-28 13:58:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-28 14:29, kamil pisze:
> [...]

    Będzie lepszy.

    > Jeśli policzysz równanie cztery razy i za każdym razem wyjdzie ci inny
    > wynik, to czy po uśrednieniu będzie on lepszy od rozwiązania na końcu
    > książki?

    Porównanie z pupy, mówiąc delikatnie.

    --
    pozdrawia Adam
    /kiedy wrzesień pali trawę, w październiku dają kawę/

  • 17. Data: 2012-02-28 14:50:50
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 28.02.2012 14:58, Janko Muzykant wrote:

    > Będzie lepszy.

    Skoro tak, to zwiększanie liczby pikseli w celu minimalizacji szumu
    wyrażonego na jednostkę powierzchni ma sens prawda?
    Oczywiście do granicy fizycznej, przy której pozytywny wpływ uśredniania zostanie
    zniwelowany przez inne negatywne czynniki.
    O co więc te śmichy chichy?
    Może i optyka w tej Nokii słaba ale ograniczanie szumu z matrycy to problem zupełnie
    ortogonalny,
    który też warto niwelować - choćby po to by na knajpianych zdjęciach przy wysokim ISO
    cokolwiek było widać.

    > Porównanie z pupy, mówiąc delikatnie.

    Dokładnie to samo miałem na myśli po przeczytaniu poprzedniego posta :)
    (zupełnie abstrahując od właściwej odpowiedzi na zadane przeze mnie pytanie)

  • 18. Data: 2012-02-28 15:44:38
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-28 15:50, froff pisze:
    > Skoro tak, to zwiększanie liczby pikseli w celu minimalizacji szumu
    > wyrażonego na jednostkę powierzchni ma sens prawda?

    Ma, z tym że problem jest złożony - na szum składa się wiele źródeł i
    zjawisk, część tolerujemy bardziej, część mniej. To, co udaje ziarno,
    zwykle tak nie boli, kolorowe ciapy - przeciwnie, ale je znowu łatwo
    usunąć obniżając częstotliwość chrominancji (jesteśmy bardzo
    tolerancyjni na jej braki). Na rozkład mniej więcej losowy, idący prost
    z czułości i odstępu od poziomu odniesienia, nanoszą się dziwne
    struktury będące skutkiem interpretacji softu i redukcji szumu wcześniej
    wymienionego, przesłuchy struktury i kto wie, co jeszcze.
    Pewne zniekształcenia szybko się redukują przy resajzie (oversamplingu)
    - wszelkie ''obwarzanki'' i akwarelki czy siatka z matrycy, pewne już
    tak nie zyskują - o ile można zwiększyć tolerancję na cienie, a więc
    zaliczyć pewien próg dynamiki do użytecznych, to bezwzględnie dynamiki z
    tego nijak nie przybędzie.
    Podsumowawszy - są plusy i minusy, generalnie plusów jest więcej (w
    pewnym przedziale i warunkach).

    > O co więc te śmichy chichy?

    Zawsze o to samo - o niezrozumienie tematu.
    A tak przy okazji, podobny problem w audio czyli osiem bitów nie musi
    znaczyć to, o czym zwykło się myśleć :)
    https://groups.google.com/group/pl.rec.muzyka.bin/br
    owse_thread/thread/780848100adb51ac?hl=pl#

    --
    pozdrawia Adam
    /być bohaterem czy być bohaterem Kieślowskiego - oto jest pytanie/

  • 19. Data: 2012-02-28 16:18:35
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "froff" <f...@i...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > po uśrednieniu
    > wyniku z tych czterech nie będzie on lepszy niż ten z jednego

    Nie będzie lepszy i nawet nie ma prawa być.

    Wyobraźmy sobie, że po "dogęszczeniu" piksele robią się jednobitowe
    (skrajny przypadek) - przyjmują tylko wartość 0 lub 1 (przy czym pełne
    wysycenie = 1 daje już ten sam efekt, co fura, czyli pełny przepał).

    Cztery razy bardziej pojemny piksel pozwoli (w najgorszym razie!) na
    16 różnych wartości (odcieni barwy). Zgodnie z "teorią sitka"*** musi
    być nawet więcej, np. 20. Czyli duży piksel przyjmuje jedną z 20
    wartości, cztery małe dadzą tylko uśrednienie z czterech zer lub
    jedynek. Jak na dłoni widać, że resajz w dół "grubo" skwantowanego
    sygnału nie uratuje już ani dynamiki, ani czułości, ani tonalności,
    czyli samego fotograficznego "mięska" - dwa złapane fotony od razu robią
    przepał na małym pikselu i już się nie dowiemy, czy fotonów było dwa,
    dziesięć, czy milion (choć uczciwie trzeba dodać, że cztery razy większy
    piksel miliona też nie złapie. :)

    W analizie pominęliśmy w dodatku większą wrażliwość małych pikseli
    na szum cieplny, większe niedokładności technologiczne, szybszą
    degradację nano elementów wskutek dyfuzji, itd.

    Wniosek: Mpiksów powinno być tyle, ile potrzeba użytkownikowi: jak
    komuś wystarczy 6, to 6; jak ktoś mocno wykadrowywuje, to np. 10, 12, 14,
    a jak ktoś robi w studiu, ma lampy atomowe, to i 60+ będzie dobre.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

    *** Mocno zachęcam do zajrzenia do mojego posta "Takie tam o pikselach".

  • 20. Data: 2012-02-28 16:25:35
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Ww. problem to jest po prostu tylko inna strona zagadnienia pt.:

    "Dlaczego sklejka stu zdjęć w b. słabym świetle nie jest tak dobra,
    jak jedno zdjęcie w świetle 100 razy mocniejszym?"

    [mr.]