  • 11. Data: 2009-01-17 12:02:31
    Temat: Re: x-sync 1/8000 z lampą studyjną? To możliwe
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mikolaj Tutak pisze:

    > Moze zrob rozmyte zdjecie w "B" tak aby czesc kadru doswietlała lampa
    > studyjna a czesc stroboskop ustawiony na powiedzmmy 20 błysków przy
    > 250Hz. Wtedy po dlugosci rozmycia oszacujesz czas normalnego swiecenia
    > lampy studyjnej - lampe studyjna wyzwól z kabla.

    Najprościej podłączyć fototranzystor pod wejście mikrofonowe w
    komputerze i nagrać ''dźwięk''.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 12. Data: 2009-01-17 12:16:20
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 12:53:14 +0100, Mikolaj Tutak napisał(a):

    > Baaaardzo watpie, popatrz najpierw jak dziala lampa błyskowa. Dobrym
    > wyjasnieniem zjawiska jest chyba fakt iż w lampie studyjnej błysk jest dłuży
    > (wiekszy kondensator, podobny palnik) i umożliwia naswietlenie całego kadru.
    > Pamietajmy iż czas otwarcia migawki (niezależnie od czasu) nie moze być
    > znacząco krótszy niż czas "X-Sync" (pradopodobnie jest to 0.5-1.5EV krócej
    > niż X-Sync). Zatem wystarczyłoby aby lampa studyjna świeciła przez 1/250
    > sekundy, wazne aby ten błysk był idealnie zsynchronizowany z migawką...

    Czas trwania błysku takiej lampki jak moja to 1/1000-1/500 s. Kiedyś to
    zmierzyłem Nikonem, który nie ma przecież migawki, tylko dokładny zegarek
    ;-)

    > Moim zdaniem trzebaby powtórzyć testy z wyzwalaniem kablowym, ale przy
    > dolozonym obwodzie regulowanego opoznienia błysku, a następnie sprawdzić czy
    > mozna dobrac takie opoznienie wyzwalania aby lampa studyjna zaswietliła
    > ładnie cały kadr...
    >
    > BTW: Winieta pojawia się od lamelki otwierajacej czy zamykajacej migawkę?
    > Zeby tylko nie okazałao się iż potrzebny bylby obwód wprowadzający ujemne
    > opoznienie ;)

    Impuls x-sync jest generowany przez pierwszą lamelkę docierającą do końca
    kadru. Jeżeli dobrze pamiętam, to synchro na 1 i 2 lamelkę było kiedyś
    realizowane poprzez proste zwarcie listkiem przysłony. To musi być więc
    zamykająca lamelka, bo pierwsza już się schowała.

    Przy wyzwalaniu radiowym i kablowym bez opóźniacza występuje wyraźna
    winieta. I to zazwyczaj na czasach krótszych od x-sync. Na 1/200 Canon u
    mnie winietuje (zarówno z chińczykami, jak i z Henslem).

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 13. Data: 2009-01-17 12:25:30
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radio Erewan wrote:

    > Czas trwania błysku takiej lampki jak moja to 1/1000-1/500 s. Kiedyś
    > to zmierzyłem Nikonem, który nie ma przecież migawki, tylko dokładny
    > zegarek ;-)

    Jesli tak jest istotnie (czyli czas pracy migawki jest dłuższy od czasu
    pracy palnika) to znaczy, iż fotoccela może wyzwalać wielokrotnie palnik
    lampy, w co z kolei nie bardzo chce mi się wierzyć. Podsumowując są dwie
    opcje:

    - błysk lampy studyjnej jest wystarczajaco dlugi (~1/400s lub dłuższy) do
    zaswietlenia całego kadru, ważne jest tylko jego precyzyje wyzwolenie (nie
    za wczesnie i nie za pozno)

    - fotocela moze wyzwalac palnik ksenonowy wielokrotnie podczas pracy
    migawki - w to to jednak nie uwierze zbyt łatwo, gdyż:
    a) w kondensatorze po blysku jest malo energi na kolejne
    b) przetwornica nie laduje kondensatora "od strzała"
    chyba że następuje "c"
    c) kolejne wyzwolenia z fotoceli zapalają i wygaszają palnik ksenonowy, tak
    iż energia kondensatorów starcza na dłużej niż normalnie

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 14. Data: 2009-01-17 12:26:03
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Janko Muzykant wrote:

    > Najprościej podłączyć fototranzystor pod wejście mikrofonowe w
    > komputerze i nagrać ''dźwięk''.

    Za prosate i bozbawione tajemniczości ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 15. Data: 2009-01-17 12:31:12
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-17 12:53:14 +0100, "Mikolaj Tutak"
    <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam> said:

    > BTW: Winieta pojawia się od lamelki otwierajacej czy zamykajacej
    > migawkę? Zeby tylko nie okazałao się iż potrzebny bylby obwód
    > wprowadzający ujemne opoznienie ;)

    Zamykającej.
    Lamelka się otwiera, dochodzi do końca kadru i wyzwala błysk. Jeżeli
    czas jest dłuższy niż x-sync, to druga zamykająca jeszcze nie zaczęła
    swego biegu. Jeżeli jest krótszy, to jest np. w połowie drogi i
    powoduje winietę.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2009-01-17 12:32:40
    Od: "Rakan" <n...@p...fm>

    > Proszę posiadaczy innych lamp studyjnych o sprawdzenie tego dziwacznego
    > efektu. Conikowi udaje się uzyskać coś (choć z pewnymi problemami) z
    > d700/sb900 plus lampa nie wiem jaka.

    sprawdzilem i krótko ..... mozna to zrobic.

    Warunki:

    1dmk2, 580ex na sankach 1/32 blysku w manualu skierowana na lampe studyjną
    ktora wyzwala sie z fotoceli.
    Sprawdzilem najpierw i blysk z 580ex nie oswietla tematu.
    _q8n3250.cr2 - ekspozycja ustawiona na 1/8000 f:1,2 ISO 125 studyjna
    ustawiona na 3/4 mocy i temat oswietlony jak nalezy,
    _q8n3252.cr2 - dla f4.5 trzeba juz i to porządnie zwiększyc moc lampy i
    podniesc ISO do 250.

    Kolejny test, gdzie synchro 1/8000 pokazuje swoje pazurki, to fotniętny
    wentylator NA CHODZIE (drugi stopien - uzytkownicy wiedzą ile wieje)

    _q8n3254.cr2 - pelna moc lampy, f:4.5 1/8000 ISO 250 wyzwalanie z 580EX i
    jak widać ...to wentylator stoi ...ale to tylko widać bo jest na chodzie
    _q8n3261.cr2 - wyzwalanie z kabla, ta sama, pełna moc lampy, f:13, 1/160
    ISO 125 i smigiełka chodzą

    Wniosek: mozna focic z 1/8000 i zamrozić włoski itp, ale potrzebna jest
    lampa z niezłą mocą i jest to wtedy mozliwe (IMO ciekawe i przydatne) ja do
    testu wziąłem moj mobilny sprzet Quantuum 300 z dishem + df

    linki do raw:
    http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3261.CR2
    http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3254.CR2
    http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3252.CR2
    http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3250.CR2

    Pozdrawiam
    Rakim
    na sugestie odpowiem w nocy albo wieczorem

  • 17. Data: 2009-01-17 12:37:34
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Rakan pisze:

    > linki do raw:
    > http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3261.CR2
    > http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3254.CR2
    > http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3252.CR2
    > http://www.koteras.art.pl/ftp/_Q8N3250.CR2

    Wierzę, ale czy nie mógłbyś też umieścić gdzieś jpg w rozdzielczości
    ekranowej? Wystarczy nie usuwać exifa ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 18. Data: 2009-01-17 12:39:50
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 13:25:30 +0100, Mikolaj Tutak napisał(a):

> [...]
    > c) kolejne wyzwolenia z fotoceli zapalają i wygaszają palnik ksenonowy, tak
    > iż energia kondensatorów starcza na dłużej niż normalnie

    Z rozmów z panem Stefanem z Funsports i Piotrem Paszkiewiczem z Hensla
    wiem, że:
    * można palnik lampy zapalić na długo (dłużej od tego, co dzieje się przy
    normalnym wyładowaniu)
    * jest nawet taka wada lamp, która objawia się żarzeniem palnika do kilku
    minut po wyładowaniu
    * nie wpływa to za dobrze na żywotność palnika
    * obaj kręcili głowami na temat ładowania kondensatorów w trakcie
    wyładowania, choć pojawiały się takie koncepcje
    * nie dowiedziałem się jak działa obwód fotoceli, czy to proste zamknięcie
    obwodu przez cały czas trwania błysku, który fotocelę wzbudził, czy
    przebieg jest bardziej skomplikowany
    * dlatego wczoraj pytałem o inne lampy błyskowe, bo mam podejrzenia, że
    bardziej skomplikowane konstrukcje mogą nie być podatne na dłuższą
    stymulację
    * lampy Powerlux, kóre sprzedaje Funsports, są konstrukcją bardzo
    nowoczesną, a jednak działają tak jak CY przy pogłaskaniu HS.
    * aparat zachowywał się na planie trochę inaczej jak przy świetle zastanym,
    po dokładniejszym przymierzeniu się do poprawnej ekspozycji okazało się, że
    skrócenie czasu ekspozycji o 1 EV wymagało otwarcia przysłony tylko o 2/3
    EV by zachować ten sam poziom naświetlenia
    To ostatnie mam nieprzemyślane, nie wiem, co może oznaczać.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 19. Data: 2009-01-17 12:42:37
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 13:32:40 +0100, Rakan napisał(a):

    > sprawdzilem i krótko ..... mozna to zrobic.
    {klik}
    > na sugestie odpowiem w nocy albo wieczorem

    Wielkie dzięki.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 20. Data: 2009-01-17 13:04:13
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Najprościej podłączyć fototranzystor pod wejście mikrofonowe w
    > komputerze i nagrać ''dźwięk''.

    Obawiam się, że to co zostanie zmierzone będzie dalekie od
    rzeczywistości. Pojemności wejściowa karty i rezystancje wyjściowa
    stworzą fotoelementu filtr dolnoprzepustowy i obetną pasmo/scałkują
    sygnał. Na co dzień mierzę jeszcze krótsze impulsy światła, pomocny jest
    szybki oscyloskop i szybka fotodioda.

    --
    Filip.