  • 11. Data: 2011-12-01 10:57:13
    Temat: Re: woda zamiast plynu chlodniczego
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-12-01, Rafał "SP" Gil <u...@m...pl> wrote:

    > Zajrzyj do żelazka ... teściowej ...

    Czy tesciowa ma caly czas ta sama wode w tym zelazku? Kamien nie bedzie
    sie znikad tylko jest w wodzie, na paru litrach tego kamienia jest tyle
    co nic. Wiec skad ma sie ten kamien wziac?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 12. Data: 2011-12-01 10:57:41
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-12-01, =Marcos= <marcos.MALPA@> wrote:

    > Jeśli woda niedestylowana, to przepustowość układu chłodzenia systematycznie
    > maleje od zakamienienia.

    To powiedz mi ile tego kamienia bedzie na 8 litrach wody?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 13. Data: 2011-12-01 11:59:40
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Jak jeździłem skarpetą, gdy nie było można kupić płynu, a układ
    chłodzenia "znaczył teren" to jeździłem na wodzie i zimą na noc się
    spuszczało całe 6 litrów do ogródka. Po kilku latach faktycznie zrobiło
    się trochę kamienia, ale bez przesady. Tak więc nie słuchaj straszenia
    kamieniem, to nie czajnik.
    Pozy tym pół świata jeździ na wodzie, od Egiptu po Gwatemalę, o Zimbabwe
    nie wspominając.
    Przy aluminiowej chodnicy warto by dolać mimo wszystko jakiegoś sodka
    przeciw korozji.
    Jacek

  • 14. Data: 2011-12-01 12:34:42
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2011-12-01 07:50, PM pisze:

    > załóz korek na zbiorniczek wyrównawczy ;-)
    > ile Ci wody odparuje w czasie normalnej eksploatacji?

    Jeśli ktoś "drutuje" do tego stopnia w czasach "kryzysu" to
    drogą dedukcji, a raczej wyobraźni wyobraziłem sobie jego
    nagrzewnicę zajebaną fusami z kawy ;) Dlatego wypunktowałem
    gnilność, w ramach zapachów w kabinie ;)

  • 15. Data: 2011-12-01 12:40:24
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Ukaniu <l...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ciekawe, silnik dajmy na to waży 100 kg, woda w układzie niech będzie 10 kg.
    > Ciepło właściwe żeliwa z 500, aluminium 1000, wody z 5000 (pi razy oko).
    > Blok z 80 kg głowica z 20 kg, Czyli uśredniając ciepło silnika 600.
    > Sumaryczne ciepło z wodą
    > 600*100+10*5000 = 110 tys
    > z glikolem
    > 600*100+10*2500 = 85 tys.
    > Nijak nie wychodzi 2x szybciej, różnica jednak może być już zauważalna.
    dwa razy szybciej było w przybliżeniu. Jak by tak liczyć jak pokazałeś to masz
    rację. Ale w fazie rozgrzewania najpierw jest grzana głowica. Jak otworzy się
    termostat to idzie pełny przepływ przez blok. Silnik nagrzewa się o wiele
    szybciej. Wiem to bo od roku jeżdżę na mieszance ok 90% glikol reszta woda. Co
    ciekawe pasuje taka mieszanka do jakiegoś wypasionego modelu mercedesa. W
    zaprzyjaźnionym zakładzie opowiadali że mieli poważne problemy z
    pzregrzewajacymi się silnikami w samochodach klientów. Receptą było nalanie
    dedykowanego ( drogiego) płynu. Na wodzie była masakra, na gotowych zwykłych
    płynach trochę lepiej. Poradziłem im żeby na próbę zrobili taką stężoną
    mieszankę bo koszt niewielki. I zagrało. Mesie przestały się grzać a im nawis
    inflacyjny się powiększył bo litr glikolu kosztuje dychę.

  • 16. Data: 2011-12-01 12:55:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup
    >Jedyną wadą wody jest duże ciepło właściwe. Roztwór 90% glikolu i 10%
    >wody ma
    >wystarczająco niską temperaturę zamarzania dla warunków klimatycznych
    >panujących w Polsce.

    Tylko ze 70% roztwor ma jeszcze nizsza, a na polskie warunki z
    powodzeniem wystarczy 50% (-34C)

    >A nawet jak by zamarzł to nic nie rozsadzi bo zmniejszy objętość.

    Ale zniszczysz przy zapalaniu

    Stosunkowo niewielka domieszka tez chroni silnik, woda sie wymraza w
    malych krysztalkach, reszta pozostaje plynna, moze sie swobodnie
    przemieszczac po silniku i ukladzie.

    > Roztwór o proporcjach jakie podałem ma ciepło właściwe prawie dwa
    >razy mniejsze od wody. Przy samochodach użytkowanych na krótkich
    >odcinakach
    >spowoduje dwa razy szybsze nagrzewanie silnika.

    Zapomniales o silniku. 100kg metalu do rozgrzania ?

    >A co do wody. Nie widzę
    >żadnych przeciwwskazań żeby jeździć na wodzie z kranu. Przy szczelnym
    >układzie
    >chłodzenia, jak nie dolewa się co 10 kilometrów wiadra wody.
    >Zagrożenie że
    >osadzi się kamień nie istnieje.

    Chyba ze ktos leje wode bo ta mu jednak znika i trzeba dolewac.
    No i uklad koroduje. I uszczelki gorzej traktowane.
    No i grudzien juz mamy :-)

    J.

  • 17. Data: 2011-12-01 14:58:40
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 01-12-2011 10:57, AZ pisze:
    > To powiedz mi ile tego kamienia bedzie na 8 litrach wody?

    A z 5kilogramów ;)

    --
    Paweł

  • 18. Data: 2011-12-01 15:11:09
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-12-01 01:57, =Marcos= pisze:

    > Jeśli woda niedestylowana, to przepustowość układu chłodzenia systematycznie maleje
    od zakamienienia.

    Urban legend, chyba że dolewasz tej wody codziennie :)

    Jak wlejesz te 5-10 litrów to się kamień z niej wytrąci i tyle.
    Pomyśl ile go będzie i dlaczego tak mało.

  • 19. Data: 2011-12-01 15:16:51
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-12-01 10:57, AZ pisze:

    > Czy tesciowa ma caly czas ta sama wode w tym zelazku? Kamien nie bedzie
    > sie znikad tylko jest w wodzie, na paru litrach tego kamienia jest tyle
    > co nic. Wiec skad ma sie ten kamien wziac?

    Podobnie argumentowano że jeżdżąc na LPG trzeba regularnie wymieniać filtry benzyny,
    tak samo jakby się na niej jeździło. Bo przecież ona "jest i tak stale pompowana".
    To, że jest stale pompowana ale głównie ta sama, i że ważne ile się jej wlało
    w danym okresie do baku, a nie jak długo była pompowana w kółko, umknęło mądralom :)

  • 20. Data: 2011-12-01 15:30:20
    Od: "Yogi\(n\)" <Y...@t...pl>

    >Tak, ja widziałem. Wbrew pozorom, po zalaniu silnika wodą JEDEN RAZ, kamień
    >się nie osadzi. natomiast w silnikach które ja widziałem (praca w dodatniej
    >temperaturze) osadzał się rdzawy nalot. powodował on spadek

    Potwierdzam, rok temu kupiłem żonie 10 letnie auto, które miało od nowości
    płyn wymieniany raz - i to wymieniony na wodę - a jeśli z glikolem, to z
    bardzo niewielką ilością (pewnie to, co zostało po pierwszym fabrycznym).
    Pompa wody była praktycznie zżarta w całości, nagrzewnica nie działała.
    Silnik nagrzewał się bardzo szybko, za szybko - warstwa rdzy skutecznie
    izolowała czynnik chłodzący od metalu (chłodnica była letnia, a silnik
    pokazywał temperaturę powyżej dopuszczalnej wartości na skali wskaźnika).
    Wymieniłem termostat, ale nie pomogło - pomogło płukanie (dwukrotne
    cytrynianem sodu + ok 50 litrów destylowanej) i dopiero to udrożniło
    nagrzewnicę - przestałem płukać gdy wypływająca ciecz już nie była
    rudoszarym szlamem. W moim, dziewięcioletnim (już sprzedanym) wymieniałem co
    60 tys. km lub po trzech latach, ale za każdym razem ciecz była klarowna,
    nic tez nie zardzewiało i auto grzało bardzo dobrze. Po ok. 5 tys.
    wymieniłem płyn ponownie - ciecz była czystsza od tej, z którą go kupiłem,
    ale i tak było w niej sporo szlamu. Teraz, po kolejnych kilku tysiącach jest
    zupełnie klarowna.

    --
    Yogi(n)