  • 71. Data: 2009-04-03 19:09:38
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Piotr Gałka" napisał:
> [...]
    > od napięcia sieci AC, jej kategorii przepięciowej i typu izolacji którą
    > się mostkuje tym kondensatorem. Mostkować można wszystkie izolacje nie
    > wyłączając double i reinforced pod warunkiem zastosowania kondensatora
    > odpowiedniej kasy. Ograniczenie pojemności wynika z ograniczeń na touch
    > current.
    > 1.5.7.2 Resistors bridging double insulation or reinforced insulation
    > between the a.c. mains supply and other circuits.
    > 1.5.7.3 Resistors bridging double insulation or reinforced insulation
    > between the a.c. mains supply and circuits connected to an antenna or

    ok, wielkie dzieki,
    i teraz pytanie (pewnie do tórców normy a nie do ciebie):
    w jaki sposób podła.czyć takie urządzenie do sieci zabezpiecznej
    różnicowo-prądowo żeby te zabezpieczenie nadal dziłały poprawnie i żeby nie
    obniżać bezpieczeństwa przeciwporażeniowego?:O)
    co z robić z normami które są względen siebie sprzeczne? (bo pewnie takie
    numery też zdążyłeś zauważyć:O)

    > Na wszelki wypadek (aby się nikt nie przyczepił) do zabezpieczenia RS485
    > używam transili a nie warystorów)

    i to jest dobre rozwiązanie:O)

  • 72. Data: 2009-04-03 21:22:35
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał:
    > Co do zakładania obejść galwanicznych - tak masz rację, że może je zdjąć
    > nieświadomy hydraulik, ale nieświadomy, bo wykonujący prace hydrauliczne
    > po raz pierwszy w życiu.
    Niestety, w budynku wielorodzinnym nie mogę dać 100% gwarancji, że jakiś
    idiota nie zacznie przerabiać instalacji a wtedy ten piętro wyżej ma
    bezpodstawne poczucie bezpieczeństwa.

    Każdy inny hydraulik, który zrobił choć jedną
    > instalację w swoim życiu wie, że przy zaworach i licznikach muszą być
    > założone te obejścia, bo nikt z administracji mu nie odbierze takiej
    > roboty. Te obejścia są wymagane prawnie, dlatego każdy administrator
    > dopilnowuje, żeby były one pozakładane.
    Właśnie z tym jest problem. W zasadzie to Ty, zakładając swoją
    instalację musisz spradzić co jest tak naprawdę i w razie czego
    pozakąłdać, wpisać do projektu. Norma normą a papier pozwala na spokojny
    sen.

    > Jezeli chodzi o mieszkania prywatne to wżadnym z takicj mieszkań nie
    > zakłąda się zaworów odcinających.
    Głównie bywają w piwnicach a w moim mieszkaniu na ostatnim piętrze też
    są :-) Prowadzą do odpowietrzenia.

    > Weź także pod uwagę, że instalacja CO w tym przypadku jest nowa, dlatego
    > też jest małoprawdopodobne, aby ktoś ją próbował teraz przerabiać.
    > Przerabiano instalacje stalowe, które za czasó komuny prowadziło się po
    > skosach nie przejmując się o estetykę. Ale nawet jeżeli co, to przecież
    > przeróbka trwa dzień, dwa tyle ile potrzebne jest czasu na wpięcie się
    > lub wykonanie innego ułożenia rury. Poza tym musisz wiedzieć, ze każda
    > taka zmiana wymaga zezwolenia własciciela bloku/kamienicy lub też
    > administratora.

    Znowu praktyka jest dużo bardziej brutalna. Nikt nie pyta nawet o zgodę
    na przesunięcie kuchenki gazowej a to jest o wiele bardziej ryzykowne.
    Chodzą sprawdzają i jeszcze nikomu nie odłączyli gazu. A powinni, bo np.
    podwieszany sufit zasłania kratkę wentylacyjną.

> [...]
    > starego typu: zerowanie lub uziemienie.
    > Z dwojga złego wykonanie zerowania stwarza bardzo poważne zagrożenie, a
    > w porównaniu do tego zerowania, uziemienie co najwyżej może stać się
    > nieskuteczne.
    > W przypadku awarii chyba widzisz różnicę pomiędzy ?
    > Uziemienie - może być nieskuteczne, ale linie wyrónawcze zapewniają
    > stosunkowo duże bezpieczeństwo
    > Zerowanie - stanowi poważne zagrożenie w przypadku awarii PEN. Tu już
    > nawet nie chodzi o to, ze stanie się ono bezskuteczne, ale o to, że samo

    Widzę różnicę ale też widzę masę urzędniczej głupoty, biegłych, którzy
    wystawią taką opinię, że z pierdla nie wyjdę bardzo długo a dziwne
    zbiegi okoliczności też widziałem. Zresztą daleko nie szukaj - na tej
    grupie była niedawno dyskusja, zapoczątkowana przez człowieka, któremu
    psychopatyczna sąsiadka psuje życie swoimi fobiami. Zaskarżyła go o
    narażanie jej życia przy pomocy lampki zamocowanej na jego kaloryferze,
    w jego mieszkaniu :-) Lampka u niego, w mieszkaniu, zagraża jej życiu, w
    jej mieszkaniu, bo izolacja się przetopi a wtedy ona może zostać
    porażona w swoim mieszkaniu! Nawet biegły potwierdził zagrożenie. Co nie
    znaczy, że zgadzam się z tym. Musiałbym zobaczyć o co chodziło, poznać
    szczegóły opinii. Może chodziło o coś innego ale .. dyskusja była długa,
    człowiek miał przeciwników i zwolenników.
    Przeróbkę robisz dla siebie, w domu jednorodzinnym, kiedy panujesz nad
    całością. Inne przypadki muszą byc zgodne z projektem, co najwyżej
    staraj się doprowadzić to, co już jest do stanu pełnej sprawności.
    Mnie nie musisz przekonywać do zdrowego rozsądku ale żyjemy w określonym
    otoczeniu i to stanowi problem.
    Maciek

  • 73. Data: 2009-04-03 22:07:37
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > Właśnie z tym jest problem. W zasadzie to Ty, zakładając swoją instalację
    > musisz spradzić co jest tak naprawdę i w razie czego pozakąłdać, wpisać do
    > projektu. Norma normą a papier pozwala na spokojny sen.

    Piony CO są prowadzone z reguły tak, że uniemożliwiają z reguły jakąkolwiek
    ingerencję lokatorów.
    Przerobienie instalacji wbrew pozorom nie jest rzeczą łatwą, a ludzie tak
    naprawdę nie grzebią bez przerwy przy tych instalacjach. Jeżeli już nawet
    ktoś, coś robi to jest to konkretna robota, którą się wykonuje w 1-3 dni.
    Nikt też nie sztukuje takiej instalacji wężami gumowymi czy też
    plastikowymi.

> [...]
    > sprawdzają i jeszcze nikomu nie odłączyli gazu. A powinni, bo np.
    > podwieszany sufit zasłania kratkę wentylacyjną.

    To jest całkiem inna sprawa niż przesuwanie pionów CO czy też wody.

> [...]
    > niedawno dyskusja, zapoczątkowana przez człowieka, któremu psychopatyczna

    Oj, daleko nie muszę szukać, wystarczy, ze sięgnę po przypadki, z którymi ja
    miałem do czynienia.
    Nawet ten przypadek opisywałem na grupie. Polegało to na tym, że właściciel
    sali biesiadnej postanowił samodzielnie podłączyć bojler elektryczny na
    kuchni. Chciał przy tym zaoszczędzić i zamiast wykonać stały obwód
    postanowił zaoszczędzić podłączając bojler własnoręcznie zmontowanym
    przedłużaczem do jednego z gniazdek. Pomylił przewody czego efektem na
    instalacji hydraulicznej pojawiło się pełne napięcie 230V. Tak odbyło się
    kilka imprez z udziałem wielu osób. Goście jak i pracownicy (kucharki,
    kelnerzy) skarżyli się, że krany kopią. Gość postanowił mnię ściągnąć do tej
    instalacji dopiero wtedy jak porażony prądem malarz spadł z drabiny.
    To, ze instalacja wodna nie była uziemiona to był efekt wymiany rury
    stalowej na PE na dopływie wody do budynku.
    Gdyby było wykonane uziemienie to po prostu wybijało by bezpieczniki.
    Na szczęście nic nikomu się tam nie stało, ale mało brakowało.

  • 74. Data: 2009-04-03 22:16:47
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie obniżać bezpieczeństwa przeciwporażeniowego?:O)
    > co z robić z normami które są względen siebie sprzeczne? (bo pewnie takie

    O ironio losu. Jak się okazuje rzeczywistość nie chce się dostosować do
    Twoich wyobrażeń :)

    > i to jest dobre rozwiązanie:O)

    Ale robi się tak nie ze względu na zabezpieczenia różnicowoprądowe, lecz ze
    względu na transmisję.

  • 75. Data: 2009-04-06 12:35:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > różnicowo-prądowo żeby te zabezpieczenie nadal dziłały poprawnie i żeby
    > nie obniżać bezpieczeństwa przeciwporażeniowego?:O)

    Z jednym urządzeniem nie ma problemu, bo prąd różnicowy jest góra rzędu 2mA
    (nie chce mi się sprawdzać dokładnie), a bezpieczniki działają gdzieś na
    30mA.
    P.G.

  • 76. Data: 2009-04-06 21:55:48
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Piotr Gałka" napisał:
    > Z jednym urządzeniem nie ma problemu, bo prąd różnicowy jest góra rzędu
    > 2mA (nie chce mi się sprawdzać dokładnie), a bezpieczniki działają gdzieś
    > na 30mA.

    haha, właśnie w tym problem że bardzo żadko masz do sieci podpięte jedno
    użądzenie:O)
    często jest ich setki, albo przynajmniej kilkadziesiąt, więc takie
    spartolone (jak się okazuje zgodnie z normami sprzeczymi z innymi normami)
    które upuszczaja prądy do PE stanowią zagrożenie porażeniowe, bo dajmy
    najprstrzy przykład:
    stoi w biurze 20 takich kompów dajacych w sumie upływy 40mA i co robi
    inteligentny inaczei elektryk? daje wiekszą różnicówkę np: 100mA i co sie
    stanie w takim biurze jak ktoś w wyniku awarii podepnie się do sieci?
    będzie go kopało aż zdechnie bo ani bezpiecznika nie wysadzi ani
    różnicówki:O(

    p.s. nie robiłem eksperymentów na ludziach ale może wiesz ile miliamperów
    "pobiera" człowiek podłączony do sieci? bo tak z teorii wychodzi właśnie cos
    2mA ale nie sprawdzałem:O)

  • 77. Data: 2009-04-07 07:57:23
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > p.s. nie robiłem eksperymentów na ludziach ale może wiesz ile miliamperów
    > "pobiera" człowiek podłączony do sieci? bo tak z teorii wychodzi właśnie
    > cos 2mA ale nie sprawdzałem:O)

    Gdzieś czytałem, że przy okazji jakiegoś seminarium na temat bezpieczeństwa
    przygotowano dla uczestników (tych co chcieli) możliwość przekonania się na
    własnej skórze jak działają mA na człowieka (palec-palec). Teraz to się mogę
    totalnie mylić, ale chyba 2mA było dla większości do niemiłego wytrzymania,
    ale 5mA to nikt dłużej jak parę sekund nie zdzierżył.
    Moim zdaniem o tym ile człowiek podłączony do sieci pobiera zależy przede
    wszystkim od wilgotności naskórka.
    Rambo musiał być mokry, bo pobierał tyle, że aż wszystkie światła przygasały
    ;-)
    P.G.

  • 78. Data: 2009-04-07 16:31:58
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

> [...]
    > sekund nie zdzierżył.
    > Moim zdaniem o tym ile człowiek podłączony do sieci pobiera zależy przede

    no właśnie, te 2mA to wychodzi z normalnej impedancji naskurka (jak ktos
    będzie spocony to ma pecha) w wątpię zeby ktoś bez uszczerbku na zdrowiu to
    długo wytrzymał, a normy elektryczne podaja minimalny prąd dla różnicówek
    30mA:O)

    > Rambo musiał być mokry, bo pobierał tyle, że aż wszystkie światła
    > przygasały ;-)

    przygasały bo tam mieli chiński generator,a do tortur wbijasz elektrody pod
    skurę i moesz puszczaćprdy jakie chcesz:O)

  • 79. Data: 2009-04-08 07:12:10
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > będzie spocony to ma pecha) w wątpię zeby ktoś bez uszczerbku na zdrowiu
    > to długo wytrzymał, a normy elektryczne podaja minimalny prąd dla

    Może poniżej 30mA jesteś zawsze w stanie się odłączyć.
    P.G.

  • 80. Data: 2009-04-08 15:43:54
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Piotr Gałka" napisał:
    > Może poniżej 30mA jesteś zawsze w stanie się odłączyć.

    haha, ale widzisz że człowiek podpięty do sieci pobiera nominalnie 2mA, i
    myślisz że człowiek normalnie podpięty jest w stanie sie odłączyć? sprawdz
    na sobie, powodzenia, a żeby popłynęło przez człowieka dajmy 30mA to albo
    musi być mokry/spocony, albo mieć uszkodzona skurę

    wygląda to tak że normy są pisane dla głąbów prostych roboli którzy nie są
    w stanie szkoły skończyć, czy sobie czegos tam na palcach porachować,
    problem w tym że normy te też piszą głąby (jak cokolwiek czytałęs to wiesz
    ze bzdury piszą w ramach pojedyńczych norm a na dodatek sprzeczność z sobą
    różnych norm jest normą:O(