  • 151. Data: 2009-05-14 08:18:05
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "gargomel" <s...@d...la.la> napisał w wiadomości
    news:guf6m5$17n$4@news.wp.pl...

    > tak, ale zasila napięciem bezpiecznym, wprawdzie można uznać że w samym
    > zasilaczu nie masz dostępu nawet do napięć bezpiecznych, ale ten zasilacz
    > jest tylko częścią PC, a w PC masz do tych napięć dostęp

    Ale zasilacz jest integrowany z komputerem PC. Po wsadzeniu do obudowy
    komputera staje się jego częścią składową.

    > wiec jakiej klasy twoim zdaniem jest PC? bo przecież nie I bo nie ma
    > uziemionych wszystkich częsci dostępnych

    Chłopie czy Ty czytasz to co ja piszę ?
    Napisałem wczesniej, że ma uziemione wszystkie części, ponieważ "-"
    zasilania strony wtórnmej jest galwanicznie połączony z masą komputera oraz
    obwodem PE.

    >, nie II bo nawet nie ma galwanicznej separacji, ty twierdzisz że nie III
    >więc jakaś nowa klasa niewystępujaca w normach?:O)

    I tu jest kwestia sporna i nie do końca jasna, ponieważ rozpatrując
    oddzielnie komputer i jego zasilacz tak jak Ty to widzisz, można by
    określić, że zasilacz jest w I klasie ochronnej w układzie TN-S, do czego
    już Cię przekonałem i już chyba nie budzi żadnej Twojej wątpliwości, a sam
    komputer (bez zasilacza) w III klasie ochronności PELV.

    Po złożeniu całości analizując tak jak Ty to sobie wymyśliłeś należało by
    traktować zasilacz jako I klasę, a komputer jako III klasę FELV.

    I tu własnie zaczynają się jaja. Nie może być takiej niespójności i
    niejasności co do klasy ochrony danego urządzenia, dlatego rozpatrując
    komputer jako całość, w którego skład wchodzi zasilacz sieciowy to należy
    traktować tę całość jako klasa I, ponieważ klasy określa się dla kompletnych
    urządzeń, a nie dla poszczególnych jego podzespołów składowych. Nie ma tu w
    tym przypadku znaczenia, że masz dostęp do napięc poniżej 25V, ponieważ są
    to napięcia bezpieczne w normalnych warunkach pracy komputera i nie wymagają
    osłon w postaci obudów IP2X
    Gdybyś miał niezależny zasilacz na zewnątrz komputera (tak jak jest to w
    laptopach) to wtedy mógłbyś na określić dwie, różne klasy ochronne,
    oddzielnie dla zasilacza i komputera, ale dla komputerów stacjonarnych
    należy traktować jako jedna całość wraz zasilaczem.

    > ok, co do zasilacza masz rację, ale nie zapominaj że zasilacz to tylko
    > część PC, a obudowa PC nie jest IP2X!:O)

    I właśnie o to chodzi, że to jest tylko i wyłącznie część komputera, która
    znajduje się w jego wnętrzu.
    Obudowa komputera nie musi mieć IP2X, bo nie musi chronic przed bezpośrednim
    dotykiem elementów znajdujących się pod niebezpiecznym napięciem powyżej
    25V. Przed tym napięciem chroni obudowa zasilacza znajdująca się wewnątrz
    tego komputera.
    Choć bym się sprzeczał co do tej obudowy, czy nie ma IP2X, bo po złożeniu
    komputera nie masz możliwości wetknięcia palca do jego środka.

    > złe porównanie, bo w pralce/lodówce/boilerze nie masz dostępu do części
    > pod napięciem, a w PC masz i te częsci nie są uziemione (bo było by
    > zwarcie niskiego napięcia)

    Są uziemione i nie ma zwarcia.

    > PC jest zasilana napięciem bezpiecznym, włąśnie przez zasilacz PC, i
    > kłamiesz wciskajac że to zasialnie musi być bateryjne, nieprawda, może być
    > z zasialcza sieciowego!:O)

    Znów kłania się Twoja nieumiejętność czytania i rozumowania tego co czytasz
    :)

    > ale masz racje ze chyba chcę uswiadamiać na siłę, to nie ma sensu:O)

    Żebyś mógł uświadamiać innych musiał byś posiadać wiedzę, a Ty jej po prostu
    nie masz i bazujesz na własnych konfabulacjach :D
    Natomiast Twoje zachowanie próbujące mie przekonać na siłę, że jestem
    niedouczony po prostu jest żenujące :D

  • 152. Data: 2009-05-14 16:56:19
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

    Órzytkownik "Jacek "Plumpi"" napisał:
> [...]
    > już Cię przekonałem i już chyba nie budzi żadnej Twojej wątpliwości, a sam
    > komputer (bez zasilacza) w III klasie ochronności PELV.

    prędzej FELV niż PELV:O)
    mniejsza o szczegóły, wiec jak byś poczytał jakieś opracowania, czy normy to
    byś wiedział że w PELV/FELV ochronę zapewnia się przez obudowę co najmniej
    IP2X!:O)
    a PC takiej obudowy nie posiada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    dlatego zasialcz PC powinien posiadać galwaniczną separację!!!!!!!!!!!

    > tym przypadku znaczenia, że masz dostęp do napięc poniżej 25V, ponieważ są
    > to napięcia bezpieczne w normalnych warunkach pracy komputera i nie
    > wymagają osłon w postaci obudów IP2X

    przy SELV/PELV/FELV zawsze masz napięcia bezpieczne, a mimo to normy
    nakazują obudowę IP2X!!!

    > Obudowa komputera nie musi mieć IP2X, bo nie musi chronic przed
    > bezpośrednim dotykiem elementów znajdujących się pod niebezpiecznym
    > napięciem powyżej 25V.

    jak nie musi? skoro twierdzisz ze normy w tej kwestii się mylą to zastanów
    sie co się stanie w momencie uszkodzenia kiedy to zamiast +5V pojawi sie
    220V ?

    > Natomiast Twoje zachowanie próbujące mie przekonać na siłę, że jestem
    > niedouczony po prostu jest żenujące :D

    no wiszisz, bo ja mam w stosunku do ciebie podobne odczucia:O)