  • 1. Data: 2009-03-26 18:41:59
    Temat: lm324 zabezpieczenie wejść
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Zasilam wzmacniacze w lm324 napięciem +/- 9V.
    Układ ma działać tak że wzmacniacze pracują przeważnie w nasyceniu co może
    spowodować zwiększone napięcia
    różnicowe. Czy powinienem zabezpieczyć wejścia wzmacniaczy poprzez
    równoległe podłączenie diód pomiędzy wejściem (-)
    a wejściem (+). Zakładając że maksymalne napięcie różnicowe może wynosić 18V
    (od -9 do +9) czy mogę sobie to odpóścić? W specyfikacji układu jest taki
    parametr "Differential input voltage" który wynosi 32V.
    Czy to oznacza że przy zasilaniu +/-9V nie mam się czego obawiać?
    Dziękuję za pomoc.
    Paweł

  • 2. Data: 2009-04-02 20:24:22
    Temat: Re: lm324 zabezpieczenie wejść
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    pawel pisze:
> [...]
    > parametr "Differential input voltage" który wynosi 32V.
    > Czy to oznacza że przy zasilaniu +/-9V nie mam się czego obawiać?

    Witam.

    Raczej nie uda Ci sie wycisnac takiej roznicy napiec na wejsciu.
    Uklad wykonany jest jako bipolarny i szybko osiagniesz nasycenie
    stopnia wejsciowego, co spowoduje, ze uklad stanie się nieczuly.
    Czy zamierzasz uzywac tego wz. op. jako komparatora ??
    Moze lepiej wtedy pomyslec o dedykowanym komparatorze LM393?
    Polecam cos od TI z serii TLC (uklady w technologi CMOS, najczsściej
    rail-to-rail), beda sie pewnie lepiej sprawdzac i będziesz mogl pelniej
    wykorzystac napiecia, ktorymi dysponujesz.

    Dodatkowo cytujac datasheet w odpowiedzi na pytanie dotyczace
    zabezpieczenia wejscia ...

    "Large differential input voltages can be easily accommodated
    and, as input differential voltage protection diodes are
    not needed, no large input currents result from large differential
    input voltages. The differential input voltage may be
    larger than V+ without damaging the device. Protection
    should be provided to prevent the input voltages from going
    negative more than -0.3 VDC (at 25*C). An input clamp diode
    with a resistor to the IC input terminal can be used."
    Ale moze to zalezec od wykonania, ja posiadam akurat wzmacniacze Nationala.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.