    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Sat, 4 Apr 2009 00:07:37 +0200
    <gqr9tt$qq6$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <gqsouq$bdf$3@inews.gazeta.pl> <gqsu48$6ig$1@inews.gazeta.pl>
    <gqt4qd$a5t$1@inews.gazeta.pl> <gqtkof$2bl$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@4...net>
    <gqvoul$866$1@inews.gazeta.pl>
    <1flkqfhzoorm0$.c4cw68y7ug5s$.dlg@40tude.net>
    <gr05er$2oh$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gr06d2$9cl$1@inews.gazeta.pl>
    <gr28b0$rtr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gr2ltf$5nc$1@inews.gazeta.pl>
    <gr31vk$sr4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gr3bb3$l49$1@inews.gazeta.pl>
    <gr5uql$d07$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    news:gr5uql$d07

    > Właśnie z tym jest problem. W zasadzie to Ty, zakładając swoją instalację
    > musisz spradzić co jest tak naprawdę i w razie czego pozakąłdać, wpisać do
    > projektu. Norma normą a papier pozwala na spokojny sen.

    Piony CO są prowadzone z reguły tak, że uniemożliwiają z reguły jakąkolwiek
    ingerencję lokatorów.
    Przerobienie instalacji wbrew pozorom nie jest rzeczą łatwą, a ludzie tak
    naprawdę nie grzebią bez przerwy przy tych instalacjach. Jeżeli już nawet
    ktoś, coś robi to jest to konkretna robota, którą się wykonuje w 1-3 dni.
    Nikt też nie sztukuje takiej instalacji wężami gumowymi czy też
    plastikowymi.

    > Znowu praktyka jest dużo bardziej brutalna. Nikt nie pyta nawet o zgodę na
    > przesunięcie kuchenki gazowej a to jest o wiele bardziej ryzykowne. Chodzą
    > sprawdzają i jeszcze nikomu nie odłączyli gazu. A powinni, bo np.
    > podwieszany sufit zasłania kratkę wentylacyjną.

    To jest całkiem inna sprawa niż przesuwanie pionów CO czy też wody.

    > Widzę różnicę ale też widzę masę urzędniczej głupoty, biegłych, którzy
    > wystawią taką opinię, że z pierdla nie wyjdę bardzo długo a dziwne zbiegi
    > okoliczności też widziałem. Zresztą daleko nie szukaj - na tej grupie była
    > niedawno dyskusja, zapoczątkowana przez człowieka, któremu psychopatyczna
    > sąsiadka psuje życie swoimi fobiami.

    Oj, daleko nie muszę szukać, wystarczy, ze sięgnę po przypadki, z którymi ja
    miałem do czynienia.
    Nawet ten przypadek opisywałem na grupie. Polegało to na tym, że właściciel
    sali biesiadnej postanowił samodzielnie podłączyć bojler elektryczny na
    kuchni. Chciał przy tym zaoszczędzić i zamiast wykonać stały obwód
    postanowił zaoszczędzić podłączając bojler własnoręcznie zmontowanym
    przedłużaczem do jednego z gniazdek. Pomylił przewody czego efektem na
    instalacji hydraulicznej pojawiło się pełne napięcie 230V. Tak odbyło się
    kilka imprez z udziałem wielu osób. Goście jak i pracownicy (kucharki,
    kelnerzy) skarżyli się, że krany kopią. Gość postanowił mnię ściągnąć do tej
    instalacji dopiero wtedy jak porażony prądem malarz spadł z drabiny.
    To, ze instalacja wodna nie była uziemiona to był efekt wymiany rury
    stalowej na PE na dopływie wody do budynku.
    Gdyby było wykonane uziemienie to po prostu wybijało by bezpieczniki.
    Na szczęście nic nikomu się tam nie stało, ale mało brakowało.